• Anonym (sjusovarn)

    Tungttäcke=Tungdtäcke

    Någon som provat tungt täcke??
    villprova men vi har dubbeltäcke i dag ..
    Tänkte sy i hop två stycken enkel täcken med det blir för stort 
    finns det som enkel tungdtäcken tro
    För att det ska passa påslakanet..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-10 23:55
    Små tunga täcken
    så man kan sy i hop två stycken till ett dubbel ..

  • Svar på tråden Tungttäcke=Tungdtäcke
  • Anonym (Kim)

    Tyngdtäcken bör vara individuella för att formas efter din kropp. Finns att köpa som privatperson men om du har psykiatriskt diagnos kan arbetsterapeuten hjälpa till. Finns alltså i olika vikt.

  • Anonym (sjusovarn)

    Har du någon koll på storlekarna på täckena ..

  • Anonym (Kim)

    Storleken på vuxentäcke är 150x200. Vikten är 4, 6, 8, 10 och 12 kg. Man ska ha ungefär 10% av kroppsvikten.

    Ungefär så. Finns ibland i någon annan storlek och viktintervall. Tänk på att det finns olika material som tyngd också.

  • BurningDiamond
    Anonym (sjusovarn) skrev 2019-08-11 00:23:58 följande:

    Har du någon koll på storlekarna på täckena ..


    Har du provat att googla?

    När jag googlar på tyngdtäcke och vikttäcke och går in på de olika så står det vikter och dimensioner för den specifika produkten.
  • Anonym (Min)

    Min sambo har en och sover som en bebis säger han

    Han fick den via vården. Jag har använt den ett par ggr när jag har problem att somna. Somnar ganska omgående men får tyvärr mardrömmar av täcket.

  • Anonym (:))

    Har kedjetäcke 10kg från somna: somna.se Skulle inte klara mig utan det. Har även testat bolltäcke, men tycker att det lättare knölar sig och blir snett. Som någon redan skrivit kan du få hjälp via vården om du går hos nån; du betalar då en kraftigt subventionerad avgift (600:- där jag bor) för att låna täcket så länge du behöver det (fast det måste förstås göras en bedömning att du verkligen behöver det). Att köpa själv funkar ju också, men är ju ganska dyrt.

  • Anonym (Egna)

    Köp var sitt. Det är redan ett halvt helvete att sätta på lakan på mitt sambos täcke på 10 kg. Att sy ihop två blir inte bra nr 1: De ska vara individuella och nr 2: Ni kommer få jobbigt att bädda.

  • Anonym (xyz)
    Anonym (Egna) skrev 2019-08-11 03:51:21 följande:

    Köp var sitt. Det är redan ett halvt helvete att sätta på lakan på mitt sambos täcke på 10 kg. Att sy ihop två blir inte bra nr 1: De ska vara individuella och nr 2: Ni kommer få jobbigt att bädda.


     


    Och om man nu vill ha ett dubbeltäcke utan att dela detta med någon? Jag kan inte sova med ett vanligt 150-täcke, det är för litet för att vara bekvämt.

  • Anonym (Egna)
    Anonym (xyz) skrev 2019-08-11 11:34:15 följande:

     

    Och om man nu vill ha ett dubbeltäcke utan att dela detta med någon? Jag kan inte sova med ett vanligt 150-täcke, det är för litet för att vara bekvämt.


    Det är inte anpassat att vara så stort. Varför behöver du så stort täcke? Spretar du ut med armar och ben så långt det gå när du sover? Om du fördelar tyngden på säg 8 kg på så stort täcke kommer inte effekten funka.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Egna) skrev 2019-08-11 12:05:20 följande:
    Det är inte anpassat att vara så stort. Varför behöver du så stort täcke? Spretar du ut med armar och ben så långt det gå när du sover? Om du fördelar tyngden på säg 8 kg på så stort täcke kommer inte effekten funka.
    Varför jag vill ha ett dubbeltäcke är väl tämligen irrelevant? Frågan är huruvida  produkten existerar. Jag tror inte det efter en snabb sökning på google, men jag har inte gjort någon noggrannare efterforskning.

    Jag hade ju antagit att de som producerar dessa täcken inte är idioter, utan om de tillverkade täcken i olika storlekar så produceras dessa täcken med viktenhet/ytenhet.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Egna) skrev 2019-08-11 18:43:15 följande:
    De är väl visst relevant varför du behöver ett dubbeltäcke. Effekten av täcket blir fel vid andra dimetioner och tyngd, de är anledningen att du inte hittar några dubbeltäcken. Som du säger, de är inga idioter som gör dessa täcken men den som ifrågasätter varför de inte finns dubbel blir ju automatisk en idiot då.
    Visa mig en trovärdig källa på att effekterna blir fel vid andra dimensioner vid bibehållen vikt/yta-ratio.
  • Anonym (Egna)
    Anonym (xyz) skrev 2019-08-11 18:51:10 följande:

    Visa mig en trovärdig källa på att effekterna blir fel vid andra dimensioner vid bibehållen vikt/yta-ratio.


    Kan du inte räkna ut de själv orkar jag inte förklara mer ingående.

    Dubbel 8 kg täcke blir 16 kg vilket blir förmycket då även kanterna till viss mån tynger ner.

    Men har du 2 st 4 kg täcke kommer tyngden bli förlite på just punkterna som täcket ligger på dig.

    Men visst, gör som du vill. Sy ihop två 8 kg (om du väger 80) om du vill. Men jag rekommenderar inte att gör så.

    Ps: Du är ganska spydig i din svar. Nu kommer jag inte lägga mer tid på någon som inte ens kan tänka ett extra steg själv. Fråga annars företag som säljer dessa tyngdtäcke istället för här, du bli ju bara spydig när du inte får dom svaren du vill ha.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Egna) skrev 2019-08-11 19:09:36 följande:
    Kan du inte räkna ut de själv orkar jag inte förklara mer ingående.

    Dubbel 8 kg täcke blir 16 kg vilket blir förmycket då även kanterna till viss mån tynger ner.

    Men har du 2 st 4 kg täcke kommer tyngden bli förlite på just punkterna som täcket ligger på dig.

    Men visst, gör som du vill. Sy ihop två 8 kg (om du väger 80) om du vill. Men jag rekommenderar inte att gör så.

    Ps: Du är ganska spydig i din svar. Nu kommer jag inte lägga mer tid på någon som inte ens kan tänka ett extra steg själv. Fråga annars företag som säljer dessa tyngdtäcke istället för här, du bli ju bara spydig när du inte får dom svaren du vill ha.
    Om du tycker att det är spydigt att fråga om det existerar dubbeltäcken (vikt-täcken), och att jag vill se källa på att dina antagande stämmer, trots att du kallar alla som ifrågasätter dessa dimensioner för idioter, så har vi definitivt kommunikationsproblem. Tack för att du tagit dig tid, och tack för att du väljer att lämna diskussionen.
  • Anonym (A)
    Anonym (Egna) skrev 2019-08-11 03:51:21 följande:
    Köp var sitt. Det är redan ett halvt helvete att sätta på lakan på mitt sambos täcke på 10 kg. Att sy ihop två blir inte bra nr 1: De ska vara individuella och nr 2: Ni kommer få jobbigt att bädda.
    Håller med
  • Anonym (Egna)
    Anonym (xyz) skrev 2019-08-11 20:10:25 följande:

    Om du tycker att det är spydigt att fråga om det existerar dubbeltäcken (vikt-täcken), och att jag vill se källa på att dina antagande stämmer, trots att du kallar alla som ifrågasätter dessa dimensioner för idioter, så har vi definitivt kommunikationsproblem. Tack för att du tagit dig tid, och tack för att du väljer att lämna diskussionen.


    Självaste frågan är inte spydig, men hur du svarar är spydigt.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Egna) skrev 2019-08-11 20:58:05 följande:
    Självaste frågan är inte spydig, men hur du svarar är spydigt.
    Du får gärna citera och förklara hur jag är spydig, för det har inte varit min intention. Jag tar gärna en bakläxa och försöker uttrycka mig bättre i framtiden.
Svar på tråden Tungttäcke=Tungdtäcke