• Melanie3490

    4 mån bebis svår att somna. Tips????

    Hej, behöver all hjälp jag kan få just nu.

    Har en 4 månaders dotter som är så himla svår att somna.

    Hon har nyss gått igenom utvecklingsfasen så det är inte det.

    Hon är hur glad och lugn som helst på dagarna, men så fort de är läggdags då jävlar blir det liv i luckan.

    Tar 1 timme att somna henne, hon HATAR nappen och blir 10 gånger mer arg om jag försöker ge henne. ( har provat alla sorters nappar)

    De som funkar nu (efter en timme) är att jag Lindar in henne i en filt och vaggar henne i famnen, och att hon samtidigt har flaska i munnen. Hon somnar bara med flaskan, och de är de enda som får henne tyst och de måste vara mat i den annars sväljer hon luft, tillslut blir hon ju proppmätt och då duger inte ens den.

    Hon bara skriker och vänder och vrider sig. Har

    Provat vagnen också de funkar IBLAND, då med flaskan i munnen.

    De börjar bli så jobbigt och får ångest när jag vet att hon ska sova.

    Dessutom vaknar hon flera gånger per natt, hon är inte vaken länge utan äter sen somnar men ibland vaknar hon varannan timme.

    Lägger henne 20.00 varje kväll och hon somnar inte förran 21.00. Har provat lägga henne 20:30 också och de blir samma visa varje gång.

    Behöver alla tips jag kan få för att somna en 4

    Månaders bebis som bara vill ha flaska.

    Har provat låta henne ligga själv och sutta på flaskan tills hon somnar de funkar 1 av 5 gånger.

    Hjälp en trött mamma som fruktar läggdags!

    Kram

  • Svar på tråden 4 mån bebis svår att somna. Tips????
  • lövet2

    Mitt råd är att du slutar fixera dig vid en speciell läggtid. När hon är trött och gnällig, ge henne en flaska. Antingen somnar hon, eller så somnar hon inte. I så fall får hon vara vaken och leka ett tag till.
    En del spädbarn är väldigt rutinmässiga och somnar samma tid varje dag. Andra varierar sina tider och somnar kl 20 ena kvällen och kl 23 nästa kväll. För henne spelar det ingen roll, utan det är bara för dig det gör det.

    Att vakna varannan timme i den åldern är helt normalt. Jobbigt ja, men normalt.

  • cleoeme

    Men vännen. Ditt barn är 4 månader! Tror du att hon ska sova vid 20.00 varenda kväll så tror du ju otroligt fel.

    Det är inte ditt barn det är fel på, det är du som har orealistiska förväntningar. Varför är det så viktigt att hon somnar vid den tiden? För henne är det inte viktigt att skapa ett sovmönster och rutin när hon bara är 4 månader.

  • Lilla Gs mamma

    Hon kanske vill ha närheten (hud mot hud)? Ammar du också, så prova att liggamma. Så små barn behöver massor med närhet och ofta vill de inte alls sova ensamma i en spjälsäng utan hellre på en förälder...

  • Lilla Gs mamma

    Och som ovanstående skrev - du kan inte förvänta dig att ett så litet barn går att lägga en bestämd tid. De sover när de behöver och vaknar för mat när de behöver - oavsett tid på dygnet...

  • Orkide

    Du har fått jättebra tips redan men jag upprepar hur jag gjort med mina tre. De somnar när de somnar oavsett tid när de är så små. Närhet, närhet och närhet. Mina har älskat att hänga i bärsele och att bada på kvällen med oss.

  • Melanie3490

    Okej ni har nog rätt, men allt jag läser är ju att man ska börja skapa rutiner när de är runt 4 månader och att dem runt 3 månader sover hela natten..

    och oftast är hon trött vid 8, röd runt ögonen, gnuggar sig i ögonen och gnällig.

    Då blir de samma visa endå..

    men ska absolut prova att bara låta henne somna när hon är trött oavsett tid, och inte försöka somna henne samma tid.

  • JennieLj

    Jag tycker inte alls att det behöver vara för tidigt att börja med rutiner vid 4 månader. Vår son har haft läggtid vid 19 sen han var 3 månader (ett år nu). Sen är förstås alla barn olika men om ditt barn visar trötthetstecken vid 20 varje kväll är det förmodligen en bra läggtid för henne.

    Jag minns att vi också hade problem med läggningarna när vår son var runt fyra månader. Det var tydligt att han var trött men hade svårt att komma till ro. Det som funkade för oss var att buffa. Vi la honom på sidan i hans säng och höll fast honom (han sprattlade för att hålla sig själv vaken) samtidigt som vi buffade honom i rumpan. Det gjorde honom lugn ganska direkt och han brukade somna på några minuter. Med tiden slutade vi buffa strax innan han somnat och fasade ut det tills det inte längre behövdes. Från sex månader har han kunnat somna helt själv i sin säng. Förstås inte säkert att det funkar för er, men kan vara värt att testa.

  • Alexi

    Vi försökte inte ens lägga vår yngsta förrän han var runt 8-9 månader. Innan dess hade vi honom i knäet när vi satt i soffan. Med storasyster trodde vi precis som du att bebisar ska sova en viss tid och vi la massor med tid och energi på att få henne att sova, vi försökte alldeles för mycket.

    Så sluta lägg bebisen så blir det nog lättare.

  • AnkiC

    Har alltid haft mina med mig i soffan framför tv:n på kvällen och ammat och gosat tills de somnat av sig själva. Har inte aktivt försökt söva dem. Tid spelade ingen roll alls. Sen bar vi med dem in i sovrummet när vi skulle lägga oss. Har alltid samsovit med dem också så det blev lättare på natten att söva om dem när de vaknade.

  • nernu

    Din bebis vill suga och vara nära. Att det är en flaska som kan bli tom har hon ingen som helst förståelse för. Hon försöker amma helt enkelt. Ta av dig kläderna så att ni är hud mot hud. Och lägg ner alla förväntningar du har. Var har du läst att tre månaders sover hela natten? Jag känner inte till någon förutom mitt eget barn som gör det. Jätteovanligt. Tänk inte att det ska gå fort och hon ska sova tidigt och sova mycket osv. Du blir bara stressad och frustrerad.

  • Mangodill

    Håller med många i tråden. Det är bra med rutiner, men du behöver inte tänka att rutiner nödvändigtvis handlar om exakta tider. När din dotter börjar visa trötthetstecken, påbörja då kvällsrutinen. Oavsett om det är kl 18 eller 23, låt det vara lite flexibelt. Hon lär sig då att varje kväll att vi gör så här innan natten, och sen när hon blir äldre har hon enklare för att trappa ner och komma till ro vid nattning.

    Vår kvällsrutin såg ut ungefär så här vid 4 mån:

    Smörja kroppen med hudkräm (problem med torr hud) och då även lite massage

    På med pyjamas

    Flaska ersättning

    Somna i famnen medan vi sjöng blinka lilla stjärna. Ibland satt vi i soffan, ibland låg vi i sängen tillsammans. Kunde ibland ta upp emot en halvtimme att komma till ro ändå i början.

    Nu vid 9 mån ser det ut så här:

    En portion gröt med lite frukt

    Borsta tänderna

    Smörja och få massage

    På med pyjamas

    Läggs i sängen, en av oss sitter bredvid och håller handen, sjunger på blinka lilla stjärna. Somnar på 5 min.

    Lite ändrat, men grunden är densamma. Så fort min dotter visar tecken på att hon är redo för att somna utan att hålla handen, då testar vi det :) Vid 4 mån somnade hon mellan 19-22. Nu är det alltid mellan 18-19, oftast blir det gröt 18 och hon har somnat vid 18.45.

    Släpp på kraven på henne och dig själv. Hon kommer somna själv en dag och det kommer vara tufft i omgångar med sömnen. Vid 7-8 mån brukar alla bebisar gå igenom en lite sömnrubbningsfas (min tjej kunde då ha 1-1,5h nattningar då det var oroligt i kroppen) och nu är min dotter inne i sina första riktiga mardrömmar. Så hon vaknar ofta, gråter och behöver vara nära. Då behöver de mer stöd och trygghet, helt enkelt. Följ din tjej och hennes signaler, så kommer det gå bra till slut. För vissa går det snabbt och andra bebisar behöver längre tid. Det viktiga är att komma ihåg att det är okej!

    Det är tufft, men du klarar det!

  • lövet2
    Melanie3490 skrev 2019-08-03 07:12:13 följande:
    Okej ni har nog rätt, men allt jag läser är ju att man ska börja skapa rutiner när de är runt 4 månader och att dem runt 3 månader sover hela natten..
    och oftast är hon trött vid 8, röd runt ögonen, gnuggar sig i ögonen och gnällig.
    Då blir de samma visa endå..
    men ska absolut prova att bara låta henne somna när hon är trött oavsett tid, och inte försöka somna henne samma tid.
    De flesta sover inte hela natten vid 3 månader. Hos mig är det 2 av 7 barn som sovit hela nätterna då. De övriga har inte sovit hela nätter förrän vid runt 12 månader.

    Stora barn mår bra av rutiner. Små barn mår rätt bra av det också, så länge de där rutinerna är flexibla. Spädbarn däremot, de mår bäst av att följa sina egna scheman. De behöver äta när de är hungriga och sova när de somnar. Många föräldrar mår dåligt av att inte ha rutiner, och det är därför BVC ofta rekommenderar det. För föräldrarnas skull alltså - inte för barnens.

    Alla mina barn har följt sina egna tider och inte haft några andra rutiner än sina egna. De har alla mått utmärkt av det, och när de blivit större och börjat äta vanlig mat och sova middag bara en gång om dagen, då har rutinerna kommit alldeles av sig själva.
  • Otit
    AnkiC skrev 2019-08-03 17:54:13 följande:

    Min minsta är 7 år och har precis börjat sova hela nätterna.


    Haha tänkte samma sak. Min äldsta är 2,5 och sover hela natten någrs gånger i månaden. Vid 3 månaders ålder sov hon ibland 6 timmar i sträck... Tänkte att jag hade tur. Men det ändrade sig rätt fort.
  • AnkiC
    Otit skrev 2019-08-03 19:15:33 följande:

    Haha tänkte samma sak. Min äldsta är 2,5 och sover hela natten någrs gånger i månaden. Vid 3 månaders ålder sov hon ibland 6 timmar i sträck... Tänkte att jag hade tur. Men det ändrade sig rätt fort.


    Ja precis. Det ändrar sig hela tiden när de är så små.
Svar på tråden 4 mån bebis svår att somna. Tips????