• Soet87

    Små barn på restaurang + alkohol

    Så ikväll har jag och en väninna varit vid affären och handlat, när vi var klara ville jag hämta min dricks på krogen jag arbetar på. Vi blev kvar och tog varsitt glas vin och min 1-åriga dotter fick massa mat från köket. Sen gick vi hem, bytte blöja och bestämde oss för att gå vidare och tog då med allt som kan behövas till en 1-åring. Vi gick till en annan restaurang där vi har nära vänner, min dotter fick massa frukt och grönsaker och åt en stadig middag, personalen leka med henne hon mådde bra, jag och min väninna drack två glas vin var. När klockan var isch 22 var min dotter trött och vi tog en promenad genom stan tills hon somna. Då stanna vi till på min arbetsplats och tog ett glas till. Jag var inte onykter och när min dotter vakna isch 23,40 gick jag hem efter 10 minuter. Efteråt, alltså nu för isch en timme sen fick jag höra att några av mina "vänner" tycker att jag är en dålig mamma. Så min fråga ikväll, är jag en dålig mamma? Jag har aldrig förut gjort något sånt här med min dotter, utan ikväll blev det bara så. Är jag en dålig mamma?

  • Svar på tråden Små barn på restaurang + alkohol
  • annabellelee

    Jag har tagit med barn på restaurang och druckit något glas vin, så det tycker jag är ok.

    Det jag reagerar på är att dottern "fick en massa mat från köket" och personalen lekte med och roade henne. Du verkar alltså inte själv ha tänkt på att ta med eller beställa någon maträtt till henne, och verkar lämna över ansvaret att hålla henne sysselsatt till andra medan du och väninnan dricker vin - inte ok.

  • Anonym (Mimi)
    Soet87 skrev 2019-06-13 10:00:59 följande:
    Nej, men sen tror ju jag att du inte känner alla män i Sverige. No offence.

    Jag ville bara utveckla frågan/ämnet till något större.
    Absolut inte. Och jag förstår resonemanget. Men just i den här situationen tror jag inte att du kan jämföra med att du skulle bli hårdare ansatt pga du är kvinna.
    Det håller inte.

  • Anonym (Cava)
    annabellelee skrev 2019-06-13 10:24:56 följande:

    Jag har tagit med barn på restaurang och druckit något glas vin, så det tycker jag är ok.

    Det jag reagerar på är att dottern "fick en massa mat från köket" och personalen lekte med och roade henne. Du verkar alltså inte själv ha tänkt på att ta med eller beställa någon maträtt till henne, och verkar lämna över ansvaret att hålla henne sysselsatt till andra medan du och väninnan dricker vin - inte ok.


    Undrar bara, på vilket sätt spelar det för roll vem som gav barnet mat? Eftersom det blev en spontangrej, hade väl inte ts någon mat med sig. Hennes kollegor på restaurangen hon jobbar på gav barnet mat och lekte med barnet som satt vid samma bord som mamman. Hur kan du reagera på det?
  • IceKitten
    annabellelee skrev 2019-06-13 10:24:56 följande:

    Jag har tagit med barn på restaurang och druckit något glas vin, så det tycker jag är ok.

    Det jag reagerar på är att dottern "fick en massa mat från köket" och personalen lekte med och roade henne. Du verkar alltså inte själv ha tänkt på att ta med eller beställa någon maträtt till henne, och verkar lämna över ansvaret att hålla henne sysselsatt till andra medan du och väninnan dricker vin - inte ok.


    Nu är du ju fjantig... Hade barnet inte fått någonting från köket hade ju mamman kunna beställa något bara? Det fanns knappast något som hindrade henne och stället hade ju uppenbarligen mat som bebisen åt. Vet jag att det finns mat som bebisen äter på ett ställe tar jag inte med mig eget. Likasom hon säkerligen hade roat sin dotter om vännerna inte gjort det.

    Lite som att min mamma gärna leker med min bebis när jag är hos henne men om hon inte vill/behöver gå på toa eller något tar jag självfallet över. Men en liten bebispaus är skönt då och då...
  • Soet87
    annabellelee skrev 2019-06-13 10:24:56 följande:

    Jag har tagit med barn på restaurang och druckit något glas vin, så det tycker jag är ok.

    Det jag reagerar på är att dottern "fick en massa mat från köket" och personalen lekte med och roade henne. Du verkar alltså inte själv ha tänkt på att ta med eller beställa någon maträtt till henne, och verkar lämna över ansvaret att hålla henne sysselsatt till andra medan du och väninnan dricker vin - inte ok.


    Ehum, va? Så det är konstigt att man får massa mat från köket, på en restaurang? Där jag känner folk, där jag arbetar? Och som jag skrev i mitt första inlägg, jag gick hemförbi om hämta allt som kan tänkas behövas till en 1-åring, du tror alltså inte att jag tog med mat och frukt till henne då? Och menar du att dina vänner inte leker med dina barn? För dina barn är minsann ditt ansvar och ingen annan får leka med dem då?
  • louisa83
    Anonym (Cava) skrev 2019-06-13 09:35:50 följande:

    Oj, tänk då så många dåliga föräldrar det finns i tex Spanien! Runt hela Medelhavet t.om. Fy, för dom när dom går ut och äter och dricker efter kl 20.00. Med båda sangr?a och annat på på bordet.

    Ts, kul spontangrej du och väninnan gjorde.=) Tror säkert att ditt barn hade roligt med, i annat fall hade du ju åkt hem.


    Precis vad jag hade tänkt skriva!

    Jag bor i Grekland och här gör föräldrar så hela tiden. Barn är med överallt och väldigt sent, inte barer kanske men tavernor och till kompisar lätt! Det är en av grejerna jag tycker är mysigt med Grekland, att man inte utesluter någon pga ålder, alla får vara med, och det blir roligare då! Man behöver inte säga att man inte kan gå för att man inte har barnvakt, man tar bara med sig ungen! Små barn springer fritt på byarnas torg även runt 12 tiden, medan föräldrarna sitter nånstans intill och äter mat och dricker vin.

    I Sverige är folk inte lika vana vid det här, också som nån här sa så är alkoholförtäring så laddat i Sverige, så allvarligt. Men det är ju också förståeligt med tanke på att Sverige har haft stora problem med alkoholism och många barn har farit illa. I Sverige växer ungdomar i princip upp med att alkohol ska man supa och bli full på, det är coolt eftersom det är så förbjudet. Där börjar den onda cirkeln och folks sneda syn och osunda förhållande till alkohol. Här står unga greker mest och kollar på alla turister som super sig redlöst fulla när de är här, och förstår inte riktigt vad de håller på med.

    Iallafall så är det ju väldans trist att man inte ska få gå ut med sitt barn på kvällen och ha det lite trevligt i Sverige utan att bli kallad dålig mamma. Du gjorde inget fel. Förutom att leva i "fel land" för det. Så länge du känner att du inte är för full eller att du förlorar kontrollen så har du inte gjort något fel. Jag tycker att allt behöver ju inte vara barnanpassat hela tiden, barn klarar av det iallafall, och jag tycker till och med att det är bra att de ser lite av vuxenvärlden, och att de får känna att de också inkluderas och delta.

    Jag själv har motsatt problem, här har jag blivit den där "svenska mamman" som vill att barnen ska läggas tidigt och ha rutiner. Folk blir sjukt irriterade. De tycker i princip att barnen ska vara uppe tills de störtar ungefär..

    Jag tror att en medelväg är bra!

    Jag tycker alltid att du ska göra det som känns bäst för dig och din dotter (precis som jag gör med mina barn här). Folk kommer alltid att döma en, speciellt dömer de mammor. Det är tyvärr något jag upptäckt. Man kan tydligen aldrig göra rätt. Så kör ditt race och försök inte pleasa någon annan, man vinner aldrig iallafall.
  • Anonym (Nejdå)

    Nej, det tycker jag inte. Du har inte druckit dig berusad (även om jagsjälv inte skulle kunna dricka de mängderna utan att bli berusad, men det är jag det), du har haft full koll på ditt barns behov, hon har fått mat, sovit och haft det jättebra, och du fick umgås lite med din väninna vilket jag antar inte händer varje dag (är själv småbarnsförälder så vet hur viktigt det är att få komma ut bland vuxna människor ibland). Är ju en väldig skillnad på att vuxet sitta och smutta på ett glas vin i en lugn miljö, och att supa. Vissa personer förstår inte skillnaden, men det är ju deras problem.

  • Anonym (Ellie)
    Soet87 skrev 2019-06-13 02:22:45 följande:

    Så ikväll har jag och en väninna varit vid affären och handlat, när vi var klara ville jag hämta min dricks på krogen jag arbetar på. Vi blev kvar och tog varsitt glas vin och min 1-åriga dotter fick massa mat från köket. Sen gick vi hem, bytte blöja och bestämde oss för att gå vidare och tog då med allt som kan behövas till en 1-åring. Vi gick till en annan restaurang där vi har nära vänner, min dotter fick massa frukt och grönsaker och åt en stadig middag, personalen leka med henne hon mådde bra, jag och min väninna drack två glas vin var. När klockan var isch 22 var min dotter trött och vi tog en promenad genom stan tills hon somna. Då stanna vi till på min arbetsplats och tog ett glas till. Jag var inte onykter och när min dotter vakna isch 23,40 gick jag hem efter 10 minuter. Efteråt, alltså nu för isch en timme sen fick jag höra att några av mina "vänner" tycker att jag är en dålig mamma. Så min fråga ikväll, är jag en dålig mamma? Jag har aldrig förut gjort något sånt här med min dotter, utan ikväll blev det bara så. Är jag en dålig mamma?


    Så länge man inte är onykter utan har koll på barnet och barnet är nöjd så tycker jag inte att det är några problem att dricka några glas vin när barn är med. Och det verkar du ju ha haft hela tiden. No problem!

    Det är väl bättre att barnen får vara med i vuxna sammanhang med vuxna som kan hantera alkohol än att man ska lämna bort dem så fort man vill ta ett glas vin.

    Om jag räknar rätt så drack du fyra glas på en hel kväll, LÄTT att jag hade kunnat göra detsamma när barnen är hemma utan det minsta dåligt samvete. Jag hade inte blivit berusad på det heller.
  • Anonym (mysigt)
    Anonym (K) skrev 2019-06-13 09:46:20 följande:

    Ettåringar brukar ha väldigt mycket spring i benen och vara ganska snabba, det tycker jag inte går att kombinera med alkohol och en icke barnsäker miljö samtidigt. Mitt barn var med på en krogmiddag som 2åring men då drack bara den andra föräldern alkohol. Jag kunde inte slappna av en sekund.


    Alla ettåringar är inte exakt likadana. Och i det här fallet hade ettåringen en massa vuxna som hjälpte till och lekte. Många föräldrar är också mer avslappnade än vad du kanske är utan att det är det minsta fel på deras föräldraskap.
  • Anonym (O)

    Så länge barnet inte skriker och stör andra gäster så bryr jag mig inte vart föräldrarna väljer att ta med sina barn. 

Svar på tråden Små barn på restaurang + alkohol