• Tiina87

    Jag är miljonär,vad gör jag nu för att....?

    Anonym (Orolig) skrev 2019-07-11 16:04:07 följande:

    Det tog 18 år att spara ihop min miljon.

    De sista 12 åren har jag varit sjukskriven, genomgått trauman, sjukdomar, olyckor...detta har lett till att jag nu söker sjukersättning för jag kan inte jobba.

    Dock ser det svart ut då jag nu hoppas på rättshjälp från facket o de lät inte hoppfulla. Jag har fått avslag efter avslag.

    Jag hoppas annars att jag kommer att bli beviljad fortsatt sjukpenning men även där låter det stopp,finns säkert dem som vet hur kämpigt det är när det gäller fk.

    Trots att man har flera intyg o genomgått krävda utredningar...

    Nu hoppas jag på råd för hur jag ska göra för att få dessa pengarna att öka o räcka livet ut. Jag vet att det inte finns några garantier men mottar iaf tips som är ärliga o väl menade. Har precis nått 40 år o hoppas på många år, trygg o med mat på bordet o tak över huvudet o en chokladkaka som guldkant på lördagskvällen.

    Vad hade du gjort i min situation?

    Är skuldfri o vill så förbli.

     


    Man är knappast miljonär med enbart en miljon i sparande....
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-07-11 23:11:03 följande:

    Vad är definitionen på miljonär då?


    För de allra flesta flera miljoner och för många i kapital. De flesta kan få ihop en miljon idag. En miljon är inte mycket att hänga i granen idag.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-07-11 23:41:09 följande:

    Vad menar du med ?och för många i kapital??

    TS har inte sagt att det är mycket att hänga i granen iofs. Bara att hon/han har lyckats spara ihop en miljon.


    Vet du inte får kapital är?

    Då får du nog läsa på lite.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-07-11 23:45:54 följande:

    Jo, det vet jag så klart. Men jag förstår inte din formulering ?och för många i kapital?.


    Nej, då gör du väl inte det.
  • Tiina87
    Thyr skrev 2019-07-12 00:28:40 följande:

    Jag förstår inte heller vad "och för många i kapital" betyder. För många vad?


    Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
  • Tiina87
    Anonym (Lena) skrev 2019-07-12 11:14:43 följande:

    Spelar ingen roll hur mycket man får för en miljon. Har man en miljon är man miljonär. Punkt.


    Inte enligt många. Miljonär är när man har många miljoner, inte bara en miljon. Och absolut inga skulder.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-07-12 11:20:58 följande:

    Avundsjuk eller? 

    Man är visst miljonär om man har en miljon och så lätt är det inte alls att skaffa det.


    Avundsjuk? På en person som har miljon i sparande? Nej, varför skulle jag vara det?
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-07-12 11:21:29 följande:

    Men du, hur förklarar du programmet "Vem vill bli miljonär?" till exempel då? Då kan de ju vinna en mille = miljonär. 


    En titel på tvprogram.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-07-12 11:35:17 följande:

    Från Wikipedia:

    "En miljonär är en person som har en förmögenhet (tillgångar minus skulder) på minst en miljon valutaenheter. "

    Jag har för övrigt ungefär 5 miljoner i tillgångar och 1 miljon i skulder. Men enligt din definition är inte jag miljonär heller, eftersom jag har skulder? Spännande definition du har.


    Jag vet vad Wikipedia säger men som du kanske vet är Wikipedia tyvärr ingen trovärdig källa.

    Eftersom du har flera miljoner även efter skulderna är betalda så är miljonär. Hade du däremot haft en miljon i tillgångar eller kapital och en miljon i skulder så är du inte miljonär.
  • Tiina87
    Thyr skrev 2019-07-12 14:03:43 följande:

    Ah, du förstår inte själv vad du menade alltså. Ok. Ha det fint.


    Jag vet vad jag menar men de som inte vet vad kapital är kan jag inte hjälpa.
  • Tiina87
    Anonym (Lena) skrev 2019-07-12 11:14:43 följande:

    Spelar ingen roll hur mycket man får för en miljon. Har man en miljon är man miljonär. Punkt.


    Ja, du tycker det.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-07-12 14:11:04 följande:

    Hur ser du på Svenska akademins ordlista som källa gällande innebörden av svenska ord?


    Hurså?
  • Tiina87
    Embla twopointoh skrev 2019-07-12 14:24:45 följande:

    Det är ingen idé, det här är inte första gången Tiina87 har egna definitioner på ord, och ingenting man säger, inga källor eller rationella resonemang kommer få henne att erkänna att hon har fel.


    Många anser att man är miljonär med flera miljoner, inte en miljon.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-07-12 16:59:37 följande:

    Källa på det?


    Vill du ha en källa på folks åsikter? Då du väl gå ut och fråga på stan.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-07-12 17:11:14 följande:

    Du dissade ju wikipedia o saol som trovärdiga källor källor. Då får du väl backa upp ditt argument med något substantiellt istället för att bara upprepa din åsikt gång på gång.

    Har aldrig hört talas om någon som har din definition av ordet, och ingen annan här i tråden verkar ju hålla med dig heller.

    Kan det vara så att du fått det hela om bakfoten helt enkelt??


    Ja, jag anser att Wikipedia ibte är en trovärdig källa.

    Åsikter behöver man inte ge källor på eftersom det är just åsikter.
  • Tiina87
    Embla twopointoh skrev 2019-07-12 17:27:15 följande:

    Har man flera miljoner är man mångmiljonär (eller multimiljonär). Det kan absolut vara så att i din bekantskapskrets så tycker man att någon måste ha miljoner i plural för att räknas som miljonär, men vad din bekantskapskrets tycker är inte samma sak som att det den allmänna definitionen.

    Sedan är begreppet naturligtvis inte knivskarpt, för vad ska räknas som tillgångar? Enbart pengar på banken? Konst, fastigheter och andra investeringar? Och, i vilken valuta (det är liksom skillnad på att ha en miljon Lari och på att ha en miljon amerikanska dollar...)?

    Du fnyser åt Wikipedia, men de har folk som kontrollerar ändringar som görs av andra (och som ändrar tillbaka om det är fel), och de har källhänvisningar som i sin tur är lätta att kontrollera. Att avfärda Wikipedia som en dålig källa (speciellt när den motsäger ens egen ståndpunkt), och inte samtidigt komma med en egen källa på sitt påstående, är dålig diskussionsteknik.


    Eller miljonär
  • Tiina87
    Embla twopointoh skrev 2019-07-12 21:27:36 följande:

    Så länge du inte kan ge en källa som stöder din åsikt, är din åsikt knappast relevant i diskussionen om definitionen av "miljonär". Att hänvisa till att "många" tycker som du är inte heller det relevant. Du gnäller över Wikipedia, men kan inte själv komma med något konkret som stödjer ditt påstående. Det du ägnar dig åt är tjafsande, inte diskussion.


    Min åsikt och många åsikt är inget jag behöver ange källa på eftersom det är en åsikt.
  • Tiina87
    Embla twopointoh skrev 2019-07-12 21:40:53 följande:

    Helt rätt, men du kan knappast förvänta dig att bli tagen på allvar om du inte kan ge en enda källa som stödjer din åsikt, speciellt inte när du samtidigt fnyser åt Wikipedia. Din ounderbyggda åsikt har som sagt ingen relevans i diskussionen om när man räknas som miljonär.


    En åsikt är en åsikt.

    Och nej, Wikipedia kommer aldrig att bli en trovärdig källa.
  • Tiina87
    Embla twopointoh skrev 2019-07-12 22:01:42 följande:

    Wikipedia är en bra utgångspunkt. Det är ett ställe man kan vända sig till för att snabbt kolla upp ett datum eller få all relevant information kortfattat samlat på ett ställe. Även om vem som helst kan skriva saker i artiklarna, ändras eventuella felaktigheter snabbt, och de flesta artiklar har externa källor (eller säger uttryckligen att källa behövs).  Wikipedia är inte perfekt (vilket är sant för varenda uppslagsverk i hela världen), men det är inte samma sak som att det mesta som står där inte är sant.

    Jag skulle aldrig använda Wikipedia som källa i mitt akademiska skrivande, men det är ofta det första stället jag vänder mig till för att slå upp något, just för att det är så lättillgängligt.

    Du har fått minst en källa till på att du har fel, SAOB, vilken i princip säger samma sak som Wikipedia. Och, när fler källor säger samma sak som Wikipedia, då har faktiskt Wikipedia också rätt, på just den punkten i alla fall.

    Det är så pinsamt uppenbart att du avfärdar Wikipedia eftersom den motsade din åsikt. Du får såklart fortsätta använda din definition av "miljonär", men du har faktiskt fel.


    Det är ingen trovärdig källa.

    Vet du inte vad en åsikt är?
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-07-12 23:08:52 följande:

    Det är ingen åsikt, det är alternativ fakta.


    Det är åsikt som många har.
Svar på tråden Jag är miljonär,vad gör jag nu för att....?