Inlägg från: Hannniz |Visa alla inlägg
  • Hannniz

    Abort eller inte.

    Hej alla kloka människor.

    Känner mig helt vilse i pannkakan.

    Blivit oplanerat gravid. Kan inte tänka rationellt. Dels känner jag mig inte gravid så jag har svårt att ta in det hela, dels fullt kaos i mitt liv för tillfället.

    Bakgrund.

    För några månader sedan kom jag ur ett förhållande där jag blev psykiskt misshandlad i flera år. Jag blev utbränd och sjukskriven .

    Träffade en före detta kärlek sedan och vi är inte ett par Men hade samliv och har känslor. Han har sitt kaos och det skrämmer mig att vi båda har fullt kaos på varsinn sida och mitt emellan ska jag nu tänka att jag är gravid..

    Är livrädd pga mitt mående och hans kaos. Är livrädd pga mitt kaos.

    Men samtidigt känns det inte glasklart hur jag ska göra . För en gångs skull får jag ingen magkänsla vad som är rätt.

    Finns det någon som varit i liknande situation, hur tänkte du/ni i så fall?

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Abort eller inte.
  • Hannniz

    Jag har fast anställning och är över 30. (Kanske man inte kan tro, baserat på min story)

    Har stora barn och mina drömmar?

    Dem har försvunnit i förhållandet som trasade sönder hela mitt inre och mitt självförtroende... det jag önskar är väl att inte vara utbränd och må bättre psykiskt just nu...

  • Hannniz
    Anonym (Linda) skrev 2019-07-30 19:11:13 följande:

    Hur motiverar du att ett barn ska födas in i ett kaos hos båda föräldrarna?


    Det jag i såfall hoppas på är ju såklart att det lugnar sig. Att mitt mående blir bättre av den hjälp jag får . Hans kaos kan jag ju inte veta men det skrämmer mig att han kanske inte kommer kunna finnas i själva graviditeten eller efter. Han är redan fullt upptagen med vårdnadstvist mm.
  • Hannniz
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-07-30 20:54:09 följande:

    Seriöst, gör abort. Det är en sak att du själv kanske mår bättre och får ordning i ditt liv men den svaga länken är ju ditt ex. Vill du verkligen hålla på o tjafsa med honom om besöksrätter o allt möjligt de närmaste 18 åren?? Skulle inte tro det... Gör dig själv en tjänst och skaffa barn med någon stabilare, när du kommit på fötter själv.


    Tekniskt sett är det inte mitt ex men förstår vad du menar.

    Han säger dock att han ska stötta mig oavsett vad jag väljer.
  • Hannniz
    Anonym (Linda) skrev 2019-07-30 21:23:13 följande:

    Och hur ska han kunna finnas där för dig när han själv har det struligt i sitt liv? Han kommer ju svika dig åtskilliga gånger och skapa ångest för dig och en bräcklig tillvaro i att inte kunna lita på honom.


    Jo det är det jag oroar mig för också...
  • Hannniz
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-07-30 21:34:26 följande:

    Då läste jag för snabbt! Men ändå... Som sagt... Sedan ligger han i vårdnadstvist också, och att få barn är ingen dans på rosor. Är man inte helt trygga i sig själva kommer man inte palla. De flesta som går isär gör det under första barnets första år, det finns mer än en orsak till det...


    Nej det är jag helt på det klara med. Jag har barn sedan tidigare och har inte några naiva föreställningar om att allt löser sig bara för att en får en baby. Varesig mina problem eller hans. Dessutom är vi inte ett par. Dock skulle han säkert inte motsätta sig det. Det är jag som är tveksam till det i nuläget.

    Lever ju redan varannan vecka liv med barnen som det är i nuläget.

    Tänker att jag får utgå från att det blir något liknande så småningom i så fall.
  • Hannniz
    Anonym (Vänta) skrev 2019-07-30 22:00:26 följande:

    I vilken vecka är du nu i?

    Jag tycker att du Ska fundera vad du själv vill och kan och ta ett beslut efter det. Jag har nog aldrig förlitat mig åt någon annan, utan alltid tänk vad jag själv kan och orkar . Risken är att du ångrar ihjäl dig sedan om du gör abort, för att du tänker på hur HAN ska orka med ett barn osv. Klarar du att ta hand om ett barn själv? Är det de du vill? Då fixar du det!. Vill han sen sedan vara med, så är det bara en lättnad* för dig. Men se det att DU kommer ha det största ansvaret. Hoppas vad du än väljer blir rätt för dig <3


    Jag är i v 4 eller 5 ungefär. Så tidigt. Nej så det du skriver är klokt. Jag tar inte lätt på en abort heller och är orolig att jag ångrar mig .

    Är rädd att mitt mående grumlar min magkänsla . Brukar alltid ha en stark magkänsla annars men nu är det totalt blankt. Vet inte om det är rädsla eller chock eller vara allmänt pga utbrändheten och Skiten jag levde i med exet.

    Funderar på att prata med en kurator!
  • Hannniz
    Anonym (Q 45) skrev 2019-07-31 10:39:27 följande:

    Ta kontakt med kvinnokliniken. Förbered för medicinsk abort. Du är inte tillräckligt långt gången än. Träffa en kurator under tiden. När det är dags så har du kommit fram till ett beslut. Genomföra eller inte.

    Det är absolut inte någon lätt situation men det verkar inte vara bästa läget för ett barn nu.


    Ja jag har bokat in en tid och ska ringa en kurator imorn!
  • Hannniz
    Anonym (N) skrev 2019-07-31 12:02:37 följande:

    Vad vill han då?


    Han säger att han stöttar mig vilket som och att han kommer finnas där om jag behåller ...

    Det är fint sagt men vill inte vara naiv heller och tro att allt blir en dans på rosor. För det kommer finnas "hinder"

    Vi bor inte i samma stad osv osv.
  • Hannniz
    Anonym (Q 45) skrev 2019-07-31 18:50:44 följande:

    Bra jobbat! Du fixar det här! Skickar en kram till dig!


    Tack!! ?
  • Hannniz
    Anonym (Vänta) skrev 2019-07-31 20:47:40 följande:

    Okej tur" det iaf, du hinner få en liten längre tid och bestämma dig.

    Jag fick reda i v 8, och tvingades till abort av olika anledningar, väldigt tragisk händelse. Skulle aldrig göra abort om det inte var som det var just då, så vet smått hur du känner. Jag ångra ihjäl mig efter aborten, men blev påmind om varför det fick bli så..

    Man är duktigt på att klanka ner sig själv även och jämföra sig med andra som har barn. Livet är inte alltid på topp, inte för någon och vi alla lär oss något nytt varje dag. Så ta hand om dig och tro på dig själv vad du än kommer fram till för beslut. Och låt ingen döma dig för ditt val!


    Absolut man klankar ned på sig själv så mycket som det går . Usch beklagar det du fick gå igenom. Hoppas ändå att du kommit till ro med ditt beslut .

    Det är väl det enda man kan göra. Gå efter det man tror blir bäst .
  • Hannniz
    Anonym (Vänta) skrev 2019-08-21 19:34:20 följande:

    Åh...beklagar verkligen! Klandra inte dig själv om du gör det, för det är inget som du hade kunnat göra.. :( skickar en stor kram! Har du stöd och någon att prata med?


    Nej jag försöker tänka framåt nu. Jag var ledsen och lät känslorna komma. Tror inte jag hade klarat abort men fick ändå ta samma behandling för kroppen vägrade släppa graviditeten ...fostret var dött men kom inte ut :(
Svar på tråden Abort eller inte.