• Anspråkslös

    Illamående + jobb?

    Jag är gravid i v 7 och mår illa som tusan... bland annat. Jag är tok-trött, fryser ofta och har yrsel, ökad hunger. Men illamåendet alltså. Hur har ni andra gjort för att hantera att jobba samtidigt?

    Jag kräktes precis så lyckas inte tvinga i mig nån frukost, och med ökad hunger och yrsel måste jag få i mig något om jag ska orka jobba (har svårt att komma ifrån när jag är där)... Känns så dumt att sjuka mig pga nåt sånt här när jag egentligen inte är sjuk.

    Nån som har tips? Hur har andra gjort?

  • Svar på tråden Illamående + jobb?
  • Ebo88

    Jag har knappt nån aptit alls och mår konstant illa. Jobbar som tandsköterska så det är inte det optimala jobbet för att må som en inlagd sill direkt.

    Jag köper näringsdrycker på apoteket, dom finns bakom kassan. Dom kostar ca 100kr/ 4 st.

    Ena dagen kan jag hitta nåt jag gillar men dagen därpå kan det få mig att spy rätt ut. Riskakor fingrar, jag varierar i smak.

    Läkerol med salmiak smak hjälper också.

    Det gäller liksom att hitta sina egna små knep.

    Postafen ska fungera mot illamående men jag själv har inte tagit dom. Det finns receptfritt på apoteket, men dubbelkolla med läkare/bm först.

    Annars kan du ju vända dig till läkare som kan skriva ut tabletter mot illamående

  • emphz

    Är gravid i v12 och har de senaste 7 veckorna kämpat med otroligt illamående. Fick lergigan comp utskrivet relativt fort som hjälpt mycket men fortfarande mått så dåligt och kräkts att jag nu är sjukskriven sen ett par veckor tillbaka.

    Utan lergigan hade jag kräkts hela tiden..

    Det som funkar okej här är sånt som ligger lätt i magen - frukt, gärna surt och sen salt lakrits. Annars får man nog mest härda ut..

  • Anspråkslös
    Ebo88 skrev 2019-06-25 09:10:04 följande:

    Jag har knappt nån aptit alls och mår konstant illa. Jobbar som tandsköterska så det är inte det optimala jobbet för att må som en inlagd sill direkt.

    Jag köper näringsdrycker på apoteket, dom finns bakom kassan. Dom kostar ca 100kr/ 4 st.

    Ena dagen kan jag hitta nåt jag gillar men dagen därpå kan det få mig att spy rätt ut. Riskakor fingrar, jag varierar i smak.

    Läkerol med salmiak smak hjälper också.

    Det gäller liksom att hitta sina egna små knep.

    Postafen ska fungera mot illamående men jag själv har inte tagit dom. Det finns receptfritt på apoteket, men dubbelkolla med läkare/bm först.

    Annars kan du ju vända dig till läkare som kan skriva ut tabletter mot illamående


    Usch nej, det låter inte som det ultimata jobbet.. klarar du av att gå dit ändå? Jag sjukade mig idag. Jobbar med ungdomar och har inte så lätt att komma ifrån, och kan inte fokusera på jobbet när jag mår så illa.

    Jag försöker variera vad jag äter, pasta har t ex funkat ibland och jag har blandat ner spenat eller morötter för att ge nån mer näring. Men brukar inte tåla näringsdrycker pga allergier.

    Bra tips om läkare! Har inte alls tänkt på att det kan finnas medicin mot detta. Jag får kanske ringa till bm eller läkare och höra vad jag kan göra. Så märkligt bara, det känns som att jag gör det värre av att prata om det, som om det påminner mig om hur illa jag faktiskt mår, vill inte behöva lägga på luren och rusa till toaletten, haha. Men det klarar sig nog. Jag varken kan eller vill stanna hemma från jobbet för det här, jag vill fungera som vanligt.
  • Anspråkslös
    emphz skrev 2019-06-25 09:20:50 följande:

    Är gravid i v12 och har de senaste 7 veckorna kämpat med otroligt illamående. Fick lergigan comp utskrivet relativt fort som hjälpt mycket men fortfarande mått så dåligt och kräkts att jag nu är sjukskriven sen ett par veckor tillbaka.

    Utan lergigan hade jag kräkts hela tiden..

    Det som funkar okej här är sånt som ligger lätt i magen - frukt, gärna surt och sen salt lakrits. Annars får man nog mest härda ut..


    Oj det låter jättejobbigt! Jag har (hittills...) inte kräkts så mycket utan mest mått så väldigt illa. Hoppas att det inte börjar, men om det gör det är det bra att veta att det finns medicin som kan ta bort det värsta.

    Tanken på sura frukter får mig att rygga tillbaka, men jag ska se vad jag kan göra. Kanske jordgubbar eller banan, just nu hittar jag inte alls vad som kan funka men börjar bli rätt hunrig. Jisses alltså!

    Trist att du blev sjukskriven! Eller så kanske det känns skönt? Man kan ju inte prestera som vanligt när man mår såhär ändå.
  • Ebo88
    Anspråkslös skrev 2019-06-25 09:29:04 följande:

    Usch nej, det låter inte som det ultimata jobbet.. klarar du av att gå dit ändå? Jag sjukade mig idag. Jobbar med ungdomar och har inte så lätt att komma ifrån, och kan inte fokusera på jobbet när jag mår så illa.

    Jag försöker variera vad jag äter, pasta har t ex funkat ibland och jag har blandat ner spenat eller morötter för att ge nån mer näring. Men brukar inte tåla näringsdrycker pga allergier.

    Bra tips om läkare! Har inte alls tänkt på att det kan finnas medicin mot detta. Jag får kanske ringa till bm eller läkare och höra vad jag kan göra. Så märkligt bara, det känns som att jag gör det värre av att prata om det, som om det påminner mig om hur illa jag faktiskt mår, vill inte behöva lägga på luren och rusa till toaletten, haha. Men det klarar sig nog. Jag varken kan eller vill stanna hemma från jobbet för det här, jag vill fungera som vanligt.


    Nej men det är bara att bita ihop vissa dagar. Skulle vilja sjukanmäla mig var och varannan gång men det är inte en hållbar situation i längden heller.

    Vissa blir sjukskriva men jag tror inte att jag är i ett läge till att bli det då jag inte kräks hela tiden men att sitta och må illa är väldigt jobbigt och påfrestande. Ibland när en behandling är slut så får jag glida ut genom dörren för att sedan springa till toan.

    Jo men läkarhjälp kan du få, absolut ! Det finns också ett armband att köpa på apoteket som ska hjälpa mot illamåendet. Tyvärr kan jag inte använda det då vi inte får ha armband och dylikt på jobbet.

    Förhoppningsvis går det över snart för dig. Jag är i v.10+3 och hoppas att det slutar snart
  • Meriall

    Oj jag hade aldrig jobbat när jag mådde så illa att jag kräktes ibland. Det är ju tortyr!

    Blivit sjukskriven utan problem vid graviditetsillamående. Det är ju visst att man är sjuk. Graviditet i sig är inte det men graviditetskomplikationer tycker jag är det.

  • Ebo88
    Meriall skrev 2019-06-25 09:50:50 följande:

    Oj jag hade aldrig jobbat när jag mådde så illa att jag kräktes ibland. Det är ju tortyr!

    Blivit sjukskriven utan problem vid graviditetsillamående. Det är ju visst att man är sjuk. Graviditet i sig är inte det men graviditetskomplikationer tycker jag är det.


    Så är det ju men för mig personligen så är det inte alla gånger som jag spyr. 7gånger av 10 och då känner jag att jag inte vill gå hemma pga det. Visste jag däremot att jag kräks varje dag så hade det vart ett annat problem, men nu gör jag inte det.

    Dessutom blir jag heltidssjukskriven i v.15 så jag vill gärna jobba så länge det går innan man blir liggandes :)
  • Anspråkslös
    Meriall skrev 2019-06-25 09:50:50 följande:

    Oj jag hade aldrig jobbat när jag mådde så illa att jag kräktes ibland. Det är ju tortyr!

    Blivit sjukskriven utan problem vid graviditetsillamående. Det är ju visst att man är sjuk. Graviditet i sig är inte det men graviditetskomplikationer tycker jag är det.


    Ebo88 skrev 2019-06-25 10:27:42 följande:

    Så är det ju men för mig personligen så är det inte alla gånger som jag spyr. 7gånger av 10 och då känner jag att jag inte vill gå hemma pga det. Visste jag däremot att jag kräks varje dag så hade det vart ett annat problem, men nu gör jag inte det.

    Dessutom blir jag heltidssjukskriven i v.15 så jag vill gärna jobba så länge det går innan man blir liggandes :)


    Merall, tack. Med detta illamående tillsammans med yrseln och tröttheten hade jag inte kunnat prestera på jobbet idag alls. Skönt att höra vad du skriver! Sånt här kan kanske vara att man är sjuk trots allt. Är det inte bättre imorgon ringer jag kanske bm och rådfrågar om vad jag kan göra.

    Ebo88, om du vet att du kommer bli heltidssjukskri en sen, bidrar det kanske till att du vill jobba så länge det går innan dess, ja.. och jag förstår dig! Jag vill verkligen inte vara hemma hela graviditeten, det hade jag inte mått bra av. Jag hoppas detta går över bara, hade jag gått till jobbet idag hade jag säkert svimmat eller nåt liknande.

    Bra tips med armbanden också! Jag ska se om de hjälper när jag är hemma, jag tänker inte berätta att jag är gravid på jobbet ännu och det där blir ett rätt tydligt tecken.
  • Anspråkslös

    Jag ringde bm idag och fick en tid till läkaren imorgon. Fick också höra att en sjukskrivning tills det är över kan vara ett alternativ... Vi får se hur det blir! Skönt med den responsen även om jag knappt vill överväga sjukskrivning. Kanske har läkaren tips på vad det kan vara och vi kanske kan kolla mitt blodvärde.

    Jag är i alla fall helt slut fortfarande, jättetrött med yrsel och illamående (men TROR att jag mår lite mindre illa idag).

    Gick dessutom in i v 8 idag! 7+0 alltså.

  • Beccus

    När jag var gravid med min äldsta så drack jag en mugg te, åt ett knäckebröd och tog 1/2 postafen, innan jag blev ur sängen. Hade allt förberett kvällen innan. Missade jag en gång så var hela dagen förstörd. Hade alltid ett paket mariekex med mig som jag åt under dagen för att lindra det värsta. Vissa dagar var lättare att jobba, andra ville man bara hem. Jobbade som uska på ett äldreboende då..

  • AnnieMagda

    Jag har varit sjukskriven för illamående under tre graviditeter. Den här fjärde bad jag, förutom Lergigan comp även den vanliga Lergigan. Alltså utan comp, som man tar inför kvällen och på natten.

    Detta är mitt supertips!!

    Värt ett försök iaf.

    Jag tror att den vanliga Lergigan som är dubbelt så stark överbrygger morgonen, så att illamåendet inte hinner dra igång. Utan man tar direkt frukost och sedan en Lergigan comp på det, och tre till under dagen. Då hinner inte illamåendet ta över sinnet och kroppen utan hålls i chock så att säga. Ända tills kvällen och den vanliga Natt-Lergiganen tar vid.

    Ja så jag klarar av att jobba nu. Helt otroligt. Jag mår visserligen lite illa, men jag skakar inte av illamåendet, och jag bär inte omkring på en spypåse som föregående graviditeter.

    Läkarna verkar dock inte vilja skriva ut Lergigan (utan comp) sådär lätt. Jag gissar att då medicinen är starkare, och även dämpar oro, kanske är de rädda för missbruk och vill först att folk testar enbart Lergigan comp. Men den går ju inte köra på kvällen och på grund av den uppiggande effekten av koffein och nåt mer.

    Sen det där med sjukskrivning, man behöver inte spy konstant för att vara berättigad. Att må illa 24 timmar, tar över ens liv och gör så att man inte kan fungera normalt. Det blir en omöjlighet att fungera på en arbetsplats. När vila är det enda sättet att ens orka existera under illamåendet, är sjukskrivning den enda vägen. Sedan hulkningar utan spya är lika påfrestande som att faktiskt spy. Hela kroppen tar i, och sen kommer inget och illamåendet bara fortsätter.

    Jaa, såhär har jag framfört min situation inför läkarna och fått sjukskrivning. Det handlar om att förklara sin situation med ord, målande bilder och hur ens mående påverkar ens arbete. Och är läkaren oförstående, byt! Det gjorde en kompis till mig, tredje läkaren lyssnade och hon fick rätt.

    Men testa först medicinen och ge det en ärlig chans. Den behöver komma in tidigt för att ha verkan. Lycka till TS

Svar på tråden Illamående + jobb?