• stor grön drake

    Skilda, vem har ansvar under sommarläger?

    Jag har en sak jag funderat på ett tag, utan att få rätsida på. Jag ska försöka skriva ihop ett exempel utan min åsikt, jag vill höra era tankar om det.

    Barnet är 10 år och har en lätt autismspektrumstörning, föräldrarna har varit skilda mer än halva hens liv. På pappret bor barnet 50/50 men i verkligheten blir det ca 65/35 pga praktiska orsaker.

    Föräldern där barnet bor mest (F1) har en ny familj där det finns syskon på 2,5 år samt 0,5 år.

    Föräldern där barnet bor lite mindre (F2) har en ny familj där det finns ett syskon på 4 år.

    Hittills i sommar har barnet bott väldigt mycket hos F1 då denne varit föräldraledig med det yngsta syskonet samtidigt som det varit problem med F2s semester och barnet inte kan vara ensamt en hel dag själv.

    Snart är det dags för ett sommarläger som barnet sett fram emot väldigt mycket. Det är 3 dagar (och 2 nätter) och barnet har aldrig sovit borta förut, annat än hos far- och morföräldrar.

    F1 är den förälder som anmält barnet, och även den som sett till att barnet under läsåret varit på den aktivitet som lägret är kopplat till. De gånger ansvaret hamnat på F2 har det ofta kommit förhinder så de inte kunnat närvara. Ingen av föräldrarna har någon egen bakgrund i denna aktivitet, det var barnet själv som hittade den och tog initiativ att vilja delta.

    Lägret är på F2s vecka, och denne kommer att ha semester då. Då lägret börjar på bytesdagen har F2 bett F1 att lämna barnet till lägret så hämtar F2 barnet 3 dagar senare.

    F1 har tidigare påtalat att barnet inte sovit borta förut och iom sin diagnos troligtvis skulle behöva en vuxen trygghetsperson i närheten. Detta läger kommer att innebära mycket nya och sannolikt svåra situationer för barnet. F2 anser att barnet borde få ha sin mobil för sådana händelser, även fast mobiler inte är tillåtna på lägret.

    Vad tycker ni i detta läge?

    Vem är det som borde vara ansvarig för att hämta barnet mitt i natten om det inte funkar?

    F1 som varit pådrivande och bokat läger fast det var F2s vecka?

    F2 vars vecka det är?

  • Svar på tråden Skilda, vem har ansvar under sommarläger?
  • Smultronmarmelad

    Eftersom att F2 har semester då är det väl lämpligast om det är mitt i natten och det även är dennes vecka? Annars får ni väl lämna bådas nummer och så den de ringer (om de ringer) får hämta.

  • Smultronmarmelad

    Eftersom att F2 har semester då är det väl lämpligast om det är mitt i natten och det även är dennes vecka? Annars får ni väl lämna bådas nummer och så den de ringer (om de ringer) får hämta.

  • Kerubmamman

    Vad kom F1 och F2 överens om före anmälan?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Annita

    F2 borde väl vilja hämta om barnet måste åka hem? Om frågan är om barnet inte är moget för lägret så är det väl lite sent att bråka om det nu, när lägret är ett faktum.

  • stor grön drake
    Kerubmamman skrev 2019-07-23 21:08:41 följande:

    Vad kom F1 och F2 överens om före anmälan?


    När anmälan gjordes i våras visste ingen när/var/hur F2 skulle ha semester. Det sades att "det löser vi".
    Annita skrev 2019-07-23 21:13:14 följande:

    F2 borde väl vilja hämta om barnet måste åka hem? Om frågan är om barnet inte är moget för lägret så är det väl lite sent att bråka om det nu, när lägret är ett faktum.


    Orsaken att barnet inte sovit borta innan är att hen inte haft någon att sova över hos. Hen har svårt med sociala relationer och denna aktivitet är förvånande nog utmärkt för barnet, som i det sammanhanget fungerar lika bra/dåligt sim sina jämnåriga i gruppen. Det som troligtvis kommer bli kämpigt är att det kommer väldigt många barn då detta är ett läger som takorganisationen ordnar, och allt kommer att vara nytt. Barnet klarar nya situationer acceptabelt med sin mamma, medan pappan föredrar att inte utsätta barnet för nya situationer i onödan (tänker inte säga vem av dem som är vilken förälder). Hur barnet reagerar på nya saker och motgångar utan stödperson är omöjligt att veta då det aldrig hänt förut. Vid skolstart var föräldrarna närvarande i skolan de första veckorna tills det stabiliserat sig. Barnet har personlig assistent i skolan sedan några år.
    Smultronmarmelad skrev 2019-07-23 20:52:43 följande:

    Eftersom att F2 har semester då är det väl lämpligast om det är mitt i natten och det även är dennes vecka? Annars får ni väl lämna bådas nummer och så den de ringer (om de ringer) får hämta.


    Givetvis kommer bådas nummer att lämnas.
  • Praktisk58

    Den som bestämt att barnet ska på läger betalar.

    Hon kan fråga den andra om han vill vara med och betala.

  • Fritidsmamman

    Jag hade inte krånglat till det så mycket.

    Om mitt barn behöver mig så hade jag åkt vilken tid som helst på dygnet för att hämta barnet.

    Dessutom hade jag sett till att alla närvarande vuxna på lägret kände till allt kring barnet och således har bra koll på barnets signaler och då kan ringa föräldern om så behövs.

  • Kusinen

    Det finns väl två sätt att tänka

    1. Att den som vill att barnet ska gå på lägret ansvarar för det och att msn därför planerar in att lägrrveckan blir denna föräöders vecka oavsett semestrar mm. Dvs att man i sommarplaneringen planerar in lägerveckan som F1s vecka. Att man alltså tar hänsyn till lägret när man delar upp vrckorna,

    2. Att man delar in veckorna och ansvar efter semester och att den förälder som då får ansvar tar ansvar för allt som råkar ligga den veckan. Men för stt det ska funka krävs ju att även den veckoansvarige föräldern tycker att barnet ska gå på lägret och är beredd att ansvara för det. Man brukar ju säga att varje förälder bestämmer på sin vecka pch denna lösning kan då blimett problem för både barnet och F1 om F2 inte anser att barnet ska gå på lägret.

    Om det finns oenighet kring lägret eller om F1 tror att F2 inte kommer ta sitt ansvar skulle jag om jag vore F1 ta ansvar för dessalägerdagar eftersom lägret verkar vara viktigt för barnet.

    Om båda föräldrarna är beredda på att engagera sig i lägret funkar ju lösning 1 och verkar vara den rimliga utifrån hur nj valt att dela upp sommaren. Så det hela beror ju på hur de olika föräldrarna förhåller sig till lägret pch hur viktigt de anser det vara för barnet.

    Jag kan inte tänka mig in i situaionen att vara förälder 2 utan att vilja ta ansvar för lägret. Enda skulle vara om jag tyckte att lägret var dåligt för barnet, men då skulle det ju vara lika dåligt även om F1 ansvarade. Så detta påverkae ju mitt svar. Jag utgår från att jag vore F1 i exemplet pch då skulle jag ta över ansvaret om F2 ville det och jag trodde att det var bäst för barnet.

  • Kusinen
    Kusinen skrev 2019-07-24 07:31:11 följande:

    Det finns väl två sätt att tänka

    1. Att den som vill att barnet ska gå på lägret ansvarar för det och att msn därför planerar in att lägrrveckan blir denna föräöders vecka oavsett semestrar mm. Dvs att man i sommarplaneringen planerar in lägerveckan som F1s vecka. Att man alltså tar hänsyn till lägret när man delar upp vrckorna,

    2. Att man delar in veckorna och ansvar efter semester och att den förälder som då får ansvar tar ansvar för allt som råkar ligga den veckan. Men för stt det ska funka krävs ju att även den veckoansvarige föräldern tycker att barnet ska gå på lägret och är beredd att ansvara för det. Man brukar ju säga att varje förälder bestämmer på sin vecka pch denna lösning kan då blimett problem för både barnet och F1 om F2 inte anser att barnet ska gå på lägret.

    Om det finns oenighet kring lägret eller om F1 tror att F2 inte kommer ta sitt ansvar skulle jag om jag vore F1 ta ansvar för dessalägerdagar eftersom lägret verkar vara viktigt för barnet.

    Om båda föräldrarna är beredda på att engagera sig i lägret funkar ju lösning 1 och verkar vara den rimliga utifrån hur nj valt att dela upp sommaren. Så det hela beror ju på hur de olika föräldrarna förhåller sig till lägret pch hur viktigt de anser det vara för barnet.

    Jag kan inte tänka mig in i situaionen att vara förälder 2 utan att vilja ta ansvar för lägret. Enda skulle vara om jag tyckte att lägret var dåligt för barnet, men då skulle det ju vara lika dåligt även om F1 ansvarade. Så detta påverkae ju mitt svar. Jag utgår från att jag vore F1 i exemplet pch då skulle jag ta över ansvaret om F2 ville det och jag trodde att det var bäst för barnet.


    Ursäkta, skrev fel. I nöst sista stycket ska det förstås stå: "funkar ju lösning 2 och verkat vara det rimliga".
  • BurningDiamond

    Jag förstår nog inte frågeställningen. Om jag blivit kontaktad för att mitt barn inte kan hantera att sova på läger/kollo så hade jag rest till universums ände för att hämta. Hur kan det ens vara en diskussion?

Svar på tråden Skilda, vem har ansvar under sommarläger?