• Långbenopluto

    Babyshowers vara/icke vara

    En vän till mig ska få en liten baby i oktober. Nu ska vi vänner dra ihop en babyshower för vi gillar hela iden och vill gärna göra det, även blivande mamman har hintat om att hon vill ha en.

    MEN..... några få har sagt att dom inte vill fira "ifall nåt händer".....

    Visst, jag förstår tanken... men även OM nåt händer, så är väl paret föräldrar ändå?

    Varför kan man inte fira det....?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Babyshowers vara/icke vara
  • Ess
    Akira Öken skrev 2019-07-18 18:23:44 följande:
    ...och då har du stått där och stöttar dem med all den empati du kunnat uppbåda? Typ "Tur att ni inte hade en babyshower iallafall, DET hade varit tragiskt". Eller varför inte: "Det är väl inget att vara ledsen över, det fanns ju aldrig något barn".

    Du kan försöka gömma dig bakom att du i den här tråden bara "uttrycker dina personliga åsikter". Jag vidhåller att du uttrycket dig på ett avskyvärt och nedlåtande sätt. Det finns många olika sätt att uttrycka sina åsikter, men ändå vara respektfull mot de man inte håller med. Ditt sätt att diskutera i den här tråden är ett riktigt lågvattenmärke, även med familjeliv-mått mätt.
    Tramsigt att fira något som inte finns och dessutom förvänta sig presenter till den. Då är det bättre med ett välkomstkalas när den väl är född.
    Jag tycker babyshowers är fjantiga och onödiga och kommer inte gå på en till.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2019-07-18 21:06:02 följande:

    Jag har inte fattat det där med att bjuda in folk för att duscha sin bebis, bara konstigt.


    Ännu konstigare blir det om bebisen inte ens har kommit.

    Vad gör man då, duschar magen?
  • Anonym (Fånigt)

    Jag har aldrig gett en present till en bebis som ännu inte fötts och skulle aldrig göra det. Är skrockfull i det här avseendet och tycker det är väldigt fånigt och tillgjort att plötsligt börja med baby showers i vår kultur. Mycket bättre att hälsa på och uppvakta familjen då barnet fötts. Vissa kanske dessutom inte har möjlighet att komma två gånger och vad väljer man då hellre: att hälsa på en mage eller en bebis??  

  • Anonym (boob)
    Långbenopluto skrev 2019-07-17 07:36:49 följande:

    En vän till mig ska få en liten baby i oktober. Nu ska vi vänner dra ihop en babyshower för vi gillar hela iden och vill gärna göra det, även blivande mamman har hintat om att hon vill ha en.

    MEN..... några få har sagt att dom inte vill fira "ifall nåt händer".....

    Visst, jag förstår tanken... men även OM nåt händer, så är väl paret föräldrar ändå?

    Varför kan man inte fira det....?

    Vad tycker ni?


    Är du go i huvudet eller? Ta ut segern i förskott är det inte alla som vill. Barnet kan dö vid födseln, men ni tycker det är viktigare att ni får festa?

    Skaka på huvudet några gånger så hjärnan trillar rätt.
  • Elin P

    Tycker det känns ganska fånigt med dessa babyshowers så det är inget jag skulle vilja anordna eller gå på. De ska snart ordna en för min svägerska men jag hoppas jag inte blir bjuden. Köper också hellre en present när bebisen är född. Om man haft babyshower och personen fått present då till sin bebis, köper man alltså inget sen då när bebisen kommit? Jag fattar inte grejen.

  • Anonym (H)
    Ess skrev 2019-07-18 20:54:31 följande:
    Utveckla hur du menar, för jag är uppriktigt intresserad av hur du tänker. 
    Hur får du det till att jag söker uppmärksamhet, som varken har haft babyshowers, möhippor eller någon mer än mig själv och maken när jag gift mig. Dessutom ogillar jag andra som gör precis allt dom gör till en cirkus.
    Jag menar att du anser att tex ett bröllop bara är ett uppmärksamhetssökande jippo och antar alltså att alla andra också ser det på samma sätt som du och alltså söker uppmärksamhet när dom gifter sig. Inte att folk kan se det på olika sätt och alltså inte alls har samma syfte/baktanke som du skulle ha haft om du hade gjort samma sak.

    Det handlar alltså inte om vad du gör eller inte, utan vilken värdering du lägger i sakerna och att du, oavsett vad andra säger, hävdar att alla andra resonerar som du. Oförmågan att förstå att alla inte tänker som en själv och att ens egna värderingar inte är någon slags universal sanning..
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2019-07-19 09:54:06 följande:

    Jag menar att du anser att tex ett bröllop bara är ett uppmärksamhetssökande jippo och antar alltså att alla andra också ser det på samma sätt som du och alltså söker uppmärksamhet när dom gifter sig. Inte att folk kan se det på olika sätt och alltså inte alls har samma syfte/baktanke som du skulle ha haft om du hade gjort samma sak.

    Det handlar alltså inte om vad du gör eller inte, utan vilken värdering du lägger i sakerna och att du, oavsett vad andra säger, hävdar att alla andra resonerar som du. Oförmågan att förstå att alla inte tänker som en själv och att ens egna värderingar inte är någon slags universal sanning..


    Jag känner personerna dit jag blir bjuden och har råkat ut för deras bekräftelsekåthet innan med.

    Om man inte är bekräftelsekåt, varför vill man då ha enorma bröllop med över 200 gäster där det finns kompisars grannar som inte ens känner brudparet?

    Jo, för att kunna skryta om sitt stora bröllop.

    Det är samma människor som anordnar sådana här jippon som även annars ska stå i centrum och mottaga våra applåder. Sorry, men jag har råkat ut för den människotypen allt för många gånger och har blivit jävligt trött på dem och deras gelikar.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2019-07-19 10:39:25 följande:
    Jag känner personerna dit jag blir bjuden och har råkat ut för deras bekräftelsekåthet innan med.

    Om man inte är bekräftelsekåt, varför vill man då ha enorma bröllop med över 200 gäster där det finns kompisars grannar som inte ens känner brudparet?

    Jo, för att kunna skryta om sitt stora bröllop.

    Det är samma människor som anordnar sådana här jippon som även annars ska stå i centrum och mottaga våra applåder. Sorry, men jag har råkat ut för den människotypen allt för många gånger och har blivit jävligt trött på dem och deras gelikar.
    Men det är ju skillnad på att själv ha råkat ut för några "skrytbröllop" och att häva att alla som har bröllop, möhippor, babyshowers mm är bekräftelsekåta. Jag har också varit med om att många i min närhet betett sig på ett visst sätt men jag vet ju att det inte betyder att ALLA gör som dom. Man får skilja på personliga erfarenheter och fakta.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2019-07-19 10:42:38 följande:

    Men det är ju skillnad på att själv ha råkat ut för några "skrytbröllop" och att häva att alla som har bröllop, möhippor, babyshowers mm är bekräftelsekåta. Jag har också varit med om att många i min närhet betett sig på ett visst sätt men jag vet ju att det inte betyder att ALLA gör som dom. Man får skilja på personliga erfarenheter och fakta.


    Det finns ingen fakta när det gäller människor. Man går på personligerfarenhet.

    Men oavsett om det gäller en gullig och trevlig person så är jag helt emot att fira något som inte finns.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2019-07-19 11:27:00 följande:
    Det finns ingen fakta när det gäller människor. Man går på personligerfarenhet.
    Men tycker du helt seriöst att det känns rimligt att ALLA andra skulle tänka precis som du, även fast flera här säger emot dig? Det fungerar ju inte så. 
    Det finns ju väldigt många exempel på saker som man personligen varit med om men som man förstår inte går att applicera på alla andra. Det bör man i alla fall kunna förstå.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2019-07-19 11:37:06 följande:

    Men tycker du helt seriöst att det känns rimligt att ALLA andra skulle tänka precis som du, även fast flera här säger emot dig? Det fungerar ju inte så. 

    Det finns ju väldigt många exempel på saker som man personligen varit med om men som man förstår inte går att applicera på alla andra. Det bör man i alla fall kunna förstå.


    Klart de säger emot, då deras åsikt går stick i stäv med min.

    Fråga vilken bridezilla som helst om hon är bekräftelsekåt, och hon kommer garanterat svara nej!
  • Plupp73

    Men det är väl rätt så givet att möhippor och babyshowers handlar om bekräftelse....det är ju liksom ändå det som är poängen...

    Den som inte vill vara i centrum brukar inte önska sig stora bröllop, möhippor och babyshowers. Att inte få en babyshower, möhippa är för vissa enormt tillintetgörande och bevis på att man inte har vänner....

    Jag ser det personligen inte alls så, och har aldrig känt behov av någondera.

  • Anonym (WAbabymom)

    När vi fick barn bodde vi fortfarande i WA i USA och där var det viktigt med en baby shower. Jag förstod inte riktigt vitsen men det var viktigt för min fru så jag gick med på det båda gångerna. Det var väl ok men jag har aldrig gillat att stå i centrum egentligen och en hel eftermiddag och kväll där nästan allt fokus var på mig och min mage var ganska obekvämt. Men vi fick massor av fina presenter och god mat osv. 

  • hammarhajen

    Det kan väl vara mysigt på sitt sätt. Men två anledningar gör att jag är tveksam:

    * Det blir en förväntan (krav) på att köpa present. Varför ska man egentligen ge så mycket prylar till en nyfödd som inte alls förstår grejen, blir ju bara presentkalas för föräldrarna...  kan tycka att presentandet gått lite långt i bland.

    * Det måste vara rätt hemskt för barnlösa (ofrivilligt och de som bara ännu inte försökt). När så stor del av alla samtal handlar om graviditet och förlossning, det blir väldigt exkluderande om fem på babyshowern har barn och två ännu inte blivit gravida. Även om det inte är ofrivilligt. 

Svar på tråden Babyshowers vara/icke vara