• Anonym (S)

    Vems ansvar?

    Vems ansvar är en vuxen svårt sjuk människa som inte kan ta hand om sig själv??

  • Svar på tråden Vems ansvar?
  • Ess
    Långbenopluto skrev 2019-06-13 07:28:30 följande:

    Dennes läkare ska kunna svara på detta. Jag antar att det finns en regelbunden läkarkontakt om han/hon är så sjuk.


    Ja precis. Ev att de närmst anhöriga får ställa upp på vårdplaneringsmöte om personen är så sjuk att den själv inte kan prata för sig.

    Sen blir det hemtjänsten som får hjälpe hen i hemmet. De brukar ha vårdplaneringsmöte innan hen skrivs ut från sjukhuset.

    Men för att svara rakt till ts så är det kommunens biståndshandläggare som beslutar och hemtjänsten som tar hand om den sjuke.
  • Ess
    brallison skrev 2019-06-13 08:59:32 följande:

    Personligen tycker jag att det är barnen i första hand - föräldrarna har ju gjort det för de när de var små och inte orkade mycket. Om personen inte har några barn - släkt och sen kommunen (i den ordning). Men det är min åsikt.


    Det funkar inte om du har ett jobb och den sjuke inte klarar något själv.

    Personen behöver hjälp med toalett besök och ev vändas regelbundet i sin säng dygnet runt. Det behövs dessutom hjälpmedel för att lyfta osv.

    Anhöriga kan hjälpa till med kontakten med sjukvården, städning, handla och som sällskap. Men att sköta en svårt sjuk person behövs det mer än god vilja för att klara av.
  • Anonym (kom)
    Anonym (S) skrev 2019-06-13 00:17:48 följande:

    Vems ansvar är en vuxen svårt sjuk människa som inte kan ta hand om sig själv??


    Kommun och landsting i kombination.

    Kommunen har ansvar för omvårdnaden med mat, påklädning, sköta hemmet etc. Landstinget har ansvar för det medicinska.
  • Anonym (kom)
    Anonym (S) skrev 2019-06-13 00:17:48 följande:

    Vems ansvar är en vuxen svårt sjuk människa som inte kan ta hand om sig själv??


    Kommun och landsting i kombination.

    Kommunen har ansvar för omvårdnaden med mat, påklädning, sköta hemmet etc. Landstinget har ansvar för det medicinska.
  • Anonym (kom)
    Anonym (S) skrev 2019-06-13 00:17:48 följande:

    Vems ansvar är en vuxen svårt sjuk människa som inte kan ta hand om sig själv??


    Kommun och landsting i kombination.

    Kommunen har ansvar för omvårdnaden med mat, påklädning, sköta hemmet etc. Landstinget har ansvar för det medicinska.
  • Anonym (kom)
    brallison skrev 2019-06-13 08:59:32 följande:

    Personligen tycker jag att det är barnen i första hand - föräldrarna har ju gjort det för de när de var små och inte orkade mycket. Om personen inte har några barn - släkt och sen kommunen (i den ordning). Men det är min åsikt.


    Hur tänker du då?

    Föräldrar har ju föräldraledigt under barnets första tid och därefter tillgång till förskola när de arbetar. 

    Det finns inget sånt för att vårda en vuxen person som är svårt sjuk. Möjligen finns det nåt slags anhörigstöd som kan användas om en person är i sitt slutskede, men en människa kan vara sjuk länge innan det blir slutskede.

    Dessutom är det mycket tyngre och svårare att vårda en sjuk vuxen än ett spädbarn. Och vilken släkt tänker du, om det inte finns barn? Moster, syrran, farfar?
  • Anonym (-)
    Ess skrev 2019-06-13 09:29:05 följande:
    Ja precis. Ev att de närmst anhöriga får ställa upp på vårdplaneringsmöte om personen är så sjuk att den själv inte kan prata för sig.

    Sen blir det hemtjänsten som får hjälpe hen i hemmet. De brukar ha vårdplaneringsmöte innan hen skrivs ut från sjukhuset.

    Men för att svara rakt till ts så är det kommunens biståndshandläggare som beslutar och hemtjänsten som tar hand om den sjuke.
  • brallison
    Anonym (kom) skrev 2019-06-13 09:39:40 följande:
    Hur tänker du då?

    Föräldrar har ju föräldraledigt under barnets första tid och därefter tillgång till förskola när de arbetar. 

    Det finns inget sånt för att vårda en vuxen person som är svårt sjuk. Möjligen finns det nåt slags anhörigstöd som kan användas om en person är i sitt slutskede, men en människa kan vara sjuk länge innan det blir slutskede.

    Dessutom är det mycket tyngre och svårare att vårda en sjuk vuxen än ett spädbarn. Och vilken släkt tänker du, om det inte finns barn? Moster, syrran, farfar?
    Jag har inte sagt att barn ska fysiskt ta hand om sin sjuke förälder. Men det är barnens ansvar att det blir gjort så bra som möjligt. Om man för det behöver kontakta kommunen, hitta ett bra sjukhem eller liknande - men inte kasta över ansvaret på kommunen och sedan stå framför sin mamma/pappa som gråter av att denne är hemskt behandlad av vårdpersonalen eller trivs inte alls på just detta ställe och bara rycka på axlarna och säga likgilltigt - jag kan inte göra nåt, du är kommunens ansvar (med andra ord - jag skiter i dig och ditt liv).
  • Anonym (kom)
    brallison skrev 2019-06-14 07:28:52 följande:
    Jag har inte sagt att barn ska fysiskt ta hand om sin sjuke förälder. Men det är barnens ansvar att det blir gjort så bra som möjligt. Om man för det behöver kontakta kommunen, hitta ett bra sjukhem eller liknande - men inte kasta över ansvaret på kommunen och sedan stå framför sin mamma/pappa som gråter av att denne är hemskt behandlad av vårdpersonalen eller trivs inte alls på just detta ställe och bara rycka på axlarna och säga likgilltigt - jag kan inte göra nåt, du är kommunens ansvar (med andra ord - jag skiter i dig och ditt liv).
    Är det?

    Och hur ska det gå till? Tror du att man får välja sjukhem eller vem som kommer som hemtjänst?

    Och den som inte har några barn  eller annan släkt - får de automatiskt ett vidrigt sjukhem eller vidrig hemtjänstpersonal?

    Och varför utgå från att man blir hemskt behandlad av vårdpersonalen?


  • brallison
    Anonym (kom) skrev 2019-06-14 08:27:09 följande:
    Är det?

    Och hur ska det gå till? Tror du att man får välja sjukhem eller vem som kommer som hemtjänst?

    Och den som inte har några barn  eller annan släkt - får de automatiskt ett vidrigt sjukhem eller vidrig hemtjänstpersonal?

    Och varför utgå från att man blir hemskt behandlad av vårdpersonalen?
    Nej, inte alla får hemsk behandling eller vidriga sjukhem, men om man gör det så borde det vara barnens ansvar att göra allt möjligt för att ändra på det. När vi var små och gick på förskola och skola, så gjorde föräldrarna det för oss - de lyssnade på vad vi sa och hur vi upplevde dessa och sedan agerade om det var inte bra. Är inte det orsaken nog att göra samma sak för sina föräldrar? Eller tycker du att så fort man flyttat hemifrån, så ska man glömma att föräldrarna finns öht?
  • Anonym (Egen)

    Är man sjuk för att ta vara på sig själv så flyttar man väl in på ett hem typ serviceboende..oavsett om man har barn eller ej..

Svar på tråden Vems ansvar?