Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

    Oförsäkrat barn- Nu diagnos

    Om du menar att du vill ha ersättning för adhd trots att han saknar försäkring kommer det inte gå. Inte heller om han har försäkring nu men visade symtom innan han hade.

  • mammatill6

    Man ska va noggrann med barnens försäkring, teckna den direkt och inget avbrott. Adhd ger ju en bra slant så det är ju trist att missa.

  • mammatill6
    Anonym skrev 2019-09-21 22:53:37 följande:

    Hur och varför "ersätter" man en adhd-diagnos?

    En diagnos som är lätt att bluffa fram dessutom, om barnet är lite äldre.


    Varför ersätter man andra diagnoser? Adhd är något som med stor sannolikhet kommer att påverka dig resten av livet. Bluffa sig till? Snacka om okunskap?
  • mammatill6

    [quote=79917006][quote-nick]Anonym skrev 2019-09-21 23:00:00 följande:[/quote-nick]Den vanliga kommentaren. Nej jag är inte okunnig.

    Livet kan fungera hur bra som helst med adhd.[/

    Absolut. Precis som vid många andra diagnoser och sjukdomar. Likväl kan det orsaka många problem.

  • mammatill6

    Säkert olika. Sonen fick ersättning, hand försäkring tecknades när han va 2 år. Men det fanns ingen misstanke på adhd förrän senare. Bi har Folksam.

  • mammatill6

    Är det skillnad på ersättningen för adhd, att den är onödig jämfört med ersättning för andra sjukdomar? Sveda och värk för bruten hand? Ersättning för bipolär? Ersättning för ett ärr på en hand som ändå inte påverkar?

    Min son har fått 140000 för sin adhd, är en ganska bra summa som tills den Dan han ska flytta hemifrån kan vara en kontantinsats. Han har nu använt en del för inköp av en dator han kan använda som hjälpmedel. Han kommer ha stor nytta av de pengarna.

    Botar de adhd? Absolut inte. Precis som ersättning för ett benbrott inte köket benet.

  • mammatill6
    Anonym (Pappa) skrev 2019-09-22 15:36:41 följande:

    Exakt det jag menar. Pengarna används till annat än att hjälpa barnet med sin diagnos. Håller med att det finns massa olika diagnoser där det är onödigt att teckna försäkringsskydd (exempelvis de du räknar upp). Har man försäkringen ska den klart nyttjas, men inget jag skulle betalat för. Man måste inte teckna försäkring för allt som går. Bättre att investera i fonder.


    Fast man tecknar ju inte försäkringen enbart för att få vid adhd.
  • mammatill6
    Anonym (Pappa) skrev 2019-09-22 15:36:41 följande:

    Exakt det jag menar. Pengarna används till annat än att hjälpa barnet med sin diagnos. Håller med att det finns massa olika diagnoser där det är onödigt att teckna försäkringsskydd (exempelvis de du räknar upp). Har man försäkringen ska den klart nyttjas, men inget jag skulle betalat för. Man måste inte teckna försäkring för allt som går. Bättre att investera i fonder.


    Fast man tecknar ju inte försäkringen enbart för att få vid adhd.
  • mammatill6
    Anonym (P) skrev 2019-09-22 20:38:42 följande:

    Gör försäkringen att ADHD'n försvinner?


    .

    Har nån sagt det? Du förstår att det inte är vi som bestämt att man får ersättning för vissa diagnoser och sjukdomar och skador via en försäkring?

    Gör en ersättning att ett benbrott läker? Knappast.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2019-09-22 20:57:31 följande:

    Varför ska man ha barnförsäkring?


    Om barnet råkar ut för nån allvarlig skada eller sjukdom täcker den kostnader. Och ger ersättning. Blir du t.ex inlagd på sjukhus en längre tid kostar det. Får barnet en skada som kanske leder till en funktionsnedsättning och kanske inte kan arbeta kan pengarna ge en guldkant.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2019-09-22 21:17:55 följande:

    Försäkringen betalar man själv? Man lägger undan lite pengar i månaden till försäkringen, man kan väl lika bra lägga undan pengar utan att teckna försäkring? Blir ju samma sak.


    Det beror ju på vad som händer och hur mycket man kan lägga undan. Min ena son har totalt fått ut 200000 för allt han råkat ut för. Dessutom får vi föräldrar en summa som motsvarar vårdbidraget från FK, som kan användas till att gå ner i arbetstid.

    Skulle det värsta hända att han råkar ut för en allvarlig skada och kanske inte kan jobba får han 1,2 miljoner.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2019-09-22 21:25:44 följande:

    Så man får alltså tillbaka alla försäkringspengar sen?


    Det beror ju på vad barnen råkar ut för. Mina barn har haft oturen att råka ut för många skador, har blivit många skikhusvistelser. Barn med diagnoser. Försäkringen täcker alla utlägg i samband med sjukhusvistelser.
Svar på tråden Oförsäkrat barn- Nu diagnos