• Anonym (undrar)

    Sant eller falskt om hudvård?

    Jag har börjat använda anti age produkter, inte fått rynkor än utan det är mest i förebyggande syfte jag använder det.

    Min kompis påstår att det kan skynda på hudens åldrande ifall man använder anti age produkter innan man fått några rynkor.

    Är det sant?

  • Svar på tråden Sant eller falskt om hudvård?
  • Mella-Bella

    Jag vet tyvärr inte om det är sant, men det du kan göra är att fråga kompisen var den informationen kommer ifrån.

  • Anonym (undrar)
    Mella-Bella skrev 2019-06-16 00:08:48 följande:

    Jag vet tyvärr inte om det är sant, men det du kan göra är att fråga kompisen var den informationen kommer ifrån.


    Min kompis läste det för länge sedan.
  • Anonym (Fel)

    Helt fel. Dessutom finns knappt produkter som motverkar/tar bort rynkor. Väldigt mycket bluff, allt för att tjäna pengar på osäkra människor. Använd det som känns bra för just din hud.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (Fel) skrev 2019-06-16 02:19:01 följande:

    Helt fel. Dessutom finns knappt produkter som motverkar/tar bort rynkor. Väldigt mycket bluff, allt för att tjäna pengar på osäkra människor. Använd det som känns bra för just din hud.


    kosttillskott som innehåller kollagen har väl bättre effekt än anti rynk krämer?
  • IceKitten

    Yes, om du använder fel produkter. Läs innehållsförteckningen, exempelvis alkohol påskyndar åldrandet.

    Det har iofs ingenting med huruvida du redan fått rynkor eller ej att göra.

  • Anonym (undrar)
    IceKitten skrev 2019-06-16 09:21:09 följande:

    Yes, om du använder fel produkter. Läs innehållsförteckningen, exempelvis alkohol påskyndar åldrandet.

    Det har iofs ingenting med huruvida du redan fått rynkor eller ej att göra.


    Hur är det med anti rynk tillskott/kapslar, funkar dom?
  • Mascaraklumpar

    Nej, krämer varken motverkar eller ger rynkor. Det de gör är att påverka det allra yttersta hudlagret, som består av döda hudceller. Jämnar man ut detta lager så syns små linjer i huden mindre. Denna effekt är tillfällig och försvinner när krämen tvättas bort och/eller när ny hud bildas.

    Rynkorna i sig uppstår i dermis, där ffa kollagen och elastin finns. Eftersom cellerna i överhuden är ihopbundna med varandra så når de allra flesta substanser i krämen aldrig ned så långt (vilket är tur, eftersom de också skulle nå blodomloppet och därmed alla andra organ i kroppen annars). Undantaget är exempelvis nanopartiklar, som är tillräckligt små för att diffundera genom cellerna. Att de skulle ha positiva effekter för huden utan att samtidigt medföra negativa effekter för resten av kroppen är dock inte speciellt sannolikt.


    Anonym (undrar) skrev 2019-06-16 02:23:18 följande:

    kosttillskott som innehåller kollagen har väl bättre effekt än anti rynk krämer?


    Nej, kollagen är ett protein. Det bryts ned i tunntarmen, precis som alla andra proteiner.
  • Anonym (Fel)

    Såg något program från England, där dom undersökte hyns åldrande, det finns ett ämne(kommer inte på namnet nu) som kan motverka rynkor men i ganska stor dos och då kan andra biverkningar komma.

    Det absolut värsta för hyn är solen. Dom undersökte en kvinna som körde buss, den sida som blev utsatt mest för solen, genom fönstret, var synligt mest "rynkig" och hade mest åldersfläckar.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (Fel) skrev 2019-06-16 18:46:40 följande:

    Såg något program från England, där dom undersökte hyns åldrande, det finns ett ämne(kommer inte på namnet nu) som kan motverka rynkor men i ganska stor dos och då kan andra biverkningar komma.

    Det absolut värsta för hyn är solen. Dom undersökte en kvinna som körde buss, den sida som blev utsatt mest för solen, genom fönstret, var synligt mest "rynkig" och hade mest åldersfläckar.


    Du tänker på ämnet kollagen eller Q10 kanske?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (undrar) skrev 2019-06-16 18:51:53 följande:

    Du tänker på ämnet kollagen eller Q10 kanske?


    Nej, det hette något annat. Återkommer om jag kommer på det, skrev upp det någonstans...
  • Avenia
    Anonym (Fel) skrev 2019-06-16 22:42:38 följande:

    Nej, det hette något annat. Återkommer om jag kommer på det, skrev upp det någonstans...


    Retinol? Det är nämligen det enda som kan radera linjer.
  • Anonym (H)
    Avenia skrev 2019-06-16 23:29:59 följande:

    Retinol? Det är nämligen det enda som kan radera linjer.


    Finns det att få tag på för invärtes bruk?
  • Anonym (Fel)
    Avenia skrev 2019-06-16 23:29:59 följande:

    Retinol? Det är nämligen det enda som kan radera linjer.


    Ja, så hette det. Vet att dom sa att det kan irritera huden, så man skulle använda det försiktigt och i låg dos till att börja med.
Svar på tråden Sant eller falskt om hudvård?