• Anonym (TS m43)

    Gränsen för otrohet

    Vart anser ni er att gränsen för otrohet går.

    Vet det finns många svar därute och typer av relationer och uppgörelser.

    Jag tycker om inget annat är sagt så vid penetration

  • Svar på tråden Gränsen för otrohet
  • Anonym (man)
    Anonym (Kanske?) skrev 2019-06-17 15:25:43 följande:
    Vad jag menade med att handlingar inte är svarta eller vita, är att de inte alltid är så otvetydigt rätt eller fel.

    Oavsett vet jag, som ju faktiskt är den som upplevt alltihop, att vi gjorde rätt och var modiga (det var ju en hel del som stod på spel!) snarare än att vi var fega och borde skämmas. Jag skäms inte det minsta, utan är lycklig och stolt att jag kommit ut starkare på andra sidan med en fantastisk människa vid min sida.

    Håller helt med dig om att man inte ska ?stanna och hämnas?. Det skulle jag aldrig göra, det vore slöseri med tid och energi.
    Nja, vad som är rätt eller fel är oftast ganska enkelt, det är när man vill göra något man vet är fel och ska försöka hitta sätt att rättfärdiga det som det blir komplicerat. 

    På vilket sätt menar du att det var modigt att gå bakom ryggen på din partner en längre tid? Det hade väl varit klart modigare att stå för vad du gjorde? Det är väl klart att du inte skäms om du enbart ser vad du själv tjänade på det. Det är som att säga, jag skäms inte för att jag rånat banker för jag blev ju rik. Det är ingen som inte tycker du får vara rik, frågan är snarare om det är rätt sätt att bli rik på?
  • Anonym (Kanske?)
    Smecker skrev 2019-06-17 15:34:26 följande:

    Så om din partner om 10 år träffar en yngre, snyggare, mer fantastisk person bakom ryggen på dig, och gör rätt och är modig och går bakom ryggen på dig en längre tid innan han dumpar dig, så är det från din sida inte otvetydigt rätt eller fel? Du skulle aldrig ha åsikter eller döma honom för det, och hoppas att han inte skäms det minsta för att han lyckligt och stolt kommit ut på andra sidan? Tillåt mig tvivla.


    Ehm, det var inte så det gick till nu och går det till så då kommer jag troligen inte vara så nöjd, det har du rätt i

    Som sagt; de som inte har hela bilden kan inte döma. Eller jo, det kan de ju uppenbarligen men deras domar ger jag inget för eftersom de inte vet. Jag som upplevt alltihop vet ju precis graden av ?svek? och ?bakom ryggen? som förekom och vad som ledde fram till situationen.

    Sammanfattningsvis; det kanske är lätt att dra en gräns för otrohet. Men det är inte detsamma som att den så kallade otroheten är exakt lika ful och fel och oförlåtlig vid alla tillfällen.
  • Anonym (Kanske?)
    Anonym (man) skrev 2019-06-17 15:46:26 följande:

    Nja, vad som är rätt eller fel är oftast ganska enkelt, det är när man vill göra något man vet är fel och ska försöka hitta sätt att rättfärdiga det som det blir komplicerat. 

    På vilket sätt menar du att det var modigt att gå bakom ryggen på din partner en längre tid? Det hade väl varit klart modigare att stå för vad du gjorde? Det är väl klart att du inte skäms om du enbart ser vad du själv tjänade på det. Det är som att säga, jag skäms inte för att jag rånat banker för jag blev ju rik. Det är ingen som inte tycker du får vara rik, frågan är snarare om det är rätt sätt att bli rik på?


    Jag har inte gått bakom ryggen på någon partner en längre tid. Har jag påstått det någonstans så var det en felskrivning.
  • Anonym (Kanske?)

    Och nej, rätt och fel är inte alltid så enkelt eftersom människor, deras känslor och relationer är komplicerade.

    Jag har ingen lust att fläka ur mig alltför mycket här, det verkar som att det är det som skulle behövas för att få folk att se saken från ett annat perspektiv än uppifrån sin egen höga häst. Så jag drar ett streck här.

  • Anonym (Ka)
    Anonym (Kanske?) skrev 2019-06-17 15:28:04 följande:
    Det tror jag verkligen inte är den allmänna uppfattningen:..

    Jämför; ibland känner jag mig irriterad på någon. En kollega eller en familjemedlem. Är det bara så så kan jag ju knappast hjälpa det. Men agerar jag på det, beter mig svinigt, surar och är oförskämd. Då är det ett val och medvetet.
    Jo, men t.o.m. "man" tror jag mig minnas har hållit med om att "känslor kan man inte hjälpa".
    Men om man tar ilska eller ö.h.t någon annan känsla måste den ju triggas av något, eller att man känner sig på dåligt humör o.s.v
    Men just att bli förälskad i t.ex. en kollega. Då blir man slagen i huvudet, och det var ju inte alls meningen att det skulle bli så, och känslor kan man ju inte hjälpa...
    Skitsnack säger jag.
    Man är helt enkelt öppen för att få just dom känslorna och skiter i det man har hemma.
  • Anonym (Q 45)
    Anonym (Kanske?) skrev 2019-06-17 15:50:46 följande:

    Och nej, rätt och fel är inte alltid så enkelt eftersom människor, deras känslor och relationer är komplicerade.

    Jag har ingen lust att fläka ur mig alltför mycket här, det verkar som att det är det som skulle behövas för att få folk att se saken från ett annat perspektiv än uppifrån sin egen höga häst. Så jag drar ett streck här.


    Förstår dig fullt och fast! Hyfsat många trångsynta predikanter som har patent på allt. Kram på dig!
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Ka) skrev 2019-06-17 15:52:09 följande:
    Jo, men t.o.m. "man" tror jag mig minnas har hållit med om att "känslor kan man inte hjälpa".
    Men om man tar ilska eller ö.h.t någon annan känsla måste den ju triggas av något, eller att man känner sig på dåligt humör o.s.v
    Men just att bli förälskad i t.ex. en kollega. Då blir man slagen i huvudet, och det var ju inte alls meningen att det skulle bli så, och känslor kan man ju inte hjälpa...
    Skitsnack säger jag.
    Man är helt enkelt öppen för att få just dom känslorna och skiter i det man har hemma.
    Nja, Du får väl svar efter vad du talar om, och hittills har du inte talat om något som skulle vara annat än simpel otrohet.
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Ka) skrev 2019-06-17 15:59:51 följande:
    Nja, Du får väl svar efter vad du talar om, och hittills har du inte talat om något som skulle vara annat än simpel otrohet.
    Där blev det fel...Det skulle vara kommentar till "Kanske?
  • Anonym (Kanske?)
    Anonym (Ka) skrev 2019-06-17 15:59:51 följande:

    Nja, Du får väl svar efter vad du talar om, och hittills har du inte talat om något som skulle vara annat än simpel otrohet.


    Äsch då. Ha en trevlig fortsättning på kvällen!
  • Anonym (man)
    Anonym (Kanske?) skrev 2019-06-17 15:50:46 följande:

    Och nej, rätt och fel är inte alltid så enkelt eftersom människor, deras känslor och relationer är komplicerade.

    Jag har ingen lust att fläka ur mig alltför mycket här, det verkar som att det är det som skulle behövas för att få folk att se saken från ett annat perspektiv än uppifrån sin egen höga häst. Så jag drar ett streck här.


    Ja relationer är komplexa och det är människor oxå. Men det betyder inte att man inte vet vad som är rätt eller fel, det betyder att man vet att något är fel men man vill göra det ändå TROTTS att man VET att det är fel. Och ett klart bevis för att man smyger med det man gör, för hade man varit helt övertygad om att man gjorde rätt så skulle man inte smyga med det eller hur?

    Jag tror som sagt inte det spelar någon roll hur mycket du lägger ut och hur bra du förklarar vilka anledningar du hade, det förändrar liksom inte hur du agerade.
    Möjligen kan du får mer förståelse och empati men det kommer inte göra fel till rätt.
Svar på tråden Gränsen för otrohet