Inlägg från: Åttionian |Visa alla inlägg
  • Åttionian

    Jag har jobbat på en firma där folk tog bönepaus

    KillBill skrev 2019-07-08 19:19:24 följande:

    Nu har det gått så långt att ett parti i Sveriges riksdag motionerar om att arbetstagare ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter genom att hänvisa till den egna religionen! 

    SD har lagt förslag om att vårdpersonal ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter som är kopplade till en abort.  Kan ni  tänka er olusten hos en kvinna som efter jobbiga övervägande söker hjälp med en abort och möts av vårdpersonal som vägrar att hjälpa till genom att hänvisa till samvetet?


    De logiska är väl att de personerna inte ens blir anställda? Alternativt mörkar sina religiösa böjelser.
  • Åttionian
    CarinaL26 skrev 2019-07-08 21:59:43 följande:

    Precis! Undrar vad man skulle säga om en läkare som av samvetsskäl inte ville behandla SD:are.


    Haha! Fattar inte varför det ens är en grej, man får ju inte idag hänvisa till religion i yrkesutövning så det är bara att säga upp sig.
  • Åttionian
    KillBill skrev 2019-07-08 22:18:11 följande:

    Tycker du att det är rimligt att SD strider för att anställda ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter genom att hänvisa till religion men samtidigt vill förbjuda människor att knäppa sina händer i bön på arbetet även om det inte inkräktar på arbetsuppgifterna?


    Väldigt knepigt, det där. För vill arbetsplatsen vara neutral ifråga om livsåskådning så kan den ju kräva det av de anställda, men då kan de anställda istället hänvisa till religionsfrihet och få uppbackning av DO. Egentligen borde det vara upp till varje arbetsplats, för att vara anställd är ju ingen mänsklig rättighet. Men oh, så knepigt!
  • Åttionian

    Nej, verkligen inte. Trodde att det framgick från både mig och Carina. Men eftersom det finns så få verkliga exempel på området och det faktum att förslaget antagligen röstas ned omedelbart så är det ingenting jag är direkt orolig för.


    KillBill skrev 2019-07-08 22:24:29 följande:

    SD motionerar alltså om att arbetsgivare inte ska kunna agera mot arbetstagare som vägrar att utföra arbetsuppgifter som strider mot det egna samvetet och den egna religionen. Tycker du att det är bra politik?


  • Åttionian

    Exakt, och det är inte som att folk gör det i stor utsträckning heller direkt. Tycker inte alls om SD, men att de helt plötsligt skulle få igenom tramsförslag av den sorten är inte direkt troligt.


    Kverulant67 skrev 2019-07-08 22:48:06 följande:

    Vad menar du? Om man har moraliska dilemman så skall man väl inte välja ett yrke där dessa kan komma i kläm!


  • Åttionian
    KillBill skrev 2019-07-09 06:52:24 följande:

    Var inte så säker på det. I Bromölla röstade M och KD för SDs böneförbud utan att blinka.

    Det trista med böneförbudet ör att det handlar om ren och skär populistisk symbolpolitik. I Sverige är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och som avgör vad som får och som inte får göras på arbetstid. Tjänstemännen i Bromölla kommun har bekräftat att man inte har problem med folk som ber på arbetstid.

    SD förbud är alltså ett slag i luften.


    Menar du att det inte bör vara tillåtet att be på arbetstid?
  • Åttionian
    KillBill skrev 2019-07-09 13:15:36 följande:

    Jag menar det jag skrivit förut. Det är arbetsgivaren som bestämmer reglerna på arbetsplatsen exempelvis vad som gäller för kaffe/fruktpaus, rökpaus, surf-paus. bönepaus o.s.v . Detta måste självklart ske i beaktande av Sveriges grundlag.


    Där är jag fullständigt enig.
  • Åttionian

    Ja, Islam är ju en religion och inte en ras. Tankar om annat är snarare DET rasism, menar jag.


    Noname00 skrev 2019-07-16 20:42:07 följande:

    Vad är det som är rastistiskt?


  • Åttionian
    Bjära skrev 2019-07-17 17:52:33 följande:

    Jag måste säga att det alltid är lika intressant att se folk som aldrig öppnat ett uppslagsverk, försöka sig på att framställa sig som definitionsmässigt kunniga. Ska vi rådfråga nationalencyklopedin om vad rasism är?

    Rasism: ...

    Även åsikter och handlingar som inte i alla avseenden motsvarar definitionen ovan kan med viss rätt benämnas rasism, när det rör sig om allmän motvilja mot medlemmar av grupper som definieras genom fysiska, kulturella eller beteendemässiga karakteristika, utan hänsyn till enskilda gruppmedlemmars individuella särdrag. 

    .....


    Så... Var nämns religionen?
  • Åttionian
    Blomman1215 skrev 2019-07-17 18:10:10 följande:

    "Rasism. Vanligt förekommande uppfattningar är att det handlar om intolerans mot olika grupper på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion. Inom forskningen finns många olika perspektiv på och definitioner av rasism. Att det handlar om intolerans mot en grupp människor är dock gemensamt för de flesta vetenskapliga perspektiv och uppfattningar om rasism."

    Att rasism idag inte handlar om ras säger väl sig själv.


    Att begreppet vidgats innebär inte att den ursprungliga definitionen inte inbegrep det (idag ganska sunkiga) ordet ras.
  • Åttionian
    Bjära skrev 2019-07-18 00:56:22 följande:

    Men snälla rara du, religion ingår i kultur. Ska jag bidra med en femma till ett uppslagsverk åt dig?


    Gör det absolut inte då det ju finns kulturer som är helt opräglat av religion. Så hur var det med kunskaperna? Uppslagsverk är för övrigt gratis, tur är väl det. :)
  • Åttionian

    Har talas om människans äldsta (icke-arbetserfordrade) ägodel boken? Religion är en kulturell yttring men alla kulturella yttringar är inte religiöst betingade.


    Bjära skrev 2019-07-18 16:02:39 följande:

    Då får du ta och kontakta Nationalencyklopedin, eftersom de håller inte med dig att religion inte ingår under begreppet kultur:

    "religion [-liu:?n eller -ligiu:?n] (latin reli?gio, här ?vördnad för det heliga?, ?gudsdyrkan?, ett ord av omdiskuterat ursprung), en kulturyttring som inte låter sig infångas under någon generellt accepterad, heltäckande definition. "

    Ja, det finns gratis uppslagsverk, men wikipedia är författat av lekmän, därav innefattar det en hel del sakfel. NE är däremot inte gratis. 


  • Åttionian

    Bibblan?

    Och nej, jag köper inte terminologin helt. Eller jo, det skulle vara den dag äpplen och päron ses som samma frukt. :P


    Bjära skrev 2019-07-19 00:31:40 följande:

    Vad du målar in dig i hörn och vägrar erkänna det, jag har dessutom inte på en enda plats påstått att religion skulle vara den enda kulturyttringen. Men nu kan du ju längre inte påstå att det inte är rasism, så kan du upphöra med att påstå dylikt?. Och böcker är inte gratis, hade du köpt en enda sådan, så hade du vetat det. 


  • Åttionian

    I de kretsar jag befinner mig används snarare ordet *kultur-rasism*, aldrig hört någon nämna ordet rasism ö h t när de talar om ex islamofobi (också det ett betydligt mer adekvat ord för det begreppet). That*s all.


    Bjära skrev 2019-07-19 16:27:44 följande:

    Hahahaha, köper inte terminologin helt? Hahahahahaha. Tack för dagens första skratt. Du tror inte att det blir lite jobbigt att kommunicera med varandra om vi alla hittar på egna definitioner på de ord som ingår i detta språk?


  • Åttionian
    Oschlaka skrev 2019-07-19 18:02:24 följande:

    Påhittade lögner som inte har verklighets förankring! 

    TS är en SD sympatisör genom att kolla hans ip adress namn m.m. kommer fram!


    Som om inte DET också är påhittat? IP-adress... Vad har det för relevans?
  • Åttionian
    Bjära skrev 2019-07-20 01:51:10 följande:

    Hahaha, nä nu kissar jag nästan på mig. Vår diskussion började med att du inte ansåg att religion ingick i kultur och nu säger du dig använda begreppet "kulturrasism" om de hat som riktas mot muslimer? Hahahahahahahahahahaha


    Jag har hört det användas, det betyder inte att jag är en flitig användare av det själv. När du pinkat klart kan du gärna förklara varför ord som islamofobi ens finns när det egentligen inte behövs? (Ett tips: varje fenomen har sitt ord.)
  • Åttionian
    Noname00 skrev 2019-07-20 11:47:54 följande:

    Och hur menar du att man skulle få fram hans namn med hjälp av ip adressen, hur skulle det gå till rent praktiskt?


    Nu är det ju inte jag som hävdat att man kan göra så. Så vänd dig till hen som påstod det istället.
  • Åttionian

    Inte direkt, va? Vegitarianism -> vegitabilis = latin för naturbaserad, inkluderar naturligtvis inte mjölkprodukter.


    Bjära skrev 2019-07-21 15:28:28 följande:

    Varför det finns? Tja för att specificera vilken typ av rasism det rör sig om. Jämför med samlingsbegreppet vegetarian, där vegan, ovo-vegetarian, lakto-vegetarian och ovo-lakto-vegetarian ingår. 


Svar på tråden Jag har jobbat på en firma där folk tog bönepaus