• Desperation

    Förstoppad 6-månaders, helt desperat

    Är helt desperat efter tips och råd!

    Har en 6-månaders som nyligen konstaterats förstoppad, men vi får ingen hjälp och han sover helt uselt sen födelsen. Han har varit jättegasig hela livet och jag har uteslutit mjölkprotein i två omgående, ca 6 v åt gången utan jättestor effekt. Har alltid haft svårt att bajsa, har fått krysta mkt och vi har använt fispipar för att hjälpa honom. Initialt i livet vaknade han och ammade ungefär varannan timme, men då somnade han snabbt om så det var ändå acceptabelt. Men nu vaknar han lika ofta, om inte oftare, är jättemissnöjd, slänger sig hit och dit och försöker prutta utan effekt. Inatt barn han tex vaken mellan 2-4 förutom de 6 gånger som han ockaå ammade. Jag håller på att gå itu, får ta alla nätter och kan inte sova igen något på dagarna. Vi har också en treåring i trotsåldern som gör att jag kroknar snart. Min sambo är en klassisk man som inte tror på någon typ av allergi eller dylikt...han gav tex barnet fil som smakis medan jag uteslöt mjölk. Vi har ett uselt förhållande dessutom.

    Nu har vi fått rådet att ge klyx dagligen plus movicol, men sonen har ändå inte bajsat själv mer än tre gånger på 1,5 mån. Ger minimalt med smakisar för att han inte ska bli mer förstoppad, men inget vi gör verkar funka. Vi klr fispipar, magläge, roterande jävla babysitter, allt. Har försökt ge ersättning till kvällen om han nu egentligen är hungrig, men han blir bara sämre. Jag är desperat efter hjälp, men ingen tar mig på allvar. Sitter här och gråter medan jag skriver.. snälla, finns det någon som varit med om liknande? Vad gjorde ni och varför hade er bebis problem?

  • Svar på tråden Förstoppad 6-månaders, helt desperat
  • Utvandraren
    Babymama skrev 2019-09-14 19:33:57 följande:

    [quote=79901006][quote-nick]Desperation skrev 2019-09-14 15:55:34 följande:[/quote-nick]Är helt desperat efter tips och råd!

    Har en 6-månaders som nyligen konstaterats förstoppad, men vi får ingen hjälp och han sover helt uselt sen födelsen. Han har varit jättegasig hela livet och jag har uteslutit mjölkprotein i två omgående, ca 6 v åt gången utan jättestor effekt. Har alltid haft svårt att bajsa, har fått krysta mkt och vi har använt fispipar för att hjälpa honom. Initialt i livet vaknade han och ammade ungefär varannan timme, men då somnade han snabbt om så det var ändå acceptabelt. Men nu vaknar han lika ofta, om inte oftare, är jättemissnöjd, slänger sig hit och dit och försöker prutta utan effekt. Inatt barn han tex vaken mellan 2-4 förutom de 6 gånger som han ockaå ammade. Jag håller på att gå itu, får ta alla nätter och kan inte sova igen något på dagarna. Vi har också en treåring i trotsåldern som gör att jag kroknar snart. Min sambo är en klassisk man som inte tror på någon typ av allergi eller dylikt...han gav tex barnet fil som smakis medan jag uteslöt mjölk. Vi har ett uselt förhållande dessutom.

    Nu har vi fått rådet att ge klyx dagligen plus movicol, men sonen har ändå inte bajsat själv mer än tre gånger på 1,5 mån. Ger minimalt med smakisar för att han inte ska bli mer förstoppad, men inget vi gör verkar funka. Vi klr fispipar, magläge, roterande jävla babysitter, allt. Har försökt ge ersättning till kvällen om han nu egentligen är hungrig, men han blir bara sämre. Jag är desperat efter hjälp, men ingen tar mig på allvar. Sitter här och gråter medan jag skriver.. snälla, finns det någon som varit med om liknande? Vad gjorde ni och varför hade er bebis problem?[/

    Åh fy vad jag lider med dig! Mannen är kanske svårt att göra mycket åt men bebis mage borde ju gå att få ordning på! Helammar du förutom smakportioner? Min dotter som enbart åt ersättning från tre månader hade stora problem med förstoppning. Vi fick bra hjälp av bvc och läkare tycker jag. Vi testade först Lactulos vilket hjälpte sådär. Det som tillslut fungerade var 1-2 påsar Forlax junior per dag och om hon inte hade bajsat var tredje dag gav vi alltid en Resulax. Vi upplevde att hennes mage blev mycket bättre när hon började äta mat. Ersättning, bananer, majs, blåbär, vanlig komjölk som dryck gjorde henne förstoppad, men fibergröt för äldre bebisar och katrinplommon gjorde henne mycket bättre i magen.

    Råden du fick här ovanför om att sluta med microlavemang och att låta bebisen ?vara förstoppad ett tag så att magen kommer igång av sig själv? gör mig mörkrädd. Hoppas att du inte lyssnar på det. Det går emot all medicinsk kunskap om förstoppning. Precis som du själv säger behöver bebisen bajsa ofta för att hålla magen igång. Annars kan stora hårda klumpar av avföring bildas i tarmarna. Vi fick veta att vår dotter skulle bajsa minst var tredje dag. Om hon inte hade bajsat på tredje dagen gav vi Resulax.

    Av någon anledning fungerade inte Movicol junior lika bra som Forlax junior för vår dotter. Kanske ni kan få testa Forlax istället och se om det gör någon skillnad? Det ingår tyvärr inte i de mediciner man får gratis, men kanske värt att testa några veckor?

    Vi upplevde också, men detta är helt vetenskapligt ogrundat och bara en känsla hos mig, att vår dotters mage mådde mycket bättre av mat än av amning och ersättning. Som om magen behövde mer att jobba med på något vis. Jag har även en bekant vars son inte började bajsa förrän han åt fast mat. Han bajsade max en gång varannan månad dessförinnan och eftersom han ammades helt fick min bekant ingen hjälp av vården.

    Vill bara avsluta med att vår dotter idag är sex år och inte har några magproblem alls. Det försvann helt när hon var i 4-5-årsåldern. Så skönt! Stor kram till dig, vet hur jobbigt det är med detta bajsande (eller inte bajsande). Det kan ta över ens liv nästan!


    Nämen oj! Du måste nog underätta 1177 så att de inte ger felaktiga råd och fortsätter att riskerar barns liv för enligt dem ska man söka vård efter en vecka.

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/diarre-forstoppning-och-blod-i-avforingen/forstoppning-hos-barn/
  • möjligt

    Hur ofta använder ni pysarns för att få hen att bajsa? Dvs. hur ofta bajsas det?

    Hur diagnostiserades förstoppningen?

    Förutom smakisarna, amning eller ersättning?

    Hur ser bajset ut när det väl bajsas?

  • Gutterflower1
    Utvandraren skrev 2019-09-14 16:29:31 följande:

    Rapsolja i ersättningen, katrinplommon, magmassage.

    Sluta med klyx och dylikt då det kan försämra hans egen mages funktion. Har du provat miniform?

    Låt honom vara förstoppad ett tag så att magen kommer igång av sig självt.

    Barn som ammas kan ha avföring efter varje måltid, men det kan också gå 10-14 dagar mellan avföringarna, ibland längre än så.Här får du en länk som kan lugna dig lite.

    www.rikshandboken-bhv.se/pediatrik/buk/forstoppning/


    Vem är du och ge medicinsk rådgivning? Hobbyläkare?
  • Utvandraren
    Gutterflower1 skrev 2019-09-14 21:19:41 följande:
    Vem är du och ge medicinsk rådgivning? Hobbyläkare?
    Nej. Jag är någon som länkar till en sida som jag tyckte kändes trovärdig. Texten jag skrev kopierade jag från den sidan.
  • Jenny1981

    Hej, min dotter va precis likadan som du beskriver dit barn.

    Hon är snart 7 år och vi tampades med detta lääänge.

    Felet vi gjorde va just att testa ALLT och det gjorde bara saker värre. Nu i efterhand och ett barn till så tycker jag nog att jag lärde mig att magmassage och ha knäna högt mot barnets mage va det som funkade bäst.

    På barn nr 2 körde vi Nan sensitiv och bytte aldrig, just för att byte av mat vart lite tufft för magen. Amning funkade inte alls jag va inte nöjd och barnet va hungrigt.

    Men vad vi gjorde med dottern va Movicol jr. Och sjukt mycket vätska under dagen, blandade det med fun light (många blickar från andra mammor men det struntade jag i) Eftersom hon varit förstoppade så länge så hade tarmen blivit som en uppblåst ballong, reseptorerna som sitter på tarmväggen fick inte signaler om att tarmen va full och när den väl va det så va det bara som en stor hård torr boll.

    Sjukt jobbigt va det, åkte till akuten flera gånger då det va helt stopp och hon skrek hysteriskt och jag tokgrät. Så jag förstår känslan.

  • Toulouses

    Det som RÄDDADE Oss var kokosolja!!!eller ja kokosfett.

    Jag värmde det lite i mikron så det skulle bli flytande och sen blandade jag ner i ersättningen.

    Vår son var nån månad äldre än 6 månader dock men inte mycket.

    Vi fick åka in och få lavemang nån gång innan vi började med det. Men som sagt, osäker på åldern på honom då så vill inte rekommendera det om det är så stt det inte är bra. MEN vi behövde iaf inte åka in igen efter att vi börjat med kokosfettet

  • Desperation

    Tack för alla svar!! Blir liksom rörd över att ni tagit er tid att skriva! Här kommer lite svar på det ni skrivit, ursäkta att det blir långt och kanske jobbigt att läsa men jag vet inte riktigt hur man gör här, har aldrig skrivit här förut..????

    @utvandraren Tack för alla dina tips och att du tagit dig tid att googla osv! Och väldigt gulligt av dig att erbjuda dig att hjälpa till, synd att vi bor i sthlmsregionen bara..

    @babymamma: skönt att höra att er dotter mår bra nu! Har också tänkt att min bebis kanske bara ska få testa att äre helt enkelt, men de gånger vi testat gröt (en gång) och potatis med smör (en gång) har inneburit helt katastrofala nätter, tex en helt utan sömn för min del.. Så nu tar det emot att testa igen. Samtidigt som han nu måste börja äta lite pga amning inte täcker hans behov riktigt längre.. Ska kanske testa forlax istället för movicol. Svårt att få i honom allt bara, rek nu två påsar dagligen, vilket innebär 120 ml vätska.

    @eelise: BVC är redan involverat, barnläk också. Fick recept på klyx och movicol för tre veckor sedan men det har inte haft någon effekt alls. Tycker snarare han är ännu sämre nu. Har bajsat en gång på egen hand sedan vi började medicinera, annars är det bara med hjälpa v klyx som vi ger varannan/ var tredje dag nu. Och chokladpudding bajsar han iaf inte..iallafall ingen pudding som man blir sugen på..???? Det är snarare enbart slimeinspirerat slem med klumpar i. Luktar död dessutom.

    @möjligt: det har bajsats med hjälp av pysventiler sedan i början av sommaren, då bajsade han själv kanske en gång per vecka. Sen fick vi använda ventil kanske en gång per dag pga jättebesvär med gaser och då slank det ju med lite bajs. Numera funkar inte ventilerna längre, bajset är för segt för att komma ut och gaserna sitter liksom längre upp..Förstoppningen diagnosticerades av oss när vi gav klyx i samband med galet skrikande bebis på kvällen. Han skrek i intervaller och var helt svettig. Vi hade inte så mkt annat vi kunde göra med barnakuten 1 h bort. Han blev lugn direkt efter att han bajsat någon typ av sörjig gröt den gången.

    Nu ammar han enbart, har fått ttterst sprsamt med smakisar och ersättning.

    @jenny1981: vad jobbigt att ni hade samma! Kan säkert mkt väl vara så att tarmen liksom blivit så utspänd att den inte längre riktigt funkar. Och det är säkert möjligt att det här med testande fram och tillbaka mer ställer till det. Men man blir ju helt desperat tillslut! Själv väger jag numera 7 kg under min innan-graviditetsbok pga man vågar ju inte heller äta båt till slut pga rädd att han ska bli gasig av det man äter..Bra tips med funlighten; man får väl göra det som krävs liksom!

    @Toulouses: tack för tipset, intressant att höra! Eelise skrev ju här ovan att olja inte inte funkar, men kanske kokosfett är annorlunda..

  • möjligt

    Inte menat att du ska ta illa upp nu men det främst verkar vara missnöje, dålig sömn och skrik och oro som är symptomen? (Många bebisar är enormt fisiga, väldigt vanligt faktiskt), Han har bajsat varannan-var tredje dag som regel generellt de senaste månaderna och avföringen är halvlös och lite slemaktig (och,gulaktig?).

    Det låter som att du har det super tufft och att du får ta en jättestor del är jobbet, framförallt nätterna.

    Har du läst lite om HNB?

    Min var en sån och i början projicerade jag det på allt möjligt, något måste ju vara ett problem för att hen skulle vara SÅ kinkig och missnöjd, trodde i omgångar det var utinblåsan/mat/mage/bajs etc etc tills jag läste lite om HNB och insåg att det var min på pricken.

    Jag hittade också efterhand samband med just min var otroligt känslig för för mycket intryck, lite för mycket intryck på dagen så blev kvällen skrik, gnäll och missnöje. Hen hade även otroligt svårt att somna när hen borde utan man var tvungen att hålla koll och alltid aktivt söva och se till att det var mörkt för annars gick det rakt in i övertrötthet och ledsen bebis. Sen var det tufft, det bara var så, och extremt närhetskrävande, det var lite som att ha en siamesisk tvilling en majoritet av tiden det första året. Sele och sjal var en otrolig hjälp.

    Sen var hen underbar och det blev bättre och bättre men alla de där glads nöjda bebisarna jag såg i min omgivning som kunde ligga nöjt I vagn med en leksak kändes otroligt långt borta.

  • Desperation

    @möjligt Kl är 3:28 och jag sitter och vaggar gråtande bebis... Nä, det stämmer tyvärr inte. Han har alltså inte bajsat själv överhuvudtaget mer än tre gånger på 1,5 mån. Det går 10-14 dgr mellan gångerna tills vi började klyxa honom och då var avföringen klumpig och slemmig. Han har planat i både vikt och längd, vilket jag inte skrivit. Dagtid är han supermysig, glad och nöjd förutom viss fisproblematik som visar sig genom plötsliga gallskrik där han kastar sig fram och tillbaka tills han pruttar. Nattetid blir det tusen gånget värre. Så nej, han är inte HNB. Men fack för förslaget, det hade ju kunnat vara så.

  • Fialotta75

    Båda mina barn har besvärlig förstoppning i det närmaste ända sedan de var nyfödda. Åt mjölkfritt länge utan tydlig effekt. Behövt laktulos sedan någon veckas ålder samt stimulering av analen för att bajsa. Jag KRÄVDE makrogolpreparat fr 6 mån ålder (det som är godkänt fr 6 mån är forlax junior) och fick det utskrivet. Fick hos den yngsta fortsätta m stimulering av analkanalen flera månader trots forlax. Gav resulax regelbundet (svider mindre än microlax), finns i 50-pack och läkaren kan skriva ut på recept. Började sätta dem på pottan så fort de kunde sitta rimligt stadigt på golvet (fick förstås hålla dem när de satt på pottan). Mina ungar är inte så tidiga motoriskt så detta var vid ca 9 mån ålder. De fattade snabbt galoppen och började bajsa på pottan. Gav ofta den yngsta resulax innan pottsittning. Kunde ta 5-10 min innan hon tömt klart när hon väl började bajsa. Pottbajsning är så bra för ordentlig tömning av tarmen. Efter ngr mån kunde jag sluta m regelbunden resulax (bara behövts enstaka ggr) och bajset har kommit helt själv. Satte barnen på pottan precis efter måltid och sömn. De kunde behöva sitta 10-15 min innan resultatet (bajset) kom, men det var så värt tiden det tog då förstoppningen blev så mkt bättre!! Ladda med leksaker, böcker och ramsor vid pottan. Nu är de typ 2 år resp 6 år. De behöver fortfarande forlax men bajsar själva när de behöver. Dessutom bara behövt byta väldigt få bajsblöjor från tidig ålder. Du skadar inte tarmen med mediciner som forlax, Movicol, laktulos, resulax, klyx utan du måste hjälpa ditt barn med dessa medel så att bajset kommer ut regelbundet (ca varannan dag efter introduktion av fast föda) och bebis får må bra.

Svar på tråden Förstoppad 6-månaders, helt desperat