• heyheymonkey

    Vad tycker ni om Blake?

    Vi har verkligen fastnat för namnet Blake till vår lille son men är lite oroliga för hur folk kommer att uttala det. Tror ni de kommer förstå att se ska uttalas "Blejk" typ? :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Blake?
  • Tripp

    Jag tycker det är ett fint namn, men det känns ändå lite ovant. Man har ju själv vuxit upp med namn som Emma, Markus, Johanna, och Fredrik. Så fort man har vant sig vid ett namn så går det ju lättare. Heidi var inte vanligt där jag växte upp, men nu har jag vant mig vid att brorsdottern heter så. :)

  • Nandez
    fluu skrev 2019-06-29 07:11:23 följande:
    Inte passande i den svenska namn- och språkfloran. Det lär bli en massa kreativa uttal och stavningar.
    Ja, så kan det nog bli.
  • kaffe

    Alla slemmiga casanovor i kärleksromaner som jag läste som tonåring hette Blake. Eller ja kanske inte alla, men tillräckligt många för att det ska vara det första jag tänker på.

    Men gillar ni namnet så döp ert barn till det. Alla namn har något som någon eller några kan hitta något negativt om. Strunta i vad andra tycker och välj det ni tycker om.

  • MallaL

    Jag tycker det beror lite på vad ni heter i efternamn. Personligen skulle jag aldrig välja ett namn där förnamnet uttalas enligt engelska uttalsregler och efternamnet uttalas enligt svenska uttalsregler, det blir lite språkligt märkligt.

    Men det är inget fel på namnet i sig.

  • bananen86

    "Blake Svensson" Hahaha. Förlåt, var bara tvungen. Sug lite på det namnet ett tag tycker jag. Har ni inga fler alternativ? :)

  • Sjömamma

    Nej, funkar inte, tycker jag. Inget fel på namnet i sig men svårt att få det att funka i Sverige. Det kommer bli många rättningar av uttal och stavning. Tänk dessutom på att det just nu går en re-make av Dynastin på Netflix där en av huvudkaraktärerna heter Blake. Många kommer nog att göra en koppling till just den serien. Både originalet från 80-talet och den nyinspelade. Men det är ni som bestämmer, tycker ni själva att det funkar så kör på det : )

  • BeautifulLiz
    Sjömamma skrev 2019-06-30 00:14:52 följande:

    Nej, funkar inte, tycker jag. Inget fel på namnet i sig men svårt att få det att funka i Sverige. Det kommer bli många rättningar av uttal och stavning. Tänk dessutom på att det just nu går en re-make av Dynastin på Netflix där en av huvudkaraktärerna heter Blake. Många kommer nog att göra en koppling till just den serien. Både originalet från 80-talet och den nyinspelade. Men det är ni som bestämmer, tycker ni själva att det funkar så kör på det : )


    Va, finns det en ny "Dynastin"?
    Den skulle jag vilja se.

    Jag följde serien då en gång för länge sedan och minns både Blake Carrington och många av de andra.
  • Cis

    Det kanske är okej för er att ständigt påminna andra om att det är blejk och inte Blake pojken heter. Men det är ju inte ni som ska leva med namnet. Om ni inte själva är från engelskspråkig land. Då kan jag förstå om man vill ha engelskt namn. Men annars är det ju bara jobbigt för alla inblandade, framförallt barnet som efter frågor om uttal alltid kommer få frågan om han är från England eller usa och följdfrågan om hans föräldrar är det och följdfrågan var namnet kommer ifrån. Ska ni envist ha ett engelskt namn så välj ett som åtminstone är lite mer neutralt i svenskt uttal.

  • ninnni
    heyheymonkey skrev 2019-06-28 18:52:28 följande:

    Vi har verkligen fastnat för namnet Blake till vår lille son men är lite oroliga för hur folk kommer att uttala det. Tror ni de kommer förstå att se ska uttalas "Blejk" typ? :)


    Blak-e är vad den stackarn kommer heta.
    Ska det uttalas Bläjk så döp han till det. Tycker synd om han.
  • Sommarskuggan

    Blake kommer utalas som fisken lake fast med B. Din unge kommer kallas för firren i högstadiet.

    Trodde att det var ett tjejnamn föresten i och med gossip girl tjejen?

  • BurningDiamond
    Sommarskuggan skrev 2019-07-12 01:25:13 följande:

    Blake kommer utalas som fisken lake fast med B. Din unge kommer kallas för firren i högstadiet.

    Trodde att det var ett tjejnamn föresten i och med gossip girl tjejen?


    Blake är ett unisex-namn, precis som Leslie. Inget av dem funkar dock "smärtfritt" i Sverige.

    TS, om familjen inte har engelskspråkig anknytning så hade jag avstått.
  • ballongdansen

    Alltså ärligt.
    Ni har "fastnat" för ett namn som varken följer svenska stavningsregler eller uttalsregler. Men gissar ändå att ni bägge är svenskar.
    Ni väljer ett namn som ni medvetet uppfattar kommer bli komplicerat, både för omgivningen och för barnet. Han kommer få det jobbigt att stava till det och rätta folk genom hela livet som uttalar hans namn fel, och varför. jo för att mamma och pappa ville vara lite unika och märkvärdiga???
    När han blir äldre och söker jobb kommer han alltid få frågan "vilket land kommer du ifrån"
    sedan kan ni lägga till wt aspekten på att heta ett uppenbart engelskt namn till ett svenskt efternamn, eller ska ni hitta på ett knepigt sådant också?

    Om ni gillar namnet så skaffa ett husdjur, hund eller katt och ge dem de namnet, ingen kommer bry sig, men varför i all världens namn vill ni göra livet krångligare fö ert barn redan från födseln?

Svar på tråden Vad tycker ni om Blake?