• Anonym (Jjjj)

    Droger som inte syns på drogtest.

    Har länge haft oroskänslor runt min sons beteende, har själv haft drogproblem som ung, och oroar mig för att han ska ha börjat med något, vilket han alltid förnekar. Mest oroar jag mig pga hans svängiga humör och temperament, något som bara varit ett problem i ca 1 år.

    Hittade en påse med pulverrester i hans rum och det luktar som amfetamin tycker jag, eller någon kemisk lukt i alla fall.

    Jag tänker testa påsen då det verkar vara det enda sättet att få reda på sanningen. Jag vill göra detta för att hjälpa honom så tidigt som möjligt.

    Finns det någon drog som ser ut som vitt pulver som inte syns på en sticka för amfetamin, thc, ecstacy, benso, thc, metamfetamin, kokain och opiater?

  • Svar på tråden Droger som inte syns på drogtest.
  • Anonym (Farsan)
    Anonym (Tram) skrev 2019-08-19 09:12:16 följande:
    Speciellt till föräldrar som inte klarar att göra det de borde.
    Och vad borde vi föräldrar göra? Det är i det närmaste omöjligt att veta vad man som föräldrar ska göra då det handlar om ens barns användande av narkotika.

  • Anonym (Tram)
    Anonym (Farsan) skrev 2019-08-19 10:50:50 följande:

    Och vad borde vi föräldrar göra? Det är i det närmaste omöjligt att veta vad man som föräldrar ska göra då det handlar om ens barns användande av narkotika.


    Jag har gett förslag i tidigare inlägg.

    Som förälder blir man snabbt medberoende eller sparkar med alla ben och armar samtidigt. Det förstår jag!!!!

    Problemet är när man slutar tänka rationellt.

    Det är bättre att en utomstående som är proffs och har erfarenhet tar den biten. Det kostar inget. Vi har ett välfärdssamhälle. Använd det medans det går.
  • Anonym (Farsan)
    Anonym (Tram) skrev 2019-08-19 11:26:44 följande:
    Jag har gett förslag i tidigare inlägg.

    Som förälder blir man snabbt medberoende eller sparkar med alla ben och armar samtidigt. Det förstår jag!!!!

    Problemet är när man slutar tänka rationellt.

    Det är bättre att en utomstående som är proffs och har erfarenhet tar den biten. Det kostar inget. Vi har ett välfärdssamhälle. Använd det medans det går.
    Vi har försökt, med både BUP, kuratorer och psykiatriker vi blivit tilldelade. Nu har han fyllt 18 och vill inte gå på sådant eftersom han anser sig inte behöva det.

    Han har skött sig bra ett tag (tror vi), men nu känns det plötsligt inte rätt längre. Innan vi försöker tvinga honom till vården vill vi vara mer säkra på vår sak.

  • klyban
    Anonym (Farsan) skrev 2019-08-19 10:50:50 följande:
    Och vad borde vi föräldrar göra? Det är i det närmaste omöjligt att veta vad man som föräldrar ska göra då det handlar om ens barns användande av narkotika.

    Hade vi tillåtit fakta på området, så skulle vi troligtvis ha en större framgång att få folk inte börja med droger i samma frekvens som nu.
    Hade vi tillåtet sjukvården har oinskränkt översyn på området, så skulle det också öka folkhälsan kring droger.

    För en sak som är skrivet i sten, det är att folk droger sig oavsett vad lagen säger.
    Och inget någonsin kommer ändra detta.


    Som förälder får man först ta ett förutsättningslöst samtal och när det uppdagats.
    Och försöka förstå vad som är vad, i dessa kan man aldrig ifrågasätta.(Och ifrågasätta finns det gott om tid att göra efter detta samtal, om man trodde annat).


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Dimor?)
    Anonym (Tram) skrev 2019-08-19 07:41:19 följande:

    Tramadol synd inte på opiater eftersom den är syntetisk.

    Tänk även på att vanliga voltaren och dimor som finns receptfritt kan ge utslag på opiater om man överdriver konsumtion.

    Du ska köpa stickor med låg detektorn. Då vet du om han använt en gång eller flera.

    Tänk oxå på hur du vill bemöta ett positivt resultat. Jag rekommenderar att ta med honom till en drogterapeut. Boka en tid och ta med honlm utan att berätta innan. Döm inte. Säg bara att du vill att han lyssnar och sen ser du reaktionen. Gan kan omöjligt ljuga när han ställa mot väggen så. Låt honom pratat enskilt med terapeuten. De har sekretess. De kan sånt. Låt dom ordna det. Sen bokar du själv ett samtal som närstående.

    Jag har varit missbrukare i många år. Mina föräldrar har försökt allt. Först när jag kom till egen insikt ville jag ha hjälp. Det tog 15år. Du kan stoppa det innan det eskalerar, men du kan även svika honom genom fel teknik.


    Måste bara fråga om jag läste rätt, menar du Dimor som man tar vid diarré?
  • Anonym (Tram)
    Anonym (Dimor?) skrev 2019-08-19 20:02:23 följande:

    Måste bara fråga om jag läste rätt, menar du Dimor som man tar vid diarré?


    Ja tyvärr... jag är en av anledningarna till att du måste be kassörskan att ta fram dimor bakom disken. 2017 dog 11 personer i överdos av loperamid (substansen) i Sverige. Flera andra fick bestående skador på hjärtat (jag), och är på så vis handikappade för livet. Min mage kommer aldrig att funka normalt igen. Det är antingen allt på en gång (osmält mat) eller förstoppad i 14 dagar.

    Jag ångrar mig mer att jag tog dimor än att jag sabbade mitt liv med smärtstillande.

    Överdoserar du dimor så får du ett rus. Man blir glad, positiv, euroforisk, allt är glatt och muntert. Och du är social och orädd. Men du får jäkla kramper i magen och kan inte skita alls. Du får plocka ut bajset i värsta fall eller överdosera laxermedel.

    Blir det för mycket- var god anmäl inlägget. Men kom ihåg, blunda inte för verkligheten.
  • Anonym (Dimor?)
    Anonym (Tram) skrev 2019-08-19 22:26:14 följande:

    Ja tyvärr... jag är en av anledningarna till att du måste be kassörskan att ta fram dimor bakom disken. 2017 dog 11 personer i överdos av loperamid (substansen) i Sverige. Flera andra fick bestående skador på hjärtat (jag), och är på så vis handikappade för livet. Min mage kommer aldrig att funka normalt igen. Det är antingen allt på en gång (osmält mat) eller förstoppad i 14 dagar.

    Jag ångrar mig mer att jag tog dimor än att jag sabbade mitt liv med smärtstillande.

    Överdoserar du dimor så får du ett rus. Man blir glad, positiv, euroforisk, allt är glatt och muntert. Och du är social och orädd. Men du får jäkla kramper i magen och kan inte skita alls. Du får plocka ut bajset i värsta fall eller överdosera laxermedel.

    Blir det för mycket- var god anmäl inlägget. Men kom ihåg, blunda inte för verkligheten.


    Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.. Har själv tarmsjukdom och tar Dimor och Egazil dagligen, ibland väldigt stora doser Dimor. Har aldrig ens behövt visa leg vid uttag på apoteket, får det på recept sen 20 år tillbaka, och har aldrig hört om dessa biverkningar. Och har inte upplevt dessa heller.
  • Anonym (Tram)
    Anonym (Dimor?) skrev 2019-08-19 23:36:11 följande:

    Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.. Har själv tarmsjukdom och tar Dimor och Egazil dagligen, ibland väldigt stora doser Dimor. Har aldrig ens behövt visa leg vid uttag på apoteket, får det på recept sen 20 år tillbaka, och har aldrig hört om dessa biverkningar. Och har inte upplevt dessa heller.


    Stora doser för mig är 80-100 tabletter på en och samma näve. Dom doserna är du inte uppe i hoppas jag? Maxdosen per dygn normalt är 8tabletter.

    Egazil är mot kramper väl?

    Du behlver inte visa leg. De är receptfria. Men går du in i ett apotek så finns just dimor bakom kassan för att stöldrisken är enorm för ungdomar som söker ett rus.

    Googla på loperamid- arytmier eller dimor-dödsfall ja vad som. Gå in o läs på Flashback.

    Medicin är inte ofarlig. Åh nej. Men förhoppningsvis är man inte lika korkad som jag.
  • Anonym (Jjjj)
    Anonym (Farsan) skrev 2019-08-19 09:08:25 följande:

    Men stickorna här kräver ju urinprov. Ska du konfrontera och kräva urinprov?

    Skulle mina föräldrar föreslagit det skulle jag hatat dem utan like, trots att jag aldrig tagit droger.

    Det finns ju sådana där stickor som de har på flygplatserna, som de kan rota med i bagaget och se om det finns/funnits spår av droger där. Med en sådan sticka skulle man kunna kolla rummet diskret. Och sedan avgöra vad nästa steg är.


    Nej, det går att lösa upp pulvret i vatten.
  • Anonym (Jjjj)
    Anonym (Tram) skrev 2019-08-19 07:41:19 följande:

    Tramadol synd inte på opiater eftersom den är syntetisk.

    Tänk även på att vanliga voltaren och dimor som finns receptfritt kan ge utslag på opiater om man överdriver konsumtion.

    Du ska köpa stickor med låg detektorn. Då vet du om han använt en gång eller flera.

    Tänk oxå på hur du vill bemöta ett positivt resultat. Jag rekommenderar att ta med honom till en drogterapeut. Boka en tid och ta med honlm utan att berätta innan. Döm inte. Säg bara att du vill att han lyssnar och sen ser du reaktionen. Gan kan omöjligt ljuga när han ställa mot väggen så. Låt honom pratat enskilt med terapeuten. De har sekretess. De kan sånt. Låt dom ordna det. Sen bokar du själv ett samtal som närstående.

    Jag har varit missbrukare i många år. Mina föräldrar har försökt allt. Först när jag kom till egen insikt ville jag ha hjälp. Det tog 15år. Du kan stoppa det innan det eskalerar, men du kan även svika honom genom fel teknik.


    Jag är ju själv fd missbrukare, så jag vet ungefär hur det fungerar. Det gör en ju dock bara mer rädd.
  • Anonym (Jjjj)
    Anonym (Tram) skrev 2019-08-19 09:12:16 följande:

    Finns även stickor för saliv.

    De dom har på tv kräver en svindyr maskin med svindyr programvara. Då är det nog billigare att låsa in ungen tills han är ren och vara världens sämsta(?) förälder.

    Dessutommbevisar det ingenting. Du kan ha varit på fest där droger förkommit. Du kan säga att du lånat ut dina saker. Att en kompis varit i rummet. En missbrukare är expert på lögner och manipulation. Speciellt till föräldrar som inte klarar att göra det de borde.


    Min son är dock en rätt ärlig person om man är rak. Han är väldigt dålig på att ljuga.

    Inte klarar göra det de borde? Hur menar du.
  • Anonym (Jjjj)
    Anonym (Tram) skrev 2019-08-19 11:26:44 följande:

    Jag har gett förslag i tidigare inlägg.

    Som förälder blir man snabbt medberoende eller sparkar med alla ben och armar samtidigt. Det förstår jag!!!!

    Problemet är när man slutar tänka rationellt.

    Det är bättre att en utomstående som är proffs och har erfarenhet tar den biten. Det kostar inget. Vi har ett välfärdssamhälle. Använd det medans det går.


    Det där är dock skitsnack tyvärr. Man vill att det är så, ett välfärdssamhälle etc etc, men så är det inte. Kanske för dig, men absolut inte för oss när vi sökt stöd.
  • Anonym (Tram)
    Anonym (Jjjj) skrev 2019-08-28 23:54:21 följande:

    Det där är dock skitsnack tyvärr. Man vill att det är så, ett välfärdssamhälle etc etc, men så är det inte. Kanske för dig, men absolut inte för oss när vi sökt stöd.


    Nu vet jag inte var ni bor. Men googla drogterapeut. Jag bor i södra Sverige och här har vi gott om missbruk.

    De kostar inget. De för inga journaler. Allt är anonymt. Du behlver inte ens uppge namn. Finns många ställen.

    Antagligen har du inget konkret, därför får ni ingen hjälp. Och det beklagar jag verkligen!

    Ärligt talat så är familjeliv nog det sista stället jag hade förväntat mig hitta en lösning på. Har du provat Flashback? Ring 1177 och fråga vad du ska göra. Vill du utnyttja dina skattepengar innan de är slut så jobba jobba jobba!
Svar på tråden Droger som inte syns på drogtest.