• Anspråkslös

    Illamående + jobb?

    Jag är gravid i v 7 och mår illa som tusan... bland annat. Jag är tok-trött, fryser ofta och har yrsel, ökad hunger. Men illamåendet alltså. Hur har ni andra gjort för att hantera att jobba samtidigt?

    Jag kräktes precis så lyckas inte tvinga i mig nån frukost, och med ökad hunger och yrsel måste jag få i mig något om jag ska orka jobba (har svårt att komma ifrån när jag är där)... Känns så dumt att sjuka mig pga nåt sånt här när jag egentligen inte är sjuk.

    Nån som har tips? Hur har andra gjort?

  • Svar på tråden Illamående + jobb?
  • Ebo88

    Jag har knappt nån aptit alls och mår konstant illa. Jobbar som tandsköterska så det är inte det optimala jobbet för att må som en inlagd sill direkt.

    Jag köper näringsdrycker på apoteket, dom finns bakom kassan. Dom kostar ca 100kr/ 4 st.

    Ena dagen kan jag hitta nåt jag gillar men dagen därpå kan det få mig att spy rätt ut. Riskakor fingrar, jag varierar i smak.

    Läkerol med salmiak smak hjälper också.

    Det gäller liksom att hitta sina egna små knep.

    Postafen ska fungera mot illamående men jag själv har inte tagit dom. Det finns receptfritt på apoteket, men dubbelkolla med läkare/bm först.

    Annars kan du ju vända dig till läkare som kan skriva ut tabletter mot illamående

  • emphz

    Är gravid i v12 och har de senaste 7 veckorna kämpat med otroligt illamående. Fick lergigan comp utskrivet relativt fort som hjälpt mycket men fortfarande mått så dåligt och kräkts att jag nu är sjukskriven sen ett par veckor tillbaka.

    Utan lergigan hade jag kräkts hela tiden..

    Det som funkar okej här är sånt som ligger lätt i magen - frukt, gärna surt och sen salt lakrits. Annars får man nog mest härda ut..

  • Anspråkslös
    Ebo88 skrev 2019-06-25 09:10:04 följande:

    Jag har knappt nån aptit alls och mår konstant illa. Jobbar som tandsköterska så det är inte det optimala jobbet för att må som en inlagd sill direkt.