• Anonym (KAKAN)

    Hur fira födelsedag av son med släkt långt bort?

    Hej! (råkade göra fel i första tråden med rubriken haha)
    Tänkte höra hur ni tänker kring detta. Har en son på ett par månader och har börjat reflektera över hur vi ska göra i framtiden vid tex hans första födelsedag. Vi har i princip ingen släkt där vi bor utan min mans släkt bor i sthlm, min bor ännu längre upp. Det är säkert möjligt att min mamma kan komma ner för att fira sonen men för mig känns det viktigt att ha alla samlade. Mina bröder, syskonbarn (dvs min sons morbröder och kusiner etc) gammelfarmor osv...När vi hade namngivning hade vi en här hos oss då min mans sida av släkten ändå var på besök under sommaren, och en till en månad senare med min sida av släkten där jag kommer ifrån. Tycker de funkade bra. Känns ju rätt omöjligt att min gamla farmor på snart 90 år ska sätta sig på ett flyg liksom och därför känns det som det enda alternativet är att vi firar sonen 2 ggr. Och ja, då kommer han ju inte förstå så mkt av det men för mig känns det ändå viktigt.

    Det jag undrar är hur ni andra som har all släkt långt borta gjort vid tex födelsedagar av era barn?

  • Svar på tråden Hur fira födelsedag av son med släkt långt bort?
  • Anonym (z)
    Anonym (KAKAN) skrev 2019-09-22 10:21:02 följande:

    Hej! (råkade göra fel i första tråden med rubriken haha)

    Tänkte höra hur ni tänker kring detta. Har en son på ett par månader och har börjat reflektera över hur vi ska göra i framtiden vid tex hans första födelsedag. Vi har i princip ingen släkt där vi bor utan min mans släkt bor i sthlm, min bor ännu längre upp. Det är säkert möjligt att min mamma kan komma ner för att fira sonen men för mig känns det viktigt att ha alla samlade. Mina bröder, syskonbarn (dvs min sons morbröder och kusiner etc) gammelfarmor osv...När vi hade namngivning hade vi en här hos oss då min mans sida av släkten ändå var på besök under sommaren, och en till en månad senare med min sida av släkten där jag kommer ifrån. Tycker de funkade bra. Känns ju rätt omöjligt att min gamla farmor på snart 90 år ska sätta sig på ett flyg liksom och därför känns det som det enda alternativet är att vi firar sonen 2 ggr. Och ja, då kommer han ju inte förstå så mkt av det men för mig känns det ändå viktigt.

    Det jag undrar är hur ni andra som har all släkt långt borta gjort vid tex födelsedagar av era barn?


    Antingen har vi gjort så att vi kollat vilken helg runt födelsedagen som de flesta kan komma, sen öppen inbjudning på det - dvs, de som kan och vill dyker upp.

    Resten har fått fira nästa gång vi har träffats.

    Eller så har vi åkt till släkten någon helg runt födelsedagen och firat då.

    Något år har det inte varit något planerat firande alls, utan det har blivit när man ändå råkar träffas.

    Så har vi gjort i vår familj och pappans familj. Alla bor på olika ställen, vissa bor inte i Sverige och vissa är gamla så de kan inte resa alls.
  • Anonym (Halva släkten)

    Min sida av släkten bor nära och är alltid med och firar våra barn. Mannens sida av släkten bor 55 mil bort och har aldrig varit med och firat barnen. De skickar present.

  • lövet2

    De som bor nära kommer på kalas och de som inte gör det, skickar kort eller present.

    Min mamma har 11 barnbarn. Det går inte att ränna runt Sverige för varenda födelsedag.

  • Anonym (Zara)

    Jag passade på att hälsa på släkten i anslutnjng till födeksedagen. Funkar dock bara om släkten bor samlat.

  • LoveRain

    Hur långt från Stockholm bor ni respektive din släkt? En idé är ju att ha kalaset hos don killes familj eller i en lokal i Stockholm. Kräver ju såklart att nån bor tillräckligt stort och är villig att hjälpa till. Bättre att ni åker en bit än att två släkter ska åka en ännu längre bit

  • Anonym (Aldrig)

    Min mamma har aldrig träffat barnbarnen för hon bor 123 mil bort och är 84 år. Vi firar med makens familj. Det räcker långt, de är 13 stycken bara dom om alla kommer.

  • cosinus

    Bor 30 mil från mina föräldrar. De ringer och säger grattis, skickar ett kort med pengar (eller ber mig köpa en present).

    Ibland har det slumpat sig så att de varit på besök vid något av barnens födelsedagar och då firar vi såklart men säg att de hittat av 2 av 48 födelsedagar :)

    Barnen är vana att bli uppvaktade av närmaste familjen på födelsedagen och sen kompiskalas. Inget mer.

  • Anonym (KAKAN)

    Tack för era svar :) väldigt spridda skurar ;)

    Innan vi fick barn så brukade jag åka hem ganska ofta och hälsa på och jag ser inga problem med att fortsätta göra det - då det är viktigt att min son får fina band till min sida av släkten med. Min släkt kommer såklart också och hälsar på när de kan...så jag tror att vi kommer försöka matcha ett besök hos min släkt nära anslutande till sonens födelsedag och fira på det sättet med min sida :) Behöver ju inte vara på dagen ;)

  • cosinus
    Anonym (KAKAN) skrev 2019-09-24 08:01:13 följande:

    Tack för era svar :) väldigt spridda skurar ;)

    Innan vi fick barn så brukade jag åka hem ganska ofta och hälsa på och jag ser inga problem med att fortsätta göra det - då det är viktigt att min son får fina band till min sida av släkten med. Min släkt kommer såklart också och hälsar på när de kan...så jag tror att vi kommer försöka matcha ett besök hos min släkt nära anslutande till sonens födelsedag och fira på det sättet med min sida :) Behöver ju inte vara på dagen ;)


    Fina band kan de ha utan att födelsedagarna firas ihop. Mina barn träffar sina morföräldrar i snitt en gång i månaden. Farföräldrarna som bara bor en timme bort är betydligt mer sällan.

    Men när vi träffas har inget med deras födelsedagar att göra, däremot brukar de alltid komma upp på skolavslutningen.
  • Anonym (Lrk)

    Jag bor 60 mil från stora delar av min släkt. Det har helt enkelt blivit så att vi firar med mannens släkt och de från min släkt som bor nära nog.

    Med övrig släkt har vi en tyst överenskommelse om att inte krångla med att skicka kort och presenter till varandra. Om det inte blir så att man råkar träffas i anslutning till en födelsedag. Istället blir det gratulationer på Facebook.

Svar på tråden Hur fira födelsedag av son med släkt långt bort?