• Anonym (L)

    Semester utan barnen

    Är ni ärliga och berättar för förskolan att ni är hemma? Eller mörkar ni detta? Isf tycker jag ni ska fundera på varför. Det är viktigt att veta vart föräldrarna är någonstans ifall det händer barnen något på förskolan.

    I Stockholms kommun är det ok att göra såhär så jag antar att ni bor där annars bryter ni mot reglerna.

    Själv tycker jag det är extremt konstigt att lämna sina barn på förskolan när man själv har semester. Dessutom tycker jag det är slöseri med folkets skattepengar och förskolans bristande resurser. Förskolan har det tufft nog att ta hand om de barn som verkligen har behovet.

  • Anonym (L)
    Anonym (Uio) skrev 2019-07-11 09:38:25 följande:

    Frågan har redan ställts och besvarats i tråden. Det är inte många inlägg. Läs innan du yttrar dig.


    Vad har ts svarat på det? Är också nyfiken på det. Det är ju endast i Stockholm som de tillåter det.
  • Anonym (L)
    Anonym (Uio) skrev 2019-07-11 10:07:49 följande:

    Varför ska TS svara på det? Du vet ju svaret själv. Du är alltså intresserad av var TS bor?


    Var ju intresserad av om ts bryter mot kommunens regler eller ej. Svårt att tycka något om det annars.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bor inte i sthlm) skrev 2019-07-11 10:53:01 följande:

    Jag bor inte i sthlm, eller ens i närheten av den förpestade avgasstan - men här är det ändå tillåtet med förskola på heltid för såväl arbetslösa som föräldralediga.


    Fast nu gäller det semester.
  • Anonym (L)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2019-07-11 10:53:24 följande:

    Men har ni inte enligt lag rätt att ta ut 4 veckors sammanhängande semester på somrarna? Låter som ett arbetsplats problem. Vår förskola kommer vara stängd fr o m nästa vecka och 4 veckor framåt och då ska alla våra pedagoger vara lediga inkl våra barn såklart.

    I övrigt förstår jag att du och dina kollegor är trötta. Förskolelärare verkar vara ett så otroligt tufft jobb särskilt om man själv har barn


    Man har rätt till 3 veckor. Helst 4 heter det men rätt till 3. Alla förskolor stänger inte och det behövs personal hela sommaren för det finns barn som går på förskolan hela sommaren. Alla pedagoger är inte lediga utan jobbar på den jouröppna förskolan.

    Ja det är ett arbetsplatsproblem och ett politiskt problem och det handlar om de regler kommunen eller förskolan sätter upp. Speciellt regeln om att tillåta vistelse på förskolan när vårdnadshavare har semester.
  • Anonym (L)
    Anonym (förälder) skrev 2019-07-11 12:56:20 följande:

    Men stänger inte er förskola något över sommaren?

    Både dom jag har jobbat på och som mina barn har gått på

    har haft 3-4 veckor stängt under halv juli-början av augusti-

    Likadant på alla våra vänners förskolor då är alla pedagoger lediga

    och vissa förstås även längre.

    Alla har ju rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet under sommaren.

    Det är tråkigt för dina barn att du bara får 3 veckor, har du f-ledighet kvar som du kan ta ut?

    De flesta familjer överlappar ju också varandra, t ex tre veckor i hop, en med mamma och en med pappa.

    Så är det ju för dom flesta familjer.

    Men visst är det tråkigt ifall det är så att många föräldrar på er förskola har barnen där fast dom är lediga.

    Då kanske ni måste ta upp det på ett föräldramöte och förklara att det påverkar era semestrar.

    Däremot vet jag att många föräldrar skriver att barnen ska vara på förskolan för att dom inte vet exakt semester när ledighetslapparna ska in, då får inte alla personal semester när dom vill men sen kommer ändå inte barnen för föräldrarna har semester eller ordnat med släktingar men det är ju svårt att ändra på det när alla måste säga till tidigt om när barnen ska vara lediga.


    Nej alla förskolor stänger inte. Det finns alltid jouröppna förskolor och det måste finnas personal hela sommaren. Även om ?min? förskola stänger kanske jag måste jobba nån vecka på den jouröppna förskolan.
  • Anonym (L)

    Så det är inte så att bara för att förskolan stänger 4 veckor så får all personal ledigt 4 veckor. Det verkar dom att föräldrar tar det för givet.

  • Anonym (L)
    Elin P skrev 2019-07-11 15:15:27 följande:

    Om en ensam pedagog skulle arbeta i augusti så skulle ni väl få skjuta upp inskolningarna? Inget annat kan vara rimligt.


    Inskolningarna får man inte skjuta på. Man beviljas sällan semester i augusti.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bor inte i sthlm) skrev 2019-07-11 15:20:30 följande:

    Samma sak där; här får man ha barn på fsk och frita även under semestern.


    Ok
  • Anonym (L)
    Anonym (förälder) skrev 2019-07-11 16:16:51 följande:

    Ok jag förstår men då är det olika för där våra barn gick och även där jag själv jobbade (men det var längesen) fick alla vara lediga, dom som jobbade på jour förskolorna var dom pedagogerna som ville spara semester och kanske inte ha lång semester, alla med barn fick minst 4 veckor beviljat.

    Då handlar det om Stockholms län men inte Stockholms stad.


    Fast det där är ju väldigt olika år från år och har inget med särskilda arbetsplatser eller kommuner att göra. Man måste ju tillsätta personal utifrån hur många barn som går. Det är ju inte säkert det finns någon som vill ha kort semester. Vissa år kanske alla har barn. Bara för att man fick 4 veckor nåt år betyder det inte att det blir så nästa år.
  • Anonym (L)
    Anonym (förälder) skrev 2019-07-11 19:38:00 följande:

    (Anonym) L, ber om ursäkt, jag blandade ihop dig med (Anonym) Risk,

    det är ju hon som bara fick tre veckor ihop med sina barn pga att hon måste jobba.

    Din semester vet jag inget om, ursäkta!

    Men lika tråkigt för (Anonym) risk som inte får den semester hon önskar med sina barn!


    Ingen fara. Ja det är trist när man inte får den semester man önskar. Som tur är har jag 5,5 veckor denna sommaren pga att jag arbetar på storförskola där många hjälps åt och där många yngre gärna jobbar och sparar lite semester. Dessutom har vi en bra och tydlig chef som ringer upp alla vh som har sökt sommaromsorg för att berätta att det endast gäller när båda vh arbetar och inget annat.
  • Anonym (L)
    louisa83 skrev 2019-07-12 08:40:15 följande:

    Så du vill aldrig vara ensam med din fru då? Eller har ni annan hjälp ibland så ni kan göra något tillsammans bara ni?


    Förskolan är väl ändå inte till för ensamtid med frun! Är de det våra subventionerade skattepengar ska gå till? Barnvakter får man väl fixa själv.
  • Anonym (L)
    modsey skrev 2019-07-12 10:32:02 följande:

    Uppriktigt, om man som familj "tar" någon vecka ledigt när barnen är på förskola/ fritids under ett barns uppväxt, hur dåligt är det egentligen och för vem?

    Mina små barn är 11 år och under deras livstid har jag tagit totalt ca13-15 dagar där de gått på förskola/ fritids när maken och jag haft semester. Har inte ett dugg dåligt samvete för dessa rätt få dagar!


    Jag tycker det är extremt fel att det är detta våra skattepengar ska gå till. Vuxnas ensamtid tillsammans. Jag tycker det är väldigt märkligt. Hur har det kunnat bli så egentligen? För mig är förskolan till för att vi ska kunna arbeta och delvis för att barnen ska få ta del av förskolans utbildning (allmän förskola). Förskolan har blivit nåt slags andra hem dät man bara kan lämna in barnen när man ska åka till mallorca, renovera huset eller mysa hemma med frun. Konstig utveckling enligt mig. Det borde kosta mycket mer för en sådan barnvaktsverksamhet.
  • Anonym (L)
    Anonym (***) skrev 2019-07-12 16:34:02 följande:

    Oj, är det så man gör, fixar allt innan sedan går förhållandet av sig själv?

    Jag trodde mer att det var som att äga en bil, om den ska fungera så måste den tas om hand och servas regelbundet.


    Konstigt vore om man är tvungen att söka förskoleplats till sina barn för att äktenskapet ska fungera. Utan förskoleplats...skilsmässa, eller? Man kan ju fixa andra barnvakter för att få egentid. Sen kan man faktiskt ha ett bra äktenskap utan att lämna bort barnen. Vi har sällan haft barnvakt till våra. Egentid har vi haft på kvällarna och när barnen blir större klarar de sig mer själva och man får egentid. På våra resor vill vi ha med våra barn. Skulle tycka det var väldigt tråkigt utan dem. Vi vill uppleva allt med dem. Alla är vi olika antar jag men att msn måste lämna bort barnen en vecka på förskolan för att vårda äktenskapet är väldigt, väldigt konstigt i min värld.
  • Anonym (L)
    modsey skrev 2019-07-12 17:12:34 följande:

    Eller så är det som gör oss mfl, att de gånger vi haft barn på förskola/ fritids och rest själva, har det varit bättre för dem de dagarna att ha sin vardag som vanligt och barnvakt på kvällen. Jag tror absolut inte att det är nödvändigt att göra massa saker själv utan barn för att inte skiljas. Däremot ser jag heller inget fel att man i bland, någon dag per år gör något själv. Vi är mycket med våra barn, de är med på 9 av 10 resor. Vi har ett bra flyt i vardagen, men jag sticker inte under stil med att de resor vi gjort utan dem några tillfällen har varit toppensköna!


    Jag säger inte att barnen skulle må dåligt av det. Jag anser att det är fel att skattebetalare i Sverige ska betala för det. Att det subventionerade förskolan utnyttjas som barnvakt. Det anser jag är fel.
  • Anonym (L)
    Anonym (Carl) skrev 2019-07-12 19:29:21 följande:

    Vi hyr barnflicka varje sommar i 3 år. Hela sommaren. Jag och min man åker till Monaco själva utan barnen 5 och 7 år. Vi behöver ladda batterierna! Det är så vi blir ännu bättre föräldrar! Barnen älskar det! 


    Det tycker jag är helt rätt och bättre än att utnyttja subventionerad förskola som barnvakt.
  • Anonym (L)
    modsey skrev 2019-07-12 18:20:06 följande:

    Ser inte det stora problemet med detta. Kan komma på 100 andra saker jag ser som mer fel att jag skattar än att familjer enstaka gånger nyttjar detta.

    Föressten, många kommuner och förskolor har väl ett visst antal stängningsdagar pet termin? Jag har alltid ordnat egen barnvakt då. Så ligger nog plus här ändå!


    Och alla andra som gör så? Alla som gör det mer än enstaka gång? Tror du att alla kompenserar sitt utnyttjande? Är det ok att utnyttja skattebetalarnas pengar i alla avseenden bara man kompenserar det menar du?
  • Anonym (L)
    Svedenborg skrev 2019-07-12 19:36:29 följande:

    Varför är det sånt tabu att som förälder vilja ta semester från sina barn? Jag har inte barn, men jag fattar att det är sjukt krävande , påfrestande och slukar ens möjlighet till egentid och annan avkoppling som behövs för att en vuxen ska fungera normalt. Varför detta tabu att vilja lämna bort barnen eller önskan om fritid utan barnen eller egentid eller vad man nu kallar det?


    Det handlar om ifall barnvakten ska betalas av Sveriges skattebetalare via subventionerad förskola eller ej. Inte om det är ok att resa utan barn. Barnvakt får man ordna själv anser jag. Klart man kommer billigt undan att utnyttja förskolan till det men jag tycker det är fel. Jag har ingen lust till att betala skatt för det.
  • Anonym (L)
    modsey skrev 2019-07-12 22:13:46 följande:

    Jag tror att det är då liten andel som överutnyttjar detta. Min erfarenhet är att majoriteten av föräldrar slår knut på dig för att få i hop det så mycket som möjligt med sina barn.


    Nej jag ser en ökad trend att fler och fler gör så. Naivt att tro att endast få gör så.
Svar på tråden Semester utan barnen