• Anonym (hjälp)

    Han slog mig inatt vad ska jag göra?

    Jag älskar mig pojkvän, vi har det bra och jag har aldrig haft någon tidigare som varit så snäll och stabil mot mig. Har alltid känt mig så säker på honom, och i det senaste så har jag slutat med p piller för att vi båda vill ha barn.

    Det enda problemet är när han dricker. Jag är uppväxt med en alkoholiserad mamma som dog av alkoholen för 6 år sedan. Så jag har en väldigt dålig förknippning med alkohol, och får ofta ångest av det, jag kan dricka själv men då dricker jag kanske 2 ggr i halvåret och inte mer och jag har extrem kontroll på det. Men alkohol i mängder, regelbundet, ger mig extrem ångest . Min pojkvän dricker, och älskar att dricka medan jag kan säga att jag hatar alkohol. Jag har redan förlorat en person pga det. Så han vill ofta ut o dricka, nu har det varit mer eller mindre varje helg. Jag känner mig dels bortprioriterad av detta vilket kan tycker är löjligt, samtidigt som jag får ångest av att han har en vana att dricka ofta och jag vet vad alkoholen gör med den som dricker.

    Alltid när han dricker på helgerna o kommer hem full väcker han mig, det går inte att prata med honom alls för antingen är han otrevlig eller nonchalant mot mig, det sårar mig. Jag blir väldigt ledsen av att se detta då jag vet hur det förstörde min mamma och drog henne in i döden. Idag kom han hem kl 2, jag skulle gå upp vid 6 & jobba, och fast jag gång på gång blivit irriterad på att han kommer hem full o väcker mig och inte lyssnar när jag sedan pratar med honom så gör han det IGEN. Inte sovit sedan klockan var två, jag blev väldigt irriterad på honom. Asså VÄLDIGT. För jag är trött på detta nu och har förklarat va ja ogillar att han dricker o att han väcker mig och sedan beter sig nonchalant när ja ska upp 6 och jobba, tycker det är respektlöst. Vet att han inte menar att väcka mig, men någon gång får det va nog. Visst om det händer en gång men varje gång jag jobbar helg och han får för sig att dricka så händer de och vi börjar bråka.

    Idag när han betedde sig nonchalant när han väckte mig så blev ja så oerhört arg, jag har precis börjat på ett nytt jobb och skulle upp 6 för att åka till jobbet som ligger flera mil härifrån. När han märkte att han väckte mig sa han inte ens förlåt och när jag då blev irriterad o försökte prata med honom så somnade han bara om, fast det är jag som behöver sova o inte han som har 4 veckor semester. Vi började bråka, och jag tog tag i honom o fråga va han håller på med för jag blir så jävla trött och frustrerad på att han ska ?ignorera? mig och bete sig så nonchalant när han gör detta, jag kanske överreagerade, men jag har ett ganska hett temperament och när någon gör mig ledsen och sedan beter sig oförstående kan ja inte bara hålla de inne.. då tog han upp armen och slog till mig några gånger när vi bråkade, tror det var med armbågen inte knytnäven men ett slag träffade ansiktet. I mitt tidigare förhållande blev jag misshandlad, och jag kände exakt igen känslan och började panika för jag kände att mitt ansikte kommer svullna upp och jag kommer få en blåtira.

    Jo visst, ansiktet svullnade upp och gör ont nu. Har inte sett någon blåtira än, men ringde nyss och sjukanmälde mig för helgen eftersom en blåtira inte behöver komma direkt utan det kan komma under dagen och jag tänker inte sitta på mitt nya jobb och börja få en blåtira mitt på dagen framför mina nya kollegor.. nej..

    Nu till saken, vad ska jag göra?? Han sa inte förlåt utan somnade bara om efter han slagit till mig. Vet att han inte menade det och att han är full, han kommer va så ångerfull på morgonen men vad ska jag göra.. ja älskar denna man och han är ingen misshandlare, men ja vill höra andras ord.. vi har det jättebra förutom drickandet där vi har olika åsikter . Vi bor ihop och jag har ingenstans att ta vägen, så att bara sticka är inget att överväga ens. Jag älskar honom.

  • Svar på tråden Han slog mig inatt vad ska jag göra?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (hjälp) skrev 2019-07-06 16:53:40 följande:
    [quote=79739808][quote-nick]Dexter dot com skrev 2019-07-06 14:44:06 följande:[/quote-nick]Så länge han kommer hem full och väcker dig, är otrevlig eller nonchalant ska han inte dricka alls då det går ut över dig ! Varför vill du vara tillsammans med någon som föredrar att dricka ihop med sina kompisar och bli otrevlig mot dig än att umgås nykter med dig?
    Jag och min pojkvän dricker vin/öl tillsammans nästan varje helg när vi grillar och pysslar med trädgård och hus så jag propagerar inte för nykterism men du måste ta dig en funderare på varför han inte vill umgås med dig och varför han beter sig illa och respektlös mot dig.[/

    Hans försvar är att han vill umgås med sina kompisar, att det känns som jag förbjuder honom så han känner sig illa tillmods att ens fråga mig om saker ibland för att han märker att jag blir ledsen, då dricka är det de gör ofta. En gång sa han bara till mig att de skulle va grabbkväll, och okej tänkte jag! när ja hörde av han under kvällen märkte ja att han var full och jag blev sjukt irriterad på att han bara hör av sig full utan att ens berätta att han ska dricka. Men då mena han att ja bara skulle fattat det, att umgås med grabbarna är lika med att dricka o bli full i princip. Jag älskar honom, men en del av mig hatar hans beteende. Precis som jag älskade min mamma men hatade hennes beteende. Men jag vill ju absolut inte förbjuda honom från att göra saker, det ger mig otrolig ångest att han skulle känna så ens! Men drickande är inte något som ger mig positiva vibbar direkt.. tycker det är svårt att hantera för att det skapas så mycket olika känslor hos mig ..
    Be honom ta en vit månad. Han kan dricka alkoholfri öl när han är med sina kompisar, så du förbjuder honom ju inte att vara med sina vänner. Se hur han reagerar. Om han inte klarar en vit månad, ja, då har han stora problem. Problem har han redan för det är inte många som "måste" dricka sig redlösa varje helg.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2019-07-06 17:40:08 följande:
    Be honom ta en vit månad. Han kan dricka alkoholfri öl när han är med sina kompisar, så du förbjuder honom ju inte att vara med sina vänner. Se hur han reagerar. Om han inte klarar en vit månad, ja, då har han stora problem. Problem har han redan för det är inte många som "måste" dricka sig redlösa varje helg.
    Så redlösa att de råkar slå sin tjej så hon måste sjukanmäla sig. Det är nog ganska ovanligt. Fråga honom om det händer hans vänner ofta.
  • roller

    Misshandel börjar alltid så, bara en örfil eller slag. En första. Sedan kommer gränserna flyttas när han ser att han får göra precis det han vill, att han får vara respektlös och får slå dig utan konsekvenser för du älskar ju honom. Det finns bara en sak du kan göra även om du inte vill det: flytta innan det blir mycket värre.

  • Ällingen

    Jag tycker absolut att du ska stanna kvar hos honom eftersom han älskar dig. Skaffa många barn och låt dom växa upp i denna normala och sunda miljö. Lär dina barn att det är helt okej att slå sin partner, och att det är helt normalt. Eller inte.

  • Anonym (tobbe)

    Låter som du följer mallen. Du söker dig till stökiga killar eftersom du hade en stökig uppväxt. Du bör avbryta förhållandet och sen gå i terapi och bearbeta dom problem du har så att du slutar söka dig till stökiga killar. Visst denna gång blev det en blåtira och du tror att det inte kommer ske igen men det kommer det och det kommer att bli värre. Gör slut och lyssna inte på vad han säger utan bara gå.

  • Anonym (A)
    roller skrev 2019-07-06 17:46:34 följande:
    Misshandel börjar alltid så, bara en örfil eller slag. En första. Sedan kommer gränserna flyttas när han ser att han får göra precis det han vill, att han får vara respektlös och får slå dig utan konsekvenser för du älskar ju honom. Det finns bara en sak du kan göra även om du inte vill det: flytta innan det blir mycket värre.
    Håller med
  • Anonym (Du vet svaret)

    Ja du, man väljer sitt liv. Livet är svårt nog som det är så man bör inte krångla till det i onödan. Det är bara att ställa ett ultimatum sluta drick eller så är det slut.

  • Anonym (Kvinna999)

    Okej.. nu ska jag tala om vad jag ser. 
    Du är tillsammans med en man som tycker om att festa, när du själv inte vill vara i närheten av alkohol. Hans festande ledde nu till att du är rädd för att gå till jobbet med blått ansikte. 
    Men han har inget problem... det är ju bara lite fest. Så vem bär skulden? Du?
    Det första jag lärde mig när jag började gå i terapi efter en dålig relation var att inte försvara andra personers handlingar. Felet låg inte på din sida. Du kan inte påverka vad han kommer göra. Du kan däremot påverka vad DU kommer göra. 
    Men du verkar tycka att det är ok, för du skulle aldrig lämna. Så varför denna tråd? 
    Eller är du verkligen så säker på det? För du skapade tråden. Dom känslorna du kände när du skrev den är verkliga. Hur mycket du än nu försöker försvara dom. 

    Du låter tyvärr som en perfekt människa för medberoende problem. Mitt tips är att börja gå i samtal hos någon. Du kommer upptäcka mönster och beteenden hos dig själv du inte trodde fans. 

    Och du kommer se samma sak som vi här ser. Nej felet låg inte på din sida. Och nej, han är inte bra för dig. 
    Kram

  • Anonym (Fördetta)

    Ge han valet mellan antabus eller en liv utan dig. Se hur det ter sig. /enföredettamissbrukare

  • EnAnonumius
    Anonym (hjälp) skrev 2019-07-06 05:12:22 följande:

    Jag älskar mig pojkvän, vi har det bra och jag har aldrig haft någon tidigare som varit så snäll och stabil mot mig. Har alltid känt mig så säker på honom, och i det senaste så har jag slutat med p piller för att vi båda vill ha barn.

    Det enda problemet är när han dricker. Jag är uppväxt med en alkoholiserad mamma som dog av alkoholen för 6 år sedan. Så jag har en väldigt dålig förknippning med alkohol, och får ofta ångest av det, jag kan dricka själv men då dricker jag kanske 2 ggr i halvåret och inte mer och jag har extrem kontroll på det. Men alkohol i mängder, regelbundet, ger mig extrem ångest . Min pojkvän dricker, och älskar att dricka medan jag kan säga att jag hatar alkohol. Jag har redan förlorat en person pga det. Så han vill ofta ut o dricka, nu har det varit mer eller mindre varje helg. Jag känner mig dels bortprioriterad av detta vilket kan tycker är löjligt, samtidigt som jag får ångest av att han har en vana att dricka ofta och jag vet vad alkoholen gör med den som dricker.

    Alltid när han dricker på helgerna o kommer hem full väcker han mig, det går inte att prata med honom alls för antingen är han otrevlig eller nonchalant mot mig, det sårar mig. Jag blir väldigt ledsen av att se detta då jag vet hur det förstörde min mamma och drog henne in i döden. Idag kom han hem kl 2, jag skulle gå upp vid 6 & jobba, och fast jag gång på gång blivit irriterad på att han kommer hem full o väcker mig och inte lyssnar när jag sedan pratar med honom så gör han det IGEN. Inte sovit sedan klockan var två, jag blev väldigt irriterad på honom. Asså VÄLDIGT. För jag är trött på detta nu och har förklarat va ja ogillar att han dricker o att han väcker mig och sedan beter sig nonchalant när ja ska upp 6 och jobba, tycker det är respektlöst. Vet att han inte menar att väcka mig, men någon gång får det va nog. Visst om det händer en gång men varje gång jag jobbar helg och han får för sig att dricka så händer de och vi börjar bråka.

    Idag när han betedde sig nonchalant när han väckte mig så blev ja så oerhört arg, jag har precis börjat på ett nytt jobb och skulle upp 6 för att åka till jobbet som ligger flera mil härifrån. När han märkte att han väckte mig sa han inte ens förlåt och när jag då blev irriterad o försökte prata med honom så somnade han bara om, fast det är jag som behöver sova o inte han som har 4 veckor semester. Vi började bråka, och jag tog tag i honom o fråga va han håller på med för jag blir så jävla trött och frustrerad på att han ska ?ignorera? mig och bete sig så nonchalant när han gör detta, jag kanske överreagerade, men jag har ett ganska hett temperament och när någon gör mig ledsen och sedan beter sig oförstående kan ja inte bara hålla de inne.. då tog han upp armen och slog till mig några gånger när vi bråkade, tror det var med armbågen inte knytnäven men ett slag träffade ansiktet. I mitt tidigare förhållande blev jag misshandlad, och jag kände exakt igen känslan och började panika för jag kände att mitt ansikte kommer svullna upp och jag kommer få en blåtira.

    Jo visst, ansiktet svullnade upp och gör ont nu. Har inte sett någon blåtira än, men ringde nyss och sjukanmälde mig för helgen eftersom en blåtira inte behöver komma direkt utan det kan komma under dagen och jag tänker inte sitta på mitt nya jobb och börja få en blåtira mitt på dagen framför mina nya kollegor.. nej..

    Nu till saken, vad ska jag göra?? Han sa inte förlåt utan somnade bara om efter han slagit till mig. Vet att han inte menade det och att han är full, han kommer va så ångerfull på morgonen men vad ska jag göra.. ja älskar denna man och han är ingen misshandlare, men ja vill höra andras ord.. vi har det jättebra förutom drickandet där vi har olika åsikter . Vi bor ihop och jag har ingenstans att ta vägen, så att bara sticka är inget att överväga ens. Jag älskar honom.


    Inget barn förtjänar att födas in i ett sådant förhållande du berättar att du har, med en alkoholiserad (mamma/pappa) som slår sin partner i fyllan.  Så bums börja med p-pillren igen.

    Jag kan ärligt inte fatta hur du anser att han det är en lämpligt person att skaffa barn med. I synnerhet när du skriver att han är en som "älskar att dricka och dricker då varje helg". 

    Du skriver ju själv att din mamma dog av sin alkoholism. Ursäkta att jag säger det, det är direkt omdömeslöst av dig att skaffa barn med en som "dricker och älskar att dricka", oavsett hur "snäll och fin han är som nykter".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (qge)

    Ts? Undrar vad han sa när du berättade för honom att han slagit dig (om han inte mindes det själv menar jag). O resten om hur du tänker nu, berätta gärna!?

  • Anonym (LämnaNu)

    Lämna honom omedelbart! Kärleken kommer och går ,hitta en man som förtjänar dig. Han kommer inte bli bättre än såhär, vill du leva med en man som slår dig? Som använder dig som slagpåse? Som trampar på dig som en dörrmatta? Vill du att era framtida barn ska växa upp med en misshandlande pappa? Och snälla skyll inte på alkoholen! Det är hans val att dricka och han väljer att dricka framför dig! Han väljer att bli så full att han tappar kontrollen! Han väljer att slå dig, alkoholen är bara en ursäkt! Fall inte för hans patetiska försök till ånger, hade han ångrat sig PÅ RIKTIGT hade han aldrig tagit det första glaset! Ångern är bara ett sätt för honom att få dig att stanna. Älskade han dig skulle han inse hans alkoholproblem och göra något åt saken, han hade lämnat dig tills han blev ren och sedan komma till dig. Men han är en skitstövel som fortsätter och fortsätter tills en dag när du äntligen fattat det och lämnar honom åt hans egna misär. Problemet då är att du har förlorat år och levt i ett förhållande av misshandel så oss länge att du inte längre inser ditt egna värde, och kommer falla för samma typ av skitstövel i ett annat förhållande. Har ni då dessutom barn gemensamt så har dom förlorat sin barndom! Se verkligheten TS. Lämna och se inte tillbaka ,ring kvinnojouren om du behöver stöd och hjälp att dra.

  • molly50
    Anonym (hjälp) skrev 2019-07-06 05:12:22 följande:

    Jag älskar mig pojkvän, vi har det bra och jag har aldrig haft någon tidigare som varit så snäll och stabil mot mig. Har alltid känt mig så säker på honom, och i det senaste så har jag slutat med p piller för att vi båda vill ha barn.

    Det enda problemet är när han dricker. Jag är uppväxt med en alkoholiserad mamma som dog av alkoholen för 6 år sedan. Så jag har en väldigt dålig förknippning med alkohol, och får ofta ångest av det, jag kan dricka själv men då dricker jag kanske 2 ggr i halvåret och inte mer och jag har extrem kontroll på det. Men alkohol i mängder, regelbundet, ger mig extrem ångest . Min pojkvän dricker, och älskar att dricka medan jag kan säga att jag hatar alkohol. Jag har redan förlorat en person pga det. Så han vill ofta ut o dricka, nu har det varit mer eller mindre varje helg. Jag känner mig dels bortprioriterad av detta vilket kan tycker är löjligt, samtidigt som jag får ångest av att han har en vana att dricka ofta och jag vet vad alkoholen gör med den som dricker.

    Alltid när han dricker på helgerna o kommer hem full väcker han mig, det går inte att prata med honom alls för antingen är han otrevlig eller nonchalant mot mig, det sårar mig. Jag blir väldigt ledsen av att se detta då jag vet hur det förstörde min mamma och drog henne in i döden. Idag kom han hem kl 2, jag skulle gå upp vid 6 & jobba, och fast jag gång på gång blivit irriterad på att han kommer hem full o väcker mig och inte lyssnar när jag sedan pratar med honom så gör han det IGEN. Inte sovit sedan klockan var två, jag blev väldigt irriterad på honom. Asså VÄLDIGT. För jag är trött på detta nu och har förklarat va ja ogillar att han dricker o att han väcker mig och sedan beter sig nonchalant när ja ska upp 6 och jobba, tycker det är respektlöst. Vet att han inte menar att väcka mig, men någon gång får det va nog. Visst om det händer en gång men varje gång jag jobbar helg och han får för sig att dricka så händer de och vi börjar bråka.

    Idag när han betedde sig nonchalant när han väckte mig så blev ja så oerhört arg, jag har precis börjat på ett nytt jobb och skulle upp 6 för att åka till jobbet som ligger flera mil härifrån. När han märkte att han väckte mig sa han inte ens förlåt och när jag då blev irriterad o försökte prata med honom så somnade han bara om, fast det är jag som behöver sova o inte han som har 4 veckor semester. Vi började bråka, och jag tog tag i honom o fråga va han håller på med för jag blir så jävla trött och frustrerad på att han ska ?ignorera? mig och bete sig så nonchalant när han gör detta, jag kanske överreagerade, men jag har ett ganska hett temperament och när någon gör mig ledsen och sedan beter sig oförstående kan ja inte bara hålla de inne.. då tog han upp armen och slog till mig några gånger när vi bråkade, tror det var med armbågen inte knytnäven men ett slag träffade ansiktet. I mitt tidigare förhållande blev jag misshandlad, och jag kände exakt igen känslan och började panika för jag kände att mitt ansikte kommer svullna upp och jag kommer få en blåtira.

    Jo visst, ansiktet svullnade upp och gör ont nu. Har inte sett någon blåtira än, men ringde nyss och sjukanmälde mig för helgen eftersom en blåtira inte behöver komma direkt utan det kan komma under dagen och jag tänker inte sitta på mitt nya jobb och börja få en blåtira mitt på dagen framför mina nya kollegor.. nej..

    Nu till saken, vad ska jag göra?? Han sa inte förlåt utan somnade bara om efter han slagit till mig. Vet att han inte menade det och att han är full, han kommer va så ångerfull på morgonen men vad ska jag göra.. ja älskar denna man och han är ingen misshandlare, men ja vill höra andras ord.. vi har det jättebra förutom drickandet där vi har olika åsikter . Vi bor ihop och jag har ingenstans att ta vägen, så att bara sticka är inget att överväga ens. Jag älskar honom.


    Till att börja med så tycker jag att du ska börja med p-pillren igen. Skaffa inte barn med honom så länge han inte tar tag i sina alkoholproblem och sitt heta temperament.
    Ställ dig också i bostadskö och flytta så fort du kan.
    Flytta närmare ditt jobb,om du kan.
    Han respekterar ju inte dig för fem öre.
  • Anonym (Kommer inte lyssna)
    Anonym (hjälp) skrev 2019-07-06 11:21:29 följande:

    Var beredd på att jag skulle få dessa svaren, och jag förstår er alla. Det gör jag. Men jag tror det har blivit en liten missuppfattning för vissa, han har inte alkoholproblem, han är inte alkoholist som min mamma. Han känner inte ett beroende, men när han och hans kompisar umgås så är det ofta det dom gör tillsammans. Det har blivit en vana från hans tidigare singel-liv, han säger att han har druckit betydligt mycket mer än så här så han dricker lite nu jämfört. Medan jag aldrig varit direkt förtjust i alkohol mer än att dricka när det är något speciellt. Jag har alltid sett det som ett gift för att jag sett vad det kan göra och förstöra. Han säger att han vill passa på innan han skaffar familj osv. Men det är absolut inte så att han dricker vardagar osv, och dricker han på helgen är det en dag. Han tycker det är kul, men är inte beroende.


    Du ursäktar honom och kan bortförklara allt han säger och gör... Det spelar ingen roll vad vi säger. Du vet egentligen om att han inte är bra för dig. men du är inte mogen att ta hand om dig själv i detta läge.

    Du säger att han är den stabilaste och snällaste pojkvän du haft. Dessvärre säger det inte så mycket om honom som det säger om dina ex. 


    Om han har problem när han dricker så skulle han inte dricka när han vet om att du skall jobba tidigt. Eller om han gick ut och drack så skulle han sovit borta. Dessutom, du säger att hans mobil plingade och plingade... Varför det så dags på natten? Jag hade reagerat väldigt mycket på det. Dels för att han inte var vettig nog och stängde av ljudet om nu du sov, men också, vem skickar en mängd sms mitt i natten efter man varit på krogen? Enda gången det hänt för mig är när jag hittat ragg på natten. Eller man varit ute med någon man dejtar......... 

    Men som sagt, finns inget vi kan säga som kan få dig att förstå och ändra dig. Du kommer fortsätta vara tillsammans med denna man trotts att han har ett destruktivt förhållande till alkohol (Ja att bli så full så du inte kan sköta dig gång på gång är ett destruktivt förhållande!!) och till och med misshandlar dig, och så totalt saknar respekt för dig så han tycker det är ok att väcka dig bara för att han vill dricka.... 


    En dag kommer du inse, men kanske har ni då redan skaffat barn och då är det försent. Då har du dömt ett barn att växa upp med en pappa som inte respekterar deras mamma och som dessutom blir våldsam när han dricker.... Du dömer ett barn att växa upp lika illa som dig.... 


    Så stanna du hos honom, det kommer du ju göra ändå... Men för guds skull skaffa inte barn med honom!! Tänk på barnet!!!

  • Anonym (usch)

    Jag förstår inte hur du ens kan tänka tanken på att skaffa barn med en sån man. Lämna honom och hitta någon som är lämpligare pappamaterial!

  • Nomanisanisland
    Anonym (Suck) skrev 2019-07-06 17:25:10 följande:

    Att tycka om att dricka alkohol ibland på helgen innebär INTE att man är alkoholist!

    Däremot passar ni inte ihop eftersom ni inte har samma intresse att festa med vänner på helgerna. Du sitter hemma och blir irriterad medan han är ute och har kul.

    Bryt, men av den anledningen - inget annat.


    Anledningen är väl snarare att hennes pojkvän valt att vara våldskriminellt kräk som misshandlar, kränker och plågar henne eftersom han väljer att bete sig illa.
  • Anonym (Iris)

    En misshandlare än en person som misshandlar. Så jo, han är en misshandlare. Problemet är att vi ofta får för oss att en misshandlare är elak dygnet runt och inte kan vara ångerfull efter slagen, trots att det inte alls är så verkligheten ser ut.

    Innan du gör något annat så tycker jag att du ska ringa en kvinnojour. Gör det med ett öppet sinne. Berätta precis vad du känner och varit med om och lyssna på vad de har att säga. De är mycket bättre rustade för den sortens samtal än vi här på familjeliv är. 

    <3 

  • Anonym (Förståelse)

    Jag vet det är svårt att bara lämna!Men vad han gjorde mot dig är kränkande och fel.Fråga dig själv om det är verkligen en lycka att leva med en man som super ofta?Vi båda vet svaret.Han är våldsam när han är full.Är det lycka och kärlek mot DIG?Du är ochså en människa!P.S du är värd bättre mycket bättre man som varken super jämt och slår!

Svar på tråden Han slog mig inatt vad ska jag göra?