• Anonym (Det går inte ihop)

    CSN - socialbidrag

    Jag fattar inte hur det ska gå. Jag har csn- lån. Men jag har ni sökt socialbidrag. Men.

    Men det blir ju inte ett riktigt socialbidrag eftersom Soc inte betalar lånet förstås, men det äter ju upp delen av bidraget, som är ett existens- minimum. Men i själva verket är det då inget minimum jag får eftersom de pengar som går till kläder/ hobby går till CSN. Så MINST 3 månader är det inte på tal om socialt umgänge. Det kostar att umgås, det vet ju alla.

    Jag kan ju inte vara ensam om detta.

    Hur gör ni?????

  • Svar på tråden CSN - socialbidrag
  • Pierott
    Anonym (Kim) skrev 2019-06-13 23:27:14 följande:

    Jag skrev det i ett tidigare inlägg men för att göra det ännu tydligare så kan jag göra en överslagsberäkning för TS igen:

    Hyra ca 5.000, norm 4.000 och sedan en uppskattning på övriga godkända utgifter som t ex fack/a-kassa, hemförsäkring, el på ca 1.000 kr. Det blir totalt ca 10.000 kr. TS har inkomster på 7.000 kr vilket gör att TS skulle få minst 3.000 kr/mån i kompletterande försörjningsstöd. Anses TS behöva busskort så tillkommer de pengarna också samt läkarvård/medicin så eventuellt kan det bli en tusing till.


    Soc har ett maxtak för vad en hyra får vara för en ensamstående. Har hon hyra för 5000kr har jag svårt att se hur hon kommer få det godkänt, om hon inte bor i sthlm eller annan kommun där hyror anses ligga högre än snittet.
  • Anonym (Kim)
    Tiina87 skrev 2019-06-13 23:30:45 följande:
    Så du har arbetat med det i många år men vet inte att att en hyra på 5000kr för ensamstående troligen inte blir godkänd eller att mycket beräknas individuellt?

    Du är inte utbildad va?!
    I ett inledningsskede blir i princip vilken hyra som helst godkänd eftersom man ska få rådrum att hitta någon billigare bostad och under tiden ska den faktiska hyran godkännas Tvärt vet inte vanligt folk sina rättigheter så en hel del kommuner använder det faktumet till att avslå en del av hyreskostnaden felaktigt.

    I min kommun godkänns 5.000 kr för en ensamstående. I andra kommuner gör det inte det men återigen så ska individuella bedömningar göras och det ska tas hänsyn till omständigheter i det enskilda fallet. Har man t ex ett kortvarigt behov ska man inte tvingas byta bostad, precis som att man inte ska tvingas sälja bil eller bostadsrätt heller.

    Du kan sluta ifrågasätta, det blir bara löjligt....Jag är mer än tillräckligt utbildad och jag utbildar dessutom nya socialsekreterare sedan ett par år tillbaka. 

    Säg mig, vad har du för utbildning? Med tanke på dina tvärsäkra svar i vitt skilda ämnen härinne så är du både läkare, civilekonom, Socionom, jurist + lite till, hur har du hunnit med alla dessa utbildningar?
  • Anonym (Kim)
    Pierott skrev 2019-06-13 23:37:22 följande:
    Soc har ett maxtak för vad en hyra får vara för en ensamstående. Har hon hyra för 5000kr har jag svårt att se hur hon kommer få det godkänt, om hon inte bor i sthlm eller annan kommun där hyror anses ligga högre än snittet.
    Och det kanske hon/han gör? Dessutom ska man få rådrum att byta bostad och få hyran godkänd under tiden som jag skrev i föregående svar...
  • Tiina87
    Anonym (Kim) skrev 2019-06-13 23:45:28 följande:

    Säg mig, vad har du för utbildning? Med tanke på dina tvärsäkra svar i vitt skilda ämnen härinne så är du både läkare, civilekonom, Socionom, jurist + lite till, hur har du hunnit med alla dessa utbildningar?


    Det kan du få fundera på.
  • jejen
    Anonym (Det går inte ihop) skrev 2019-06-12 16:51:04 följande:

    Jag fattar inte hur det ska gå. Jag har csn- lån. Men jag har ni sökt socialbidrag. Men.

    Men det blir ju inte ett riktigt socialbidrag eftersom Soc inte betalar lånet förstås, men det äter ju upp delen av bidraget, som är ett existens- minimum. Men i själva verket är det då inget minimum jag får eftersom de pengar som går till kläder/ hobby går till CSN. Så MINST 3 månader är det inte på tal om socialt umgänge. Det kostar att umgås, det vet ju alla.

    Jag kan ju inte vara ensam om detta.

    Hur gör ni?????


    Vad snackar du om din mupp?! Socialbidrag är pengarna som andra människor betalar i skatt, det ska inte gå till att betala lån du har, CSN eller andra.

    "Det kostar att umgås" Ja om man ska supa, knarka, gå på bio, käka ute etc etc. Om du och dina vänner inte kan umgås hemma i soffan med en chipspåse får du väl hålla dig ifrån socialt umgänge i tre månader. Så överlever andra.
  • Tiina87
    jejen skrev 2019-06-14 00:11:39 följande:

    Vad snackar du om din mupp?! Socialbidrag är pengarna som andra människor betalar i skatt, det ska inte gå till att betala lån du har, CSN eller andra.

    "Det kostar att umgås" Ja om man ska supa, knarka, gå på bio, käka ute etc etc. Om du och dina vänner inte kan umgås hemma i soffan med en chipspåse får du väl hålla dig ifrån socialt umgänge i tre månader. Så överlever andra.


    Om ts är berättigad till ekonomiskt bistånd så gör hon tekniskt sätt vad hon vill med pengarna...
  • Anonym (Det går inte ihop)
    jejen skrev 2019-06-14 00:11:39 följande:

    Vad snackar du om din mupp?! Socialbidrag är pengarna som andra människor betalar i skatt, det ska inte gå till att betala lån du har, CSN eller andra.

    "Det kostar att umgås" Ja om man ska supa, knarka, gå på bio, käka ute etc etc. Om du och dina vänner inte kan umgås hemma i soffan med en chipspåse får du väl hålla dig ifrån socialt umgänge i tre månader. Så överlever andra.


    En till som tydligen saknar social kompetens.
  • Anonym (haha)
    Tiina87 skrev 2019-06-14 00:07:43 följande:
    Det kan du få fundera på.
    Hur någon som tillsynes saknar basal läsförståelse kan sitta och vara kaxig och ifrågasätta andras yrkeskompetens och utbildning för att sedan inte klara av att svara på samma fråga tillbaka är kanske det roligaste jag sett på det här forumet de senaste åren...

    tack för unerhållningen
  • Anonym (Det går inte ihop)
    Anonym (Kim) skrev 2019-06-13 23:27:14 följande:

    Jag skrev det i ett tidigare inlägg men för att göra det ännu tydligare så kan jag göra en överslagsberäkning för TS igen:

    Hyra ca 5.000, norm 4.000 och sedan en uppskattning på övriga godkända utgifter som t ex fack/a-kassa, hemförsäkring, el på ca 1.000 kr. Det blir totalt ca 10.000 kr. TS har inkomster på 7.000 kr vilket gör att TS skulle få minst 3.000 kr/mån i kompletterande försörjningsstöd. Anses TS behöva busskort så tillkommer de pengarna också samt läkarvård/medicin så eventuellt kan det bli en tusing till.


    Tack
  • Tiina87
    Anonym (haha) skrev 2019-06-14 02:03:46 följande:

    Hur någon som tillsynes saknar basal läsförståelse kan sitta och vara kaxig och ifrågasätta andras yrkeskompetens och utbildning för att sedan inte klara av att svara på samma fråga tillbaka är kanske det roligaste jag sett på det här forumet de senaste åren...

    tack för unerhållningen


    Om vederbörande har varit på familjeliv ett tag så vet denne vad jag jobbar med.
  • Anonym (Kim)
    Tiina87 skrev 2019-06-14 11:24:34 följande:
    Om vederbörande har varit på familjeliv ett tag så vet denne vad jag jobbar med.
    Inte riktigt det som var poängen....
  • Anonym (Tanja)

    Har inte läst hela tråden, så kanske har någon redan svarat samma..

    Men du kan be soc om ett intyg över vilka år som du har haft försörjningsstöd. Detta skickar du sedan till CSN och behöver således inte betala till dem när du har försörjningsstöd!

    Vad gäller maxhyra så kan en hög hyra var okej under en period, antingen om du bedöms bara behöva soc-bidrag under en kortare period (typ att du har en anställning klar inom några månader, eller under tiden du letar ett billigare boende.

  • Anonym (P)
    Anonym (Kim) skrev 2019-06-14 11:30:43 följande:

    Inte riktigt det som var poängen....


    Hon förstår inte poängen.
  • Tiina87
    Anonym (Kim) skrev 2019-06-14 11:30:43 följande:

    Inte riktigt det som var poängen....


    Och?
  • Tiina87
    Anonym (P) skrev 2019-06-14 12:18:08 följande:

    Hon förstår inte poängen.


    Jo. Varför skulle jag inte göra det?
Svar på tråden CSN - socialbidrag