• Anonym (Whatever)

    Byta Fluoxetin till Cipralex

    Min läkare säger att jag kan byta från 60 mg Fluoxetin till 20 mg Cipralex rakt av utan nedtrappning av Fluoxetin. Det tycker jag är konstigt eftersom Fluoxetin har så lång halveringstid. Vill ju inte få Serotogent syndrom och bli dålig.

    Någon med erfarenhet som har koll?

  • Svar på tråden Byta Fluoxetin till Cipralex
  • Nadi1234
    Anonym (Whatever) skrev 2019-06-15 18:02:17 följande:

    Min läkare säger att jag kan byta från 60 mg Fluoxetin till 20 mg Cipralex rakt av utan nedtrappning av Fluoxetin. Det tycker jag är konstigt eftersom Fluoxetin har så lång halveringstid. Vill ju inte få Serotogent syndrom och bli dålig.

    Någon med erfarenhet som har koll?


    Jag tror att du kan be om konsultation!! För säkerhet skull.
  • Ocdkille

    Själv har jag bara bytt från cipralex till fluoxatin. Minns inte riktigt hur vi gjorde men jag tror att jag tog båda några dagar fast i mindre mängd. Själv känner jag inte av någon av medicinerna så är man känslig kan man säkert få en värre reaktion. Är du osäker kan du fråga en annan läkare eller en farmaceut.

  • PehrHolm

    Lita mer på din läkare än vad anonyma icke-läkare säger här.

  • Ocdkille
    PehrHolm skrev 2019-06-15 23:57:13 följande:

    Lita mer på din läkare än vad anonyma icke-läkare säger här.


    Det skadar inte att fråga även en annan läkare om man känner sig osäker. Läkare kan göra fel dom också. Var ju tex en läkare som skrev ut samma oavsett vad fel det var tills någon tillslut reagerade.
Svar på tråden Byta Fluoxetin till Cipralex