• Anonym (man)

    Kan man älska sin partner om man är otrogen?

    Anonym (V) skrev 2019-07-16 22:31:52 följande:
    Ja såklart kan man älska sin partner och samtidigt ha sex vid sidan om. Vad har det ena med det andra att göra?
    Tja, man brukar ju inte pissa människor man älskar i ansiktet, då det kan ju bli lite förvirrande när man gör det och samtidigt säger att man älskar dem.
  • Anonym (man)
    Anonym (***) skrev 2019-07-18 10:14:56 följande:
    Det handlar  inte om hans känslor, det handlar om dina. Du vill inte förlora honom, men är rädd att han klarar av att lämna dig om han får reda på det.

    Allt det här snacket om att otrogna inte vill såra sin partner är ju bara BS. Det är er själva ni tänker på, ni vill inte bli lämnade, det är därför ni inte berättar.

    Men klarar man inte av att vara ärlig mot sin partner, då klarar man inte av att vara ärlig mot sig själv heller. Därför har ni alltid ursäkter för varför ni inte vill berätta.
    Så sant, det är så jävla lågt att använda den man bedrar som ursäkt för sin egen feghet. Lite som att pissa på den som redan ligger.

  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 00:14:40 följande:
    Igen, jag skadar inte min man. Han lever i total ovisshet. Han vet inte om att jag har sex med en annan man. Han däremot väljer att sätta sin prioritet på annat än sin fru. Det är i sig ett svek.
    Eller hur, för det är ju helt ok att svika och ljuga för folk, bara de inte vet om det.
    Och självklart är att inte göra som ens partner vill detsamma som att springa omkring och knulla runt bakom ryggen..... kom igen, det där är ju bara ren BS och det vet du. Du hittar bara på en massa dåliga ursäkter för att rättfärdiga ditt svek för dig själv.  
  • Anonym (man)
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-07-18 13:56:46 följande:

    Ja, faktiskt. Om partnern är ständigt trött och orolig och inte vill. Man försöker stötta men inte blir det nån sex särskilt ofta...

    ..alternativet är ju att konsekvet lämna förhållandet, men om mna älskar sin trötta partner, barnen och huset...


    Ja precis, det finns ju alternativ. Människor med ryggrad tar det alternativet, sen har vi tyvärr  fega och bekväma människor som hellre går bakom ryggen ljuger och sviker än att stå för vad de vill och tar konsekvenserna för att få till förändringar.

    Och fegheten slutar inte där, sen sitter man och skyller sin egen feghet på sin partner som man påstår bär ansvaret för det och menar att man inte berättar för att inte såra personen och tror att folk är så korkade att de kommer tro på det.
  • Anonym (man)
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-07-18 14:12:28 följande:
    Feghet är inte ett bra ord här, du använder det bara för att slippa fundera på ämnets olika aspekter. Och att rättfärdiga din ståndpunkt genom den sortens debatt-teknik..

    Vem har ansvaret då när de geggar ner sig och inte vill göra så mycket av sina liv? Är ansvaret binärt, det ligger på oss som är levande och aktiva? Är vi andra dömda att stå vid deras sida i någon sorts gammalkristen plikt, ska vi tvingas leva så stillsamt?

    Bäst är ju att vara ärlig, feg är man ju faktiskt inte alls utan snarare realistisk, de flesta vuxna klarar inte att diskutera detta logiskt och respektfyllt utan trasslar in sig i moralkakor om feghet, trohet, total livslång kärlek osv. Jag förstår att de flesta har funderingar som du och jag tycker att det är rätt trångsynt, med all respekt.
    Du menar att jag inte förstår problematiken (du är missnöjd med din partner och ditt förhållande men vill inte förlora det du har och därför går du hellre bakom ryggen än avslutar)... eller menar du att jag förstår problematiken men tycker inte att din lösning är ok? Det här är ju lite lustig med otrogna människor. Ni är ju inte de enda som har problem i era förhållanden eller är missnöjda med något, massor med människor har liknande eller värre problem men är ändå inte otrogna. Men ändå menar ni att andra inte förstår era problem, inte är realistiska, moralister, trångsynta, etc, för hade de förstått så hade de såklart hållit med (mao det man vill säga är att man egentligen gör rätt men folk fattar bara inte det). Det är bara folk som valt att bedra sin partner (och familj) som är smarta nog att förstå.

    Har tanken aldrig slagit dig att andra kan förstå din problematik mycket väl, att andra kanske till och med har varit i exakt samma situation men VALT att hantera det på andra sätt? ALLA springer ju inte runt och är otrogna så fort de är missnöjda med något eller hur? Eller vill du bara inte tänka så för det skulle ju betyda att ditt val inte alls var rätt och att andra tydligen klarat av att hantera situationen klart bättre än vad du gjort, och det betyder ju att du har brister som du helst inte vill tänka på?

    Angående ansvar.... så JA, faktiskt så är ansvaret för ens egna handlingar väldigt binärt. Det är bara DU och ingen annan än DU som ansvarar för hur du VALT att hantera din situation, det enda du kan skylla din partner för är att är att vara delaktig i att skapa situationen, hur du sen VALDE att hantera den är helt och håller DITT ansvar. För du kunde som sagt valt andra sätt men valde just otrohet.
  • Anonym (man)
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-07-18 15:11:50 följande:
    Nu är jag inte otrogen i praktiken, ajg deltar i en teoretisk och moralisk diskussion på nätet. Ja, det ligge ri männsikans natura att nyttomaximera - jag menar att man visst lkan älska den man har i ett tryggt och stabilt förhållande och uppskatta den materiella trygghet man har där. 
    Om ALLA gjorde så så skulle ditt påstående stämma, men nu är det ju inte så, det är bara vissa som bedrar sin partner när de inte är nöjda och även de är människor, så då stämmer inte ditt påstående att det ligger i människans natur att "nyttomaximera". Det verkar bara ligga i VISSA människors natur. Andras natur verkar snarare vara att de hellre är ärliga och tar konsekvenser än sviker och ljuger.
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-07-18 15:11:50 följande:
    Otrohet kanske inte är det värsta som kan hända här i världen? Naturligtvis respekterar jag de som väljer att vara trogna den de älskar i ett sexlöst förhållande. Men då borde väl de som inte gör samma val få någon sorts respekt eller? Otrohet är inte olagligt, det togs bort för mycket länge sedan, jag tror det gjordes i slutet av 1700-talet. Eller funderar du smått efter Karl XII:s regler om dödstraff för enkelt eller dubbelt hor osv?
    Om otrohet är det värsta som kan hända eller ej är inte upp till den som är otrogen att avgöra, den enda som kan avgöra det är den man bedrar. Det är lika korkat som att säga att det skulle vara ok att loska någon i ansiktet för det finns ju värre saker man kan göra.

    Att otrohet inte är laglig är även det är väldigt dålig ursäkt, bara för att det är lagligt att såra och förnedra någon genom att vara otrogen så betyder inte det att det är ok. Otrohet får den drabbade att må väldigt väldigt dåligt, om man tycker det är ok att behandla en människa man lever med på det sättet enbart för att det är lagligt har förmodligen väldigt stora problem med empati.
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-07-18 15:11:50 följande:
    Ansvaret för olika situationer är verkligen sällan binärt utan beror ofta på ett flertal faktorer och omständigheter. Som individ har jag ansvar för mina egna handlingar och att jag inte medvetet t ex skadar någon fysiskt eller psykiskt, man behöver ta hänsyn till andra. Däri ligger ett bekymmer med din sorts moralsyn, den omfattar ju mig med. Jag ska respektera att andra inte vill ha sex men jag blir inte respekterad om jag vill ha sex... det är inte ömsesidigt helt  logiskt. Bäst vore om fler kuna tänka sig acceptera öppna förhållanden, men din sorts moralsyn ställer hinder i vägen för den utvecklingen...
    Ja för situationen ja, men inte för hur man själv väljer att hantera situationen.
    Om du och jag tjafsar så är vi kanske lika delaktiga i att skapa en irriterad situation, om jag sen väljer att hantera irritationen genom att gå lös på dig med en klubba så är det inte ditt ansvar utan mitt. Jag kunde ha valt att hantera det på bättre sätt men VALDE att bete mig som en idiot.

    För att kunna acceptera ett öppet förhållande måste man först vara kapabel att prata med sin partner om det istället för att gå bakom ryggen. Dessutom måste man vara kapabel att acceptera att ens partner oxå ligger med andra och det är det långt ifrån alla som vill. Det verkar snarare vara så att man vill kunna göra det själv men inte ens partner. Leva öppet själv men ha sin partner för sig själv, äta kakan och ha den kvar.

    Min moral står absolut inte i vägen för ett öppet förhållande för det enda min moral säger är att man ska vara ärlig med vad man vill och vad man gör med sin partner. Och för att kunna ha ett öppet förhållande så krävs det att man är ärlig så man kan komma överens om att ha det så, och därmed är det inget problem.

    Din moral däremot står i vägen för alla slags förhållanden och möjliga lösningar för det du säger är att så fort man inte får precis som man vill så är det ok att göra lite som man behagar bakom ryggen på den andra. Och det säger väl sig självt att det inte går att komma överens om någonting med någon som säger gör en deal för att sen bryta den när det känns bäst.
  • Anonym (man)
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-07-18 15:21:27 följande:
    Ja, jag menar att du inte riktigt har förstått eller tänkt klart, med all respekt, jag tycker att dina argument är grunda och moraliskt förlegade. Du projicerar ord som feghet och ansvar på andra och du höjer rösten i frötrytelse, du vill bestämma hur jag ska agera medan jag säger att jag visst respekterar att du å din sida väljer att vara trogen i ett eventuellt sexlöst förhållande. Du har all rätt att välja det. Teoretiskt föreslår jag i sådant fall öppet äktenskap, men är partnern i din tankevärld (de flesta är det...) är ju det otänkbart och då är frågan om det inte är bäst att vara dold... jag föreslår inte att några lagar ska brytas.Och jag tänker att man visst älskar sin partner ändå, som man älskar sina föräldrar eller sina barn...
    Ja som sagt, så fort man inte kommer till samma slutsats att det är ok att ljuga och bedra när man inte får som man vill så tänker man ju inte klart eller har förstått. Det är BARA människor som ljuger och bedrar som kan tänka klart.

    Jag projicerar inte, jag påpekar självklarheter. Det ÄR inte ok att svika människor som litar på en, det är heller inte ok att ljuga för människor som litar på en. Och det lustiga är att det är nog något den som är otrogen garanterat fattar för annars hade man inte smugit med det man gör. Jag menar varför smyga med något som man är helt säker på är rätt?

    Ja och återigen, för att kunna ha ett öppet förhållande så krävs det att man är ärlig med både sin partner och sig själv och att man klarar av att låta ens partner få samma frihet som man själv vill ha.

    Att prata om lagar vad gäller förhållande är bara löjligt. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-07-18 15:59:34 följande:
    Varför är lagar löjliga? Hur kan din moralsyn vara en självklarhet men inte min? Det nyttar inte mer att diskutera. Jag respekterar dig men inte din rätt att bestämma hur jag ska agera. Jag har förklarat att min ståndpunkt är laglig, att den inte skadar så mycket som ärlighet nog skulle göra. Och i en värld där inte 1700-talet fanns kvar i mångas huvuden skulle vi kunna prata om och accepera öppna äktenskap i högre grad.
    För att du inte blir ihop med någon pga att det är lagligt
    För att hur man behandlar andra människor inte avgörs av lagen utan av värderingar
    För att något är lagligt inte nödvändigtvis betyder att det är moraliskt

    Det finns inget hinder för ett öppet förhållande idag, massor med människor lever så. Det är inte där hindret ligger, hindret är snarare att de som springer omkring och knullar runt bakom ryggen på sin partner inte alltid vill ha ett öppet förhållande där båda har samma frihet, utan är bara egoister som bara vill kunna ha den friheten själv. Otrohet och polyamori har ingenting med varandra att göra. Ärlighet och förtroende är något som är centralt för alla slags förhållande ÄVEN öppna. Och människor som inte klarar av att vara ärliga eller går att lita på platsar inte i något slags förhållande. INGEN vill ha ett förhållande med någon de inte kan lita på.
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 16:18:22 följande:
    Nja det handlar ju om att känna att man lever också, att bli förbisedd och inte bekräftad sårar ganska bra. Att få känna intimitet och få sin lust tillfredsställd är viktig på så många plan än bara den fysiska delen.

    Han lever inte i en lögn, han lever ett liv med en kärleksfull hustru brevid honom som ställer upp för honom i vått o torrt. Att jag sedan har några lustfyllda timmar vid sidan av hindrar inte mig från att finnas där för honom. Att han sedan inte vet exakt allt jag gör är inte att leva i en lögn. Berättar du allt du gör för din partner? Finns det verkligen inget ni undanhåller för varandra? Låter extremt udda. För även när jag inte var otrogen redovisade jag inte allt för min man heller. Men ja, troligtvis skulle han lämna mig om han fick redan på otroheten, inte för att han inte älskade mig utan för att jag skulle ha knäckt hans manlighet. Det är även orsaken till att jag inte kan föreslå ett öppet förhållande. Så därför är jag otrogen. Jag vet att det inte är helt rätt av mig ur den moraliska aspekten men samtidigt kommer sveket från bägge håll. Och nej, jag blir inte provocerad , vad får dig att tro det? Vi har alla olika uppfattningar om otrohet och det är ok. Jag anser inte det vara en big deal helt enkelt och va min man otrogen mot mig skulle jag va helt ok med det. Jag skulle däremot inte vilja veta om det, utan om det skulle ske på ett snyggt sätt utan att jag fick höra det av bekanta eller vänner så fine. Hade jag däremot fått höra det från andra hade jag blivit tvungen att agera på något sätt för folk skulle se mig som ett offer.

    Ursäkt att jag endast citerade en person nu när ni va flera som citerade mig. Detta svar är till er alla som citerade mig.
    Det är ingen som ifrågasätter vad du känner, det som ifrågasätts är HUR du går till väga för att få känna så. Ditt argument är som att säga, jag känner mig levande när jag köper mig dyra saker på pengar jag lurat andra för att få.... det går liksom inte att förneka att personen säkert känner sig levande.... dock kan man ifrågasätta om att lura andra för att få känna sig så är ok.

    Hur du behandlar honom hemma gör det inte mindre till en lögn. Han vet fortfarande inte vad du pysslar med och får heller ingen chans att förhålla sig till det och välja om han vill leva med dig trotts det eller ej. Och det ÄR att leva i en lögn eftersom han inte vet sanningen om dig utan väljer dig pga ovetskap om verkligheten och ert förhållande bygger på att sanningen inte kommer fram.

    Det är inte bara att låta leva honom leva i en lögn utan även manipulation eftersom du ser till att behålla honom genom att aktivt dölja sanningen för honom och inte ge honom en chans att själv välja.
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 16:52:40 följande:
    Jag svarade på den citerades inlägg, om att jag riskerar äktenskapet för lite sex.

    Igen, det är ingen lögn han lever i. Vi har ett ganska normalt äktenskap ,eller vad som kanske väntas efter 25 år tillsammans. Hade jag berättat om min otrohet hade det totalt knäckt honom. Varför skulle jag medvetet vilja såra honom på det mest brutala sätt. Som jag skrev tidigare, det han inte vet mår han heller inte dåligt av. I detta fall mår han t.o.m bättre då jag fungerar som en kärleksfull fru och mamma trots uteblivet sex och intimitet från hans sida.
    Men kom igen, det är väl klart att han lever i en lögn om han inte vet vad du pysslar med och du ljuger för honom? Du sitter ju och påstår att om man ljuger för någon och inte låter personen veta sanningen om vem man är så personen ska vara kvar så lever personen inte alls i en lögn. 

    Hela den här diskussionen är bara en studie i självbedrägeri där vi vet att du vet att det du gör är fel och det bevisar du genom att hålla det hemligt för din man, men eftersom du inte vill erkänna det för dig själv så hittar du bara på en massa ursäkter för att få det att låta bättre än vad det är och skydda dig själv, vilket i sig är lönlöst eftersom du fortfarande vet att det du gör är fel. Allt är ju bara en bisarr show för att du ska slippa konfrontera dig själv och stå för vad du gör för både dig själv och andra.
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 17:01:15 följande:
    Polyamoröst , måste googla ordet hahhha

    Men om dom har förmågan att älska sin partner och samtidigt ha sex med andra så är det så jag är. Eller har blivit iallafall.
    Nope, det är inte alls du för de har inte bara förmågan att älska någon annan än sin partner utan har även förmågan att vara ärliga med det inför sin partner och även låta sin partner ha samma frihet och det gör ju inte du.
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 17:02:46 följande:
    Jag skrev tidigare att jag vet att det skulle totalt knäcka honom och hans manlighet. Han skulle aldrig kunna tänka sig mig med någon annan. Det finns inte i hans värld alls.
    Precis, och därför ljuger du för honom för att se till att få behålla honom, men menar ändå att det inte alls är manipulativt eller att han lever i en lögn.
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 16:59:26 följande:
    Det är din tolkning. Bra så.
    Det är väl även din mans tolkning eller hur? 
    Jag menar vad du eller vi tycker om att bedra honom är ju ganska irrelevant, det är väl rimligtvis HAN som borde avgöra om han är ok med det? Men det har ju du sett till att han inte får.
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 18:40:26 följande:
    Anonym (man) skrev 2019-07-18 17:18:36 följande:

    Det är väl även din mans tolkning eller hur? 

    Jag menar vad du eller vi tycker om att bedra honom är ju ganska irrelevant, det är väl rimligtvis HAN som borde avgöra om han är ok med det? Men det har ju du sett till att han inte får.


    Att jag går bakom hans rygg är inte samma sak som att leva i en lögn. Och min mans tolkning har du ingen aning om.
    Nja, du har ju själv skrivit att det det skulle krossa honom, om du tror det så vet du nog att han inte är ok med att du knullar runt. Varför skulle du dölja något som du tror han är ok med? (nej vi tror inte en sekund på att du skyddar honom)
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 18:43:42 följande:
    Min handling definierar inte mig, sorry.

    Nej hela den här diskussionen går it på att klanka ner mig som person medans jag helt enkelt svarar på ts frågeställning, jag jag älskar min man och ja jag är otrogen. Jag har mina skäl för min otro och behöver inte din eller någon annans tillåtelse.

    Ha nu en fin kväll
    Vad annat än våra handlingar definierar vem man är? Vilka ursäkter man har till dem?....sorry det där håller inte.

    Att dra på dig offerkoftan och känna dig påhoppad för att andra inte tror på dina ursäkter och självlögner kommer inte göra det du gör ok.

    Ja vi har förstått att du har "dina skäl", men vi håller inte riktigt med om att de skulle rättfärdiga dina handlingar. Du vet, det räcker inte med att anse sig ha ett skäl för att alla andra ska tycka det är ok.
  • Anonym (man)
    Anonym (V) skrev 2019-07-18 18:47:21 följande:
    Jag har känt mannen i 25 år och vet att han aldrig skulle gå med på något sånt.

    Ja eller så kommer han aldrig upptäcka det och han är lycklig i ovissheten samt att våra barn har en underbar kärleksfull barndom med två närvarande föräldrar i ett tryggt villaområde
    Jaha så man blir lycklig av att folk ma litar på sviker och ljuger för en.... då antar jag att du oxå ippskattar att andra ljuger för dig?
  • Anonym (man)
    Anonym (Clip) skrev 2019-07-21 22:26:30 följande:
    Nej faktiskt inte..Ibland har man kanske varit tsm länge och hunnit skaffa barn ihop och tyvärr så har vardagen och barnuppfostran varit prio 1 och det har gjort att man "glömt bort" sitt sexliv eller inte vårdar det tillräckligt mkt. Och ibland så kanske man helt enkelt inte tänder på sin fru eller man mer. Men bara för att man inte tänder på hen rent sexuellt så utesluter det absolut inte den kärlek man har för varandra. Många ligger ändå med sin partner men de bara låtsas att "komma" sen när de får chansen på toa kommer de på riktigt. Men jag Vägrar leva så. Ligga med min partner bara flr att göra hen nöjd. Jag då? Ska jag ligga där bara för jag älskar hen? Och bli påsatt tills döden skiljer oss åt? Nej tack.. vill inte bli en av "de 80 % svenssons"
    Absolut, finns många anledningar till varför sexlivet eller andra delar i förhållandet kan strula. MEN det är inte det som driver folk till otrohet utan personenes egen feghet och oförmåga att prata som vad de innerst inne vill. Man är helt enkelt för feg för att säga att "jag kan inte leva såhär, jag jag vill göra si eller så....". Man är heller inte beredd att ta konsekvenserna för att få till en förändring. Så istället tar man den fega vägen och går bakom ryggen på sin partner och lever så som man vill leva men i smyg, hemma låtsas man som att allt är som det ska.

    Men så fort fegheten i att göra så påpekas så böjas det gnällas om att man inte respeterar deras känslor och hur ofattbart oförtående och onyanserad folk är som säger så. Fast grejen är att folk förstår precis varför man väljer att göra så, men man tycker ÄNDÅ inte det är rätt sätt att lösa problem i en relation och jävligt dålig stil mot sin partner.

    Du valde som tur var att slutligen prata med din partner om vad du känner, vara ärlig helt enkelt och tycker själv att det far befriande och konstruktivt, Tyvärr är det väldigt många som inte gör så utan väljer den fega vägen och det är aldrig ok, oavsett vilken anledning man anser sig ha.
  • Anonym (man)
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-29 15:50:44 följande:
    Det behöver inte vara så komplicerat faktiskt.

    Man kan vara jättenöjd med både sexliv och den man lever med, likväl så passar man på när tillfället dyker upp på jobbresan (eller vart man nu är)

    Säger inte att det är rätt, men människor är kåta helt enkelt, och agerar inte alltid helt logiskt eller eftertänksamt i alla lägen.
    Sant, faktisk verkar det vara "för ombytes skull" eller spänning som de flesta är otrogna inte problem i förhållandet som många verkar tro. Iaf om man ska tro enkäter från bla VM.

    Tror inte kåthet har med saken att göra, knulla kan man ju göra utan att bedra andra. Jag tror snarare på egoism, man vill ha tryggt förhållande OCH singelliv samtidigt.

    Men du har rätt i att det inte är logiskt, finns ingen logik i att riskera att sänka sin partner och mista halva tiden med sina kids för ett knull.
  • Anonym (man)
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-31 23:33:58 följande:
    Ja, logiskt ja.

    Men sen kommer människans komplicerade natur in, där nedärvda drifter inte går jämt upp med det liv vi lever idag osv.

    Att vars monogam har knappast varit en framgångsfaktor evolutionärt, precis som att lugnt och sansat föra en diskussion om en dispyt har varit det.

    Vi är stenåldersmänniskor som lever i ett samhälle som vi faktiskt egentligen inte alls är anpassade för (gäller allt ifrån kost, stress, kroppsligt osv), och det gör att vi gör saker som strider mot sunt förnuft och logiskt resonemang. Rätt ofta faktiskt.
    Fast människans komplicerade natur och våra drofter lär ju knappast vara den enda faktor eftersom även de som inte är otrogna är ju människor med drifter eller hur? Bevisligen klara ju vissa nmänniskor av att inte vara otrogna medan andra väljer att vara det.

    Monogami kan mycket väl ha varit det som gjort oss framgångsrika, faktum är att vi vet inte hur människor levt under vår evolution, vissa tror på knulla allt som rör sig och få många barn så överlever förhoppningsvis något av dem, andra tror mer på få barn som man tar hand om ordentligt och ser till att de överlever. Så nej det finns inga som helst bevis för att människor inte varit monogama under vår evolution.

    Ja vi har våra instinkter som föräljt med oss sen stenåldern, men vi har oxå en förmåga att kontrollera våra drifter, om vi kan kontrollera ilska varför skulle vi inte kunna kontrollera våra sexfrofter, bevisligen lyckas ju gansla många me det?
  • Anonym (man)
    Man343 skrev 2019-08-01 09:22:38 följande:

    Jag har inte heller påstått att det gäller alla, vi har allo olika egenskaper. Vissa är aggresivare än andra, vissa är starkare, vissa är smartare. Vissa har dålig impulskontroll, andra har bättre.

    Men med tanke på mäns generella sexuella beteende, där män har avsevärt lägre tröskel för att ha sex med någon (tex på daejtingsidor där en kvinna kan få 100 mail om dagen utan att ens vara speciellt attraktiv) så ligger det nog nånting i det.

    Man kan ju faktiskt både ta hand om sin avkomma med lämplig kvinna, och samtidigt öka din chanser att sprida sina gener vid sidan om.

    Män kan få i princip hur många barn som helst, ovh behöver inte vara selektiv det minsta. Kvinnor måste däremot välja med lite mer omsorg då hon bara kan få ett ytterst begränsat antal barn. Dessutom är hon väldigt sårbar under graviditeten (nu pratar vi stenåldern alltså) och är beroende sv att någon tar hand om henne.

    Och det sexuella spelet fungerar fortfarande likadant. Män jagar, kvinnor väljer.


    Och jag har inte påtått att du påstått att det gäller alla :)

    Jag påpekar att det inte är i våra instinkter problemet ligger eftersom många med samma instinkter klarar av att hantera dem. Problemet ligger då snarare hos den enskilda individens vilja eller förmåga att agera på instinkter.

    Det går säkert att dölja otrohet idag pga preventivmedel men det var nog betydlgt svårare på stenåldern utan preventivmedel. Dessutom räcker det inte med att knulla fram 20 ungar med 10 olika kvinnor. De behöver ju mat och beskydd för att överleva och 20 små munnar att mätta har kansle inte då lätt då. Dessutom kunde man nog räkna med en drös med andra män med klubbor som kom efter en om man gjorde deras partner på smällen. Däggdjur vakar ju rätt hårt över sitt revir och ingen hane vill gärna ta hand om andras avkomma.

    Många har en tendens att plocka ut godbitarna ur våra caveman instinkten och glömma resten. Naturen är ganska brutalt och det finns gränser för vad som är tillåtet även där.
Svar på tråden Kan man älska sin partner om man är otrogen?