• Anonym (kluven)

    Hjälp! Ska jag berätta för henne? Otrogen sambo.

    Jag står inför ett extremt jobbigt dilemma. Jag har en ganska nyfunnen vän, vi har känt varandra i ett år nu och börjat träffas oftare. Hon och hennes sambo flyttade hit som granne där jag bor för snart två år sedan för att slå sig till ro.

    Grejen är nu att han är på jobbresa och jag såg på en kontaktsida att han söker en tjej där han är för roliga stunder. Jag vet med nästan all säkerhet att hon absolut inte har godkänt det, för när vi pratar om förhållanden och svartsjuka så säger hon att hon inte ens skulle acceptera om en annan tjej förutom de hon är trygg med skulle sitta för nära honom.

    Hon är väldigt beroende av honom, hon har inget körkort och hon har egen verksamhet på hemmaplan men det betyder en del kortare resor som han kör henne till. De har gemensamma intressen som kräver mycket gemenskap dem emellan och där är de båda beroende av varandra.

    Jag kan se honom lite som en parasit. Han lever mycket på henne och hon ger honom nästan allt han vill ha. Jag kan tycka han har en taskig attityd mot henne men vet också att de har ett stormigt men på det passionerande förhållande.

    Hon har haft många motgångar nu den senaste tiden med dödsfall, företaget, hälsan och hon känner ibland att hon inte orkar mer.

    Skulle jag berätta om detta just nu så skulle hela hennes värld raseras. Det skulle bli krig och djup sorg och besvikelse. Hon skulle stå där ensam med boendet, företaget och alla planer de har ihop under sommaren som hon främst lagt mycket pengar på. Allt skulle bli kaos.

    Så vad ska jag göra? Berätta för henne NU och rasera hennes värld eller ska jag säga till honom att jag vet och han bör skärpa till sig annars berättar jag eller ska jag avvakta tills senare tillfälle och ifall han lägger ut annons igen?

    Jag själv känner mig som en hycklare för jag själv har inte rent mjöl i påsen. Jag har också varit otrogen så jag känner att jag egentligen inte har rätten att döma. Men jag tycker ju om henne och känner att han är en riktigt ful fisk som mer eller mindre lever på hennes tillgångar och bara tar och tar.

    ELLER! Tänk OM hon vet om det och hon bara inte visar det utåt för andra, att det är deras grej? För han har ju en bild på sig själv och det är ju ganska riskabelt om man går bakom ryggen på sin älskade?

    HJÄLP! Vad ska jag göra? Lägga mig i eller bara sköta mitt helt enkelt.

  • Svar på tråden Hjälp! Ska jag berätta för henne? Otrogen sambo.
  • Anonym ((Ställ frågan))
    Anonym (kluven) skrev 2019-06-11 12:19:56 följande:

    Ja det är ofta man ändå ser här på fl att de flesta tycker man ska berätta i dessa lägen men jag håller med dig där lite att det ibland inte är det självklart rätta att göra. Man har ju hört om förhållanden och äktenskap är toppen just pga att en part, eller båda, har haft något vid sidan om antingen med varandras vetenskap eller i hemlighet. Men jag vet inte.. frågan för vad som är det rätta i detta läget.. hon skulle bli så låst och "ensam" om hon kastade honom.. hon skulle sättas i en riktigt knivig sits. Kanske ska jag vänta tills hennes hälsa är bättre och hon tagit sitt körkort.. men berättar jag sent efter så kan hon istället bli väldigt besviken på mig att jag inte berättat innan och kanske känna sig bedragen av även mig som vän. Eller ta det om han som sagt då lägger ut en annons till och låtsas att jag inte vetat om det innan. Han har varit medlem på denna sida ett bra tag så jag slår vad om att detta inte är hans första annons.


    Att ett äktenskap eller förhållande är toppen pga av nån har nån vid sidan om utan sin partners vetskap och bakom ryggen är nånting som otrogna intalar sig själva för att döva sitt eget samvete... Om du hittar en enda bedragen person som är tacksam för att partnern hade en älskare/älskarinna som tycker att förhållandet blev så bra och att det var värt det så skulle jag bli förvånad... Ingen person som värdesätter ärlighet och uppriktighet vill leva i en lögn!
  • Anonym (Har varit där)

    Jag har varit som tjejen. Hade velat veta!!! Jag hade en magkänsla som sa att nåt inte var ok, men min man bara sa att jag var sjukligt svartsjuk osv. Att sen i efterhand få veta att gemensamma vänner har hållit mannen bakom ryggen och inte berättat för mig var värre än det hade varit att få veta om otroheten snabbt.

    Just den där känslan av att ha varit apan i rummet- ?alla? vet att hon blir bedragen men säger inget utan låtsas och luras. Huuu

  • Anonym ((Ställ frågan))
    Anonym (Jhv) skrev 2019-06-11 13:49:04 följande:

    Berätta!!!! Sen uppmuntrar du henne att samla pengar och bli självständig i smyg. Så gjorde jag, visserligen har det gått snart ett år, och snart kan jag flytta. men vi har barn ihop så det var lite svårare att bara dra.

    Så tacksam över mina singelvänner som hittade han!!


    Strakt på sätt och vis att kunna hålla sig så kall. Men det är nog inte jättevanligt att man orkar göra som du... Och låter inte heller helt sunt kan man ju tycka. Har ni delad ekonomi så du sparar från din egen del eller hur gör du?
  • Anonym ((Ställ frågan))
    Tecum skrev 2019-06-11 17:36:41 följande:

    Sånt här är alltid ett dilemma och det vanliga rådet är att berätta. Men just i detta fall tycker jag att du ska hålla tyst, mtp att hon mår så dåligt redan och har problem med företaget osv. Han kanske är en parasit men hon är ju beroende av honom också, inget körkort, ansträngd ekonomi m m. De utnyttjar varann. Ännu en motgång kan knäcka henne totalt. Så håll tyst och stötta henne som en vän istället. Om det skulle komma fram spelar du förstås ovetande, ingen vet ju att du sett bilden.

    Sen låter det som du säger mystiskt att han lagt ut rätt bild på sig själv, det finns ju andra bekanta som kan råka se den. Det tyder på att det antingen är oskyldigare än du tror eller att din kompis är införstådd. Att börja hinta och antyda som någon slags lightvariant till att berätta avråder jag ifrån. Antingen blir hon orolig och mår dåligt eller så är hon införstådd men vill inte att det ska komma fram och gör det så kan hon känna sig tvungen att agera även fast hon inte vill, för sin stolthets skull. 


    Hur menar du att han skulle gjort om han ville lägga en bild då? Tagit nån annans bild? Är nog inte ovanligt att personer med dålig disciplin, dåligt konsekvenstänk och impulsivitet lägger upp en bild med risken att kunna bli igenkänd.. De tror väl inte att deras hederliga kompisar eller familj hänger på samma sidor kanske. Fördel då om man har nära vänner som känner en och inte låter en luras i evighet. Tom kan det ju stoppas i tid och paret kanske kan få det bra igen om det skulle vara så att det går att reparera... Kan ju betyda mkt om det finns barn med i bilden tex. Är ju bra mkt svårare att göra om det gått så långt att den otrogna parten redan träffat nån in Real Life.
  • Anonym ((Ställ frågan))
    Anonym (Har varit där) skrev 2019-06-12 10:13:58 följande:

    Jag har varit som tjejen. Hade velat veta!!! Jag hade en magkänsla som sa att nåt inte var ok, men min man bara sa att jag var sjukligt svartsjuk osv. Att sen i efterhand få veta att gemensamma vänner har hållit mannen bakom ryggen och inte berättat för mig var värre än det hade varit att få veta om otroheten snabbt.

    Just den där känslan av att ha varit apan i rummet- ?alla? vet att hon blir bedragen men säger inget utan låtsas och luras. Huuu


    Usch, jag hade inte fortsatt umgås med dessa sk gemensamma vänner. Är så sjukt glad för mina nära vänner som aldrig skulle göra så!
  • Anonym (Evelina)

    Jag skulle nog berätta (och visa hans inlägg på kontaktsidan som bevis). Är väl bättre att hon får veta nu, även om det känns jobbigt, än att hon ska spendera ännu mer tid med den här mannen för att sen kanske skaffa en massa barn ihop. Är ju bättre att det här kommer ut nu, än om 10 år.

  • Anonym (Har varit där)
    Anonym ((Ställ frågan)) skrev 2019-06-12 10:32:51 följande:

    Usch, jag hade inte fortsatt umgås med dessa sk gemensamma vänner. Är så sjukt glad för mina nära vänner som aldrig skulle göra så!


    Nej det ville inte jag heller. Blev sjukt ensam efter det och har aldrig lyckats återhämta mig riktigt socialt. Har knappt några vänner nuförtiden. Men - saknar ändå inte de som ljög.
  • Anonym (man)
    Anonym ((Ställ frågan)) skrev 2019-06-12 10:29:40 följande:
    Hur menar du att han skulle gjort om han ville lägga en bild då? Tagit nån annans bild? Är nog inte ovanligt att personer med dålig disciplin, dåligt konsekvenstänk och impulsivitet lägger upp en bild med risken att kunna bli igenkänd.. De tror väl inte att deras hederliga kompisar eller familj hänger på samma sidor kanske. Fördel då om man har nära vänner som känner en och inte låter en luras i evighet. Tom kan det ju stoppas i tid och paret kanske kan få det bra igen om det skulle vara så att det går att reparera... Kan ju betyda mkt om det finns barn med i bilden tex. Är ju bra mkt svårare att göra om det gått så långt att den otrogna parten redan träffat nån in Real Life.
    Exakt, man löser inga problem genom att gräva ner dem och hoppas att ingen ser dem. Är man mer rätt för att bli sårad än att leva i en lögn och bli manipulerad så tycker jag man har lite att jobba med. Nog inte så bra att gå genom livet som en snowflake som flyr allt som kan tänkas vara sårande.
  • Anonym (man)
    Anonym (Har varit där) skrev 2019-06-12 13:48:25 följande:
    Nej det ville inte jag heller. Blev sjukt ensam efter det och har aldrig lyckats återhämta mig riktigt socialt. Har knappt några vänner nuförtiden. Men - saknar ändå inte de som ljög.
    "fördelen" med såna kriser är att man ser vilka som är verkliga vänner och vilka som inte är det. Personligen föredrar jag få lojala vänner än många falska vänner.
  • molly50
    Anonym (kluven) skrev 2019-06-11 11:13:49 följande:

    Jag står inför ett extremt jobbigt dilemma. Jag har en ganska nyfunnen vän, vi har känt varandra i ett år nu och börjat träffas oftare. Hon och hennes sambo flyttade hit som granne där jag bor för snart två år sedan för att slå sig till ro.

    Grejen är nu att han är på jobbresa och jag såg på en kontaktsida att han söker en tjej där han är för roliga stunder. Jag vet med nästan all säkerhet att hon absolut inte har godkänt det, för när vi pratar om förhållanden och svartsjuka så säger hon att hon inte ens skulle acceptera om en annan tjej förutom de hon är trygg med skulle sitta för nära honom.

    Hon är väldigt beroende av honom, hon har inget körkort och hon har egen verksamhet på hemmaplan men det betyder en del kortare resor som han kör henne till. De har gemensamma intressen som kräver mycket gemenskap dem emellan och där är de båda beroende av varandra.

    Jag kan se honom lite som en parasit. Han lever mycket på henne och hon ger honom nästan allt han vill ha. Jag kan tycka han har en taskig attityd mot henne men vet också att de har ett stormigt men på det passionerande förhållande.

    Hon har haft många motgångar nu den senaste tiden med dödsfall, företaget, hälsan och hon känner ibland att hon inte orkar mer.

    Skulle jag berätta om detta just nu så skulle hela hennes värld raseras. Det skulle bli krig och djup sorg och besvikelse. Hon skulle stå där ensam med boendet, företaget och alla planer de har ihop under sommaren som hon främst lagt mycket pengar på. Allt skulle bli kaos.

    Så vad ska jag göra? Berätta för henne NU och rasera hennes värld eller ska jag säga till honom att jag vet och han bör skärpa till sig annars berättar jag eller ska jag avvakta tills senare tillfälle och ifall han lägger ut annons igen?

    Jag själv känner mig som en hycklare för jag själv har inte rent mjöl i påsen. Jag har också varit otrogen så jag känner att jag egentligen inte har rätten att döma. Men jag tycker ju om henne och känner att han är en riktigt ful fisk som mer eller mindre lever på hennes tillgångar och bara tar och tar.

    ELLER! Tänk OM hon vet om det och hon bara inte visar det utåt för andra, att det är deras grej? För han har ju en bild på sig själv och det är ju ganska riskabelt om man går bakom ryggen på sin älskade?

    HJÄLP! Vad ska jag göra? Lägga mig i eller bara sköta mitt helt enkelt.


    Jag tycker du kan börja med att berätta för honom att du vet och uppmana honom att berätta själv.
    Om han ändå inte berättar så kan du börja fundera på om eller hur du ska berätta för din vän.
    Och då har du ju också gett honom chansen att själv berätta.
  • Anonym (man)
    molly50 skrev 2019-06-12 15:19:00 följande:
    Jag tycker du kan börja med att berätta för honom att du vet och uppmana honom att berätta själv.
    Om han ändå inte berättar så kan du börja fundera på om eller hur du ska berätta för din vän.
    Och då har du ju också gett honom chansen att själv berätta.
    Håller inte med, väldigt få berättar själva, den chansen är nästan obefintlig eftersom man vet vad som står på spel och vilka konsekvenser som väntar. Det troligaste är att man suddar bort alla spår och nekar och får den som sen berättar att framstå som ondskefull som bara vill sabba.

    Om du tänk efter, hur hade din tidigare kille (han som bedrog dig) agerat om han fått det valet?

    Ett sånt val innebär i praktiken mer "ger honom chansen att sudda alla spår och förbereda sig" än "chansen att själv berätta"
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2019-06-12 15:32:46 följande:
    Håller inte med, väldigt få berättar själva, den chansen är nästan obefintlig eftersom man vet vad som står på spel och vilka konsekvenser som väntar. Det troligaste är att man suddar bort alla spår och nekar och får den som sen berättar att framstå som ondskefull som bara vill sabba.

    Om du tänk efter, hur hade din tidigare kille (han som bedrog dig) agerat om han fått det valet?

    Ett sånt val innebär i praktiken mer "ger honom chansen att sudda alla spår och förbereda sig" än "chansen att själv berätta"
    Jag gjorde själv så till en kille som var ihop med min väninna.
    Jag var vän med båda och han bedrog henne så fort han fick chansen och pratade skit om henne när hon inte var med.
    Deras förhållande knakade i fogarna. Men jag ville helst inte berätta själv.
    Jag gav honom ultimatumet att berätta eller så skulle jag göra det när jag tröttnade på hans beteende och på att se min väninna ensam kämpa för att försöka hålla ihop deras förhållande.
    Han berättade inte så då gjorde jag det.
    Ja,jag vlev osams med min väninna till att börja med då hon vägrade tro mig.
    Men efter ett tag,så blev vi vänner igen och hon var tacksam för att jag berättade.

    Mitt ex hade förmodligen inte berättat. Han erkände ju inte ens när han fått veta att jag visste.
    Men jag är ändå tacksam gentemot de som berättade för mig.
    Att få veta att andra vetat om det utan att berätta kändes som ett stort svek det med.
  • Anonym (man)
    molly50 skrev 2019-06-12 15:50:32 följande:
    Jag gjorde själv så till en kille som var ihop med min väninna.
    Jag var vän med båda och han bedrog henne så fort han fick chansen och pratade skit om henne när hon inte var med.
    Deras förhållande knakade i fogarna. Men jag ville helst inte berätta själv.
    Jag gav honom ultimatumet att berätta eller så skulle jag göra det när jag tröttnade på hans beteende och på att se min väninna ensam kämpa för att försöka hålla ihop deras förhållande.
    Han berättade inte så då gjorde jag det.
    Ja,jag vlev osams med min väninna till att börja med då hon vägrade tro mig.
    Men efter ett tag,så blev vi vänner igen och hon var tacksam för att jag berättade.

    Mitt ex hade förmodligen inte berättat. Han erkände ju inte ens när han fått veta att jag visste.
    Men jag är ändå tacksam gentemot de som berättade för mig.
    Att få veta att andra vetat om det utan att berätta kändes som ett stort svek det med.
    Ja, du ser, det händer väldigt sällan att någon berätta trotts ultimatum. Så gott som alla chansar in i det sista på att de ska kunna ljuga sig ur knipan.

    Håller med om att det är viktigt att man får sanningen, men frågan är bara hur. Personligen tror jag det är bättre om avslöjar direkt till den drabbade så personen får det ofiltrerat och inte en massa skitsnack.
  • Anonym (Göran)

    Gör en utskrivt av det han har skrivit. Skicka sedan det till henne via post.

  • Anonym ((Ställ frågan))
    Anonym (Har varit där) skrev 2019-06-12 13:48:25 följande:

    Nej det ville inte jag heller. Blev sjukt ensam efter det och har aldrig lyckats återhämta mig riktigt socialt. Har knappt några vänner nuförtiden. Men - saknar ändå inte de som ljög.


    Så tråkigt att höra. Det är svårt att få nya vänner i vuxen ålder, för de allra flesta har fullt upp med sitt. Jag har få men nära vänner. Vart i landet bor du på ett ungefär? :)

    Jag kanske kan bli din vän:)
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2019-06-12 16:04:46 följande:
    Ja, du ser, det händer väldigt sällan att någon berätta trotts ultimatum. Så gott som alla chansar in i det sista på att de ska kunna ljuga sig ur knipan.

    Håller med om att det är viktigt att man får sanningen, men frågan är bara hur. Personligen tror jag det är bättre om avslöjar direkt till den drabbade så personen får det ofiltrerat och inte en massa skitsnack.
    Ja,men det finns ju några som ändå skulle berätta. Även om det är ett fåtal.

    TS skulle ju kunna ta en skärmdump på det hon har sett så hon har bevis ifall han skulle försöka ljuga sig ur det.
  • baralillatant

    Enda anledningen till att du inte sagt det är för att Der känns obekvämt för dig, men du vet att du borde.

    Du är en kass vän om du inte säger nått.

    Självklart blir hon ledsen men det är ju hans fel inte ditt.

  • Anonym ((Ställ frågan))
    Anonym (man) skrev 2019-06-12 14:02:58 följande:

    Exakt, man löser inga problem genom att gräva ner dem och hoppas att ingen ser dem. Är man mer rätt för att bli sårad än att leva i en lögn och bli manipulerad så tycker jag man har lite att jobba med. Nog inte så bra att gå genom livet som en snowflake som flyr allt som kan tänkas vara sårande.


    Som vanligt är vi alltid rörande överens i trådar inom detta ämne! Har skrivit väldigt mkt i såna trådar senaste året fast med ett icke-anonymt nick, lite som en ventil, ett sätt att bearbeta och ventilera det jag går igenom, samt i ett syfte att ev kunna bidra att påverka någon som är på väg åt fel håll så att de tar sitt förnuft tillfånga innan de sabbar allt. Hur som helst no worries..)

    Frågar man mej så är svaret självklart.. Berätta! Skulle det va så att paret är överens om saken så borde det väl inte va nåt problem att stå för det? I annat fall så kan ju vetskapen vara den push som den bedragna behöver ÄVEN om det knäcker en totalt. Ingenting varar liksom för evigt och finns man där som ett stöd så kommer nog vederbörande ut starkare på andra sidan så småningom. Finns bra hjälp att få för att överleva med:)
  • Anonym (xv)

    Ja, du ska berätta. Det är för jävligt men det är ännu grymmare att låta henne gå i ovetskap.

  • Anonym (.)

    Jag tycker du ska berätta. Vill hon sedan stanna i en relation där de "utnyttjar varandra" som någon kallar det så är det ju upp till henne att välja. Vet hon inget finns inget val. Hade någon som fattade att mitt ex var otrogen varit ärlig hade jag kanske slösat några år mindre på det förhållandet. (Faktum är att ena älskarinnan själv tog kontakt med mig men då hade han redan matat mig med info om den "psykiskt instabila" kvinna som inte kunde släppa honom så jag trodde inte på henne...)
    Däremot tycker jag inte du behöver inleda med begravningsentreprenörmin och "jag har något allvarligt att berätta". Du vet ju faktiskt inte vare sig om de har en överenskommelse om detta eller om han på riktigt varit/tänkt vara otrogen eller "bara" fiskat. Det räcker bra med "Du Lotta, jag hoppas du inte tycker jag lägger mig i men jag såg ett inlägg där Pelle letade efter damsällskap i X-stad, sade inte du att du tyckte det var viktigt att man håller sig bara till varandra?" Tärningen kastad, upp till henne att skratta bort det med "Äh, han gör sådär för att kolla hur attraktiv han är, han menar inget med det", "Det tror jag inte, det måste ha varit någon annan" (Erbjud dig då att visa skärmdumpen du tog om hon skulle vilja se den.), skälla ut dig för att du pratar skit (Erbjud dig att visa skärmdumpen och respektera om hon inte vill se den.)  etc. Blir hon arg på dig eller rentav bryta kontakten /ett tag/ så får du ta det, det är värre att vara osolidarisk och hålla tyst om nu detta är en dealbreaker för henne.

Svar på tråden Hjälp! Ska jag berätta för henne? Otrogen sambo.