• Sgtwolf

    Hittade dolda bilder på hennes mobil.

    Anonym (man) skrev 2019-07-10 19:50:07 följande:

    Alla vet nog rådande lagstiftning.

    Att bilda parti låter omständigt, enklast är att bara skita i det och snokar ändå 


    Jo som att råna någon knös för man behöver pengarna bättre. Anarki är melodin. Var och en följer de lagar som passar sig själv. Resten är ok att bryta för man tycker dom är dumma eller inte är passande för sig själv att följa.

    Vilka lagar tycker du är ok för dig att följa? Vilka lagar tycker du att just du ska slippa följa? Vilka lagar tycker du att andra ska följa och vilka som går att strunta i?
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-10 20:50:42 följande:

    Ja,alla vet nog vilka lagar och regler som gäller.

    Och att otrohet inte är olagligt. Men bara för att otrohet inte är olagligt så gör det det inte mer ok.


    Nä samma med att lova en vän att göra nått men sen låter bli. Samma att lova att leka med barnen men sedan bryta löftet för nått annat viktigt dykt upp. Eller lovat föräldrarna att komma på besök men ändrar sig för nått roligare dykt upp. Eller låter bli att hälsa på sin åldringar varje dag på hemmet, bara för det är jobbigt och tar tid.

    Känns inte heller ok att bli dumpad av någon som man älskar.

    Finns mycket som inte är ok eller känns som ett svek eller som får någon att må dåligt.

    Tror inte att vi någonsin kommer att kunna styra människor så att dom aldrig sviker någon eller gör någon besviken.

    Det man kan styra över är hur man själv hanterar svek och besvikelser.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-11 00:30:32 följande:

    Så du likställer...

    1) Barn som leker med en annan kompis med att vara otrogen

    2) Ha något bättre att göra med att vara otrogen

    3) Att bli dumpad med att bli bedragen

    Och menar att..

    1) Man ska acceptera otrohet för att den finns annat man kan må dåligt av

    2) Man ska acceptera otrohet för att det alltid kommer finnas folk som gör fel

    Och så avslutar du dethela lite finns med att lägga ansvaret på den som bli bedragen genom att påstå att det är den som drabbas av andras idioti som ska löra sig hantera det inte idioten själv som ska skärpa dig.

    Why am i nor surprised 


    Nä, det är dina tolkningar. Lägg inte ord i min mun.

    1) Ett barn kan känna sig sviken av sin förälder om föräldern lovat att tex till helgen ska vi leka och umgås. Men istället väljer en AW eller nått och ligger bak8s istället. Alt att föräldern tex väljer att åka och fiska med en vän, eller jobba ikapp med nått från jobbet, före att hålla löftet till sitt barn.

    2) Förstår inte vad du menar.

    3) Ja, att bli dumpad för allt kring sin person är så värdelöst att det inte finns något att hålla fast vid. Kan svida värre än att partnern är nöjd och vill behålla relationen, men en sak fattas och får den saken tillfredställd på annat håll.

    1 igen) Acceptera eller inte är upp till var och en att ta ställning till. Finns inget generellt som är allmängiltigt för alla människor. Sen finns det massa andra saker som människor som får andra människor att må dåligt. Vissa saker förutom otrohet, vi gör mot varandra leder till att den "svikna" tom begår självmord. Så jo visst finns det mycket i hur vi var och en gör i vardagen som tolkas av mottagaren som minst lika illa som otrohet.

    2 igen) Acceptera eller inte är upp till var och en. Men det finns många andra beteenden som kan vara värda att fundera över, iom dom kan skada andra minst lika illa som tex otrohet.

    Ja, det är faktiskt upp till var och en att lära sig att hantera besvikelser. Att vara obesvarat kär kan vara lika jobbigt som att bli utsatt för otrohet. Kanske inte just för dig, men dina känslor och beteenden är inget som alla människor känner/gör. Vi är olika individer och vi känner och reagerar olika på olika saker. Jag förstår att det finns inget värre i världen för dig än att du blir bedragen. Det är helt ok för dig att känna så. Men alla du möter känner inte på samma sätt. Vissa känner som dig, men inte alla. Även om du inte tycker och känner lika som de du möter så får du lära dig att acceptera att andra känner annat än dig och reagerar på andra sätt än vad du gör, inför samma saker.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-10 23:54:30 följande:

    Vi snackar inte om anarki eller råna folk, vi snackar om att avslöja en otrohet. Lite perspektiv skulle inte skada :)


    Vi snackar om att olagligt rota i andras privata saker. Oavsett anledning så är det olagligt! Det är du som försvarar att man får göra vad som helst inkl bryta lagar, bara misstanke om otrohet finns.

    Faktiskt rätt lustigt att du försvarar att det är ok att bryta lagar bara för att man går och misstänker otrohet.

    Jag förstår att otrohet/trohet är en central del av ditt liv, men det är ändå inget som försvarar att är villig att begå lagbrott för att söka bevis på misstankar om otrohet som inte ens är ett brott i sig.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-12 11:41:27 följande:

    Ja, det är väl precis det jag sammanfattade fast med lite finare omskrivningar och slingrande. Poängen i det du skriver är ju rätt uppenbart.

    Nope, det är inte alls upp till var och en att acceptera andras idioti, idoterna själva vill säker att alla gör det, men det kommer liksom aldrig ske. Beter man sig som en idiot så får man helt enkelt ta konsekvenserna för det.

    Och här har vi ännu en  liten twist... "vissa känner dig, andra inte", och därför är det ju helt ok att medvetet lura andra människor, eller?


    Du vrider och vänder dig värre än en köksfläkt.

    Nä, du la helt andra ord i mun mun.

    Känner du igen dig?

    " du likställer...

    1) Barn som leker med en annan kompis med att vara otrogen

    2) Ha något bättre att göra med att vara otrogen

    3) Att bli dumpad med att bli bedragen"

    Faktiskt så får du vara en idiot, du har tom rätt att vara idiot. Finns inga lagar som styr över hur du får vara som person, så länge du inte bryter någon lag. Att vara otrogen ÄR lagligt. Lagen tom skyddar din rätt att få vara otrogen.

    Så även om du har svårt att acceptera att det är på det viset, så är det så det är.

    Du behöver inte acceptera otrohet från din partner, du kan ju lämna om du vill det. Men hon äger sin kropp och sitt privatliv. Vill hon vara otrogen så är det hennes rättighet att vara det. Du kan bara se på och lämna henne......
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-12 12:14:52 följande:

    Återigen,att det inte är olagligt att vara otrogen betyder inte att det är ok.

    Jag antar att du själv aldrig har blivit bedragen,med tanke på hur hårt du försvarar det.


    Jo jag har blivit "bedragen" under några förhållanden. Ibland har jag förlåtit en par tre gånger. Men det sprack av andra anledningar. Dock har vi än god vänskap. Har också bedragit och blivit förlåten, i nått fall blev det slut pga det.

    Alla har rätt till sin egen kropp, tankar, fantasier och privatliv. Att försöka kontrollera sin partner, medmänniskor och ta kontrollen över deras kropp eller privatliv är och förblir fel och olagligt i vårt land.

    Det man kan göra är att förlåta eller lämna.....
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-12 12:50:03 följande:

    Men om du nu har blivit bedragen så borde du veta hur det känns.

    Och att det inte gör det bättre för den som blivit bedragen att få höra att otrohet minsann inte är olagligt.


    Jo nog vet jag hur det känns. Kan räkna upp ett antal andra "svek" som jag tycker är värre känslomässigt än en otrohet. Hänger lite på vad det är för otrohet.

    Värsta sveket är när någon försöker kontrollera mig.

    Du har rätt till dina känslor. Dom ska inte förringas. Det är något mycket påtagligt och jobbigt för dig.

    Men det är ändå upp till dig hur du väljer att hantera det. Är det rätt att lämna och du mår bättre av det, då är det exakt det du ska göra.

    Men som anonym man tidigare skrivit att det är ok att via olagliga metoder (rota i privata saker) bara för att kontrollera sin partner och dess utsagor. Är betydligt värre än en otrohet. Det är tom något som man kan få sitta i tre år i finkan för.

    Där gillar jag dig och ditt resonemang bättre. Du har ju inte rättfärdigat olagligheter för att kontrollera partnern.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-12 13:14:05 följande:

    Nu generaliserar och förvanskar du grovt igen.... att ha en kropp och fantasier är inte detsamma som handlingar. Frågan gäller snarare vad du GÖR med din kropp och av dina fantasier. Och det är något du försöker snacka bort genom att enbart hänvisa till att man har rätt till sin kropp och fantasier. Det är lika irrelevant som att säga att man har rätt att ha ett baseballträ och fantisera om den, men det säger liksom ingen om vad du sen GÖR med den. 

    Ingen kommer förmodligen ha några åsikter om din rätt att ha ett baseballträ och dina fantasier om den, börjar du däremot använda den för att slå sönder saker så kommer andra såklart ha åsikter om det.

    Ja man kan förlåta eller lämna, det vet alla redan att de kan (du skrev ju precis att alla har rätt till sin kropp, det gäller även den som ska ta det beslutet). Men för att ta det beslutet krävs oftast information för att veta vad det är man tar beslut över.


    Där lyser ditt kontrollbehov fram igen. Jo jag har rätt att göra vad jag vill med min kropp. Din fru/sambo? Har rätt att göra vad hon vill med sin kropp och med vem hon vill. Utan att någon som helst anmälningsplikt gentemot dig. Och utan att du har rätt att ta dig rätten att rota igenom tex hennes privata bilder eller meddelanden.

    Du har bara rätten att hoppas på att hon är ärlig mot dig. Du har också rätt att förlåta eller lämna om hon gör nått du inte gillar, eller om du misstänker att hon döljer nått för dig. Nått annat har du inte rätt till, mer än dina känslor.

    Du blir bara löjlig med liknelser om otrohet och lagbrott. Det finns inga samband mellan dessa två.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-12 14:34:52 följande:

    Äh, sgtwolf kör sin vanliga dans och snackar runt saker, sätter lite finare namn på saker, kringgår raka frågor med irrelevanta svar, etc. Inget nytt där inte 


    Hmmm, jag undrar om inte du snarare beskriver dig själv. Du har fått raka svar på dina frågor. Rättelser när du lägger ord i min mun.

    Vad jag GÖR med min kropp eller vad din fru/sambo? GÖR med sin kropp, har du ingenting med att göra. Det är ingenting du har rätten att ha kontroll över.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-12 15:29:38 följande:

    Ok, men då var det ju som jag trodde, du tycker andra måste acceptera vad du använder din kropp till att göra mot andra. Men ändå menar du att de inte ska bry sig om vad du gör mot dem. Hur får du ihop det där?

    Accepterar du själv att andra gör lite som de vill mot dig med sin kropp?

    Om du inte gör det måste det innebära att du är oerhört kontrollerande


    Om jag har sex med någon så är det nått som bara angår mej och den jag har sex med. Det är inget du kan kontrollera. Det är inte ens något du har rätt att ha kontroll på.

    Sex är en akt som de involverade delar. Den enda gången någon utomstående har nått med det att göra, är om någon part i akten inte samtyckt.

    Ligger jag med din fru/partner? är det nått mellan oss vad vi gör med varandra. Ingen av oss gör då något med dig. Sen kan du naturligtvis ha känslor inför faktum, du kan också tycka en massa. Men det är inget du kan eller har rätt till att ha kontroll över.

    Hittills har du inte svara på en enda av de frågor jag ställt till dig. Du har bara kommit med påståenden.

    Har du partner/är du gift?

    Tillhör du något religiöst samfund?

    Hur motiverar du att du tycket det är ok att bryta lagar för att undersöka misstänkt otrohet?

    Vill du ha morallagar likt sharia?
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-12 15:49:29 följande:

    Om du har sex med någon SOM SINGEL så angår det ingen annan.  Om du däremot har en parter som du kommit överens om att ni INTE ska ha sex med andra och du gör det ändå så angår det definitivt din partner eftersom du då bryter det ni kommit överens om. Din rätt till din kropp ger dig inte rätt att lura andra.

    Japp sex är en akt, men ett svek är oxå en akt som definitivt involverar andra. Och det som kritiseras är inte sexakten utan sveket.

    Japp, jag har partner

    Nej, jag är ateist

    Hur jag motiverar att bryta lagar för att luska reda på sanningen om en otrohet har jag redan svarat på.... du har däremot inte svarat på hur du motiverar att manipulera människor genom att undanhålla sanningen för dem?

    Nej, jag vill inte ha sharialagar (vilken urlöjlig fråga), vill du? 


    Visst sett till moral och känslor så har vi ett ansvar mot våra medmänniskor. Är du otrogen så påverkar du andras känslor. Det är sant. Dock känner inte alla som blir bedragna samma känslor, utan det skiljer mellan individer vad man känner och hur sårad man blir. Ju mer man ser sin partner som sin egendom, ju mer sårad blir man.

    Rent moraliskt är det förkastligt att vara otrogen. Men moral är en samhällsnorm som är inlärd, snarare än något nedärvt.

    Moraliskt är det väldigt egoistiskt att sätta egna nöjen före att hjälpa tex svältande. Det ÄR fel att gå på bio eller köpa en flaska vin till helgen. Istället för att använda slanten till att köpa medicin eller mat till ett döende barn i utsatta områden. Ändå väljer rätt många att vara egoistiska och köper sitt helgvin eller går ut och roar sig..... Att ett barn svälter ihjäl pga man egoistiskt vill roa sig själv istället för att ta hänsyn och hjälpa behövande, är på nått sätt mer tragiskt än att såra en människa genom att vara otrogen.

    Men visst är otrohet i det lilla perspektivet sårande om det kommer till kännedom.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-12 15:49:29 följande:

    Om du har sex med någon SOM SINGEL så angår det ingen annan.  Om du däremot har en parter som du kommit överens om att ni INTE ska ha sex med andra och du gör det ändå så angår det definitivt din partner eftersom du då bryter det ni kommit överens om. Din rätt till din kropp ger dig inte rätt att lura andra.

    Japp sex är en akt, men ett svek är oxå en akt som definitivt involverar andra. Och det som kritiseras är inte sexakten utan sveket.

    Japp, jag har partner

    Nej, jag är ateist

    Hur jag motiverar att bryta lagar för att luska reda på sanningen om en otrohet har jag redan svarat på.... du har däremot inte svarat på hur du motiverar att manipulera människor genom att undanhålla sanningen för dem?

    Nej, jag vill inte ha sharialagar (vilken urlöjlig fråga), vill du? 


    Att manipulera är att ljuga, att inte berätta är nått annat.

    Finns fler som låtsas vara kär osv för att få ett bra liv, social status och anseende. Det borde vara lika illa.

    Eller ge sken av ett perfekt liv på sociala medier fast livet inte är lika bra som man förespeglar.

    Min kropp är min, jag får använda den som jag vill så länge jag inte fysiskt skadar någon eller tar mig friheter mot någon som inte vill.

    Om du blir ledsen för att jag ligger med din fru. Det är något som tillhör livet och känslor som du får brottas med. Din fru kan ju tycka du är värdelös och bara dumpa dig. Du lär inte vara särskilt glad då heller. Inte lär du tacka henne för att hon iaf inte var otrogen....

    Det är ju inte så att mitt agerande ställer dig utan mat och mediciner så det är ett hot mot din överlevnad. Det enda "farliga" är dina känslor och dom är upp till dig att hantera.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-12 18:20:24 följande:

    Nej, manipulera kan man göra på många olika sätt, Inte enbart genom att ljuga. Syftet med manipulation är att få någon annan att göra som man vill, sen kvittar det hur. Och det kan man lika väl göra genom att undanhålla sanningen.

    Japp din kropp är din, men det ger dig fortfarande inte rätten att lura andra.

    Japp man kan utsättas för olika känslor i livet vissa är positiva och får människor att må bra, andra negativa och får människor att må dåligt. Därför är det bra om man undviker att medvetet utsätta andra människor för saker som kommer få dem att må dåligt.

    Nej det är inte andras ansvar att acceptera vad som helst från dig, det är ditt ansvar att tänka dig för vad du utsätter andra för.


    .... och det gör du när du roar dig istället för att bry dig om sämre ställda? När du unnar dig nått extra istället för att sända en slant till kolera medicin?

    Nä, din kränkthet om du blir bedragen är ett lyxbekymmer i jämförelse på alla liv din livstil kräver. Fast de spillda liven ligger längre bort från dig än det påtagliga av att bli bedragen.....

    Lev som du lär innan du predikar för andra!

    Bry dig om andra före att unna dig själv lyx bara för du gillar guldkanten. Eller acceptera att andra gör exakt som dig, även om det råkar drabba just dig. Otrohet är ett myggbett i ett sprängdåd i jämförelse vad vi dagligdags gör mot andra medmänniskor. Sätt saker i ett perspektiv. Din vånda av att bli bedragen skulle mer än halva jordens befolkning ta utan tvekan, för att kunna leva drägligt och få mat och mediciner varje dag.

    Åter igen du kan aldrig kontrollera en annan människas känslor, vilja, kropp och agerande. Hur gärna du än vill.....
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-13 14:47:59 följande:

    Men det handlar ju inte om kontrollerande.

    Det handlar snarare om en vilja att ens partner är ärlig om vad h*n gör bakom ens rygg.

    Att man ska få möjligheten att själv få bestämma hur man ska leva sitt liv,istället för att någon annan ska bestämma det åt en.

    Det är handlingen i sig man dömer. Inte det faktum att man blir attraherad eller kär i någon annan. För det kan man inte råda över. Bara hur man agerar på det.


    Precis man vill ha rätten att leva sitt eget liv.

    Du har en man, han ser dig, ger dig bra sex, han månar om dig och ställer upp på dina intressen och stöttar dig. Han har en kort affär som inte går ut över tiden eller engagemanget han lägger på dig. Det blir inga barn gjorda. Tar inte med någon sjukdom hem. Hans hemlighet förblir en hemlighet ända tills du dör.

    Exakt vad hade varit bättre i ditt liv om han berättat?

    Sen iom att du är övertydlig med att det är slut och du kastar ut han om han är otrogen. Hur kan du då tro att han skulle berätta om han fallit för frestelsen? Berättar han är det "kört", fast han älskar och högaktar dig.

    Om du vill att han ska berätta om han gjort något fel, då måste det också finnas en möjlighet till förlåtelse.

    De val vi gör kan vi bara göra på det vi känner till. Det vi inte vet mår vi inte heller dåligt över.

    Om du arbetar som en del i en större koncern. Där ledningen planerar att på sikt lägga ner din avdelning och placera den i något annat land. Visst skulle du som anställd velat ha den informationen flera år tidigare än när dom annonserar utflytten.

    Vi tar dagligen livsavgörande beslut där vi inte har tillgång till alla fakta.

    Om du lämnar din man pga en kort affär, där du sedan blir kär i en man som efter en tid binder upp dig vid honom och börjar tex misshandlar dig. Hade det varit ett bättre livsval än att stanna kvar hos din otrogne man som älskar dig högt, utan att fått reda på hans affär?

    Om du på jobbet får reda på utflyttningen 5 år innan den ska bli av. Där du säger upp dig och tar en annan anställning hos ett annat företag. Men det företaget går i konkurs och du ställs utan jobb där dina erfarenheter inte efterfrågas på andra företag. Är det ett bättre val än att inte få reda på planerna. Arbeta i 5 år innan utflytten och få erfarenheter och kompetens som gör dig attraktiv hos andra arbetsgivare.

    Sen har vi avslöjad otrohet och de känslor som uppstår kring det. Där finns inget rätt eller fel i hur man då väljer att gå vidare/hantera känslorna. Man kan förlåta och lägga det bakom sig eller bryta och söka nya vägar.

    Känslor är dock alltid känslor och de beslut som tas enbart med känslor. Är inte alltid vad som är bäst, sett till fakta och det praktiska. Men ibland måste känslorna få vara det som styr sitt agerande och inte bara handla på logik.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-15 01:16:32 följande:

    Sluta slingra dig, vi snackar om att bedra någon och sen ge fan i att berätta att man gjort det och på så sätt förneka personen chansen att välja, inte om donera pengar eller köpa saker. Och ja det är ett manipulera någon.

    Ja det är sälker lyx jämför med att få en kaktus uppkörd i röven eller något annat otrevligt, men det är fortfgarande manipulation och fortfaranbde fel trotts dina löjliga försök att mena att det skulle vara rätt för att det finns värre saker som du sen såklar förnekar att du sagt...

    Jag lever som jag lär, jag bedrar inte andra och jag manipulerar inte andra, vilket är mer än vad man kan säga om dig och dessutom kan du sen inte ens stå för det utan ska istället försöka trolla bort det med skitsnack.

    Om att "unna sig saker" innebär att svika och ljuga så hoppar jag gärna över det, det finns klart bättre sätt att unna sig saker än det. Jag överlåter sånt till dig, det verkar vara mer i din smak.

    Och återigen repeterar du ditt vanliga bullshit och ägarskap och kontrollerande, det vanliga skitsnacket du alltid kör med... du borde prova på ärlighet någon gång som omväxling, vem vet du kanske till och med gillar det.


    Jo och du snurrar värre än en köksfläkt.....

    Du vill inte att din partner gör något som du inte godkänt. Dvs du vill ha kontroll över din partners liv och val. Punkt!

    Sen om du eller av egen vilja, avstår vissa val är en annan sak. Men svartsjuka är en form av äganderätts behov. Men avstår man vissa val för att partnern förbjudet det. Då är det frågan om kontroll och styrande över någon annans val och liv.

    Nej, att inte berätta är inte att manipulera. Men visst finns det de som är otrogna som ljuger och hittar på saker. Där kan jag hålla med om att det blir en form av manipulation.
  • Sgtwolf
    Anonym (man) skrev 2019-07-15 13:00:01 följande:

    Haha, eller hur, för det är ju inte alls du som lägger ut rökridåer, tar saker ur sitt sammanhang, vänder upp och ner på självklarheter, lindar in saker i komplicerade omskrivningar så att du sen ska kunna backa på det och säga att det har du minsann inte sagt så eller inte alls menar det så, att andra bara lägger ord i din mun, etc....nej nej, det är andra som snurrar till det 

    Och på tal om omskrivningar (som verkar vara din specialitet) så är det inte alls så att jag inte vill att min partner inte gör något JAG inte godkänt, jag vill inte att min partner gör något VI tillsammans kommit överens om att vi inte får göra. Vilket inte är riktigt samma sak, och nej det är inte kontroll det är att förvänta sig att ens partner håller det hon lovat... men snyggt försök ;)

    Likadant med nästa lilla läckerbit du lägger fram om svartsjuka och kontrollbehov och att man skulle avstå från vissa val för att ens partner "förbjuder det"... lika fel där igen... man avstår vissa val för att man SJÄLV KOMMIT ÖVERENS OM DET MED SIN PARTNER....dvs man förväntas hålla det man lovat.

    Jodå, att otrogna är specialister på att hitta på ursäkter är du ett levande bevis för. Och ja det är väldigt manipulativt att först bedra någon och sen undanhålla det så personen inte ska ha möjlighet förhålla sig till det och för att man själv ska slippa ta konsekvenserna för det.


    Du får vrida det som du vill. Men du skriver inte ens under ett öppet(men ändå "anonymt") nick.

    Säger en hel del....

    Hursom vår diskurs intresserar föga, andra på forat.(Jag kan fortsätta att möta varje av dina argument hur länge som helst iom du utgår och bara kan ta hänsyn till ett ingångsvärde. Men det förs nog bättre på PM iom rätt få andra tycker vi tillför nått mer ön vad som sagts)

    Varför inte bara bara erkänna att folk tycker olika och värderar handlingar olika?
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-19 18:19:10 följande:

    Vad kallar du det då?


    Att inte berätta sanningen, är att inte berätta sanningen. Att säga maten var god fast den var knappt ätbar, är att ljuga. Att säga någon är snygg i håret fast det ser ut som ett missfärgat trassel är att ljuga. Men socialt är det en vit och acceptabel lögn....

    Att säga att man ska ut och fiska,fast msn springer till grannen och pippar, är att ljuga och är i sociala sammanhang också en dålig lögn.

    Att utelämna information är att utelämna information.
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-20 11:57:12 följande:

    Så om man får frågan om man är otrogen eller om man skickat nakenbilder till andra och man svarar nej så ljuger man alltså inte,enligt dig?


    Svarar du nej så har du ljugit.

    Svarar du inte på frågan då har du inte heller ljugit. Sen är det upp till frågeställaren att tolka och tro.....
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-21 11:29:31 följande:

    Och det 'r ju jsut det som många otrogna brukar göra. Svara nej på frågan om de är otrogna.

    Men vi har nog helt enkelt olika definitioner på vad att ljuga är.


    Går att svara ärligt på den frågan men där frågeställaren ändå tar svaret som ett nej. Typ japp, du vet väl att så fort du inte är med så ligger jag med grannarna. Vilket frågeställaren många gånger ser som orimligt och avfärdar sin fråga som eg dum.....

    Det finns också många svar som går att ge utan att varken svara ja eller nej.

    Men visst finns det en hel del otrogna som ljuger på en direkt fråga och då är det ju en lögn. Men iom att vi lärt oss att lögner är smörjmedlet i sociala sammanhang så är ju lögnen om otrohet inte sämre än lögnen om att man gillar kompisens nya kläder/frisyr mm fast man tycker det är förskräckligt.

    Ogillar man lögner när det gäller trohet och otrohet, förutsätter jag att man är ärlig annars också. Blir man bjuden på mat så säger man inte att det är gott om man tycker det är smaklöst och överstekt, utan man säger att det är just det.

    Ser det inte som konstigt att folk ljuger kring otrohet iom att vi lärt oss att ljuga oss blå i socialasammanhang. Inte minst i relationer, typ: "tycker du att jag är fet? Nä du är så fin så." Fast sanningen är att personen gått upp och väger mer än vad som är hälsosamt.
  • Sgtwolf
    molly50 skrev 2019-07-21 11:56:36 följande:

    Fast om personen som får frågan försöker skämta bort det så brukar man märka det ändå.

    Känner man varandra tillräckligt väl så brukar man märka om ens partner ljuger.

    Jag tycker man ska försöka vara ärlig mot varandra så långt det är möjligt.

    Om man inte kan vara ärlig mot sin partner,vem kan man vara ärlig mot då?

    Förhållanden bygger väl på ärlighet och tillit.

    När det gäller otrohet så är det många som vill veta det. 

    Så det är inte riktigt samma sak som att ljuga om någons utseende eller maten h*n lagat där personen ofta inte har bett om att få höra att h*n är ful eller fet eller att maten h*n lagat är äcklig.

    I ett förhållande är kommunikationen A och O för att det ska fungera.

    Och pratar man med varandra så brukar man veta hur den andre vill ha det.

    T ex om h*n vill veta om en otrohet eller inte.


    Jag är med på vad du menar. Men som sagt, allt i sociala sammanhang så har vi lärt oss att instinktivt ljuga. Du ljuger garanterat i ditt förhållande också, men det är "vit" lögner som du inte ens tänker på.

    Jag säger bara att det inte är konstigt att det ofta blir en lögn när otrohet kommer upp. Mycket pga att det finns mer att vinna om lögnen går hem, än vad man vinner på att vara helt ärlig. Går inte lögnen hem får man ju samma konsekvens som om man varit ärlig direkt.....
Svar på tråden Hittade dolda bilder på hennes mobil.