Inlägg från: Anonym (Curlingbruden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Curlingbruden)

    Min man är curlad-går det att ändra?

    Min sambo har blivit curlad i hela sitt liv (35).

    Tror ni att han kan ändras? Och hur går man till väga för att få honom att vilja det?

  • Svar på tråden Min man är curlad-går det att ändra?
  • Anonym (Curlingbruden)

    Det är inte jag som curlat. Det är från uppfostran och tidigare relation. Jag märkte det direkt och han erkänner det. På frågan om han vill ändra sig så tiger han bara. Därför måste jag ta ett beslut innan jag investerar för mycket i oss. Finns det någon som lyckats vända en curlad person? Kan man hjärntvätta på nått sätt så de ändrar sig omedvetet?

  • Anonym (Curlingbruden)
    Ms H skrev 2019-08-08 16:09:28 följande:

    Fast... vill ändra sig? Vem ska curla honom om han inte vill ändra sig? Exet?


    Han har fortfarande en familj
  • Anonym (Curlingbruden)

    Akira öken: jo jac håller med dig. Jag ska inte bestämma vad han ska göra och hur. Det får han ta reda på (tex ringa morsan om tvättråd men inte be henne tvätta)och så får vi bestämma fördelningen gemensamt. Jag tycker inte att hans familj har med oss att göra på det viset.

    Tack ändå ?Louise? för dina tips.

    Det är tyvärr så att det är han som ber familjen om saker och de klarar inte att sätta gränser och säga nej, och det beteendet är fruktansvärt avtändande och trist och något jag undrar om jag kan få honom att lägga av med självmant eller undermedvetet. Det hjälper inte att jag säger till familjen.

  • Anonym (Curlingbruden)

    Han ?vet? vad som ska göras. Han skiter oftast i det och när jag till slut påminner så brukar det sluta med att han åker till någon i familjen och uträttar sakerna där. Tex tar med hans smutsiga tvätt och hämtar dagen efter.

  • Anonym (Curlingbruden)

    Nä vem fan vill ha en sån man? Jag är en ?fixare? som söker mig till personer som är lite trasiga. Precis som vissa dras till alkolister. Ni förstår?!

    Jag försöker få honlm att förstå att det inte är mig det är fel på utan varenda kvinna kommer begära samma sak som mig(enstaka undantag finns såklart). Så vill han nånsin ha en fungerande relation med en lycklig kvinna så måste han skärpa sig ich sluta be om tjänster i tid och otid. Ett UNDER att folk inte tröttnat än. Han är själv extremt ohjälpsam. Men visst. Han kanske kör nått pyramidspel där han låtsas göra någon en tjänst men i själva verket ber han en tredje att göra den tjänsten åt honlm men tar äran för det själv. Vad vet jag?

    Trist är det och jävligt avtändande. Förhållandet avslutar nog sig själv på naturlig väg om inget bättras.

  • Anonym (Curlingbruden)
    Akira Öken skrev 2019-08-09 11:19:31 följande:

    Nää, men var och en har ju en hel dator med adekvata tvättråd med sig hela tiden. Och det är tydligt att det inte bara gäller detta samt att syftet med att be om råd i TS mans fall är att någon annan ska göra saker åt honom. Jag skulle nog fundera ett par vändor på vad jag missat i min uppfostran om min 35-årig son ringde mig och bad om hjälp när han ska tvätta.


    Du är något på tråden...

    Jag ser nämligen oxå mellan raderna på hans beteende. Men jag är luttrad från min gamla relation och har svar på tal. Man drar inga femmor med mig. Jag funderar på hur jag ska få hans nätverk att sluta upp. Så korkade är dom inte, förstår inte varför de är så klena. Förra helgen skulle hans nära vän flytta. Alla hjälpte till utom han. Hallå!
  • Anonym (Curlingbruden)
    Limeblad skrev 2019-08-09 12:54:09 följande:

    Var det inte ännu värre? Att han åker till sina föräldrar med sin smutsiga tvätt och får den tvättad? Att be om tvättråd skulle vara ett steg i rätt riktning.

    Så skevt för en vuxen person. Någon som är så långt i från vad som ingår i vuxensysslorna vid den åldern kommer nog inte ändra sig, tyvärr.


    De diskuterar inte min karl. Han ber inte om tvättråd. Han borde göra det istället för att köra bort med tvätten och vara martyr så morsan tar den. Kan även vara att dom kommer och lämnar en bil som han kan låna. Eller att han får mat där så jag får slänga det jag lagat. Att en kompis springer hans ärende. Eller att nån handlar matvaror till honom när de ändå ska.. sånna saker. Han vet att det är hans tur att göra något och då skruvar han sig i det sista men vet att han inte kommer undan om han ska vara med mig. Då utsätter han sina nära och kära ich gör att jag framstår som bitter. Inget de sagt men de ser ju inte deras eget beteende så uppenbarligen gillar de inte mitt sätt gentemot d.
  • Anonym (Curlingbruden)
    Anonym (Men?) skrev 2019-08-09 15:01:27 följande:

    Kan TS komma med några mer konkreta exempel på hur han är curlad?


    Jag gav en del exempel i inlägget ovan ditt.

    Tänk dig allt en normal människa måste göra på en vecka. Allt ifrån att handla mat till att betala räkningar, gå ärende, ringa samtal, fixa något som behlvs ordnas, mm mm. Det överlåter han till andra. Man kan jämföra det med en dålig vd som överlåter allt jobb till anställda. Han tar inte äran för det själv dock. Skillnaden är att här får anställda ingen lön. Men de är så korkade att de gör det ändå. Och oftast betalar för det dessutom! Vansinne!!!!
  • Anonym (Curlingbruden)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-08-09 15:16:37 följande:

    Du skriver otydligt. Att han inte tar åt sig äran för det andra gjort är väl positivt? Och betalar hans mamma honom för att få tvätta hans kläder?


    Ok ber om ursäkt. Ska förtydliga.

    Han fungerar som en dålig chef. Dvs att han låter andra ta hand om jobbet. En dålig chef hade tagit äran för andras arbete men tack och lov erkänner han åtminstone att någon annan hjälpt honom. Så ja det är positivt. Det negativa är att andra inte kan sätta gränser. De kan tex köra hit 2 bilar för att sambon ska låna den ena. För att de som kommit med bilen ska kunna ta sig hem igen så får de köra två bilar. Alltså betala onödig bensin.

    Om han behöver alvedon så kan morsan köra hit en karta eller köra till apoteket och sen kör han till henne 5mil för att hämta det, och ger inga pengar som tack för hjälpen ich för vad det kostade. Alltså får hon betala för att han behlver alvedon. Det hade varit 5min promenad till macken här som en normal person hade gjort.
  • Anonym (Curlingbruden)
    Anonym (--------------------) skrev 2019-08-09 16:56:12 följande:

    Nåja, du har accepterat detta tillräckligt länge för att bli sambo med honom iaf. Märkte du inget av detta innan ni flyttade ihop? Du antyder att han är lite trasig. Hurdå, har han nån diagnos, sjukdom eller jobbiga livserfarenheter?

    Du skriver ju också att på frågan om han vill ändra sig så tiger han bara. Jag säger bara, hoppa av det här tåget innan ni får barn sör då får du ju garanterat mer att göra..


    Jag hade hoppats att han kunde komma till insikt när han väl blev tvungen att börja ta ansvar men tji fick jag. Nu har man investerat så mycket i relationen att man inte vill ge upp. Separation är svårt när man fortfarande har känslor för personen. Men det tär på en att leva med en omogen person som mest tänker på sig själv. Extremt avtöndande! För varje sak jag får veta slocknar något inom mig. Jag hoppas för min egen skull att jag tappar känslorna snabbt så det blir smärtfritt uppbrott.

    Samtidigt retar det mig att han tror att jag är boven i dramat, när jag försäkrat honom tusentals gånger om att dagens kvinna inte accepterar att ta hand om en bebis i vuxen kostym.
  • Anonym (Curlingbruden)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-09 19:49:11 följande:

    Hoppas att han ska komma till insikt ... det klassiska misstaget som speciellt kvinnor gör (been there, done that, had to buy the T-shirt myself). En normal kille på typ +11 år skulle skämmas för att bete sig så där, vara så osjälvständig och utnyttja andra, även om andra försöker curla. Skulle tycka att det vore (bland annat) pinsamt att ha en sådan partner. Jag föredrar vuxna. Skyll inte på andras inställning, det är han som tackar ja till curlingen.


    Jag håller med fullständigt. Det är slöseri med tid och resurser från allas sida. Jag skäms å hans vägnar. Han ber inte min familj eller vänner om något dock. Det vågar han inte. Jag brukade släta över hans girighet genom att ge bort något till de som hjälpt honom men jag insåg snabbt mitt misstag. Jäkla skit.

    Naturlugtvis är jag en del i detta, det förnekar jag inte. Men jag är inte en del i att curla honom. Min frågeställning i trådstarten var ju just hur jag kunde förmå honom att VILJA ändra på sig.
  • Anonym (Curlingbruden)
    Avenia skrev 2019-08-09 20:03:20 följande:

    1. Det är inte DITT ansvar.

    2. Om han vill leva med dig så börjar han ta ansvar. Alternativt slösar du bort ett helt liv på att dadda för honom så att han slipper ansvar.


    Ditt resonemang går ihop lite och förvirrar mig.

    Jag vill ju just det du skriver. Att han börjar ta ansvar. Men jag kan inte ändra pp honom. Och inte på alla andra heller.

    Lämnar kag honlm så fortsätter det bara. Man kan väl säga som så att det retar mig sp pass mycket att jag vill göra allt i min makt för att förändra innan jag ger upp! Jag stör mig på att han ska tro att kvinnan accepterar detta. Lyckas han då hitta någon som faller för hans charm så fortsätter det bara.
  • Anonym (Curlingbruden)
    Xenia skrev 2019-08-10 02:56:20 följande:

    Det är alltså inte bara hans föräldrar som curlar honom utan även hans vänner? Kan inte förstå att han öht har några vänner kvar, när han utnyttjar dem så och inte ger något tillbaka och inte själv hjälper dem. Är han en psykopat som lyckas manipulera alla?

    Du kan förklara för honom att ingen kvinna vill ha en man som inte klarar sig själv utan måste springa till sin mamma med tvätten. Och så lat att han låter mamma hämta alvedon åt honom. Han kommer att bli "gammpojk" och helt hjälplös den dag hans mamma hamnat på äldreboendet/dött.

    Men han tycker väl det funkar för honom nu och har inget motiv att ändra sig. Det går inte att bota den som inte vill bli botad. Run, don't walk, säger jag.


    Jag har funderat på om han är en extremt manipulativ person eller om han bara är så korkad att han inte fattar. Har ställt frågan till honom oxå. Då säger han att han är intelligent men inte manipulativ. Och nja han är mest martyr och offer. Han är rätt nördig i sitt utseende. Och ser extremt snäll och bortkommen ut. Jag tror inte att han är medveten, utan det har blivit en ful vana. Sen efteråt reflekterar han. Just därför måste han programmera om din hjärna.
  • Anonym (Curlingbruden)
    Xenia skrev 2019-08-10 13:36:07 följande:

    Kvinnor klagar på att männen inte förändrar sig (tror att de självmant el med kvinnans hjälp ska förbättra sitt beteende)

    Män klagar över kvinnor förändrar sig (blir tjockare el mer krävande)

    Ingen är nöjd.

    Har man levt till 35 års ålder och lyckats leva som "mansbäbis" är det knappast troligt att man förändrar sig. Hur många förhållanden har han haft tidigare? Kan tänka mig att han lyckas få kvinnor att ta hand om honom tills de tröttnar.  Men det finns alltid nya kvinnor och under tiden finns ju alltid mamma.


    Han har aldrig haft en relation! Och nej han är ingen sunkig soffpotatis som bott med mamma hela livet. Han har en tuff bakgrund med droger och kriminalitet. På nått sätt handlade väl den världen mycket om tjänster och gentjänster. Skillnaden är att han anammade tjänster men muckade (satt inne kort tid) innan han lärt sig gentjänster. Och innan dess så ja, då fanns ju familjen..

    Han säger att han aldrig varit kär. Och det tog lång tid innan han fångade mig. Jag var inte lätt och han var ihärdig. Faktiskt imponerande när jag tänker efter. Jag vet ju därför att han KAN! Om han vill! Han har ingen morot och får aldrig konsekvenser. Det retar mig.
  • Anonym (Curlingbruden)
    Xenia skrev 2019-08-10 22:06:50 följande:

    Jag tycker han saknar stolthet som inte vill klara sig själv. Eller så ser han på kvinnor (mammor och sambor/fruar) som sådana som ska passa upp på männen. Curlar hans mor hans far också?

    Men du hjälper ju till genom att låta honom gå på som förut utan att det blir några konsekvenser. 

    Du får förklara att du inte accepterar att han ständigt ber sin mor om hjälp. Det blir som om du bor ihop med ett barn istf en vuxen man. Bryr han sig inte om det, ja, då får du göra slut el iaf låta honom flytta. Han kan bli din KK/toy boy tills du hittar en annan.

    Tänk dig annars fem el tio år framåt och han är fortfarande likadan. Ni kanske har barn och när han ska ta hand om (för att du är inte hemma) ringer han till sin mor som kommer och hämtar barnet.


    Jag håller fullständigt med dig! Du har så rätt. Och detta har jag tjatat om många gånger. Han har tom flyttat ut två gånger. Men han klamrar sig fast vid mig. Antagligen för att han aldrig älskat någon förut, vilket gör att jag som älskar honom tillbaka får så svårt att se honom vara så patetisk!

    Ni har alla rätt. Jag borde gå och aldrig se mig om igen. Men tänk er in i situationen. Är det verkligen SÅ lätt?
Svar på tråden Min man är curlad-går det att ändra?