• Anonym (Blivande mamma)

    Vad tycker ni om namnet?

    Vad tycker ni om namnet Leonidaz?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?
  • Anonym (Dokusåpa)
    EliS86 skrev 2019-08-23 10:34:57 följande:

    Suck vad taskiga kommentarer vissa kommer med, tvivlar starkt på att samma ton skulle hållas i ett ?verkligt? samtal :/

    Hursomhelst, kanske inte riktigt min stil på namn men jag fattar grejen och tycker inte alls man behöver ha grekiskt påbrå för namnet?

    Ingen som kräver att ex Jack eller Kevin har amerikanskt/brittiskt ursprung för att inte vara konstigt... har ni tänkt Leo som smeknamn? Eller Leon? Har en vän med en son som heter Leonel som jag tycker är superfint, kanske ett alternativ? De fick för övrigt frågande kommentarer i början men nu är det så självklart att han heter så! Eller Lionel som är vanligare i engelsktalande länder.

    Leonidas med S kan jag hålla med om som tidigare föreslagit. Oavsett vad som sägs och vilka reaktioner ni får inledningsvis så kom ihåg att det lägger sig, namn är så jäkla subjektivt och alla har en åsikt men sen växer oftast namnet med personen ändå. En fin och sympatiskt son kommer ge namnet en fin och sympatisk klang :)


    En sak som jag inte förstår när man namnger sina barn... varför ska man tänka på smeknamn? Man ger sitt barn ett namn för att barnet ska heta - som i detta fall Leonaidiz.

    Ska man kalla barnet Leo eller Leon så kan man väl lika gärna döpa barnet till ett smeknamn som man i så fall ska sitta och klura på?

    Smeknamn kommer ju ofta på grund av att syskon eller kompisar i tidig ålder inte kan uttala namnet. Jag växte upp med en killkompis som heter Dennis men när jag var 3 år så sa jag Dendin. En annan kompis heter Adam och jag sa Madam till honom.

    Om dom väljer Leonaidiz och syskon/kompisar säger Eona - där har du ett smeknamn. Men det kanske inte är lika attraktivt som Leo eller Leon?

    Man gör ju barnet förvirrat
  • Kokoskorven
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2019-08-21 09:40:09 följande:

    Vad tycker ni om namnet Leonidaz?


    Snyggt om du skippar z. Leonidas är en antik hjälte från Sparta.
  • Kokoskorven
    Kokoskorven skrev 2019-08-23 11:04:06 följande:
    Snyggt om du skippar z. Leonidas är en antik hjälte från Sparta.
    ...fast Hektor var ännu bättre! Cool
  • trollhona
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2019-08-21 09:40:09 följande:

    Vad tycker ni om namnet Leonidaz?


    Leonidas är ett jättefint namn, skulle köra med s på slutet istället för z dock.
  • EliS86
    Anonym (Dokusåpa) skrev 2019-08-23 10:48:41 följande:

    En sak som jag inte förstår när man namnger sina barn... varför ska man tänka på smeknamn? Man ger sitt barn ett namn för att barnet ska heta - som i detta fall Leonaidiz.

    Ska man kalla barnet Leo eller Leon så kan man väl lika gärna döpa barnet till ett smeknamn som man i så fall ska sitta och klura på?

    Smeknamn kommer ju ofta på grund av att syskon eller kompisar i tidig ålder inte kan uttala namnet. Jag växte upp med en killkompis som heter Dennis men när jag var 3 år så sa jag Dendin. En annan kompis heter Adam och jag sa Madam till honom.

    Om dom väljer Leonaidiz och syskon/kompisar säger Eona - där har du ett smeknamn. Men det kanske inte är lika attraktivt som Leo eller Leon?

    Man gör ju barnet förvirrat


    Jag håller inte med angående smeknamn. Tycker det är en tråkig trend som vuxit fram där man döper till smeknamn i stället för ursprungliga former på namn men det är enbart min personliga åsikt såklart.

    Kärt barn har många namn, genom åldrar kan smeknamn ändras men ens riktiga namn består. Har själv haft smeknamn när jag va barn som inte alls gick hem i tonåren och i vuxen ålder har jag nu mitt riktiga namn som tilltalsnamn i alla lägen. Det är trots allt en faktors om kan ställa till det och väljer man ett längre namn så får man räkna med att någon kommer leta efter ?genvägar? vid tilltal, lika bra att ha tänkt ut det själv då innan så kan man presentera alternativ som man själv är bekväm med.
  • Anonym (Dokusåpa)
    EliS86 skrev 2019-08-29 07:38:53 följande:

    Jag håller inte med angående smeknamn. Tycker det är en tråkig trend som vuxit fram där man döper till smeknamn i stället för ursprungliga former på namn men det är enbart min personliga åsikt såklart.

    Kärt barn har många namn, genom åldrar kan smeknamn ändras men ens riktiga namn består. Har själv haft smeknamn när jag va barn som inte alls gick hem i tonåren och i vuxen ålder har jag nu mitt riktiga namn som tilltalsnamn i alla lägen. Det är trots allt en faktors om kan ställa till det och väljer man ett längre namn så får man räkna med att någon kommer leta efter ?genvägar? vid tilltal, lika bra att ha tänkt ut det själv då innan så kan man presentera alternativ som man själv är bekväm med.


    Att folk letar efter genvägar stämmer alls.

    Om man döper sitt barn till ett specifikt namn, lågt som kort så är det ju föräldrarna som kommer tala om för andra människor vad barnet heter. Om jag talar om för dig att mitt barn nu i fråga heter Leonaidiz så är det ju det namn du ska förhålla dig till. Jag hade inte uppskattat om du som vuxen skulle få för dig att kalla mitt barn för Leo om inte vi själva gör det?

    Jag jobbar inom förskola och det finns många föräldrar som inte uppskattar smeknamn. Om barnets kompisar använder en så kallad genväg för att tilltala Leonaidiz så är vi pedagoger noga med att ändå förhålla oss till Leonaidiz så att de andra små barnen till sist lär sig.

    Sen finns de föräldrar som är ok med smeknamn och det är upp till dem.

    Men kom inte och säg att folk letar efter genvägar för att gå runt långa namn. Jag heter Madeleine och folk tilltalar mig Madeleine då jag presenterar mig som Madeleine och inte Madde.
  • Anonym (alkolina)

    Fint namn. Ogillar stavningen med z bara. Det ser onödigt ut.

  • Anonym (alkolina)
    Anonym (Dokusåpa) skrev 2019-08-29 09:13:11 följande:
    Att folk letar efter genvägar stämmer alls.

    Om man döper sitt barn till ett specifikt namn, lågt som kort så är det ju föräldrarna som kommer tala om för andra människor vad barnet heter. Om jag talar om för dig att mitt barn nu i fråga heter Leonaidiz så är det ju det namn du ska förhålla dig till. Jag hade inte uppskattat om du som vuxen skulle få för dig att kalla mitt barn för Leo om inte vi själva gör det?

    Jag jobbar inom förskola och det finns många föräldrar som inte uppskattar smeknamn. Om barnets kompisar använder en så kallad genväg för att tilltala Leonaidiz så är vi pedagoger noga med att ändå förhålla oss till Leonaidiz så att de andra små barnen till sist lär sig.

    Sen finns de föräldrar som är ok med smeknamn och det är upp till dem.

    Men kom inte och säg att folk letar efter genvägar för att gå runt långa namn. Jag heter Madeleine och folk tilltalar mig Madeleine då jag presenterar mig som Madeleine och inte Madde.
    Håller med dig. Om föräldrarna väljer att döpa sitt barn till ett långt namn så förutsätter man att  det är namnet. Om man som förälder väljer ett långt namn men bara för att kunna använda smeknamnet/kortformen så kan man lika gärna välja det på en gång.
    Folk kommer ju ta efter föräldrarna, och barn hittar eventuellt på eget.

    Har en kompis som alltid presenterar sig med "Hej jag heter Beatrice inte Bea" och nog fan sitter det hos alla att hon då heter Beatrice och ska tilltalas med det och inget annat.
  • Anonym (Dokusåpa)
    Anonym (alkolina) skrev 2019-08-31 17:50:37 följande:

    Håller med dig. Om föräldrarna väljer att döpa sitt barn till ett långt namn så förutsätter man att  det är namnet. Om man som förälder väljer ett långt namn men bara för att kunna använda smeknamnet/kortformen så kan man lika gärna välja det på en gång.

    Folk kommer ju ta efter föräldrarna, och barn hittar eventuellt på eget.

    Har en kompis som alltid presenterar sig med "Hej jag heter Beatrice inte Bea" och nog fan sitter det hos alla att hon då heter Beatrice och ska tilltalas med det och inget annat.


    Exakt så.

    Man ska inte utgå från att bli kallad ett smeknamn.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Dokusåpa) skrev 2019-08-29 09:13:11 följande:

    Att folk letar efter genvägar stämmer alls.

    Om man döper sitt barn till ett specifikt namn, lågt som kort så är det ju föräldrarna som kommer tala om för andra människor vad barnet heter. Om jag talar om för dig att mitt barn nu i fråga heter Leonaidiz så är det ju det namn du ska förhålla dig till. Jag hade inte uppskattat om du som vuxen skulle få för dig att kalla mitt barn för Leo om inte vi själva gör det?

    Jag jobbar inom förskola och det finns många föräldrar som inte uppskattar smeknamn. Om barnets kompisar använder en så kallad genväg för att tilltala Leonaidiz så är vi pedagoger noga med att ändå förhålla oss till Leonaidiz så att de andra små barnen till sist lär sig.

    Sen finns de föräldrar som är ok med smeknamn och det är upp till dem.

    Men kom inte och säg att folk letar efter genvägar för att gå runt långa namn. Jag heter Madeleine och folk tilltalar mig Madeleine då jag presenterar mig som Madeleine och inte Madde.


    Leonidaz, inte Leonaidiz.
  • Anonym (Dokusåpa)
    Anonym (Vera) skrev 2019-08-31 18:25:04 följande:

    Leonidaz, inte Leonaidiz.


    Stavfel men tack för notisen
  • EliS86
    Anonym (Dokusåpa) skrev 2019-08-29 09:13:11 följande:

    Att folk letar efter genvägar stämmer alls.

    Om man döper sitt barn till ett specifikt namn, lågt som kort så är det ju föräldrarna som kommer tala om för andra människor vad barnet heter. Om jag talar om för dig att mitt barn nu i fråga heter Leonaidiz så är det ju det namn du ska förhålla dig till. Jag hade inte uppskattat om du som vuxen skulle få för dig att kalla mitt barn för Leo om inte vi själva gör det?

    Jag jobbar inom förskola och det finns många föräldrar som inte uppskattar smeknamn. Om barnets kompisar använder en så kallad genväg för att tilltala Leonaidiz så är vi pedagoger noga med att ändå förhålla oss till Leonaidiz så att de andra små barnen till sist lär sig.

    Sen finns de föräldrar som är ok med smeknamn och det är upp till dem.

    Men kom inte och säg att folk letar efter genvägar för att gå runt långa namn. Jag heter Madeleine och folk tilltalar mig Madeleine då jag presenterar mig som Madeleine och inte Madde.


    Vad bra att det har funkat så för dig, det är inte alls min erfarenhet av varken andra barn i olika åldrar eller vuxna för den delen. Jag jobbar inte inom förskola men befinner mig i flera olika sociala sammanhang och det enda stället smeknamn inte förekommer på är i mitt jobb, i samtliga övriga förekommer det smeknamn på åtminstone en om inte fler personer.

    Smeknamn behöver inte vara något negativt men kan såklart vara det så jag skulle helst inte döpa mitt barn till något med tydlig risk för ett nedvärderande eller rent av fult smeknamn.
  • Anonym (Dokusåpa)
    EliS86 skrev 2019-09-01 09:12:17 följande:

    Vad bra att det har funkat så för dig, det är inte alls min erfarenhet av varken andra barn i olika åldrar eller vuxna för den delen. Jag jobbar inte inom förskola men befinner mig i flera olika sociala sammanhang och det enda stället smeknamn inte förekommer på är i mitt jobb, i samtliga övriga förekommer det smeknamn på åtminstone en om inte fler personer.

    Smeknamn behöver inte vara något negativt men kan såklart vara det så jag skulle helst inte döpa mitt barn till något med tydlig risk för ett nedvärderande eller rent av fult smeknamn.


    Då beror ju smeknamnen på att dessa människor som du nämner i ditt sammanhang är ok med det och att dom har accepterat att smeknamn är ok.

    Att ha ett smeknamn är ok men jag anser inte att det är ok att döpa sitt barn till exempelvis Leonaidiz för att sedan ha ett annat tilltalsnamn förberett som smeknamn som man kan kalla barnet för istället.

    Som i detta fall Leo eller Leon. Då anser jag att man kan döpa barnet till ett av de namnen istället om nu bara leonidaz ska stå som namn på ett papper i det formella eller användas ibland.

    I min tanke är ett smeknamn personligt och är något som hänger kvar sen barndom då kompisar inte kunde uttala ens namn exempelvis Idaz eller annat dylikt , inte för att föräldrarna väljer att gå med ett flashigt tilltalsnamn som smeknamn.

    Det är skillnaden.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?