• Vabo

    HJÄLP MITT HÅR!!!

    Hej! Jag har väldiga problem när det kommer till mitt hår. Jag får oftast väldigt stora tuvor som tar timmar att lösas ut. Men idag har jag fått ett vad man kan säga SKATBO! I mitt huvud..detta är väldigt svårt att lösas ut och jag tittade på en annan tråd (dock vart den några år gammal) men där stod det testa kokosfett!!! Det gjorde jag:) lyckades det? Nej,det blev värre så nu sitter jag här på toaletten och försöker få ut kokosfettet från håret också:)) men har ni något tips på HUR man får bort knutor/tuvor från håret snälla hjälp! Jag går fortfarande i skolan och börjar imorgon och vill inte komma ovårdad till skolan pm ni hajar:)) tack????

  • Svar på tråden HJÄLP MITT HÅR!!!
  • viseversa
    Vabo skrev 2019-08-20 18:30:30 följande:
    Min pappa bryr sejj faktiskt inte så jätte mke..bara jag inte är ivägen för honom så är jag tillräcklig.
    Låter hemskt ts. En hårborste kostar ju typ ingenting liksom. Han är skyldig att förse dig med det du behöver och jag tycker en hårborste ingår där.
  • Vabo

    Mmm...jag har nu länge stått och tvättat mitt hår och jag har borstat med denna borsten...jag frågade om han kunde hjälpa till men då blir han bara arg..för jag gör bara fel vart jag än är å går...de säger han iallafall själv

  • lammet

    Men fina du, så kan du ju inte ha det. Kan du inte bo hos din mamma eller någon vän/släkting? Låter jobbigt att ha en pappa som är mest arg=(.

  • Mantrasina

    1) Det låter som om du behöver en utredningskam! Blöt hela håret, ha i mycket balsam, kamma eller borsta tills håret är utrett, skölj ur balsamet.

    2) Alla hår tål inte att borstas flera gånger om dagen. Jag har exempelvis jättelockigt hår som slår knutar på sig själv, och om jag skulle borsta mitt hår ens en gång om dagen skulle det definitivt se ut som ett skatbo oavsett vilka uppsättningar jag försökte med även om det vore utrett. Jag tvättar håret 1-2 ggr per vecka (det räcker gott och väl och blir inte sunkigt utan håller sig fräscht och snyggt då) och reder ut det i samband med det, aldrig mellan. Så det gäller att hitta vad som passar dig.

    3) Din pappa förstår antagligen inte ditt problem. Har du någon annan vuxen du kan vända dig till?

    4) Hoppas det löser sig för dig, det är tråkigt att känna att håret bara är ett enda skatbo, särskilt inför skolstarten och alla klasskompisar och så. Får du inte ordning på det ikväll så sätt upp det i en knut eller så, och låt det vara tills du kan få ordning på det.

  • Anonym (skrutt)
    Anonym (N) skrev 2019-08-20 20:28:52 följande:

    Silikonbaserat glidmedel!


    Nu var du rolig, va? 
  • Anonym (A)

    Dränk tovorna i hårolja och sen försök kamma ut dom med en kam. Det kan ta tid men det brukar hjälpa på mitt hår.

  • Anonym (N)
    Anonym (skrutt) skrev 2019-08-21 10:47:32 följande:

    Nu var du rolig, va? 


    Nej, det funkar jättebra. Ha i i torrt hår. Tar en stund innan det verkar.
  • Anonym (na)

    Du behöver en grov gles kam (typ utredningskam). Du ska inte använda borste.
    När du kammar så börja i små etapper nerifrån, alltså inte hela längden uppifrån och ner. Kamma sakta och försiktigt.
    När du kammar håret varje dag så har du en bra grund och det blir inte särskilt jobbigt att kamma.
    Tvätta med schampo i hårbotten och ta balsam i hårlängderna. Låt det sitta i medan du tvålar in kroppen.
    kamma håret när det torkat, det sliter mindre.

  • Inteutanproblem
    Mantrasina skrev 2019-08-20 22:04:33 följande:

    1) Det låter som om du behöver en utredningskam! Blöt hela håret, ha i mycket balsam, kamma eller borsta tills håret är utrett, skölj ur balsamet.

    2) Alla hår tål inte att borstas flera gånger om dagen. Jag har exempelvis jättelockigt hår som slår knutar på sig själv, och om jag skulle borsta mitt hår ens en gång om dagen skulle det definitivt se ut som ett skatbo oavsett vilka uppsättningar jag försökte med även om det vore utrett. Jag tvättar håret 1-2 ggr per vecka (det räcker gott och väl och blir inte sunkigt utan håller sig fräscht och snyggt då) och reder ut det i samband med det, aldrig mellan. Så det gäller att hitta vad som passar dig.

    3) Din pappa förstår antagligen inte ditt problem. Har du någon annan vuxen du kan vända dig till?

    4) Hoppas det löser sig för dig, det är tråkigt att känna att håret bara är ett enda skatbo, särskilt inför skolstarten och alla klasskompisar och så. Får du inte ordning på det ikväll så sätt upp det i en knut eller så, och låt det vara tills du kan få ordning på det.


    Jag har tjockt hår med mycket självfall och gör som ovan här. Att hålla på och borsta håret ställer till med kaos i mitt hår också! Så TS även om du inte har lockigt hår likt Mantrasina här kan det ändå vara sån att tex borstning och hur du sköter ditt hår i övrigt inte passar just ditt hår. Prova en gles kam istället, eller red bara ut med fingrarna i duschen när du har i balsamet.

    Vad du tvättar håret med kan ha stor betydelse för hur ditt hår beter sig, jag själv kör mest på balsam metoden men väver in med ett godkänt schampo för den metoden lite nu och då. Vilket har funkat bättre för mig än något annan.
  • Kokoskorven
    Anonym (N) skrev 2019-08-21 11:18:45 följande:
    Nej, det funkar jättebra. Ha i i torrt hår. Tar en stund innan det verkar.
    Tror jag säkert, men läste du TS inlägg? Om hennes pappa inte tänker köpa en vanlig hårborste, är det då troligt att han skulle köpa glidmedel?
  • Vabo

    Hej allihopa! Jag fick ut mitt hår igår hahaha???? tack så jätte mke för alla fina tips:)) är enormt tacksam??

  • Anonym (na)
    Vabo skrev 2019-08-23 21:43:40 följande:

    Hej allihopa! Jag fick ut mitt hår igår hahaha???? tack så jätte mke för alla fina tips:)) är enormt tacksam??


    Hur gjorde du för att lyckas?
  • nnnnnnnn
    Anonym (A) skrev 2019-08-27 22:02:16 följande:
    Den sliter väl på håret?
    Det gör väl allt man gör?

    Men denna är ovanligt mjuk och ändå funkar den bra.

    Värt att testa!
  • Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2019-08-27 22:40:47 följande:

    Det gör väl allt man gör?

    Men denna är ovanligt mjuk och ändå funkar den bra.

    Värt att testa!


    Nej inte allt. Jag har en svinborste som inte sliter alls på håret eftersom borsten inte går in i stråna och skadar dom som vanliga borstar gör.
Svar på tråden HJÄLP MITT HÅR!!!