Inlägg från: frikardellen |Visa alla inlägg
  • frikardellen

    BF mars 2020 - stannar på FL

    Skrev i en annan tråd igår, 29 juli, kopierar in det här:

    Hej, var på mitt andra vul imorse. Helt inställd på att det skulle vara ett missfall i vardande, har haft två missed abortion tidigare. Båda gångerna har jag haft små blödningar, färgade flytningar under flera veckor innan själva missfallet kom ut. När jag plussade denna gång var det lugnt i två veckor men för två veckor sedan började rosa och bruna flytningar komma och lite rött blod något tillfälle också. Var på ett tidigt vul i samband med första blödningen, för två veckor sedan. Då trodde de att det antingen kunde vara missfall igen eller möjligen, en väldigt tidig graviditet. Läkaren såg en tom bubbla bara. Men idag fick jag veta att bubblan vuxit, därinne fanns idag ett 7, 2 mm embryo med ett hjärta som slår. Av storleken att döma bör jag vara i v 6 + 4 dagar. Tiden stannade en stund och tårarna rann på mig av lättnad. Har en son på 9 år, från tidigare relation och har fyllt 40 år. Min sambo har inte egna barn.

  • frikardellen

    Idag kom yrseln med besked. Hade inte alls någon yrsel förra gången, men det är 9-10 år sedan sist. Är på jobbet men får gå och hålla en hand på väggen när jag går längs korridoren. Tur jag kan sitta ner mesta tiden... konstigt ändå hur allt vänder, har inte haft en enda bloddroppe sedan i söndags. Och symptomen som jag tyckte försvunnit ökar nu igen. Hoppas på det bästa nu, såklart. <3

  • frikardellen

    Har fyllt 40 i år, men vi har bestämt oss för att inte göra några kromosomtester. Vet inte om det är en majoritet idag som väljer att göra fosterdiagnostik, av oss lite äldre (35 +) ?

    Kan för egen del inte tänka mig att välja bort någon på grund av ev. risk för down's syndrom (vet att det finns ökad risk också för andra, mer ovanliga syndrom). Har personligen god erfarenhet av personer med down's. De är som oss andra, olika individer med olika förmågor och egenskaper, men självklart blir det ett mer långtgående föräldraansvar om vi får ett barn med funktionsvariation. De blir inte självständiga vuxna på samma sätt som vi andra "normalstörda". Hjälp och stöd måste finnas även den dagen när man själv inte kan finnas tillhands. Obs, jag menar inte att trampa någon på tårna här, alla har idag möjlighet och rätt att göra tester som erbjuds och det är bra att valmöjligheten finns för de som vill testa.

    Vi kommer däremot gå på de ultraljud som erbjuds, och skulle det vara något extremt, typ ryggmärgsbråck eller någon allvarlig missbildning så får vi ta ställning till det då.

  • frikardellen
    Smurfan93 skrev 2019-08-02 17:21:19 följande:

    På tal om nedstämdhet, jag var inte alls förbered på att jag skulle må såhär dåligt. Känner ingen glädje alls över lilla livet i magen just nu :(

    Har ständigt ont i magen, antar att det är för att den är så extremt svullen, får knappt på mig några byxor längre. Mår småilla hela tiden och tappat aptiten, har dessutom blivit så fruktansvärt trött de senaste dagarna, att jag är extremt tät i näsan sen jag plussa och får därför svårt att sova gör inte saken bättre precis. Mars känns väldigt långt borta just nu.

    Var inte såhär jag hade tänkt att det skulle bli så tar tacksamt emot lite peppande ord och tips :)


    Känner igen mig i att må småilla, har däremot inte tappat aptiten, tycker ätandet är det enda som hjälper mot illamåendet. Mår sedan jättedåligt efter måltiderna för att allt blod går åt till matsmältningen.

    Hursom, lite pepp, det kommer att kännas bättre igen. Det försöker jag intala mig själv iaf. Försök att ta alla stunder du kan att vila. Tillåt dig att äta sånt du kan få ner eller gillar. Drick kalla drycker, vatten eller smaksatt vatten. Testa att äta något syrligt, grapefrukt eller små bitar av citron. Var snäll mot dig själv och kroppen. Våra kroppar jobbar jättehårt nu och bygger bäbisfabrik. Energin måste tas någonstans. Du och vi andra som går igenom detta är kämpar. <3
  • frikardellen

    Var också på första samtalet, hälsosamtalet för en vecka sedan. Klickade inte heller med barnmorskan, hon var inte alls intresserad av att lyssna utan bara att få informera om sitt. Informationen hade jag hellre läst mig till än att bara sitta där på en föreläsning. Hursom, nästa gång får jag träffa en annan bm och sedan får jag välja vem av dem jag fortsätter hos.

    Mitt BMI är högt från början (31 nu, 29 innan jag blev gravid) så jag ska helst inte gå upp mer än 6 kg. Då sa jag faktiskt att det är svårt att låta bli att äta när det är det enda som hjälper mot illamåendet. Samtidigt tänker jag att förra gången jag var gravid så var det väldigt mycket vätska i kroppen, dessutom gick jag ner mina gravidkilon när jag ammade. Fast det finns såklart inte någon garanti att det blir likadant denna gången. Illamåendet är inte kul men jag hoppas den lilla därinne mår bra och att vi får behålla hen denna gången.

  • frikardellen

    Går förhoppningsvis in i vecka 12 på torsdag. Igårkväll kom en liten blödning, lite brunröd och det skrämde upp mig jättemycket. Blödde ca två veckor i början av graviditeten, runt v 6-7. Sedan har det varit lugnt, tills igår. Men idag har det inte kommit så mycket mer, bara lite mörkbrunt. Illamående och trötthet håller i sig. Mådde väldigt illa på eftermiddagen idag, började nytt jobb så det känns lite extra jobbigt att försöka vara på topp när man bara vill kräkas och sova...

  • frikardellen

    Längesen jag skrev något, läser rätt ofta i tråden. Jag är nu i v 18, blev framflyttad en vecka vid senaste ultraljudet i mitten på september. Ska på ett ultraljud till om två veckor. Längtar efter att se den lill* igen. Allt såg fint ut på förra ul. Vi har valt att inte göra kub eller Nipt.

    Jag mår fortfarande illa och kräks varje morgon. Lergigan comp tar bort illamåendet på dagtid, men idag har jag känt av lite ändå. Tycker att jag känt lite fosterrörelser några gånger, men inte varje dag. Ska bli skönt när jag känner lite mer, varje dag.

  • frikardellen

    Imorgon går jag in i vecka 20. Ofattbart att halva tiden snart har gått. Längtar så mycket efter vår bebbe.

    Jag kräks fortfarande varje morgon, har gjort det sedan v 8-9. I övrigt mår jag okej, väldigt trött ibland (glömmer bort järntabletterna). Nästa vecka ska vi på ultraljud, på onsdag. Ser fram emot det.

    Har inte gått upp så mycket i vikt, var lite överviktig innan. Magen syns som en gullig bula nu. Känner inte jättemycket rörelser, kanske ett litet sprattel ibland.

  • frikardellen

    Imorse var vi på ultraljud (rul tror jag), väldigt skönt att höra att allt såg fint ut och att bäbisen växer som den ska. Är nu i v 20, byter till 21 på fredag. Det är andra barnet för mig, första för min sambo. Jag har en son som blir 10 år i mars, vår lilla har bf 12 mars. Jag har inte kvar mycket från när storebror var liten, har spjälsäng och lite småplock, men inte massvis med saker. Den här gången har jag köpt på mig lite babykläder när affärerna kör halva reapriset, har en liten basgarderob redo. Vi ska köpa en begagnad vagn, men väntar nog lite till. Babyskydd är ett måste för oss som åker en del bil. Pendlar mellan två bostäder, min lägenhet och sambons hus på landet. Bärsele är jag sugen på men inget måste första veckorna. Skötbädd/bord tänkte vi köpa på Blocket. Största inköpet blir nog en dubbelsäng, vill inte sova med bäbis och sambo i min 120 säng... ;-D

  • frikardellen
    julinuj skrev 2019-10-23 17:40:33 följande:

    Var också på rutinultraljud idag och allt såg fint ut till navelsträngen skulle kollas och det upptäcktes att det bara var en artär där det ska vara två ('sua'). Så ska till en läkare på måndag för extra kontroll. Viss ökad risk för prematur, missbildade organ et c... Så jag är både lättad över att barnet mådde bra NU men oroad över framtiden.


    Å, vad jobbigt besked. Hoppas det går att få hjälp på något sätt. Tänker på er.
  • frikardellen

    Angående vaccin har inte jag heller fått rekommendation att ta det av min barnmorska. Kanske tänkte ta upp det när jag har nästa tid i början på december. Oavsett så har bestämt mig för att inte ta det. Det är ett genomtänkt beslut från min sida. När jag väntade min första son för tio år sedan blev jag övertalad att ta vaccin, då var det svininfluensan som var väldigt i ropet. Den här gången har bestämt mig för att inte låta mig övertalas utan gå på vad som känns bäst för mig, min kropp och mitt barn. Obs, det var inte en barnmorska som övertalade mig den gången, utan en nära vän som var gravid samtidigt.

  • frikardellen

    Det kommer alltid finnas olika åsikter kring vaccin vid samtidig graviditet, känns bara tråkigt att bli omyndigförklarad kring vilka beslut jag tar som rör mig och min kropp. Önskvärt med lite mer respektfull ton kring att vi får göra och tycka olika. Jag har inte försökt få någon annan att avstå från vaccin, bara svarat på frågan om jag skulle ta det.

  • frikardellen
    Lita89 skrev 2019-11-04 19:32:47 följande:

    Äntligen har även jag varit på rul, och fått strålande resultat. Kan ÄNTLIGEN slappna av på riktigt. Idag kissade jag dock på mig när jag nös (så jag ska kanske inte slappna av helt :;)) men som tur var i hemmet. Vad gör man? Knipövningar? Annars mår jag oförskämt bra, hur mår ni andra runt v. 20?


    Grattis till positivt rul!

    Själv kissar jag på mig så gott som dagligen, när jag kräks på morgonen. Har kräkts sedan v 9 ca, är i v 22 nu. Vore skönt om det avtog snart. Min bäckenbotten är hursom kass. Träffade en läkare angående min förlossningsskada sedan förra gången (sfinkterruptur 4) och hon nämnde något om remiss till sjukgymnast för att få hjälp med bäckenbotten, men tolkade det som att det blir efter nästa födsel. Jag ska för övrigt träffa en barnmorska den här veckan och diskutera planerat kejsarsnitt. Hade en väldigt dålig upplevelse på slutet av min förra förlossning, de använde sugklocka vilket ledde till förlossningsskadan.
  • frikardellen
    matf skrev 2019-11-22 15:22:02 följande:

    Har oron försvunnit hos er andra kring att graviditeten kan gå snett? Jag var väldigt orolig fram till vecka 13 för missfall, då jag känner många som fått det. Men jag kan inte säga att oron gått över. En bekant till mig födde sin dotter för ett par månader sedan i vecka 23 då förlossningen startade, hon levde 3 dagar sen orkade hon inte mer. Jag känner mig extremt orolig fortfarande för att för att graviditeten kan gå snett, att bebisen dör i magen eller att förlossningen startar för tidigt.


    Min oro går upp och ner, har varit med om ett par missfall tidigare och känner liksom du, personer som förlorat barn sent i graviditeten. Min oro var som starkast fram till ca v 13 och har sedan lugnat sig lite efter ultraljuden (ett i v 15 och ett i v 20 ca) som visat att det hittills verkar bra. Har idag gått in i v 25. Att jag känner bäbisens rörelser lugnar också lite.

    Om din oro är jättestark och får dig att må dåligt så kanske din barnmorska kan remittera dig till någon att prata med, kurator eller mödravårdspsykolog? Stor kram till dig.
  • frikardellen

    Imorgon går jag in i v 36 (35 +0). Senaste veckan har sömnen varit helt hopplös. Förutom myrkrypningar i benen och egentligen hela kroppen så har näsan runnit hela tiden (pollenallergi!) och när jag väl somnar så vaknar jag varje timme och är kissnödig och törstig (framförallt muntorr) om vartannat. Gud vilket gnäll men skönt att få pysa här. Kräks gör jag också nästan varje morgon fortfarande.

    Det mest positiva på sistone är att jag fått besked om jag får planerat kejsarsnitt. Det har varit en lång process att komma dit men nu känns det väldigt skönt och jag har landat i beslutet. Det blir min andra förlossning, förra gången var för snart tio år sedan och då födde jsg vaginalt. Den förlossningen avslutades med sugklocka vilket ledde till en bristning grad 4, total sfinkterruptur. Min återhämtning efter skadan är ändå okej men jag vill inte riskera en sådan stor bristning igen.

  • frikardellen
    Tusse92 skrev 2020-02-10 18:32:33 följande:

    Svarar på min egna kommentar!

    Åkte in några dagar efter detta inlägg och det visade sig att min livmodertapp var för kort. Några dagar efter kom vår son i vecka 32+2 :) trots tidigt födsel mår vi alla bra!

    Men troligtvis var min känsla förvärvar!


    Grattis till sonen! Skönt att ni mår bra även om han kom lite tidigt! <3
  • frikardellen

    En till sömnlös. Idag fredag går vi in i v 38 (37 +0). Har varit ledig ons-tors och skulle jobbat idagmen har sjukanmält mig. Nästa vecka ska jsg jobba mina sista tre dagar men är lite tveksam nu. Har haft två urjobbiga dagar och då har jag ändå varit ledig. :(

    I onsdags var det konstant tryck uppåt i magen så magsaften retade mig till att kräkas gång på gång. Igår och fortfarande nu fick jag min första ordentliga bäckensmärta/foglossning. Har varit så förskonad från just den krämpan innan. Hade ingen foglossning alls när jag var gravid för tio år sedan.

    Igår började ryggen göra riktigt ont ner över vänster skinka och sedan strålade smärtan neråt hela benet, knät, fotleden och ut i vänster höft. Och en del ilhugg rakt i det heligaste också. Har knappt kunnat sova något i natt. Svårt att hitta en ok ställning, allt är obekvämt eller gör ont. Kul läsning för alla som läst såhär långt. ;) Hoppas ni mår bättre.

  • frikardellen
    malinmyra skrev 2020-02-21 09:44:09 följande:

    Jag fick också ett kraftigt illamående igår och kändes som att det var pga magsaften, trots att jag aldrig haft problem med halsbränna eller så. Ryggen har jag inte heller känt av sen nyår, då jag slutade jobba, men den har också börjat ge sig lite till känna den här veckan igen. Dock inte mer än att det värker när jag varit på benen för länge. Men är också i vecka 38, så antar att det börjar luckras upp mer o mer. Annars har jag hört att förvärkar också kan börja i ryggen och stråla ner mot ben och bäcken :)


    Det har nu utvecklat sig till en rejäl förkylning med feber, så tyvärr inte förvärkar. ;)

    Smärtan i benet något bättre idag, fast mår kasst i övrigt. Tur jag har en snäll sambo som kunde vara ledig med mig idag, jag har varit otroligt ynklig. Värre än en mancold.. :)
  • frikardellen
    malinmyra skrev 2020-02-21 10:17:57 följande:

    Ngn som packat förlossningsväska än? Har ni bra tips på ngt gott att ta med sig? Jag är inte sugen på ngt nuförtiden, förutom massa vatten, haha.


    När jag födde min son för tio år sedan var jag inte sugen att äta någonting under själva värkarbetet. Personalen fick truga i mig saft och vatten. Jag tror jag kräktes en del, minns inte allt. Men, jag vill tipsa om druvsockertabletter. Lätt att äta, smälter i munnen, och ger snabbt lite energi.
  • frikardellen
    malinmyra skrev 2020-03-05 13:56:04 följande:

    Blev ett februaribarn för oss :) Slemproppen gick den 26e på kvällen, vattnet 27e på morgonen och värkarna började lite lätt vid 12-tiden. Ingen trodde dock att det skulle gå så snabbt, så jag blev inte inskriven förrän 17.00. Då hade jag tagit en hel del värkar från kl. 15.00 i Sjukhus korridoren, i väntan på blodtryckskontroll. Men klarade mig på alvedon och stod på knä mot fotöljen i slutet. Var 9 cm öppen när jag blev inskriven och hann inte med ngn smärtlindring förutom lustgas, som jag sen var tvungen att ta bort mot slutet, då jag kände att jag var tvungen att fokusera på värkarbetet mer. Vår lilla gosse föddes 19.31 :)

    Vill dock påstå att första veckan varit mkt tyngre än själva förlossningen i sig. Han har svårt att amma och han var väldigt liten vid födsel, så vi måste mata honom var tredje timme. Då jag inte vill ge upp amningen är det väldigt tidskrävande, mkt gråt, lite sömn, hormonpåslag och väldigt smärtsamt i underlivet samtidigt. Har problem med att gå på toaletten också pga smärta. Bästa beslutet jag tagit var att tacka nej till besök samt att min sambo är hemma på heltid och stöttar upp. Hade inte orkat själv.

    Viggo fyller en vecka idag och han är då det finaste jag vet redan. Att en sånhär liten människa skulle ta upp så mkt av ens hjärta (och tid!) visste jag inte :)


    Grattis till er son!

    Angående smärtorna du har så ta kontakt med bb om du inte får bukt med det själv med smärtstillande. Panodil plus diflofenak hjälpte mig, jag opererades direkt efter min första förlossning pga bristning grad 4. Toabesök hade inte funkat utan smärtlindring.

    Imorgon ska jag opereras igen, vi har fått tid imorgonbitti för planerat kejsarsnitt. Längtar ihjäl mig efter att träffa bäbisen samtidigt som det är så overkligt att veta att det blir imorgon.
Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL