• Anonym (all I want)

    En fattig sjukpensionärs önskelista

    Hej alla glada, trevliga människor. Hej också, alla sura, otrevliga människor. Ska det va så ska de va jämt.

    Jag. Är. Överlycklig. Just nu i alla fall. Efter nästan 2 års sparande så har jag fått hem en ny säng, med bädmadrass och 2 nya påslakanset plus ett underlakan. 3600 kr gick det på ungefär. Massor med pengar för mig, men nu slipper jag i alla fall ha ont överallt varje morgon.

    Nu vill jag göra en tråd med mina andra pryl-spar-mål/önskelista. Vem vet, någon av er kanske har några tips eller pepp eller andra ord och tankar. Eller så kanske ni bara är nyfikna. Nyfiken i en strut.

    Här är min önkelista:
    2000 kr till nya kläder. Inte begagnade kläder. Nya kläder.
    1000 kr till en eltandborste
    1000 kr till en kaffemaskin
    2000 kr till en köksassistent
    800 kr till en stavmixer
    1000 kr till en slow cooker
    500 kr till en ny vattenkokare
    500 kr till en ny elvisp
    1000 kr till lite nya badlakan och handdukar
    600 kr till doftljus
    500 kr till böcker
    1000 kr till ett nytt tangentbord
    2500 kr till en ny bildskärm till datorn
    1000 kr till TV-spel
    2000 kr till ett aktivitetsarmband

    Om typ 10 år kanske jag har allt. Jag vet att det finns billigare av mycket men jag satte en fin rund summa på alla. Överskottet kan jag föra över till nästa sak på listan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-24 18:19
    För det första: Ursäkta mina utbrott i tråden. De kommer sig av ett långt liv med fattigdom, svårigheter och sjukdom och att ständigt ha fått höra att min vilja och mina önskningar inte är värda något. Det har alltid varit väldigt tungt men det ska inte gå ut över er. Jag ber ödmjukast om ursäkt att det har gjort det.

    Jag vill också ge en liten förklaring till varför jag önskar mig sakerna jag önskar mig.

    Nya kläder som inte är begagnade utan nya
    Jag har aldrig ägt ett klädesplagg som varit bara mitt. Alla kläder jag har just nu, förutom 12 par trosor och 1 bh, har alla ägts av någon annan innan mig. Det mesta har jag ärvt av generationerna ovan mig, dvs mamma, mormor och farmor.

    En eltandborste
    Som jag skrev i tråden så har jag handikapp som gör att jag har svårt att borsta tänderna på rätt sätt. Det gäller både motoriskt och psykologiskt. En bra eltandborste med bra, mer avancerade funktioner skulle öka min munhälsa massor. Jag fick låna en av vården i en månad för att prova och att ha en egen skulle vara värt massor.

    En kaffemaskin
    Jo det gränsar lite till onödigt lyx. Jag dricker sällan kaffe. Det leder till att jag slänger en massa kaffe eftersom det står för länge och blir dåligt. Prospekten att kunna köpa småförpackningar kaffe, te och varm choklad som jag och de få besök jag får hinner avnjuta innan det blir dåligt lockar.

    En köksassistent/stavmixer/elvisp/slow cooker
    Jag brukade älska att baka och laga mat. Nu klarar jag inte av det så mycket som jag vill pga sjukdomar Med köksmaskiner till hjälp skulle jag kunna göra det igen.

    Nya badlakan och handdukar
    Samma som med kläder, allt är gammalt och slitet, ärvt både 1 och 2 generationer. Ingenting är helt och ingenting har inte ägts av någon annnan innan.

    Doftljus
    Rent lyx/livskvalitet.

    Böcker
    Jag läser mycket. Några timmar om dagen. Biblioteket har inget intressant kvar och jag har också svårt att ta mig dit.

    Nytt tangentbord
    Mitt tangentbord kom med en dators som min pappa köpte för en herrans många år sedan. Det är mekaniskt och trådlöst vilket är smidigt ska jag köpa ett nytt så behöver jag ett liknande. Det här tangentbordet fungerar inget vidare, jag kompletterar med virtuellt. Någon frågade om jag är en gamer. Det vet jag inte men jag spelar en del på datorn.

    Ny bildskärm
    Min bildskärm är också gammalt. Platt förvisso men lågupplöst och har ingen hdmi port. Jag börjar se lite dåligt så med bättre bildskärm behöver jag inte anstränga ögonen lika mycket.

    TV-spel
    Jag vill bara uppleva känslan av att köpa ett tv-spel jag sett fram emot på releasedagen istället för månader senare. Jag kanske till och med kan få köpa ett collector's edition.

    Aktivitetsarmband
    En av de stora anledningarna är faktiskt att kunna motbevisa en sak. Men jag skulle vilja ha ett för att övervaka min hälsa, aktivitet och sömn.

    Så nu vet ni det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-24 18:23
    Och igen, sparmålen har jag satt i blindo utan att ha sett ut något specifikt märke eller modell. Jag har bara satt upp ett sparmål och när jag har så mycket pengar till en viss pryl så betyder det att jag får köpa den prylen till max det priset, inte att den prylen måste kosta det priset.

    Har ni några konkreta tips på märken och modeller och inköpsställen så tar jag gärna emot det.

  • Svar på tråden En fattig sjukpensionärs önskelista
  • Anonym (E)

    Känns det inte jobbigare att lägga på rejäla översummor på grejerna? Hade tyckt att det kändes roligare att beta av listan fortare än när saken är över 50% dyrare. Går på försörjningsstöd så har inte heller den bästa ekonomin :/ Vill så gärna ha ett par brusreducerande hörlurar.

  • Kramklubba

    Tycker det är en tramsig lista. Men så är du ju en lyxlirare.

    Jag förstår första posten. Ok. Fine. Du går inte i begagnade kläder. Jag accepterar en fetish.

    Men resten då? 1000 kr till eltandborste? Finns ju för 150kr på tradera.
    1000 kr för kaffemaskin? Finns för 500 på tradera Moccamaster ibland.
    2000 för en köksassistent? Finns nya för 200 på tradera.
    800 för en stavmixer? Finns riktigt fina för 150 på tradera.
    Ja och så vidare ... fantasipriser och allt måste vara nytt (?) för du är en lyxlirare.

    Du hade kunnat ha hela listans prylar redan, men då hade det inte varit ett nöje / hobby att skriva och underhålla själva listan.

  • Anonym (all I want)
    Kramklubba skrev 2019-06-24 09:01:43 följande:

    Tycker det är en tramsig lista. Men så är du ju en lyxlirare.

    Jag förstår första posten. Ok. Fine. Du går inte i begagnade kläder. Jag accepterar en fetish.

    Men resten då? 1000 kr till eltandborste? Finns ju för 150kr på tradera.
    1000 kr för kaffemaskin? Finns för 500 på tradera Moccamaster ibland.
    2000 för en köksassistent? Finns nya för 200 på tradera.
    800 för en stavmixer? Finns riktigt fina för 150 på tradera.
    Ja och så vidare ... fantasipriser och allt måste vara nytt (?) för du är en lyxlirare.

    Du hade kunnat ha hela listans prylar redan, men då hade det inte varit ett nöje / hobby att skriva och underhålla själva listan.


    Ja det är verkligen lyx att ha önska sig något de flesta andra anser vara självklarheter.
  • Anonym (E)

    Det är rätt många som inte skulle lägga de summorna på saker som går att få billigare. Eltandborste och stavmixer finns billigare på t.ex Rusta, ÖB eller Clas O på rea. Kaffemaskiner får man i nyskick begagnat.

  • Anonym (all I want)
    Anonym (E) skrev 2019-06-24 12:25:38 följande:

    Det är rätt många som inte skulle lägga de summorna på saker som går att få billigare. Eltandborste och stavmixer finns billigare på t.ex Rusta, ÖB eller Clas O på rea. Kaffemaskiner får man i nyskick begagnat.


    Läs det som står längst ner en gång till.
  • brallison
    Anonym (all I want) skrev 2019-06-16 22:39:00 följande:

    Här är min önkelista:
    2000 kr till nya kläder. Inte begagnade kläder. Nya kläder.
    1000 kr till en eltandborste
    1000 kr till en kaffemaskin
    2000 kr till en köksassistent
    800 kr till en stavmixer
    1000 kr till en slow cooker
    500 kr till en ny vattenkokare
    500 kr till en ny elvisp
    1000 kr till lite nya badlakan och handdukar
    600 kr till doftljus
    500 kr till böcker
    1000 kr till ett nytt tangentbord
    2500 kr till en ny bildskärm till datorn
    1000 kr till TV-spel
    2000 kr till ett aktivitetsarmband


    Ett tips på en gång - köksassitent (särskild en som kostar 2000 kr) redan innehåller elvisp, så du kan stryka den som en separat grej från din lista.
    Helt generellt, kolla på nätet med jämna mellanrum - nästan alla dessa saker finns på rea då och då, så köp de då du hittar nåt, så ska det gå mycket snabbare än 10 år för att få allt det där.
  • sextiotalist

    2000 kr till nya kläder. Inte begagnade kläder. Nya kläder.
    En absolut rimlig önskan

    1000 kr till en eltandborste
    Är det jus beloppet som är viktigt, jag hade nog inte lagt ner så mycket pengar, även om jag hade råd

    1000 kr till en kaffemaskin
    Kan jag inget om
     2000 kr till en köksassistent
    Ligger nog i den prisklassen

     800 kr till en stavmixer
    Finns bra till lägre priser

    1000 kr till en slow cooker
    Har sett många för under 500 kronor

    500 kr till en ny vattenkokare
    Överpris

    500 kr till en ny elvisp
    Låter rätt rimligt

    1000 kr till lite nya badlakan och handdukar
    Inget orimligt pris

    600 kr till doftljus
    Oj,  det låter väldigt mycket

     500 kr till böcker
    Rimligt
    1000 kr till ett nytt tangentbord
    Finns bra (även för spel) för mindre belopp
    2500 kr till en ny bildskärm till datorn
    Där kan du garanterat komma undan mycket billigare utan att minska kraven

    1000 kr till TV-spel
    2000 kr till ett aktivitetsarmband
    Det beror vilka funktioner du ska ha

  • Anonym (all I want)
    brallison skrev 2019-06-24 13:02:44 följande:
    Ett tips på en gång - köksassitent (särskild en som kostar 2000 kr) redan innehåller elvisp, så du kan stryka den som en separat grej från din lista.
    Helt generellt, kolla på nätet med jämna mellanrum - nästan alla dessa saker finns på rea då och då, så köp de då du hittar nåt, så ska det gå mycket snabbare än 10 år för att få allt det där.
    Absolut ska jag kolla priser och efter rea och så. Jag har inte tittat på några priser alls utan bara satt upp en maxsumma som jag kan spara till och jag ville att den skulle vara rund och fin. Jag har nog en släng av OCD eller så. Sedan om köksassistenten till exempel jag väljer kostar 1599 kr iställlet för 2000 kr på rea eller om jag bara hittar en billigare blir jag bara glad. 

    Tack för upplysningen om köksassisten och elvisp förresten.
  • Anonym (all I want)
    sextiotalist skrev 2019-06-24 13:42:18 följande:

    2000 kr till nya kläder. Inte begagnade kläder. Nya kläder.
    En absolut rimlig önskan

    1000 kr till en eltandborste
    Är det jus beloppet som är viktigt, jag hade nog inte lagt ner så mycket pengar, även om jag hade råd

    1000 kr till en kaffemaskin
    Kan jag inget om
     2000 kr till en köksassistent
    Ligger nog i den prisklassen

     800 kr till en stavmixer
    Finns bra till lägre priser

    1000 kr till en slow cooker
    Har sett många för under 500 kronor

    500 kr till en ny vattenkokare
    Överpris

    500 kr till en ny elvisp
    Låter rätt rimligt

    1000 kr till lite nya badlakan och handdukar
    Inget orimligt pris

    600 kr till doftljus
    Oj,  det låter väldigt mycket

     500 kr till böcker
    Rimligt
    1000 kr till ett nytt tangentbord
    Finns bra (även för spel) för mindre belopp
    2500 kr till en ny bildskärm till datorn
    Där kan du garanterat komma undan mycket billigare utan att minska kraven

    1000 kr till TV-spel
    2000 kr till ett aktivitetsarmband
    Det beror vilka funktioner du ska ha


    Tack för dina tankar.

    Just eltandborsten är funktionerna viktigare än priset. Pga mina handikapp så har jag svårt att borsta tänderna rätt så jag behöver funktioner som timer och påminnelser osv.

    Doftljus vill jag köpa på bigwicks så jag räknar med frakt från England. Jag vill kunna köpa ett gäng ljus på en gång i många olika dofter.

    Aktivitetsarmbandet vill jag kunna simma med så jag tänker att det blir dyrare. Hjärtfrekvens är viktigt för mig eftersom jag har hjärtproblem i närmaste familjen. 
  • Mrs Moneybags

    Det är inte fel att drömma, men jag och många med mig som skulle kunna köpa allt det där skulle aldrig lägga ner de höga summorna på sådana saker. Kläderna, okej. Men de andra grejerna finns ju mycket billigare och av bra kvalitet.

    Är det bara saker du önskar dig? 

Svar på tråden En fattig sjukpensionärs önskelista