• Roreza

    Min man tror att jag fått barn med någon annan.

    Jag vet inte hur jag ska börja. Har skrivit flera meningar, men raderat allt för att skriva igen. Men jag skäms över det jag ska skriva:

    Jag och min make har två barn tillsammans. En av våra barn är inte lik honom. Barnet är likt mig, det andra barnet(äldsta) är likt honom. Min man har varit tyst dom senaste dagarna och undvikande. Idag frågade jag vad det var, och han förklarade att det inte var något. Efter flera om och men sa han "Jag har tänkt på att alla som träffar" x"("x" =vårt yngsta barn) säger att han inte är lik mig öht. Han är bara lik dig". Jag sa då att vår äldsta dotter liknar honom, och att vår yngsta liknar mig. Än sen? Då säger han: "jo, men eftersom att vår äldsta liknar mig vet jag till 100%att hon är min. Men jag kan ju inte veta det om" x". Blir HELT ställd eftersom att jag fattar att han är seriös.

    Frågar honom om han tror att jag varit med någon annan. Alltså om det är någon annans barn och han säger "jag vet inte.

    Från början skrattade jag och skojade om det. Men ju mer jag förstår vad han anklagar mig för blir jag nästan äcklad. HUR kan man tro något sånt om sin fru? Jag kanske hade förstått det om jag hade varit en kvinna som hade varit otrogen innan eller gjort något annat bakom hans rygg, men jag har ALLTID varit trogen till 110%. Han har svårt med tillit och har svårt med att jag har haft relationer innan honom. En gång gick han ut för att träna och kom tillbaka 30 min senare. Han slängde upp dörren till vårt sovrum där jag låg och nattade vårt barn. Anledningen? Han trodde att jag var med en annan man i vårt sovrum.

    Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men jag kanske bara vill skriva av mig. Hur ska jag hantera honom? Har oftast varit lugn, men ibland blir det för mycket och då skäller jag på honom, men han blir istället irriterad och nästan arg. Har någon varit i samma situation?

    Har aldrig någonsin pratat om hans sätt att vara med någon, därav av mitt inlägg tror jag. Känner mig ensam och det känns som att vårt band inte alls känns starkt när han håller på såhär.

  • Svar på tråden Min man tror att jag fått barn med någon annan.
  • Roreza
    Xenia skrev 2019-08-20 13:13:02 följande:
    Men tänk om dina barn tjatar om något, ger du verkligen efter varje gång för att du inte orkar med bråk? Om de vet att mamma inte ger efter för tjat blir det mindre tjat i framtiden. Det är samma sak här. Du vägrar istadigt att byta om och upprepar "du bestämmer inte över min klädsel".

    Klart man inte vill bråka inför barnen. Men vad ger du nu för budskap till barnen, jo: "Pappa bestämmer över mamma. Män bestämmer över kvinnor." En dotter lär sig att kvinnor underkastar sig män, och kommer därför att underkasta sig sin pojkvän/sambo i framtiden, en son lär sig samma sak och kommer att kräva underkastelse av sin framtida flickvän/sambo. Om nu din man lärt sig att en man har rätt att kontrollera sin kvinna, bryt den onda kedjan.

    Jag förstår att du tycker det är pinsamt att berätta detta för dina vänner/syskon/föräldrar. Men varför inte ringa till en Kvinnojour? Det är inte samma sak som att du måste flytta dit, men du kan få stöd och information där.

    Du har helt rätt igen, jag håller med dig till 100%. Jag är hård när det kommer till mina barn, jag ger inte efter. Men, när det kommer till min man har jag bara gett upp. Jag har sagt flera gånger att han inte bestämmer vad jag ska ha på mig och då har han sagt att han gör det, för att jag är hans fru. Låter ännu sjukare när jag skriver ner det. Man äger ju inte en person bara för att man är gift med personen.  Han vill inte att andra män ska kolla på min kropp och tänka "äckliga tankar". Han har t.e.x sagt att vissa klädesplagg måste jag slänga för att dom är "avslöjande", och då handlar det om helt vanliga kläder. Det är SÅ frustrerande att han bestämmer. Jag växte upp i en familj med en bror och en pappa som ALDRIG sa åt mig vad jag skulle ha på mig, att jag inte fick ha killkompisar osv osv. Min pappa hade nog lackat rejält om han fick höra om det här.

    Jag har aldrig reflekterat över att min dotter kommer att lära sig att kvinnor underkastar sig män. Hade blivit galen om jag fick reda på att min dotters pojkvän/man styr henne, eller om min son styr sin flickvän/fru. Det är för att det absolut inte är ok någonstans. Jag vill inte att mina barn får en skev bild av hur en man/kvinna "ska vara".


    Nästa gång han börjar hålla på ska jag stå upp för mig själv, även om det kommer resultera i bråk och tjafs i flera dagar. Han kommer väl ge upp nångång? Inte för att det har hänt förut, men får se denna gång.

  • Roreza
    Bagar Bengtsson skrev 2019-08-20 16:46:44 följande:

    Jag har läst en tråd här inne där det kom fram efter dryga tre år att pappan inte var den biologiska pappan. Hon ville skiljas och tog själv hand om barnet. Den som varit pappa i drygt tre år var självklart bedrövad men en mor "har alltid rätt" och iom att hon då flyttade ihop med den biologiska pappan så menade hon på att eftersom du inte har nåt biologiskt band till barnet så får du inte längre träffa det. ÖVER TRE ÅR- FY FAAN! Han står maktlös!


    Kom inte och säg att vi män skiter i barnet, trots att vi inte är biologisk pappa till barnet. Man skapar en kärlek till barnet och det gör många även med bonusbarn.


    Herregud. Den där kvinnan låter iskall. Hon har ju lurat honom totalt. Om hon hade haft lite hjärta så hade hon låtit barnet och "pappan" ha lite kontakt iaf. Stackars barn dessutom :(
  • Anonym (Dna)

    Gör ett Dna-test. Eller, låt pappan beställa hem, fixa, betala för dna-testet, det är ju han som vill veta.

    Märkligt att så få kvinnor kan sätta sig in i mäns situation.

    Som kvinna är du alltid 100% säker pga att barnet växer inuti dig.

    Men ca 10%av barn (är olika siffror i olika studier, men denna siffra brukar vara återkomnande), har en annan pappa än man tror.

    Så, det är faktiskt inte så märkligt att män vill ka konkreta bevis.

    Jag har sett o läst flera dokumentärer/texter om män som sent fick veta att de inte var biologisk pappa. Vilket trauma.

    Nej, gör ett dna-test bara och få det ur världen. Och by the way, jag är kvinna och skulle vara helt ok med om barnens pappa gjorde dna-test, så länge testen var seriösa/pålitliga. För jag har inget att dölja.

  • Roreza
    Anonym (Dna) skrev 2019-08-20 18:49:59 följande:

    Gör ett Dna-test. Eller, låt pappan beställa hem, fixa, betala för dna-testet, det är ju han som vill veta.

    Märkligt att så få kvinnor kan sätta sig in i mäns situation.

    Som kvinna är du alltid 100% säker pga att barnet växer inuti dig.

    Men ca 10%av barn (är olika siffror i olika studier, men denna siffra brukar vara återkomnande), har en annan pappa än man tror.

    Så, det är faktiskt inte så märkligt att män vill ka konkreta bevis.

    Jag har sett o läst flera dokumentärer/texter om män som sent fick veta att de inte var biologisk pappa. Vilket trauma.

    Nej, gör ett dna-test bara och få det ur världen. Och by the way, jag är kvinna och skulle vara helt ok med om barnens pappa gjorde dna-test, så länge testen var seriösa/pålitliga. För jag har inget att dölja.


    Jag har inte heller något att dölja. Jag har sagt till min man att jag går med på det. Jag tänker mer att han borde lita på mig, för jag har aldrig gjort något som resulterat i att jag svikit hans förtroende. Tvärtom, jag har gått med på saker bara för att lugna ned hans konstiga tankar och föreställningar. För mig, som kvinna, är det kränkande när min man inte litar på mig. Att mer eller mindre, utan några som helst belägg eller berättigad misstanke, anklaga mig för att jag legat med en annan man är sjukt. Om jag hade varit otrogen, ABSOLUT, hade förstått honom till 110%. Men det finns inte en enda logisk förklaring till hans misstankar om att vår yngsta inte är hans.
  • Roreza
    Inteutanproblem skrev 2019-08-20 10:15:04 följande:
    Stärk dig själv så kommer du komma till en punkt där du klarar att välja helt själv om du ska vara kvar eller lämna. Innan man nått den punkten har man inget val, eller rättare sagt man tror att man inte har ett val. (Att stärka sig själv är bland annat att inse att det ens partner gör mot en inte är normalt förekommande i normala relationer, samt att man inte förtjänar att bli behandlad så).

    Jag nådde den punkten genom att träffa en psykolog i ungefär 1 års tid, och sen faktumet att exet på allvar börjat trycka på om att jag skulle säga upp bekantskapen med min bästa vän, den enda vännen jag hade kvar för övrigt, var droppen som fick bägaren att rinna över.

    Jag ska verkligen försöka att stå upp för mig själv.


    Verkligen starkt av dig att ta dig ur en sån situation. Du är grym. Hoppas allt är bra med dig idag.

  • Anonym (Dna)
    molly50 skrev 2019-08-19 22:13:59 följande:

    Jag förstår hur du menar. Och visst kan jag förstå att män kan vilja ha obligatoriskt faderskapstest.

    Men samtidigt så måste ju män förstå att man som kvinna kan bli sårad om ens man sen många år plötsligt börjar tvivla på att ett eller flera av hans barn är hans.

    Min man och jag har varit ett par i 17 år. Vårt yngsta barn är mer likt mig än honom. Precis som för TS.

    Om han då plötsligt skulle börja tvivla på att han är pappan så skulle jag inte bara bli sårad utan även mäkta förvånad.

    Förvånad över att han ens kan tänka så och sårad över att han måste misstänka att jag varit otrogen.

    Jag förstår att det måste kännas fruktansvärt att få reda på att det barn man tagit hand om som om det vore ens eget inte är ens biologiska barn. Det är helt oförlåtligt att ljuga om en sådan sak.

    Men bara för att några kvinnor gör så ska väl inte alla kvinnor behöva bli misstrodda?


    Tyvärr är ju otrohet väldigt vanligt i dagens samhälle, så det är inte precis en helt irrationell oro många män har.

    Det händer, alltför ofta, att män - som inte hade en aning- får veta att de inte är biologisk pappa.

    Om män behöver ett faderskapstest för att gå all in i relationen med sina barn, ge dem en trygg och säker uppväxt utan tvivel på om barnen är deras- varför inte göra ett faderskapstest? Det finns ju liksom ingen anledning att inte göra det.

    Jämför med om man var lite osäker, som mamma, om barnet kanske blivit förväxlat på BB (om du visste att 10% av alla barn blir förväxlade på bb). Skulle du då inte vilja göra dna-test för att vara säker på att få med dig rätt barn hem?

    Eller spelar det ingen roll om barnet råkat förväxlats o du får en okänd människas barn hem att uppfostra som ditt?

    Vi måste sluta låtsas som att dna inte spelar någon roll. Det gör det. Sjukdomshistoria mm, det är viktigt att veta.
  • Inteutanproblem
    Roreza skrev 2019-08-20 19:04:32 följande:

    Jag ska verkligen försöka att stå upp för mig själv.

    Verkligen starkt av dig att ta dig ur en sån situation. Du är grym. Hoppas allt är bra med dig idag.


    Det tar ofta tid att stärka sig själv, så klandra inte dig själv eller känn dig misslyckad om du inte riktigt klarar av det på en gång. Rom byggdes inte på en dag, vilket låter klyschigt men är ju faktiskt sant.

    Tack så mycket! Du är också stark och grym, jag lovar att det finns där inom dig.

    Allt är fint här idag, varit mycket utomhus då värdet varit underbart fint. Hoppas du fått ha en bra dag, så bra som möjligt i alla fall. Ta hand om dig <3
  • molly50
    Roreza skrev 2019-08-20 17:56:18 följande:
    Han har faktiskt inte dragit upp det något mer sen 2 dagar tillbaka. Han sa att han förstod att det han tänkte var sjukt och att han innerst inne vet att vår yngsta är hans, men att han inte kan kontrollera sina tankar. Men om han drar upp det igen kommer jag att kräva att han går i terapi, annars blir det inget faderskapstest. Om han kan sätta "krav" på mig som är kränkande så måste han ta tag i sina problem i retur genom att träffa en psykolog.
    Det är bra att han i alla fall inser det. men han måste,som sagt,ta tag i det här och söka hjälp innan det spårar ur.
    Annars finns risken att även barnen lär sig att det är så en kvinna ska behandlas. Så stå på dig! 
  • molly50
    Anonym (Dna) skrev 2019-08-20 19:07:37 följande:
    Tyvärr är ju otrohet väldigt vanligt i dagens samhälle, så det är inte precis en helt irrationell oro många män har.

    Det händer, alltför ofta, att män - som inte hade en aning- får veta att de inte är biologisk pappa.

    Om män behöver ett faderskapstest för att gå all in i relationen med sina barn, ge dem en trygg och säker uppväxt utan tvivel på om barnen är deras- varför inte göra ett faderskapstest? Det finns ju liksom ingen anledning att inte göra det.

    Jämför med om man var lite osäker, som mamma, om barnet kanske blivit förväxlat på BB (om du visste att 10% av alla barn blir förväxlade på bb). Skulle du då inte vilja göra dna-test för att vara säker på att få med dig rätt barn hem?

    Eller spelar det ingen roll om barnet råkat förväxlats o du får en okänd människas barn hem att uppfostra som ditt?

    Vi måste sluta låtsas som att dna inte spelar någon roll. Det gör det. Sjukdomshistoria mm, det är viktigt att veta.
    Jag har inget emot faderskapstest. Det är inte det. Jag har bara lite svårt att förstå varför man plötsligt,efter många år,ska börja tvivla på att ett eller flera av ens barn är ens biologiska.
    Om det finns anledning att misstänka otrohet så har jag full förståelse.
    Men när det handlar om en man som TS man,,som är sjukligt svartsjuk även i andra avseenden. Då har jag lite svårare att förstå det.
    Det kan faktiskt vara kränkande även för kvinnan.
  • Anonym (Mm)
    Roreza skrev 2019-08-18 00:19:34 följande:

    Jag är TS. Jag svarade på ditt inlägg. Han har alltid varit svartsjuk och jag trodde att det skulle bli bättre efter att jag visat honom att jag inte har något att dölja.

    Tycker du verkligen att ett faderskapstest borde vara obligatoriskt? Tycker att det på något sätt känns förnedrande. Speciellt om det inte finns någon grund för det hela.


    Fast det finns det ju grund för. Tror jag läste nån gång att 10% av alla födslar är det inte den pappan som tror att han är pappa som egentligen är det. Ganska hög siffra. Och eftersom man inte på förhand vet vilka de är skulle man behöva testa alla
Svar på tråden Min man tror att jag fått barn med någon annan.