• Diana05

    Tar mig inte ut med barnen

    Hej!

    Mitt ena barn är så otroligt hyper så är vi ute så springer hon iväg och gillar inte åka vagn heller. Har också en liten nyfödd som är väldigt snurrig av sig eller vill bli buren. Sele du gerar inte hon gillar inte den.

    Så ja jag törs mig inte ut. Rädd för att stora ska springa ifrån och jag får stå ammande och springa efter.

    Så ja jag har bara inte varit ute än själ med båda barnen. Tips någon hur släpper man på denna oron och hur får man barnet att inte springa ifrån mig jämt.

    Vill så gärna få lite frisk luft men inte ha barnvakt med mig varenda gång. Vill liksom klara detta helt själv men känns som en omöjlighet.

  • Svar på tråden Tar mig inte ut med barnen
  • Anna60
    IceKitten skrev 2019-06-11 15:21:16 följande:
    Öhm nej... Bebisen är absolut den som bestämmer huruvida selen fungerar eller ej. Såvida man inte vill gå runt med en panikgråtandes bebis och ge den lite men för livet.
    Bebisar bestämmer pga sin bristande förmåga att förstå kommandon, det har ingenting med befäl att göra.
    Det är inte "bebisar" när de kan gå själva!  Och nej, de bestämmer inte. Man kan lirka, försöka, och man kan vara bestämd. Men för livet? Men för livet får ett barn när inga gränser sätts. Och man talar om var skåpet skall stå. Man måste hjälpa ett barn att vara tryggt. De förstår inte själva. Ett barn som skall sätta gränserna själv, och växa upp utan regler från start får det besvärligt. Och jo, ett gående barn förstår kommandon. Vi pratar inte om en 6-månaders baby som inte fått in språket. 
  • IceKitten
    Anna60 skrev 2019-06-12 11:46:09 följande:

    Det är inte "bebisar" när de kan gå själva!  Och nej, de bestämmer inte. Man kan lirka, försöka, och man kan vara bestämd. Men för livet? Men för livet får ett barn när inga gränser sätts. Och man talar om var skåpet skall stå. Man måste hjälpa ett barn att vara tryggt. De förstår inte själva. Ett barn som skall sätta gränserna själv, och växa upp utan regler från start får det besvärligt. Och jo, ett gående barn förstår kommandon. Vi pratar inte om en 6-månaders baby som inte fått in språket. 


    Fast jo... Om du läser TS så ser du att hon pratar om en NYFÖDD som inte gillar selen.
  • Anna60
    IceKitten skrev 2019-06-12 12:26:17 följande:
    Fast jo... Om du läser TS så ser du att hon pratar om en NYFÖDD som inte gillar selen.
    En nyfödd springer inte ifrån. Det är ju DET som är problemet. 
    Jag begriper då i så fall inte var problemet ligger.
  • möjligt
    Anna60 skrev 2019-06-12 12:28:17 följande:

    En nyfödd springer inte ifrån. Det är ju DET som är problemet. 

    Jag begriper då i så fall inte var problemet ligger.


    Blir ju ett problem om den nyfödda varken trivs I vagn eller sele utan vill bli buren Eftersom det gör det svårare att jaga den andra?

    Men sele till den stora har ju TS redan sagt att det var ett bra råd
  • Anna60
    möjligt skrev 2019-06-12 13:42:25 följande:
    Blir ju ett problem om den nyfödda varken trivs I vagn eller sele utan vill bli buren Eftersom det gör det svårare att jaga den andra?
    Men sele till den stora har ju TS redan sagt att det var ett bra råd
    Nyfödda sover för det mesta mycket. Så när barnet varit vaket en bra stund efter maten, så är det ju bara att lägga i barnvagnen. Jag har svårt att tro att en nyfödd baby talar om ifall den inte vill ligga i vagnen när barnet är torrt, mätt och trött. Kolik är något vi inte kan göra något åt, men barn skriker även i famnen när det är kolik. Jag menar, man måste försöka vara lite kreativ när det gäller små barn. Och det stora barnen MÅSTE ju få komma ut.
  • möjligt
    Anna60 skrev 2019-06-12 14:26:45 följande:

    Nyfödda sover för det mesta mycket. Så när barnet varit vaket en bra stund efter maten, så är det ju bara att lägga i barnvagnen. Jag har svårt att tro att en nyfödd baby talar om ifall den inte vill ligga i vagnen när barnet är torrt, mätt och trött. Kolik är något vi inte kan göra något åt, men barn skriker även i famnen när det är kolik. Jag menar, man måste försöka vara lite kreativ när det gäller små barn. Och det stora barnen MÅSTE ju få komma ut.


    Hihihihi

    Jag hade en nyfödd som skrek som en stucken gris om han hamnade så långt ifrån mig som i vagnen. Selen fungerade ibland men ibland var det bara i famnen han var nöjd så alla barn är inte som dina varit
  • Vildros81

    Det här är kanske helt fel råd att ge, men jag tycker att vissa saker får lov att ta lite tid. Och det är okej att behöva hjälp!

    Vissa av mina vänner är ute och reser jorden runt med sina nyfödda bebisar och andra vågar/orkar/vill inte ens resa till grannkommunen innan barnet är ett år. Och inget är fel! Vi gör det som är rätt för oss.

    Jag har bara ett barn så jag vet inte hur det är med två. Ärligt talat är jag själv lite orolig för hur jag ska klara av två små. Men jag försöker tänka bort vad "alla andra" gör. Passar det inte er att springa ute utan hjälp just nu så kommer det att passa er senare istället. Men var inte rädd för att be om hjälp! Ofta tycker familj och vänner om att få hjälpa till. :)

  • Diana05

    Så nu har vi varit ute . Men bara då lillan har sovit i sele och stora har lekt på lekparken lite. Eller en promenad när stora sovit i vagn och lilla i sele. Så skönt att få komma ut speciellt i detta fina vädret nu.

    Vågar dock inte gå ut när lilla är vaken eller vill ligga på mig konstant :D och amma utomhus med en på armen och springa efter stora, eh nej. Men ja det kommer en dag då med. Tusen tack för alla tips.

  • Vildros81
    Diana05 skrev 2019-06-16 14:53:15 följande:

    Så nu har vi varit ute . Men bara då lillan har sovit i sele och stora har lekt på lekparken lite. Eller en promenad när stora sovit i vagn och lilla i sele. Så skönt att få komma ut speciellt i detta fina vädret nu.

    Vågar dock inte gå ut när lilla är vaken eller vill ligga på mig konstant :D och amma utomhus med en på armen och springa efter stora, eh nej. Men ja det kommer en dag då med. Tusen tack för alla tips.


    Kul att höra och bra jobbat!

    Ett steg i taget. :)
  • Elin P

    Kan du sätta fast barnet i vagnen med sele och sen går ni till något ställe som är inhägnat eller där omgivningen är ofarlig. Det är perfekt på helgerna att besöka tomma dagisgårdar. Det är staket runt och allt är anpassat.

  • Diana05
    Elin P skrev 2019-06-17 18:03:02 följande:

    Kan du sätta fast barnet i vagnen med sele och sen går ni till något ställe som är inhägnat eller där omgivningen är ofarlig. Det är perfekt på helgerna att besöka tomma dagisgårdar. Det är staket runt och allt är anpassat.


    Ja det ska vi prova, smart!
Svar på tråden Tar mig inte ut med barnen