• bippan

    Hur ofta träffar era barn sina mor- och farföräldrar?

    Som rubriken lyder och hur tajta är dom i sin relation till dem?

  • Svar på tråden Hur ofta träffar era barn sina mor- och farföräldrar?
  • Sjuttiosjuan

    Varje vecka oftast flera gånger. Båda bor nära och älskar att vara med sitt barnbarn. Växte själv upp granne med mina morföräldrar och har haft en väldigt fin relation till dom! Så för oss är det självklart:)

  • Physalis

    Vi träffas ungefär en gång i månaden. På sommaren blir det oftare och vi sover över i en vecka ungefär hos båda.


    Korrekturläser som en kratta
  • Brumma

    Farföräldrar - 3-5 ggr i veckan.

    Morföräldrar - ngn gång i månaden (pga avstånd), oftast med övernattning. På lov o långhelger utökas det. På sommarlov brukar de resa med både morfar o mormor (de är skilda).

    Rekationen är mkt tajt mellan både mor o farföräldrar samt bonusmorfar.

  • Unaangelita

    Mormor träffar de ungefär en gång i veckan, ibland går det två veckor emellan beror på hur vi jobbar.
    Farmor träffar de 2-3 ggr per år, då hon bor 60 mil ifrån oss.
    Morfar och farfar har tyvärr redan gått bort.
    Så de har nära kontakt med mormor, inte lika nära med farmor såklart men det går alltid bra när vi väl ses.

  • Twinmom13

    (Alla bor i samma stad).

    Farmor 3-4 gånger per år

    Morfar kanske 1 gång per månad i ?förbifarten? och varannan månad under några timmar och 2-3 gånger per år övernattning.

    Mormor är död

    Farfar har dom aldrig träffat.

  • Therescha

    Farmor och farfar - några gånger i månaden. Mormor - någon gång i månaden. Morfar - någon gång per halvår.

  • sisak

    Aldrig, har ingen kontakt. Farmor & Farfar bor 15 mil bort....och är inte heller speciellt roliga eller trevliga..
    Mormor & morfar är inte ett dugg intresserade, dom bor nära men träffar hellre vänner och resor. Detta har skapat konflikt mellan oss så nu har vi brutit upp helt. 

  • Rödtjärnens Anna

    Farmor och farfar träffar vi under sommaren så gott som varje dag. Vi bor alla på familjens släktgård och äter oftast middag och fikar ihop. Sen har vi separata hus att sova i.

    Under övriga tiden på året träffas vi några gånger i veckan då mina svärföräldrar bor 50 meter bort på samma gata.

    Mormor pratar vi med varje dag. Antingen via högtalartelefon eller videosamtal. Då kan vi också få en pratstund med morfar ibland. Sen träffas vi några gånger per år. De bor 55 mil bort.

  • LFF

    Farfar är död. Farmor har inte sett dem sen de fyllde 1 år. Då hade vi rest till hennes hemstad och passade på att besöka även en annan släkting. Hon var där i 10 minuter, max 5 ägnades åt barnbarnen.

    Morfar bor i Nordamerika, vi försöker prata på video med jämna mellanrum. Mormor försöker vi träffa varje månad men får inte alltid ihop det. De pratar i telefon ibland när barnen har lust. De är absolut tighta med mormor.

  • jfaericsson

    Nu är vår son bara 5 månader än, men vi träffar mormor minst 2 gånger i veckan, morfar & bonusmormor 1-2 gånger i veckan och farmor & farfar 1 gång i veckan och gjort det sen han föddes :)

    Vi bor alla på samma ort vilket jag är så tacksam för, önskar att dom kommer vara varandra nära hela livet då jag inte haft det så med mina mor- & farföräldrar.

  • elsi
    bippan skrev 2019-06-23 12:40:33 följande:

    Som rubriken lyder och hur tajta är dom i sin relation till dem?


    Farmor & farfar: bor i en helt annan del av landet, så vi ses inte så ofta, men ca en vecka åt gången när vi ses, kanske två ggr per år (sommar och vinter). De känner barnen väl, är engagerade och pratar med barnen. Ringer och pratar med dem mellan vi ses

    Morfar: bor ca 10 mil bort, vi ses max 1-2 ggr per år och då kanske ett par timmar åt gången. Han har aldrig lärt känna mina barn då han bara är engagerad i sin frus barn och barnbarn och dem träffar han ofta.

    Mormor: bor ca 10 mil bort, vi ses ca varannan månad, bor över en helg, umgås, hon är barnvakt eller umgås på egen hand med barnen känner dem väl och är engagerad.
  • Thatwillbetheday

    Min 4-åring träffar mormor en gång varje eller varannan månad. Tätare på sommaren. De har en jättefin relation. Mormor är väldigt engagerad i sitt barnbarn när de ses, och hör ofta av sig mellan gångerna de ses.

Svar på tråden Hur ofta träffar era barn sina mor- och farföräldrar?