Inlägg från: Akira Öken |Visa alla inlägg
  • Akira Öken

    Pmds

    Hoppas att du får träffa en bra och påläst gynekolog! Jag har mött flera som säger att det inte finns något att göra och att det bara är att stå ut. Det är lögn och det finns massor man kan göra. Jag har lidit av pmds under stora delar av mitt liv och det har förstört så mycket för mig. Det är först under senare år dom jag både förstått själv och som jag faktiskt har fått hjälp.

    P-piller tog bort mina besvär så gott som helt. Det var som att vända på en hand (dock väldigt opraktiskt om man, som jag, vill bli gravid...). Jag var också helt emot att ta p-piller, ville inte stoppa i mig mer hormoner och hade därför kopparspiral i många år. Jag har även testat spironolakton som nog hade en viss effekt. Tidigare testade jag Femal balans, men är osäker på om de hade någon effekt alls. Man kan även få lågdos antidepressiv medicin. Har inte själv testat så kan inte uttala mig om effekt.

    I vilket fall som, du ska inte behöva må som du mår och det finns hjälp att få!


  • Akira Öken
    Myhanna skrev 2019-06-30 22:54:54 följande:

    Tack snälla för svar och alla tips. Vad tar du för p-piller? Jag fick ju må skit när jag vill ha barn, när jag var utan p-piller. Jag äter antidepressiv medicin sedan många år och uppenbarligen hjälpte inte den. Som jag skrev så hjälpte p-piller mig i mina unga år med min pms, rikliga blödningar och smärta. Jag inbillar mig att min pms/pmds har blivit värre efter jag fått barn.

    Tyvärr fungerade inte de p-piller jag provade efter att jag få barn, blödde trots att jag åt dem

    Jag provade jättenattljusolja när jag vad runt 20 och jag blev bättre i humöret.

    Ska bli spännande att höra vad gynekologen säger.

    Jag hoppas inte min spiral försämrar mitt psykiska mående, de säger att det är så lite, lite hormon som utsöndras lokalt.


    Äter inga p-piller just nu (eller på rätt lång tid) då jag är gravid och har försökt bli det sedan 2015. Tror jag det var Yasmin jag tog. Hade även jag antidepressiv medicin (gissar att det är rätt vanligt bland oss som har pmds, då få verkar få rätt hjälp), men tyckte inte heller att den hjälpte mot pmds. Har för mig att den antidepressiva medicinen som ges vid pmds är en annan typ och att man kan bli hjälpt trots att man inte blivit hjälpt av annan antidepressiv medicin. Har hört att hormon-spiral hjälper en del. Sen finns det ju medicin som ges för att försätta kroppen i ett kemiskt klinakterium, dock vet jag inte om sådan används vid pmds-besvär.
Svar på tråden Pmds