• Anonym (Jätte deprimerad)

    Har inte pengar till mat

    Tårarna rinner medan jag skriver detta. Och jag har alltid bara ryckt på axlarna men nu inser jag allvaret.

    Jag har aktivitetsersättning från FSK och får 8600:- i månaden inklusive bostadstillägg.

    Fick förut totalt 10.000 men kronofogden har gjort utmätning och jag har skulder så det bara skriker om det. Säkert över 300.000:-

    Jag kämpar med räkningarna varje månad. Och jag ligger efter med hyra. Denna månaden ska jag betala 2 hyror eftersom den förra kunde jag inte betala och jag bor i en liten etta så jag betalar 3200:- i hyra så alltså totalt 6400:- denna månaden för bara hyra. Sen har jag bredband. Hemförsäkring. Gymkort osv osv. Och jag måste ju ha pengar till mat oxå

    Just nu har jag inte pengar till mat. Jag har bara 100kr kvar på kontot och det är en hel vecka kvar tills jag får min ersättning.

    Jag mår så jäkla dåligt och jag hade pengar. Men när jag flyttade in i denna lägenhet så köpte jag jätte dyra möbler. Soffa för 9000:- sängbord för 3000:- stor matta för 2000:- teve för 6000:- OSV OSV OSV

    Jag har lust att sälja allting eftersom det är kris men är samtidigt jätte ledsen när jag bara tänker tanken eftersom jag gillar mina möbler.

    Ja vad mer ska jag skriva? Har ingen som kan hjälpa mig. Inte ens personalen. Jag bor på LSS boende med tillgång till personal dygnet runt.

    Dessutom måste jag köpa en ny telefon. Eftersom den jag hade blev snodd. Jag blev rånad med kniv i Göteborg så jag var tvungen ge bort den och kontanterna jag hade på mig

    Hur reder jag ut detta. Mår jätte dåligt.

  • Svar på tråden Har inte pengar till mat
  • BurningDiamond

    1) Sälj möblerna och skaffa billiga loppis/Ikea-möbler! När du har ordning på ekonomin igen så kan du köpa nya.

    2) skaffa god man. Du är inte kapabel att hantera pengar själv.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-11 10:48:18 följande:
    Träna hemma istället för by gym. Det räcker långt med att springa utomhus och styrketräna med vikter hemma, och det är gratis! 
    Håller med
  • frugr95

    Prata med din personal på boendet så kommer dem hjälpa dig med allt du mår dåligt över. Hoppas det löser sig! :)

  • Lilyje

    Säg upp gymkortet, sälj sängbordet och/eller mattan. Köp pasta eller annat billigt att äta, kolla om det finns någon ?bäst före? rea.

    Sen får du helt enkelt lära dig hushålla med pengarna. Gymkort och bredband är inte nödvändigt. Se om du eventuellt kan få sänka bredbandet.

    Telefonen får vänta tills du har råd, finns billiga telefoner, man behöver inte senaste smart telefonen.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (vuxen?)

    1. ALLTID hyran först.
    2. Därefter elen.
    3. Sedan mat.

    4. Här kommer allt annat och där får man priortiera vad som är viktigast.

    Oavsett om kronofogden drar eller inte så lämnar de en högre summa kvar än vad soc ger i ekonomiskt bistånd, så det är inte så att det är helt omöjligt att leva på, väljer man bara smart så har man råd med någon grej man tycker är roligt och som ger guldkant också. Men man får ju välja!

  • Anonym (????)

    Mycket som inte går ihop här. Du bor i en liten etta, men sen bor du plötsligt på gruppboende? Får du ingen mat på boendet?

    Hur hade du pengar till så dyra möbler? Var det ingen i personalen som sa stopp?

  • neverpreggo

    Kolla i någon lokal bortskänkesgrupp, brukar alltid vara någon som har en mobil över.


     


    Kan förstå att man vill ha bredband eller åtminstone telefon så man kan nå folk/bli nådd. Med 100 kr så kan du absolut äta i veckan.

    God man vore nog något att testa. Det bör din personal kunna hjälpa dig med var du ska vända dig.


    Sälj av möblerna men tänk på att du antagligen kommer att få väldigt mycket mindre för grejerna än vad du köpte dessa för.


     

  • Anonym (Lägg av)
    Anonym (????) skrev 2019-07-11 22:12:17 följande:

    Mycket som inte går ihop här. Du bor i en liten etta, men sen bor du plötsligt på gruppboende? Får du ingen mat på boendet?

    Hur hade du pengar till så dyra möbler? Var det ingen i personalen som sa stopp?


    LSS boende är lägenheter som man bor i själv och betalar räkningar själv men man har stöd av personal dygnet runt.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (????) skrev 2019-07-11 22:12:17 följande:

    Mycket som inte går ihop här. Du bor i en liten etta, men sen bor du plötsligt på gruppboende? Får du ingen mat på boendet?

    Hur hade du pengar till så dyra möbler? Var det ingen i personalen som sa stopp?


    Det verkar som att du inte har så bra koll på LSS-boende. Det innebär inte per automatik gruppboende eller att någon annan ska blanda sig i vad man köper. Mat ingår absolut inte alltid.

    Så du kanske ska ta reda på saker innan du ifrågasätter med en masa frågetecken?
  • Anonym (Duharfel)
    Anonym (????) skrev 2019-07-11 22:12:17 följande:

    Mycket som inte går ihop här. Du bor i en liten etta, men sen bor du plötsligt på gruppboende? Får du ingen mat på boendet?

    Hur hade du pengar till så dyra möbler? Var det ingen i personalen som sa stopp?


    Det funkar så på gruppboende att varje boende har sin egen lägenhet och sin egen ekonomi. Man har sällan kollektiva måltider utan varje boende bestämmer själv vad den ska äta. Behövs det så får man stöd att planera och inhandla maten. Men man har sin egen ekonomi att utgå ifrån.

    Personalen bestämmer heller inte vad som inhandlas i möbler eller kläder.

    Många har gode män men inte alla.
  • Anonym (Duharfel)
    Anonym (Jätte deprimerad) skrev 2019-07-11 03:47:14 följande:

    Tårarna rinner medan jag skriver detta. Och jag har alltid bara ryckt på axlarna men nu inser jag allvaret.

    Jag har aktivitetsersättning från FSK och får 8600:- i månaden inklusive bostadstillägg.

    Fick förut totalt 10.000 men kronofogden har gjort utmätning och jag har skulder så det bara skriker om det. Säkert över

    300.000:-

    Jag kämpar med räkningarna varje månad. Och jag ligger efter med hyra. Denna månaden ska jag betala 2 hyror eftersom den förra kunde jag inte betala och jag bor i en liten etta så jag betalar 3200:- i hyra så alltså totalt 6400:- denna månaden för bara hyra. Sen har jag bredband. Hemförsäkring. Gymkort osv osv. Och jag måste ju ha pengar till mat oxå

    Just nu har jag inte pengar till mat. Jag har bara 100kr kvar på kontot och det är en hel vecka kvar tills jag får min ersättning.

    Jag mår så jäkla dåligt och jag hade pengar. Men när jag flyttade in i denna lägenhet så köpte jag jätte dyra möbler. Soffa för 9000:- sängbord för 3000:- stor matta för 2000:- teve för 6000:- OSV OSV OSV

    Jag har lust att sälja allting eftersom det är kris men är samtidigt jätte ledsen när jag bara tänker tanken eftersom jag gillar mina möbler.

    Ja vad mer ska jag skriva? Har ingen som kan hjälpa mig. Inte ens personalen. Jag bor på LSS boende med tillgång till personal dygnet runt.

    Dessutom måste jag köpa en ny telefon. Eftersom den jag hade blev snodd. Jag blev rånad med kniv i Göteborg så jag var tvungen ge bort den och kontanterna jag hade på mig

    Hur reder jag ut detta. Mår jätte dåligt.


    Börja med att ta kontakt med den som har hand om hyrorna. Om du bor på ett komunalt boende så finns det någon på kommunen som har ansvaret att hyrorna betalas. Du kan göra upp om att betala av lite i taget på den hyran du ligger efter.

    Har du någon familj? Om du har det så ta hjälp av dem. Kanske kan du få låna lite så att du klarar dig till stödet kommer?

    Sen behöver du stöd med att planera din mat för kommande månad. Det kan du få av din stöd/kontaktperson på boendet.

    Och kanske även stöd med att ta kontakt med kronofogden och se om de kan ta lite mindre.

    Men du säger att du har stora skulder vilket får mig att undra varför du inte har hjälp av en god man? Då behöver du ju inte ens tänka på hur du ska klara ut situationen. Det är ju den gode mannens jobb. Det finns även olika fonder man kan söka vilket gode män brukar ha koll på.
  • Anonym (Ganska vanligt)

    Såna här trådar kommer lite då och då och så fort Ts inte får de svar hen vill ha (dvs: "pm:a mig så ska jag skicka pengar") så lyser Ts med sin frånvaro. För det mesta vill de bara försöka tigga pengar. Har till och med funnits de som skrivit sitt telnr och bett folk swisha.

  • Anonym (Lägg av)
    Anonym (Ganska vanligt) skrev 2019-07-12 06:57:44 följande:

    Såna här trådar kommer lite då och då och så fort Ts inte får de svar hen vill ha (dvs: "pm:a mig så ska jag skicka pengar") så lyser Ts med sin frånvaro. För det mesta vill de bara försöka tigga pengar. Har till och med funnits de som skrivit sitt telnr och bett folk swisha.


    Japp andra ska fixa åt dom. Buhu jag har slösat bort mina pengar kan ni swischa nya.,
Svar på tråden Har inte pengar till mat