• Anonym (Nyfiken)

    Ja eller nej till att fara på ett utredningshem under socutredning?

    Ska man säga ja eller nej till att åka på ett utredningshem under tiden ni är under socialutredning? Motivera gärna erat svar och berätta om era erfarenheter!

    Jag har endast dåliga erfarenheter om utredningshem.

  • Svar på tråden Ja eller nej till att fara på ett utredningshem under socutredning?
  • Anonym (Nyfiken)

    Finns det verkligen inte en enda människa därute som kan förklara det negativa i detta? ;)

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-08-08 23:19:21 följande:

    Finns det verkligen inte en enda människa därute som kan förklara det negativa i detta? ;)


    Det är ju bara 1(!) person som i tråden sagt nej till behandlingshem. Anledningen uppgavs vara "Jag litar inte på soc". Ändå har samma person råkat ut för falsk anmälan där soc omedelbart lade ner fallet.

    Varför vill du få det till att folk är negativa till behandlingshem? Du har dessutom inget val. Det hade inte funkat för dig att vägra.

    I övrigt tycker jag det är märkligt att du fått 3 anmälningar. Även om det är av "elaka" personer, som hämnd för något, så brukar de flesta människor inte ha med soc att göra överhuvudtaget. Du har dessutom redan bott på behandlingshem. Folk har alltså, helt oberoende av varandra, hittat på att dina barn far illa? Inget av det skulle kunna vara ens i närheten av sånt?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Hm) skrev 2019-08-08 23:44:25 följande:

    Det är ju bara 1(!) person som i tråden sagt nej till behandlingshem. Anledningen uppgavs vara "Jag litar inte på soc". Ändå har samma person råkat ut för falsk anmälan där soc omedelbart lade ner fallet.

    Varför vill du få det till att folk är negativa till behandlingshem? Du har dessutom inget val. Det hade inte funkat för dig att vägra.

    I övrigt tycker jag det är märkligt att du fått 3 anmälningar. Även om det är av "elaka" personer, som hämnd för något, så brukar de flesta människor inte ha med soc att göra överhuvudtaget. Du har dessutom redan bott på behandlingshem. Folk har alltså, helt oberoende av varandra, hittat på att dina barn far illa? Inget av det skulle kunna vara ens i närheten av sånt?


    Ja i tråden ja, men jag har sett att MÅNGA på denna sida är negativa till det mesta som har med både socialen och utredningshem att göra. Sök själv på Google så lär du se ;)

    Inget val? Hur vet du det? Vi fick det som alternativ och vi tackade ja till det så hur får du det till att vi inte kunnat vägra?

    Märks att du inte vet mycket om detta. Massvis med människor har haft med socialen att göra och det finns faktiskt många fler än mig som råkat ut för samma sak angående falska anmälningar och vi vet själva sanningen ;) sen om mina barn hade farit illa så hade vi redan tappat dom vettu
  • Anonym (Mammamia)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-08-08 16:26:46 följande:

    Ja vi känner ju samma sak att alla utredningshem kan ju inte vara dåliga eller dess personal + att vi tackade ja för att vi vill visa att vi är bra föräldrar och visa att vi är positiva till att ta emot hjälp eller stöd om det behövs!

    Sen så har vi självklart läst om utredningshemmet + att vi även här pratat med personalen där 2 gånger och allt låter väldigt positivt!


    Ja precis. Jag känner till ett föräldrapar som tidigare hade varit på ett ställe, som var något liknande och (då, många år sen) hade de upplevt stället som hemskt och likt ett fängelse. Men sedan så skildes föräldrarna och mkt konflikter och bråk uppstod. Mamman var ganska kontrollerande och manipulativ vilket gjorde att barnen for illa och orosanmälan kom. Då erbjöd soc varförsäg föräldrarna tid på samma utredningshem. Men pappan var pga den dåliga tidigare erfarenheten inte så positiv i början. Men sedan tackade han ja och det blev skitbra för honom om hans barn. De bor nu hos sin pappa på heltid pga mamman inte stabil
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Mammamia) skrev 2019-08-09 01:18:54 följande:

    Ja precis. Jag känner till ett föräldrapar som tidigare hade varit på ett ställe, som var något liknande och (då, många år sen) hade de upplevt stället som hemskt och likt ett fängelse. Men sedan så skildes föräldrarna och mkt konflikter och bråk uppstod. Mamman var ganska kontrollerande och manipulativ vilket gjorde att barnen for illa och orosanmälan kom. Då erbjöd soc varförsäg föräldrarna tid på samma utredningshem. Men pappan var pga den dåliga tidigare erfarenheten inte så positiv i början. Men sedan tackade han ja och det blev skitbra för honom om hans barn. De bor nu hos sin pappa på heltid pga mamman inte stabil


    Aha ok, men vad bra att det blev ett lyckligt slut iaf :) förstår att han var negativ till en början men bra att han tackade ja och bevisade att han kunde ta hand om barnen. Hellre att dom bor hos pappan än mamman eller ett fosterhem liksom.
  • Kenya
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-08-09 01:28:14 följande:

    Aha ok, men vad bra att det blev ett lyckligt slut iaf :) förstår att han var negativ till en början men bra att han tackade ja och bevisade att han kunde ta hand om barnen. Hellre att dom bor hos pappan än mamman eller ett fosterhem liksom.


    Om det finns en eller 2 stabila föräldrar som kan trygga barnen/barnet och är en helt ok förälder så finns det ingen orsak för att ett barn placeras på familjehem. Ibland kan det ocks också vara så att en av föräldrarna inte är så bra medan den andra föräldern är det. Men kan inte den bra föräldern "skydda" barnet ifrån den andre och väljer att fortsätta en relation till den andre föräldern som t.ex har missbruksproblem så kommer även här socialtjänsten se det som att den bra föräldern inte kan skydda barnet och då kan barnet bli placerat ändå. Barnets bästa ska alltid vara i fokus först & inte föräldrarnas.
  • Anonym (Nyfiken)
    Kenya skrev 2019-08-09 07:07:45 följande:

    Om det finns en eller 2 stabila föräldrar som kan trygga barnen/barnet och är en helt ok förälder så finns det ingen orsak för att ett barn placeras på familjehem. Ibland kan det ocks också vara så att en av föräldrarna inte är så bra medan den andra föräldern är det. Men kan inte den bra föräldern "skydda" barnet ifrån den andre och väljer att fortsätta en relation till den andre föräldern som t.ex har missbruksproblem så kommer även här socialtjänsten se det som att den bra föräldern inte kan skydda barnet och då kan barnet bli placerat ändå. Barnets bästa ska alltid vara i fokus först & inte föräldrarnas.


    Självklart!
  • Pope Joan II
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-08-08 16:43:38 följande:
    2 anmälningar är ifrån en person och den sista är från 2 personer som vill jävlas när vi så upp kontakten med dom. Alla tre anmälningar innehåller mängder av lögner och vissa av redan bevisat och vissa bevisas under utredningahemmet
    Okej. Så du bedömer att två personer vill skapa problem för er grundat på att ni inte längre vill umgås med dem - det låter som ett osunt umgänge från början så det är bra att ni inte längre har kontakt med dem. Men den första personen då? Som anmält två gånger, vilka skäl anser du att den människan tycker sig ha för sin oro?
  • Anonym (Nyfiken)
    Pope Joan II skrev 2019-08-09 08:33:29 följande:

    Okej. Så du bedömer att två personer vill skapa problem för er grundat på att ni inte längre vill umgås med dem - det låter som ett osunt umgänge från början så det är bra att ni inte längre har kontakt med dem. Men den första personen då? Som anmält två gånger, vilka skäl anser du att den människan tycker sig ha för sin oro?


    Dom 2 första anmälningarna kom ifrån barnens förskola och dess hemska förskolechef då barnen varit borta ofta pga t ex förkylningar eller magsjuka + att jag har varit sjukskriven och fick då ha barnen på heltid på förskolan på grund av det när den gamle förskolechefen jobbade och när den nya kom så hade hon helt plötsligt en oro om min sjukskrivning och anmälde oss. Vi har bevisat att mycket av hennes anmälan inte stämmer och denna människa (förskolechefen) känner jag sen tidigare och hon har inte ett bra rykte då hon jävlats med MÅNGA mer föräldrar än mig. Kan ge ett exempel på det.

    Jag praktiserade på en förskola där hon tidigare varit chef på. Där hände det incidenter där barns gosedjur försvann eller kunde hittats sönder klippta och efter ett tag så fick ett oskyldigt barn skulden och dom tryckte ner både barnet och dess mamma ner till skorna så det tillslut blev polisanmält. Dom kom sen fram att det var en annan som hade gjort detta och dom hade då behandlat detta barn och dess familj så illa med deras falska anklagelser och hon håller på än idag med det.

    Den 3:e anmälningen kom ifrån 2 personer som vi trodde var två av våra närmsta vänner men som visade sig vara våra fiendér. Bägge två har vi haft problem med tidigare och därav att vi så upp kontakten vilket gjorde en av dom så arg att dom gjorde en falsk anmälan emot oss med såna hemska lögner att vi och socialen har polisanmält det + att vi själva tackade ja till deras alternativ till ett utredningshem då vi själva vill bevisa sanningen.

    Det händer ofta att många föräldrar blir falsk anmälda och det är rent av tragiskt när socialen istället borde ta dom föräldrar som faktiskt inte kan ta hand om sina barn. Sen vet vi vad som är sant och inte.
  • Kenya

    Det är jättesvårt att motbevisa så många anmälningar. Särskilt 4 stycken varav som i ditt fall så kommer 2 av dessa från olika individer. Det ser inte så bra ut "på papper". Får jag fråga om era "fördetta vänner" gjorde en anonym anmälan eller inte till soc? Jag menar, ni verkar ju veta att det r de, eller misstänker ni bara det?

    Det jag vill komma fram till är att när ngn utomstående gör en orosanmälan så väger det mkt tyngre om de "står för" anmälan med namn. Gjorde de den anonymt så tas det ju på allvar det också men det väger inte lika tungt.

  • Anonym (Nyfiken)

    Där har du enormt fel. Jag har vid många tillfällen fått både falska anonym anmälningar men även anmälningar där namnet står. Många av dom har lagts ner direkt när man haft första samtalet mes socialen och resten har dom t ex låtit gå till utredning och Där har man visat vad som stämmer och inte och sen har det lagts ner. Våra handläggare har sagt att om det t ex kommer in fler anmälningar under denna utredning och tiden nere på utredningshemmet, så kommer dom lägga ner det direkt då dom vet sanningen så skriv inte saker du inte vet om!

    4 anmälningar? Vi har fått tre anmälningar! 2 ifrån förskolan och 1 ifrån 2 före detta vänner. Mycket av deras anmälningar har vi redan bevisat och resten görs på utredningshemmet. Dom ringde in och gjorde anmälan och deras namn står på.

    Varje anmälan som kommer in till socialen, måste dom ta på allvar och den tar mottagningsgruppen emot. Sen är det dom som läser igenom anmälan, ringer och pratar med familjen som blivit anmälda och sen tar dom beslut om utredning eller inte. Vissa lagts ner direkt efter det mötet och vissa går till utredning osv.

    Sen är väl kanske inte alla inom socialtjänsten som följer alla regler men tycker inte att du ska skriva sånt du inte vet något om!

  • Sandra99a
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-08-14 12:41:42 följande:

    Där har du enormt fel. Jag har vid många tillfällen fått både falska anonym anmälningar men även anmälningar där namnet står. Många av dom har lagts ner direkt när man haft första samtalet mes socialen och resten har dom t ex låtit gå till utredning och Där har man visat vad som stämmer och inte och sen har det lagts ner. Våra handläggare har sagt att om det t ex kommer in fler anmälningar under denna utredning och tiden nere på utredningshemmet, så kommer dom lägga ner det direkt då dom vet sanningen så skriv inte saker du inte vet om!

    4 anmälningar? Vi har fått tre anmälningar! 2 ifrån förskolan och 1 ifrån 2 före detta vänner. Mycket av deras anmälningar har vi redan bevisat och resten görs på utredningshemmet. Dom ringde in och gjorde anmälan och deras namn står på.

    Varje anmälan som kommer in till socialen, måste dom ta på allvar och den tar mottagningsgruppen emot. Sen är det dom som läser igenom anmälan, ringer och pratar med familjen som blivit anmälda och sen tar dom beslut om utredning eller inte. Vissa lagts ner direkt efter det mötet och vissa går till utredning osv.

    Sen är väl kanske inte alla inom socialtjänsten som följer alla regler men tycker inte att du ska skriva sånt du inte vet något om!


    Det börjar bli allt mer klart varför ni gång på gång får anmälningar emot er.
  • Anonym (Nyfiken)
    Sandra99a skrev 2019-08-14 12:59:27 följande:

    Det börjar bli allt mer klart varför ni gång på gång får anmälningar emot er.


    Jasså gör de? Och hur kan du isåfall veta om alla innehåller sanning eller lögn? Jag känner många andra som även dom varit med om falska socanmälningar och det har ju även kändisar på t ex Youtube?

    Sen har jag alltid bevisat vad som är sant och inte ???? döm inte folk innan du vet den fulla sanningen!
Svar på tråden Ja eller nej till att fara på ett utredningshem under socutredning?