• Anonym (Ts)

    Gasen avstängd ...

    Jag har fått brev om att gasen kommer stängas av pga obetalda fakturor. Har gasspis så kommer inte kunna laga mat.

    Hur går detta egentligen till när man bor i flerfamiljshus? Vad kommer det kosta att sätta på den igen? Kan absolut inte på något sätt betala då jag inte har någon inkomst alls! Så det är uteslutet, men vill gärna ha svar på mina frågor om någon vet?

    Fortum har begärt handledning (?) från KF så det är på gång.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-17 19:35
    Handräckning skulle det stå.

  • Svar på tråden Gasen avstängd ...
  • Anonym (Ts)
    Tiina87 skrev 2019-09-17 21:18:29 följande:

    Det hade varit lättare om du hade ställt en fråga...


    Eller om du övar upp din läsförståelse som jag märker helt saknas. Jag HAR ställt en fråga, har även fått svar!
  • Anonym (Ts)
    Tiina87 skrev 2019-09-17 21:19:59 följande:

    Btw så kan soc hjälpa till med ex gasskulder.


    NEJ!
  • Tiina87
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-17 21:21:28 följande:

    NEJ!


    Jo, det kan de.
  • Anonym (soc)

    Hej TS, jag är socialsekreterare på ek.bistånd och jag kan säga att vi till 99% går in och hjälper till när det handlar om detta, du måste ju kunna äta mat. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (soc) skrev 2019-09-18 07:30:27 följande:

    Hej TS, jag är socialsekreterare på ek.bistånd och jag kan säga att vi till 99% går in och hjälper till när det handlar om detta, du måste ju kunna äta mat. 


    Jag kan säga att mitt soc till 100% INTE HJÄLPER TILL MED DETTA!!!!!

    Har självklart pratat med soc!
  • Anonym (soc)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-18 07:44:01 följande:
    Jag kan säga att mitt soc till 100% INTE HJÄLPER TILL MED DETTA!!!!!

    Har självklart pratat med soc!
    Vilken motivering har dom till det?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (soc) skrev 2019-09-18 07:51:35 följande:

    Vilken motivering har dom till det?


    Att det är en skuld och jag borde haft pengar tidigare när jag hade jobb. Har inte jobbat heltid på snart 1 år och inte alls under sommaren då det inte funnits jobb. Jobbar på timmar och söker heltid.
  • Anonym (i gasen)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-17 19:25:25 följande:
    Jag har fått brev om att gasen kommer stängas av pga obetalda fakturor. Har gasspis så kommer inte kunna laga mat.
    Hur går detta egentligen till när man bor i flerfamiljshus? Vad kommer det kosta att sätta på den igen? Kan absolut inte på något sätt betala då jag inte har någon inkomst alls! Så det är uteslutet, men vill gärna ha svar på mina frågor om någon vet?

    Fortum har begärt handledning (?) från KF så det är på gång.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-17 19:35
    Handräckning skulle det stå.
    1) De vrider på ventilen på gasledningen till din lägenhet för att stänga av gasen.

    2) Det kommer att kosta att du betalar räknignarna till dem, så sätter de på gasen igen.

    Laga mat i micron så länge.
  • Anonym (sssss)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-18 07:59:38 följande:
    Att det är en skuld och jag borde haft pengar tidigare när jag hade jobb. Har inte jobbat heltid på snart 1 år och inte alls under sommaren då det inte funnits jobb. Jobbar på timmar och söker heltid.
    Har du lagt pengar på något annat, dvs, de skulle kunna ha räckt till gas? "Problemet" är ju att soc inte bryr sig om de räkningar som inte är godkända, så har du t ex valt att betala mobil istället gör gas så kommer de såklart göra bedömningen att du inte kan få hjälp med pengar till gas.

    Försök alltid betala allt i ordningen hyra, el, gas, mat. Det är ju det viktiga för att leva.

    Vad jobbar du med när du jobbar på timmar? På sommaren borde det ju finnas massor av jobb med tanke på semestertider och vikarier behöver täcka upp.

    Men eftersom du inte jobbar så mycket så antar jag att du har försörjningsstöd som täcker upp. Då får du leva snålt ett tag, betala alla godkända räkningar, köp billig mat, och lägg undan resten till gas-skulden.
    Kanske kan du prata med företaget om att göra upp en betalningsplan, och så länge du följer den så stänger de inte av? De är ju intresserade av att få sina pengar såklart, och är inte intresserade av att ställa till det för människor. Mycket går att lösa så länge man kämpar och är ärlig.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sssss) skrev 2019-09-18 10:38:32 följande:

    Har du lagt pengar på något annat, dvs, de skulle kunna ha räckt till gas? "Problemet" är ju att soc inte bryr sig om de räkningar som inte är godkända, så har du t ex valt att betala mobil istället gör gas så kommer de såklart göra bedömningen att du inte kan få hjälp med pengar till gas.

    Försök alltid betala allt i ordningen hyra, el, gas, mat. Det är ju det viktiga för att leva.

    Vad jobbar du med när du jobbar på timmar? På sommaren borde det ju finnas massor av jobb med tanke på semestertider och vikarier behöver täcka upp.

    Men eftersom du inte jobbar så mycket så antar jag att du har försörjningsstöd som täcker upp. Då får du leva snålt ett tag, betala alla godkända räkningar, köp billig mat, och lägg undan resten till gas-skulden.

    Kanske kan du prata med företaget om att göra upp en betalningsplan, och så länge du följer den så stänger de inte av? De är ju intresserade av att få sina pengar såklart, och är inte intresserade av att ställa till det för människor. Mycket går att lösa så länge man kämpar och är ärlig.


    H

    När det gäller el och gas får man aldrig göra avbetalningsplan. Hur billig mat jag än köper (äter knappt alls) så finns det aldrig någonsin en enda krona att lägga undan. Har ca 300kr/månad till mat i bästa fall. Brukar få nån matlåda nån gång ibland av snälla vänner. Är extremt mager, vissa tycker jag ser undernärd ut. Äter 3 ggr per dag när jag jobbar dock.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-18 11:00:51 följande:

    H

    När det gäller el och gas får man aldrig göra avbetalningsplan. Hur billig mat jag än köper (äter knappt alls) så finns det aldrig någonsin en enda krona att lägga undan. Har ca 300kr/månad till mat i bästa fall. Brukar få nån matlåda nån gång ibland av snälla vänner. Är extremt mager, vissa tycker jag ser undernärd ut. Äter 3 ggr per dag när jag jobbar dock.


    Det var ett märkligt el- och gasbolag du har...

    Har du funderat på att vända dig till kommunen för att få hjälp med din ekonomi? Strukturera upp en budget? Kan också hända Soc kan hjälpa med det.
  • Anonym (sssss)
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-18 11:00:51 följande:
    H

    När det gäller el och gas får man aldrig göra avbetalningsplan. Hur billig mat jag än köper (äter knappt alls) så finns det aldrig någonsin en enda krona att lägga undan. Har ca 300kr/månad till mat i bästa fall. Brukar få nån matlåda nån gång ibland av snälla vänner. Är extremt mager, vissa tycker jag ser undernärd ut. Äter 3 ggr per dag när jag jobbar dock.
    Har du ens provat? Innan det stängs av givetvis. Efter avstängning är det nog omöjligt.

    Vad har du för inkomst? Om du ligger under existensnivå så ska du få hjälp av försörjningsstöd, och då har man mer än 300 kr till mat.
    Är det så att du har en massa andra onödiga räkningar som gör att du får så lite över till mat, så får du börja se över dina utgifter. Kanske kan du säga upp eller byta dyra abonnemang, i värsta fall släppa lite andra saker till kronofogden. Om du ändå kommer hamna där, så är det ju bättre att du som sagt betalar saker i ordningen hyra, el, gas och mat. Allt annat går att leva utan tills ekonomin förbättras.
  • drakeld
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-17 19:25:25 följande:

    Jag har fått brev om att gasen kommer stängas av pga obetalda fakturor. Har gasspis så kommer inte kunna laga mat.

    Hur går detta egentligen till när man bor i flerfamiljshus? Vad kommer det kosta att sätta på den igen? Kan absolut inte på något sätt betala då jag inte har någon inkomst alls! Så det är uteslutet, men vill gärna ha svar på mina frågor om någon vet?

    Fortum har begärt handledning (?) från KF så det är på gång.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-17 19:35
    Handräckning skulle det stå.


    Alla lägenheter i ett flerfamiljshus har en egen ledning. Den stänger de av. Du måste betala de räkningar du har släpande och de kan kräva en påkopplingsavgift också för det.

    Kanske ställer en uppenbar fråga nu men har du någon du kan låna av så att de inte behöver stänga av gasen alls? Det sparar dig ju pengar för de extra avgifterna.

    I övrigt så finns ju en modell för betalning av räkningar
    1 Hyra
    2 El
    3 Mat

    Men de som har gas spis borde väl prion ligga på 2.5 ungefär eftersom det kostar dig mer att få gasen avstäng etc än maten. Det är surt det där.

    Ring till Fortum, berätta hur det ligger till och be om dispans med räkningarna.De kan även vara schyssta att ta bort påminnelseavgifter om man gör så. Sedan måste du göra upp en budget för närmsta tiden. Följ prioordningen och sedan köper du billigaste maten möjligt: nudlar, grönsaker, ägg, ris kolla utbudet från ica basic... mm 
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2019-09-18 07:59:38 följande:

    Att det är en skuld och jag borde haft pengar tidigare när jag hade jobb. Har inte jobbat heltid på snart 1 år och inte alls under sommaren då det inte funnits jobb. Jobbar på timmar och söker heltid.


    Att just du av olika skäl fått avslag innebär dock inte att soc rent generellt inte hjälper till med en gasskuld.
  • Anonym (Della)

    Soc tittar inte tillbaka ett år i tiden för att kontrollera din inkomst. För det är helt irrelevant att veta vad du tjänade i november förra året.
    De går tillbaka tre månader (har jag för mig) och tittar över dina inkomster och jämför med dina utgifter.

    Nu verkar det som att du redan på förhand har bestämt dig för att soc inte kan hjälpa dig men det tror jag nog iaf att de kan göra.

Svar på tråden Gasen avstängd ...