• Anonymsju

    Hur vet man vad man vill arbeta med?

    Hejsan,

    Jag är en tjej på 25 år, har varit föräldraledig i snart 2 år och mitt barn börjar förskolan nu i höst.

    Till mitt problem - jag har ingen jävla aning om vad jag vill jobba med.

    Jag har varit på mitt arbete i 7 år, jag ska ju tillbaka dit nu men jag ser ingen framtid där av flera anledningar. Mycket förändrar som skett medans jag varit borta (fått ett dåligt schema tilldelat mig som jag inte få varit delaktig i, innan jag gick hem så samarbetade vi om schemat.) Det har varit problem med min lön osv.

    Har sån fruktansvärd livskris om arbete.

    "Vad vill jag jobba med?" "Vad är jag bra på?" "Ska jag plugga?" "Måste man plugga för att få ett bra jobb?"

    Jag trodde att jag skulle "komma på" vad jag vill göra under tiden jag va hemma med mitt barn, men nääe tiden har gått och jag har verkligen försökt klura på det.

    Det jag undrar är väl mest om någon annan varit/är i samma situation? Någon som kan ge mig lite råd? Förstår att det är väldigt svårt att svara på men känner mig så vilsen och vet inte hur jag nånsin ska komma på vad jag vill.

  • Svar på tråden Hur vet man vad man vill arbeta med?
  • Anotherone

    Jag brukar ge som råd att utgå från vad man tycker är kul och i vilken typ av miljö man vill jobba. Om man tex gillar ekonomi och vill jobba med redovisning så är det ändå väldigt stor skillnad på att jobba administrativt på ett sjukhus? På en myndighet? Eller på en mindre däckfirma i ett industriområde? Även om arbetet i sig innebär samma arbetsuppgifter.
    Vill man jobba i grupp/team eller trivs man bäst på egen hand?
    Gillar man vårdsektorn?
    Vill man ha ett jobb på kontor? Vara utomhus? Kanske i en fabrik?
    Vill man arbeta kontorstider måndag-fredag eller passar det ens livsstil att arbeta skift eller ha ett jobb som innebär arbetstid kvällar och helger?

    Många säger ju att man ska välja ett jobb som man tycker är så roligt så att man hade gjort det även utan att få betalt. Tyvärr är det väl få som har turen att kunna resonera på det viset. För de flesta så har man ett jobb som man förhoppningsvis trivs med men man gör det ändå för att tjäna pengar som man sedan använder upp för att skapa den vardag man vill ha.

    Ett första tips kanske kan vara att träffa en studie-och yrkesvägledare? De ska finnas i varje kommun.

  • Anonymsju
    Anotherone skrev 2019-07-25 12:16:00 följande:

    Jag brukar ge som råd att utgå från vad man tycker är kul och i vilken typ av miljö man vill jobba. Om man tex gillar ekonomi och vill jobba med redovisning så är det ändå väldigt stor skillnad på att jobba administrativt på ett sjukhus? På en myndighet? Eller på en mindre däckfirma i ett industriområde? Även om arbetet i sig innebär samma arbetsuppgifter.

    Vill man jobba i grupp/team eller trivs man bäst på egen hand?

    Gillar man vårdsektorn?

    Vill man ha ett jobb på kontor? Vara utomhus? Kanske i en fabrik?

    Vill man arbeta kontorstider måndag-fredag eller passar det ens livsstil att arbeta skift eller ha ett jobb som innebär arbetstid kvällar och helger?

    Många säger ju att man ska välja ett jobb som man tycker är så roligt så att man hade gjort det även utan att få betalt. Tyvärr är det väl få som har turen att kunna resonera på det viset. För de flesta så har man ett jobb som man förhoppningsvis trivs med men man gör det ändå för att tjäna pengar som man sedan använder upp för att skapa den vardag man vill ha.

    Ett första tips kanske kan vara att träffa en studie-och yrkesvägledare? De ska finnas i varje kommun.


    Ja alla dom där frågorna ställer jag mig själv. Har såklart lite tankar om vad jag absolut inte vill och vad jag kan tänka mig. Det som också "ställer till det" tror jag är att jag har lite dåligt självförtroende när det kommer till vissa saker, som exempelvis så är jag kass på matte, och vill verkligen inte behöva plugga matte eller jobba mycket med avancerad matte. Jag är däremot bra på att skriva. Jag står lite mellan att plugga till förskolelärare, eller personalvetarprogrammet. Jag gillar barn och tycker det är intressant med beteendevetenskap hos barn osv.

    Har varit intresserad av att jobba med barn innan jag fick barn, det är nu jag börjat tveka då man liksom har fullt upp hemma med sitt barn, är orolig att det ska bli jobbigt i slutänden att både hantera småbarn på jobbet och hemma (då vi gärna vill ha fler barn om det går).

    Personalvetarprogrammet låter intressant då jag som sagt gillar att läsa om människors beteende och psykologi, där känner jag mest att mitt självförtroende sätter stopp för mig, då jag tycket det känns jobbigt att prata inför stora grupper och om det är mycket matte i utbildningen, är även osäker på hur lätt man får jobb sen då det är en sån bred utbildning.

    Ja du hör ju hur min hjärna går på högvarv om för och nackdelar osv.

    Att välja vilken väg jag ska ta känns så livsavgörande.. kände inte riktigt den känslan bär jag valde gymnasiet, utan det har kommit nu när jag vill byta jobb men inte har någon utbildning.
  • GGN

    Jag är 35 år och vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor.

  • Bleha
    Anonymsju skrev 2019-07-25 20:12:33 följande:
    Ja alla dom där frågorna ställer jag mig själv. Har såklart lite tankar om vad jag absolut inte vill och vad jag kan tänka mig. Det som också "ställer till det" tror jag är att jag har lite dåligt självförtroende när det kommer till vissa saker, som exempelvis så är jag kass på matte, och vill verkligen inte behöva plugga matte eller jobba mycket med avancerad matte. Jag är däremot bra på att skriva. Jag står lite mellan att plugga till förskolelärare, eller personalvetarprogrammet. Jag gillar barn och tycker det är intressant med beteendevetenskap hos barn osv.

    Har varit intresserad av att jobba med barn innan jag fick barn, det är nu jag börjat tveka då man liksom har fullt upp hemma med sitt barn, är orolig att det ska bli jobbigt i slutänden att både hantera småbarn på jobbet och hemma (då vi gärna vill ha fler barn om det går).

    Personalvetarprogrammet låter intressant då jag som sagt gillar att läsa om människors beteende och psykologi, där känner jag mest att mitt självförtroende sätter stopp för mig, då jag tycket det känns jobbigt att prata inför stora grupper och om det är mycket matte i utbildningen, är även osäker på hur lätt man får jobb sen då det är en sån bred utbildning.

    Ja du hör ju hur min hjärna går på högvarv om för och nackdelar osv.

    Att välja vilken väg jag ska ta känns så livsavgörande.. kände inte riktigt den känslan bär jag valde gymnasiet, utan det har kommit nu när jag vill byta jobb men inte har någon utbildning.
    Plugga inte till förskollärare om du bor i storstäderna eller i närheten. Alltså  Stockholm eller Göteborg. Det är hemska förutsättningar. Du kommer att behöva ta hand om allt ifrån 5-10 1-3 åringar själv (i perioder) ännu fler om du jobbar med äldre barn. Knappt ha tid med arbetsuppgifter du måste göra varje dag såsom att bädda undan madrasser och torka bord efter mellanmål.  

    De har slutat ta in vikarier, man får bara klara sig. Du kommer få utså hög ljudnivå, stress och lite tacksamhet med undantag från vissa föräldrar. 

    Barnen lämnas sjuka och smittar dig och dina barn, men du kommer få skit om du är borta mycket för alla har det så jobbigt utan att någon är borta. 

    Barn med diagnoser räknas fortfarande som 1 barn även om de kräver vad 7 "vanliga" barn gör. Extremt svårt att få resurs.

    Ibland hinner du inte kissa förrän du får din försenade rast efter 5 timmar. 

    Har varit med om att personal gråter så många gånger. 

    Sedan finns det underbara barn och det är roligt att lära känna dem, men det är inte värt det. För det mesta har vi bara dåligt samvete för hur dåliga förutsättningar vi, och därmed barnen har på förskolan. 

    Sedan kan du ha tur och få en lugn barngrupp vilket gör ganska stor skillnad, men det finns inga garantier. 

    Lönen är dock bra just nu. 

    Om du absolut vill jobba med barn, satsa på att jobba som specialpedagog eller något annat. Det är inte alls lika intensivt och stressigt. 
  • Heliena

    Ja, säg det.. Jag är 28 år och har ännu inte kommit på vad jag vill göra. Men jag har alltid dragits mot vårdyrket och när jag var liten ville jag bli sjuksköterska, men har alltid kämpat emot det typ.. Har jobbat som allt möjligt och nu som personlig assistent i snart 5 år och trivts så bra! Men nu ska jag hoppa på sjuksköterskeprogrammet till hösten. Spännande att äntligen se om det är rätt..

  • Anonymsju
    Bleha skrev 2019-07-25 21:04:38 följande:

    Plugga inte till förskollärare om du bor i storstäderna eller i närheten. Alltså  Stockholm eller Göteborg. Det är hemska förutsättningar. Du kommer att behöva ta hand om allt ifrån 5-10 1-3 åringar själv (i perioder) ännu fler om du jobbar med äldre barn. Knappt ha tid med arbetsuppgifter du måste göra varje dag såsom att bädda undan madrasser och torka bord efter mellanmål.  

    De har slutat ta in vikarier, man får bara klara sig. Du kommer få utså hög ljudnivå, stress och lite tacksamhet med undantag från vissa föräldrar. 

    Barnen lämnas sjuka och smittar dig och dina barn, men du kommer få skit om du är borta mycket för alla har det så jobbigt utan att någon är borta. 

    Barn med diagnoser räknas fortfarande som 1 barn även om de kräver vad 7 "vanliga" barn gör. Extremt svårt att få resurs.

    Ibland hinner du inte kissa förrän du får din försenade rast efter 5 timmar. 

    Har varit med om att personal gråter så många gånger. 

    Sedan finns det underbara barn och det är roligt att lära känna dem, men det är inte värt det. För det mesta har vi bara dåligt samvete för hur dåliga förutsättningar vi, och därmed barnen har på förskolan. 

    Sedan kan du ha tur och få en lugn barngrupp vilket gör ganska stor skillnad, men det finns inga garantier. 

    Lönen är dock bra just nu. 

    Om du absolut vill jobba med barn, satsa på att jobba som specialpedagog eller något annat. Det är inte alls lika intensivt och stressigt. 


    Oj.. allt det du skrivet är ju just anledningen till att jag känner mig så osäker på att bli förskolelärare, är livrädd att mitt jobb ska gå ut över mitt egna barn, och jag tänker att det kanske lätt kan göra det då man jobbar med så mycket barn..

    Fan va tråkigt det är att läsa det där när man om 3 veckor ska sätta sitt första barn på förskolan. Fy man blir ju ledsen över hur det ser ut! Jag bor fick i en liten stad, 2 mil utanför Örebro.

    Är du själv utbildad förskolelärare?
  • Anonymsju
    GGN skrev 2019-07-25 20:14:57 följande:

    Jag är 35 år och vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor.


    Då är man inte ensam då :)

    Får jag fråga vad du jobbar med då?
  • Anonymsju
    Heilena skrev 2019-07-25 21:08:30 följande:

    Ja, säg det.. Jag är 28 år och har ännu inte kommit på vad jag vill göra. Men jag har alltid dragits mot vårdyrket och när jag var liten ville jag bli sjuksköterska, men har alltid kämpat emot det typ.. Har jobbat som allt möjligt och nu som personlig assistent i snart 5 år och trivts så bra! Men nu ska jag hoppa på sjuksköterskeprogrammet till hösten. Spännande att äntligen se om det är rätt..


    Okej, men det måste ju ändå va lite skönt att känna att man dras åt en viss typ utav jobb iallafall, då har man nog det lite lättare att hitta rätt.

    Va spännande!! Hoppas det kommer kännas rött när du sätter igång med pluggandet.

    Jag har tänkt lite på personlig assistent faktiskt, men hört att det är tufft och väldigt dåligt betalt..
  • Pappelelle

    Jag har runt 30 kommit på vad jag troligtvis ville arbeta med. Tidigare hade jag den vansinningt dåliga ideén att börja läsa till gymnasielärare, varför vet jag inte då jag inte tycker om andra människor särskillt mycket, inte generellt iallafall. Den utbildningen var det bara att hoppa av, och bra är det både för min och alla andras skull.

  • Orolig över barn
    GGN skrev 2019-07-25 20:14:57 följande:

    Jag är 35 år och vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor.


    Än till här :) jag har kommit så långt att nu säger jag att jag vill inte arbeta med nånting (jag har tröttnat på "vet inte") :)) men faktum är att jag måste försörja mig o mina barn. Jag är 27.
Svar på tråden Hur vet man vad man vill arbeta med?