• bananen86

    "Amningen från helvetet"

    Ursäkta för LÅNG text. Hoppas verkligen någon orkar läsa.

    Jag fick mitt första barn i början av augisti. Så min flicka är drygt en månad. Hon fick aldrig något tag på bb utan det slutade med att en barnmorska efter många försök kom med en "amningsnapp". Med den sög hon jättebra. Upplever dock inte att jag fick någon mer bra hjälp med amningen på bb, en hjälp som jag så här en månad senare med facit i hand kanske behövt. Tex med ställningar/hur jag kan hålla henne/ligga/sitta osv för bästa amningen.

    Första en-två veckorna tyckte jag att allt gick riktigt bra. Jag satt oftast med amningskudde i soffan/sängen och det funkade. -Hon blev mätt och nöjd. Har dock kommit fram till att det inte varit bästa positionen. Det har liksom inte blivit riktigt mage mot mage som jag läst mig till nu att det ska vara. (Testade det idag och då gick det riktigt bra!) Men nu till det som tär på mina krafter: amningsnappen!

    Sedan hon börjat bli mer rörlig har den blivit mer jobbig och påfrestande än ett hjälpmedel som det ska vara.

    På dagarna går det oftast bra, för då hinner jag med mig innan hon blir för hungrig. Det är alltså kvällar och nätter som är mest jobbiga för oss. Om hon blir för hungrig när hon är trött blir det ofta att hon fäktar med händerna så nappen åker bort och sedan får jag hålla på så och sätta på den flera gånger om. Det rinner på sidan osv. Att ligga och amma är även svårt med amningsnappen, för då lossnar den också lätt. Ibland får vi till det, vilket är skönt för att underlätta lite för min stackars rygg. Har försökt läsa på nätet och fråga på bvc HUR jag ska få henne att ta bröstet utan napp men inte tränat så mycket än...

    Var även på amningsmottagning då hon var några dagar och de tyckte allt såg jättebra ut. De kollade även på bröstet/vårtan och tyckte inte att det såg särskilt speciellt ut. Alltså borde det gå?! Då gick ju allt än så länge superbra så då nöjde jag mig ju med det. Det enda vi bestämde var att jag skulle träna lite utan nappen då hon ätit ett tag och inte var vrålhungrig.

    Vissa amningar har gått så pass dåligt på slutet att det slutar med att jag gråter och känner mig värdelös. Blir sjukt frustrerad och vill aldrig mer amma. Ibland tar jag till ersättning då jag tror att hon inte fått i sig så hon är mätt, men då äter hon oftast bara några klunkar så somnar hon och verkar jättenöjd. Gör det även för att jag helt enkelt inte orkar amma mer efter ibland flera timmars kämpande och slit.

    Hon får i alla fall i sig. (Går upp bra som hon ska).

    Förstår att det såklart är massa hormoner med i spelet. Har mått så bra psykiskt och varit mitt glada positiva jag hela graviditeten och efter förlossningen osv, detta har börjat senaste kanske två veckorna. Kan kanske vara att jag börjat med cerazette för en vecka sedan - ännu mer hormoner! Just den sorten har fått vädligt dåliga omdömen på nätet. Många som verkar reagera negativt. Funderade idag på att ge upp dem, utifall att det är dem som gör att jag blir så ledsen och har dåligt tålamod mm. Dock tyckte jag att amningen börjat bli väldigt jobbig innan jag började med pillren. Har känt flera gånger att jag vill sluta men innerst inne vill jag inte det, utan vill att det ska fungera! Vad tror ni? Bör jag "ge upp"?

  • Svar på tråden "Amningen från helvetet"
  • BuoBä
    bananen86 skrev 2019-09-14 18:51:38 följande:

    Vill helst ha dem jag hade innan vi startade bebisverkstaden (zoely). Supernöjd!!! Men det är inga p-piller som funkar vid amning tyvärr.

    Kände att jag vart lite idiotförklarad tidigare i tråden varför jag började med p-piller då jag ammar, så därför jag tänkte att då kanske man lika gärna kan vara utan. Men enligt de flesta informationstexter jag läst verkar det för det första bara gälla om man ALDRIG gett annan mat än bröstmjölk. Nu har jag visserligen bara gett ersättning ett fåtal gånger och då ammat typ vid samma tillfälle, alltså inte bytt ut amningen mot det utan kompletterat!


    Amning är väldigt osäkert som preventivmetod även vid helamning enligt konstens alla regler. Så det är verkligen inte du som ska bli idiotförklarad. Givetvis ska du se till att ha p-medel om du inte vill bli gravid.
  • 2barnsmorsan

    [quote=79901364][quote-nick]bananen86 skrev 2019-09-14 19:07:19 följande:[/quote-nick]Finns det förresten inte en sån där temp-grej? Vad heter det nu igen?![/

    Du menar att man loggar sin morgontemperatur för att räkna ut ägglossning? Man kan ju egentligen både använda temperaturmetoden, kolla sitt sekret och använda äl tester om man vill räkna ut mer säkert. Ju fler källor till info liksom. Haha! Det finns nåt som heter justissemetoden som verkar bra. Men kanske lite omfattande....

    Natural cycles om du tänkte på den, tror jag inte är så bra. Den räknar ut genom en algoritm som utgår ifrån att kroppen är helt regelbunden och kan ibland sätta ut äl helt fel.

  • bananen86
    2barnsmorsan skrev 2019-09-14 19:15:13 följande:

    [quote=79901364][quote-nick]bananen86 skrev 2019-09-14 19:07:19 följande:[/quote-nick]Finns det förresten inte en sån där temp-grej? Vad heter det nu igen?![/

    Du menar att man loggar sin morgontemperatur för att räkna ut ägglossning? Man kan ju egentligen både använda temperaturmetoden, kolla sitt sekret och använda äl tester om man vill räkna ut mer säkert. Ju fler källor till info liksom. Haha! Det finns nåt som heter justissemetoden som verkar bra. Men kanske lite omfattande....

    Natural cycles om du tänkte på den, tror jag inte är så bra. Den räknar ut genom en algoritm som utgår ifrån att kroppen är helt regelbunden och kan ibland sätta ut äl helt fel.


    Ja just det, så vad namnet.. Nja kanske är lite för komplicerat för mig också. Haha ;) Måste i alla fall göra något snart för kan inte blöda så här länge till.
  • katrinp

    Jag tycker absolut inte att du ska ge upp om du själv inte vill det!

    De råd som jag kan ge dig är att först börja låta henne sugs med nappen tills bröstvårtan har kommit ut ordentligt, därefter tar du försiktigt bort den och låten bebisen försöka ta tag. Är det problem att ta tag så försök med c-greppet eller hambugargreppet för att forma bröstet för att underlätta.

    För att få bebisen att sugs och hålla greppet så kan det ibland hjälpa med aktiv amning, dvs när den har fått tag så gör du som om du skulle handmjölka ut mjölken.

    Kämpa på! Kram från en som kämpade jättemycket med dottern innan vi fick det till att funka!

  • mileythebunny

    Jag vet precis hur du känner, jag hade exakt samma problem! Min lilla tös slängde fram och tillbaks med huvudet när hon sökte och slet inte det av amningsnappen så gjorde de fläktande armarna det. Så fort jag satte på nappen var det dessutom som att starta en kran och hann jag inte få henne på plats i tid rann det överallt. Det läckte också under tiden hon sög, jag tror det kom för mycket i nappen och hon svalde inte alltid all mjölk utan då rann det ur munnen då och då...
    Det jag kan säga till tröst och som pepp är att nu är min dotter två månader och som över en natt blev det plötsligt så mycket bättre. Hon har lugnat sig och fläktar inte med armarna så hon sliter inte av nappen längre, plus att mjölkproduktionen har stabiliserat och lugnat sig. Det är väldigt stor skillnad jämfört med för bara ett par veckor sedan så håll ut ett litet tag till och se om det blir bättre! Efterhand som bebisen växer blir det dessutom lättare att hitta en bra ställning och ju starkare de blir desto bättre, lugnare och mer stabiliserad blir amningen.
    Gör som du känner att det funkar bäst för dig och din bebis, oavsett andras råd, men ha med dig att förbättringen kan bli drastisk de närmsta veckorna!
    Lycka till!!

  • Utvandraren

    Varför plåga dig själv i onödan? Det viktigaste är råmjölken ändå. Den hjälper magen att komma igång och ger antikroppar har jag hört (vet inte om det stämmer).

    Fördelarna med amning överdrivs något kopiöst. Jag har letat och letat men bara sett att de lyckats hitta vetenskapligt hållbara bevis med EN fördel med amning och det är att mamman löper litet mindre risk att drabbas av bröstcancer. Allt det andra som pro amnings lobbyn har påstått är bara myter som aldrig lyckats bevisas av vetenskapen.

    Börja ge ersättning och njut av ditt nya liv med din bebis istället.

  • Minx

    Hej! Jag känner igen mig i det du beskriver. Tänkte dela mina erfarenheter och hoppas det kan inge lite hopp.

    Jag fick min dotter i april och hon kunde inte heller amma utan amningsnapp. Första månaden var väldigt jobbig psykiskt och det kändes som om jag fick ha en hel verktygslåda framme bara för att kunna amma. Jag satt uppe vissa nätter och bara grät när jag ammade. Sköterskan på BVC var stöttande och sa att de flesta barn lär sig ta ordentligt grepp efter någon månad när de är större.

    När dottern var runt en månad började jag med att träna på att amma utan nappen. En gång om dagen började jag med att ge henne bröstet utan napp och när hon blev frustrerad satte jag på nappen igen. Jag märkte att hon blev bättre och bättre på att amma utan nappen och när hon var 7 veckor kunde hon ta sig igenom en hel amning utan napp. Då började jag köra varje amning utan napp (när jag orkade) och vid 8 veckor ammade hon helt utan amningsnapp. I början fick jag hjälpa henne med att få in bröstet i munnen men efter ett par veckor till kunde hon det helt själv. Efter det har amningen bara gått bättre och bättre ju större hon blir.

    Jag tar också minipiller, en billigare variant av Cerazette. Hade Cerazette för 8 år sedan och blödde nästan varje dag i 7 mån innan jag gav upp, så var väldigt skeptisk att testa det igen. På första kartan denna gång fick jag en rejäl blödning men efter det har jag inte haft någon blödning alls (är inne på fjärde kartan nu). Kan också säga att jag psykiskt mådde bättre och bättre för varje vecka. 2 mån efter förlossning kände jag mig som vanligt igen.

  • bananen86
    Minx skrev 2019-09-14 22:34:42 följande:

    Hej! Jag känner igen mig i det du beskriver. Tänkte dela mina erfarenheter och hoppas det kan inge lite hopp.

    Jag fick min dotter i april och hon kunde inte heller amma utan amningsnapp. Första månaden var väldigt jobbig psykiskt och det kändes som om jag fick ha en hel verktygslåda framme bara för att kunna amma. Jag satt uppe vissa nätter och bara grät när jag ammade. Sköterskan på BVC var stöttande och sa att de flesta barn lär sig ta ordentligt grepp efter någon månad när de är större.

    När dottern var runt en månad började jag med att träna på att amma utan nappen. En gång om dagen började jag med att ge henne bröstet utan napp och när hon blev frustrerad satte jag på nappen igen. Jag märkte att hon blev bättre och bättre på att amma utan nappen och när hon var 7 veckor kunde hon ta sig igenom en hel amning utan napp. Då började jag köra varje amning utan napp (när jag orkade) och vid 8 veckor ammade hon helt utan amningsnapp. I början fick jag hjälpa henne med att få in bröstet i munnen men efter ett par veckor till kunde hon det helt själv. Efter det har amningen bara gått bättre och bättre ju större hon blir.

    Jag tar också minipiller, en billigare variant av Cerazette. Hade Cerazette för 8 år sedan och blödde nästan varje dag i 7 mån innan jag gav upp, så var väldigt skeptisk att testa det igen. På första kartan denna gång fick jag en rejäl blödning men efter det har jag inte haft någon blödning alls (är inne på fjärde kartan nu). Kan också säga att jag psykiskt mådde bättre och bättre för varje vecka. 2 mån efter förlossning kände jag mig som vanligt igen.


    Var väldigt mycket hopp för mig i ditt svar. Så hoppfullt att läsa! Även om det inte blir lika för mig så känner jag i alla fall hopp. Ska kämpa någon vecka till med pillren och amningen :)
  • bananen86
    Utvandraren skrev 2019-09-14 21:04:29 följande:

    Varför plåga dig själv i onödan? Det viktigaste är råmjölken ändå. Den hjälper magen att komma igång och ger antikroppar har jag hört (vet inte om det stämmer).

    Fördelarna med amning överdrivs något kopiöst. Jag har letat och letat men bara sett att de lyckats hitta vetenskapligt hållbara bevis med EN fördel med amning och det är att mamman löper litet mindre risk att drabbas av bröstcancer. Allt det andra som pro amnings lobbyn har påstått är bara myter som aldrig lyckats bevisas av vetenskapen.

    Börja ge ersättning och njut av ditt nya liv med din bebis istället.


    Ska ge det ett tag till :) Men tack för att du stöttar mitt val att eventuellt sluta! Håller med dig om att det är hemskt hur tabubelagt det är att inte amma. Det är INTE konstigt att man känner skuld att sluta.
  • Utvandraren
    bananen86 skrev 2019-09-14 22:42:43 följande:
    Ska ge det ett tag till :) Men tack för att du stöttar mitt val att eventuellt sluta! Håller med dig om att det är hemskt hur tabubelagt det är att inte amma. Det är INTE konstigt att man känner skuld att sluta.
    Lycka till
  • MammaTillDansband

    Inte för att det är någon tröst i nuläget, men ju fler barn en får, desto fler dåliga amningsråd får en också. Du har tydligen fått höra att bebisen ska ligga "mage mot mage", du med. Och visst, det funkar väl, men det är inte det enda som funkar. När min yngsta dotter var i din dotters ålder för ungefär 3 månader sen tyckte jag det fungerade bäst att variera amningsställningarna. När de är så små ligger de där du har lagt dem, så det är du som mamma som bestämmer, ganska snart kommer din dotter själv ta den position hon trivs bäst med.
    Precis som du gjort liggammade jag en hel del, och sen höll jag henne mha amningskudden i det "amerikanska fotbollsgreppet", alltså hon låg under min arm när jag satt upp. (Förklarar jag begripligt?)
    Det kan vara så att hon har lättare att få bra tag i någon av de ställningarna, med eller utan amningsnappen. Även om alla bebisar i princip har samma sugteknik, är ju inte deras munnar exakt lika och inte mammornas bröst heller, så standardiserade råd av typen "bebisen ska ligga si och så" fungerar inte på alla. Testa dig fram vad som går bäst för dig och din dotter!
    Du tycker att det blir mycket amning, och det är helt normalt, det kan bli långa pass i favvo-fåtöljen Glad . Fick bassning av min BVC-sköterska när min dotter var i din dotters ålder för att hon åt "för länge", jag hade berättat att hon lätt kunde ligga och snutta en timme åt gången. Det var inte enligt regelboken, tydligen, dottern kunde ju bli "för trött av att äta så länge". Jag tyckte i mitt stilla sinne att detta var dumheter, och fortsatte som innan med att amma min dotter precis så ofta och så länge som hon vill. När de blir ett par månader brukar de äta effektivare, få i sig mer mjölk på kortare tid, så då slipper du evighetsamningspassen.

    Du och din dotter fixar det här, på ert sätt. Lycka till {#emotions_dlg.flower} !
    PS: Ett tips är att prata med ev kompisar som ammat, din mamma, svärmor, mormor eller farmor (om de lever), det kan ge perspektiv!

  • bananen86
    MammaTillDansband skrev 2019-09-15 14:39:42 följande:

    Inte för att det är någon tröst i nuläget, men ju fler barn en får, desto fler dåliga amningsråd får en också. Du har tydligen fått höra att bebisen ska ligga "mage mot mage", du med. Och visst, det funkar väl, men det är inte det enda som funkar. När min yngsta dotter var i din dotters ålder för ungefär 3 månader sen tyckte jag det fungerade bäst att variera amningsställningarna. När de är så små ligger de där du har lagt dem, så det är du som mamma som bestämmer, ganska snart kommer din dotter själv ta den position hon trivs bäst med.

    Precis som du gjort liggammade jag en hel del, och sen höll jag henne mha amningskudden i det "amerikanska fotbollsgreppet", alltså hon låg under min arm när jag satt upp. (Förklarar jag begripligt?)

    Det kan vara så att hon har lättare att få bra tag i någon av de ställningarna, med eller utan amningsnappen. Även om alla bebisar i princip har samma sugteknik, är ju inte deras munnar exakt lika och inte mammornas bröst heller, så standardiserade råd av typen "bebisen ska ligga si och så" fungerar inte på alla. Testa dig fram vad som går bäst för dig och din dotter!

    Du tycker att det blir mycket amning, och det är helt normalt, det kan bli långa pass i favvo-fåtöljen  . Fick bassning av min BVC-sköterska när min dotter var i din dotters ålder för att hon åt "för länge", jag hade berättat att hon lätt kunde ligga och snutta en timme åt gången. Det var inte enligt regelboken, tydligen, dottern kunde ju bli "för trött av att äta så länge". Jag tyckte i mitt stilla sinne att detta var dumheter, och fortsatte som innan med att amma min dotter precis så ofta och så länge som hon vill. När de blir ett par månader brukar de äta effektivare, få i sig mer mjölk på kortare tid, så då slipper du evighetsamningspassen.

    Du och din dotter fixar det här, på ert sätt. Lycka till  !

    PS: Ett tips är att prata med ev kompisar som ammat, din mamma, svärmor, mormor eller farmor (om de lever), det kan ge perspektiv!


    Vet inte vart du läst något om mycket amning? Men extra mycket amning upplever jag inte. Hon äter max en halvtimme åt gången. Oftast 10-15 min. Har börjat pumpa ur och ge några av gångerna på flaska nu, ammar såklart också. Har lagt träningen utan amningsnapp på hyllan, för det är då mina "psykbryt" kommer. Så nu känns det riktigt bra. Kör väl på så här ett tag får vi se :)
  • bananen86
    MammaTillDansband skrev 2019-09-15 14:39:42 följande:

    Inte för att det är någon tröst i nuläget, men ju fler barn en får, desto fler dåliga amningsråd får en också. Du har tydligen fått höra att bebisen ska ligga "mage mot mage", du med. Och visst, det funkar väl, men det är inte det enda som funkar. När min yngsta dotter var i din dotters ålder för ungefär 3 månader sen tyckte jag det fungerade bäst att variera amningsställningarna. När de är så små ligger de där du har lagt dem, så det är du som mamma som bestämmer, ganska snart kommer din dotter själv ta den position hon trivs bäst med.

    Precis som du gjort liggammade jag en hel del, och sen höll jag henne mha amningskudden i det "amerikanska fotbollsgreppet", alltså hon låg under min arm när jag satt upp. (Förklarar jag begripligt?)

    Det kan vara så att hon har lättare att få bra tag i någon av de ställningarna, med eller utan amningsnappen. Även om alla bebisar i princip har samma sugteknik, är ju inte deras munnar exakt lika och inte mammornas bröst heller, så standardiserade råd av typen "bebisen ska ligga si och så" fungerar inte på alla. Testa dig fram vad som går bäst för dig och din dotter!

    Du tycker att det blir mycket amning, och det är helt normalt, det kan bli långa pass i favvo-fåtöljen  . Fick bassning av min BVC-sköterska när min dotter var i din dotters ålder för att hon åt "för länge", jag hade berättat att hon lätt kunde ligga och snutta en timme åt gången. Det var inte enligt regelboken, tydligen, dottern kunde ju bli "för trött av att äta så länge". Jag tyckte i mitt stilla sinne att detta var dumheter, och fortsatte som innan med att amma min dotter precis så ofta och så länge som hon vill. När de blir ett par månader brukar de äta effektivare, få i sig mer mjölk på kortare tid, så då slipper du evighetsamningspassen.

    Du och din dotter fixar det här, på ert sätt. Lycka till  !

    PS: Ett tips är att prata med ev kompisar som ammat, din mamma, svärmor, mormor eller farmor (om de lever), det kan ge perspektiv!


    Glömde tacka för alla tips och stöttning också! Det värmer! :)
  • MammaTillDansband
    bananen86 skrev 2019-09-17 10:24:38 följande:
    Vet inte vart du läst något om mycket amning? Men extra mycket amning upplever jag inte. Hon äter max en halvtimme åt gången. Oftast 10-15 min. Har börjat pumpa ur och ge några av gångerna på flaska nu, ammar såklart också. Har lagt träningen utan amningsnapp på hyllan, för det är då mina "psykbryt" kommer. Så nu känns det riktigt bra. Kör väl på så här ett tag får vi se :)
    Jag missförstod dig nog.
    Men heja dig och lilla dottern!
  • bananen86
    MammaTillDansband skrev 2019-09-17 14:45:14 följande:

    Jag missförstod dig nog.

    Men heja dig och lilla dottern!


    Tusen tack!
  • Sasu

    Min dotter valde själv att sluta med amningsnapp en dag, hon var runt 6-7 veckor då.. totalvägrade att amma med amningsnappen. Nu tar jag till amningsnappen ibland när hon är så vrålhungrig att hon inte får tag utan bara fläktar med huvudet. När hon väl har fått i sig lite så tar jag bort amningsnappen så får hon amma klart utan den :)

    Pröva att plocka bort den halvvägs genom amningen och låt henne försöka ta tag :)

Svar på tråden "Amningen från helvetet"