Inlägg från: Anonym (Aldrig övertalning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig övertalning)

    Vill ha barn men han vill inte.

    Plina skrev 2019-09-18 00:09:40 följande:

    Jag är 28 år gammal och har sagt sens jag gick i lågstadiet.

    Men nu känner jag någonting inom mig som skrika om att jag vill bli mamma.

    Jag känner mig redo för de, vi har varit ilag i 5 år nu sesutom. och min gubbe familj vill så gärna bli mormor/farmor/morfar/mormor/faster m.m...

    Men gubben min vill inte ha barn! Han ser det som jobbiga saker som bara stör och äckliga med all skit, spyor m.m.

    Vad ska jag göra?!


    Det spelar ju ingen roll vad hans familj vill, det är ju han som ska få ta beslutet om att bli pappa då det blir hans ansvar. Vill han inte, så ska han inte heller bli övertalad. Jag likställer det nästan med att övertala en kvinna att göra abort, det är ju skillnad pga kropp osv, men psykiskt att bli övertalad till något livslångt som man inte vill. Nej, det är inte ok.

    De vettiga alternativ du har att välja mellan är att

    1. stanna och bli barnlös

    2. lämna och skaffa barn antingen själv eller med en annan partner
  • Anonym (Aldrig övertalning)
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-18 08:05:11 följande:

    Håller 100% med dig i sak. Man ska aldrig övertala någon, det blir inte bra i slutänden och var och en ska helt och fullt få avgöra när och om man vill bli förälder och till hur många barn.

    Skulle ändå vilja lägga till ett alternativ.

    Och det är att stanna och bara vänta och se vad som händer.

    Det måste man vara tydlig med för sig själv dock att det är något som man på egen hand väljer. Och om den andre trots att man pratar om det regelbundet fortsättningsvis inte vill ha barn och inte ändrar sig, så får man vara beredd på det. Man får passa sig för att bli bitter. Det handlar om att ta ansvar för sin situation. Man kan avgöra hur man själv hanterar olika saker (andras känslor tex) men aldrig ändra på någon annan.

    Ibland kanske man känner att man hellre lever med sin man i en relation utan barn för att man ändå älskar honom så mycket. Än att lämna pga barnfrågan.

    Det var bara ett stickspår, ett råd.

    Familjerådgivning för att klura ut exakt varför han inte vill kanske också kan vara något?


    Javisst, alternativet att stanna och fortsätta hoppas finns också. Men det är nog extremt ovanligt att man ändrar åsikt/känsla senare i livet, om det är så att man absolut inte vill. Dessutom tror jag för ts skull att det är det sämsta alternativet. Som du nämner finns det enligt mig en alldeles för stor risk för psykisk ohälsa i form av bitterhet och depression ifall man längtar efter något som man egentligen aldrig får.

    Svår sits för ts, men det finns egentligen inte så många alternativ att välja mellan.
  • Anonym (Aldrig övertalning)
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-18 09:04:23 följande:

    Sant.

    Dock skulle rådgivning kunna lösa upp vissa knutar. Kanske. Om ts gick med sin partner en gång och han sedan kunde tänka sig att gå ett tillfälle själv och verkligen få ur sig exakt vad det är han inte vill/är rädd för och får hjälp att formulera det så vore det kanske till hjälp.

    Så kände i alla fall jag när jag var mitt uppe i det där. VARFÖR vill du inte? Att då få svaret - men jag vill inte... bara. ? är svårt att ta till sig när det handlar om något så stort som att bilda familj och få barn. Det är inte som att jag frågar om du vill skaffa en katt eller gå på bio på lördag, jag behöver få veta varför.

    I vårt fall så var det så att vi hade ett gemensamt barn och jag önskade syskon. Jag valde att stanna, fullt medveten om att det skulle behövas mycket bearbetning eftersom det innebar en stor sorg för mig att inte få ge mitt äldsta barn syskon och få bli mamma igen. Hur jag vände och vred på det kunde jag inte bryta upp en fungerande familj för något/någon som inte fanns, det var där jag landade.

    Sen kom faktiskt den dagen efter många år då min man ändrade sig. Stora barnet hade blivit äldre och mer självgående, han kände väl att det inte var så farligt och att det till och med kunde bli kul. Så nu har vi två barn med över 10 år emellan men det var så det blev.

    I TS fall kanske det är enklare på ett vis att lämna och gå vidare eftersom det inte finns barn sen innan. Jag hade nog haft svårt som kvinna att bara låta tiden gå i en relation med någon som inte ville ha barn, utan jag hade antagligen valt att lämna om jag var i TS sits. Efter rådgivning!


    Det blir ju faktiskt lite annorlunda då man redan har ett barn. Om man inte har barn, längtar efter det och har en partner som säger nej, då är det nog inte lika lätt att säga ?ok, jag stannar ändå?. Skulle min man ha sagt nej till barn innan vi fick första, hade jag tackat för mig (hur mycket jag än älskar honom, men min längtan var större). Idag då vi har ett barn redan, skulle jag kunna tänka mig att stanna där, även om jag längtar efter ett syskon i framtiden. För jag har iaf mitt lilla barn. Men visst, det händer att personen ändrar sig 10 år framåt i tiden, men är ta beredd att vänta tills hon är 38 med risken att aldrig få något barn? Jag själv skulle inte vara beredd på det. Håller med att jag skulle lämna, alternativt rådgivning, MEN bara för att få svar på mina frågor vid ett eventuellt uppbrott snarare än för att få honom att ändra sig.

    Hur tänker du efter alla svar, ts?
Svar på tråden Vill ha barn men han vill inte.