• Anonym (Krasch)

    Jag har förlorat allt!

    Jag ska skilja mig från en man som utnyttjat mig som en trasa i snart 15 år. Det har även förekommit misshandel, framförallt psykisk. Jag har bestämt mig för att det är nog nu, jag måste bort.

    Problemet är att jag har försörjt honom långa perioder och inte har ett enda öre sparat och jag har precis förlorat mitt jobb och min sjukpenninggrundande inkomst. Och jag får inte stämpla. Jag har 0 kronor i inkomst!!!

    Maken har satt undan pengar på en annan persons konto att ha om det krisar för honom personligen har jag precis fått reda på. Så han kommer klara sig gott. Han har gjort detta bakom ryggen under alla år medan jag har försörjt honom i långa perioder!

    Det enda jag har är studieskulder på flera hundra tusen. Men jag har mått så dåligt att jag inte har orkat fullfölja någon utbildning.

    Jag lider av utmattningssyndrom men kan inte vara sjukskriven för jag har ju ingen SGI. Jag måste snabbt hitta ett jobb för nu är det slut, jag kan inte vara kvar längre för jag blir så nedbruten att det inte blir något kvar av mig alls. Jag måste nog också hitta en ny bostad för han har barn sedan tidigare och måste behålla lägenheten. Och det är flera års kö till nya bostäder här.

    Mannen som jag egentligen tycker om och haft en form av relation med vid sidan av har brutit med mig för att vår otrohet har avslöjats för hans fru som han i sin tur inte trivs med. Och det är en lika stor känslomässig sorg för mig som skilsmässan. Han har varit det enda jag har haft att se fram emot och glädjas åt när allt annat har varit ett rent helvete.

    Har inte stöd i några vänner, har snarare vänner som stjäl min energi och hela tiden vill att jag ska ställa upp föra att hjälpa dem utan att de ger något tillbaka.

    Jag är helt barskrapad ekonomiskt, praktiskt och emotionellt.

    Hur ska jag bära mig åt för att ta mig ur det här? Jag vet inte var jag ska börja. Vill ha tag på ett jobb men jag sitter bara och somnar när jag försöker skriva ansökningar. Eller gråter hejdlöst. Eller stirrar tomt framför mig. Jag orkar verkligen inte mer. Och nu ska jag bli ensamstående mamma och bostadslös.

    Vad ska jag ta mig till? Jag  måste klara det här och jag måste klara det själv. Hur ska jag bära mig åt? Vad ska jag ta itu med först?

  • Svar på tråden Jag har förlorat allt!
  • Bagar Bengtsson

    Du har lagt tråden i känsliga rummet. Det innebär att du inte kommer få några konktreta, ärliga svar då man inte får vara "för rak" här inne.


    Mitt enda råd är att du ska försöka ta tag i ditt liv, få någon proffessionell hjälp med ditt mående.


    Du kan ju försöka klura ut hur mycket din man fuskat undan men det är nog svårt.


    Har du några föräldrar i livet? Flytta hem till dem så kanske du kan vila upp dig där utan att bli för stressad.

  • Anonym (att börja med)

    Ta kontakt med vårdcentralen och socialtjänsten

  • Anonym (N)

    Har du gemensamma dyra prylar du kan sälja? Om han inte gillar det kan du ju meddela att du inte gillar att han stulit pengar av dig.

    Bor du i en stad? Då finns det alltid jobb. Eller är du sjuk? Vad får du för behandling?

    Varför får du inte stämpla?

  • Meriall

    Vad är du utbildad till? Vad har du jobbat som innan? Hur förlorade du ditt jobb? Man brukar väl få akassa direkt om man blir uppsagd? Är du med i någon sådan Eller fack?

  • Mimosa86

    Allt delas vid en skiljsmässa om ni inte har äktenskapsförord. Så de pengar han satt av vid sidan kommer räknas med vid bodelningen så 50% tillfaller dig. Och vet du.. små steg i taget. Gör du dig av med honom och energitjuvar till vänner så kommer din energi att på sikt öka. Du behöver omge dig av människor som gör dig gott och vill dig väl. Du är i ett helvete just nu, MEN det kan bara bli bättre. Men tror du skulle behöva få en remiss till en terapeut eller psykolog (kontakta din vårdcentral). Du har blivit nerbruten under en längre tid och behöver professionell hjälp att komma på fötter och någon som kan vägleda dig steg för steg. Önskar dig all lycka

  • Anonym (Fager)
    Mimosa86 skrev 2019-07-24 17:31:07 följande:

    Allt delas vid en skiljsmässa om ni inte har äktenskapsförord. Så de pengar han satt av vid sidan kommer räknas med vid bodelningen så 50% tillfaller dig. Och vet du.. små steg i taget. Gör du dig av med honom och energitjuvar till vänner så kommer din energi att på sikt öka. Du behöver omge dig av människor som gör dig gott och vill dig väl. Du är i ett helvete just nu, MEN det kan bara bli bättre. Men tror du skulle behöva få en remiss till en terapeut eller psykolog (kontakta din vårdcentral). Du har blivit nerbruten under en längre tid och behöver professionell hjälp att komma på fötter och någon som kan vägleda dig steg för steg. Önskar dig all lycka


    Det blir nog svårt att ta pengar från någon annans konto för att dela med ts.
    De kanske han "gett som gåva".

    Jag hade ställt upp om jag var hans mamma, att ha pengar öronmärkta till min son, om han bad mig.
    Vem skulle kunna tvinga mig att ta ut dessa pengar?
  • Bjära

    Gå ut på blocket och titta efter husvagnar som bortskänkes/säljes billigt, det är i alla fall tak över huvudet och det går bra att bo i husvagn även på hösten, vintern kan bli lite kall. Då har du några månader på dig att hitta en lämpligare bostad Sedan ringer du soc, det är ingen skam i att vara utförsäkrad, jag är det själv. 

    Sedan är svenska kyrkan bra, de kan ställa upp med allt från stödsamtal, kontakter med soc och påsar med mat om det kniper. Så ring dom imorgon, diakonen brukar vara bra att börja med, men prästen går också bra (det är ju semestertider). 

  • Bjära

    Gå ut på blocket och titta efter husvagnar som bortskänkes/säljes billigt, det är i alla fall tak över huvudet och det går bra att bo i husvagn även på hösten, vintern kan bli lite kall. Då har du några månader på dig att hitta en lämpligare bostad Sedan ringer du soc, det är ingen skam i att vara utförsäkrad, jag är det själv. 

    Sedan är svenska kyrkan bra, de kan ställa upp med allt från stödsamtal, kontakter med soc och påsar med mat om det kniper. Så ring dom imorgon, diakonen brukar vara bra att börja med, men prästen går också bra (det är ju semestertider). 

  • Ailin

    Det är inte givet att han får lägenheten, detör den som är i störst behov av den som hade rätt till den. Om han har inkomst men inte du så kan det ses som att ditt behov är större. Vänd dig till socialtjänstens familjerätt med dina frågor! Har han på ngt sätt bekräftat i mail el sms att det finns undanlagda pengar? Om inte, försök få fram det.

    Du har fått många goda råd, ta vara på dem och ge inte upp!! Sök alla möjliga jobb, hemtjänsten brukar alltid sakna folk. Nytt jobb kan ge nytt umgänge. Du grejar det här!!

Svar på tråden Jag har förlorat allt!