2barnsmorsan skrev 2019-09-28 10:04:19 följande:
Ja jag förstår att det måste vara jätte jobbigt för dig. Man vill ju att ens barn ska ha det bra.
Jag tycker att skolan är ute och cyklar. Han har ju redan en diagnos hur ska flera diagnoser kunna hjälpa dem eller honom? Alla barn som har autism är ju inte exakt lika så har de problem så måste de ju utreda hur de på skolan ska kunna bemöta och hjälpa just honom bättre.
Speciellt när han dessutom går i en specialklass för barn med autism. De borde ju ha mycket bra tillgång till stöd från specialpedagoger och resursteam.
Synd att de inte tar till sig din kunskap och också synd att ni inte har fått stöd från habiliteringen för jag vet att de i vissa fall kan gå in och ge bra stöd till skolor med anpassningar.
Kan du på något sätt försöka få stöd av habiliteringen eller bup i förhållande till skolan. Förklara att det inte är du som förälder som vill utreda honom utan att skolan inte klarar av att ge rätt stöd till honom i skolan och att du, barnet och skolan behöver hjälp för att göra situationen i skolan hållbar?
Jag håller med dig. Vi har känt oss ganska chockade av hur dålig förståelse och kunskap de verkar ha kring autism. Vi hade hört väldigt gott om den skolan innan sonen började men de hade visst precis bytt rektor när vi började.
Enligt dem så kan han enbart gå i autism klassen ifall hans primära funktionshinder är Autism. Ifall han skulle få en ytterligare diagnos, med adhd i det här fallet, och dessa symptom skulle bli de mest framträdande så får han byta till en annan klass har vi förstått det som.
Vi vill ändå försöka gå dem till mötes i den här frågan med förhoppningen att kommunikationen och samarbetet med oss föräldrar skall förbättras. Vi har även funderat över att anmäla till grundskoleförvaltningen så att de kan få hjälp med pedagogiskt stöd och utbildning inom autism. Men vi vill prova allt annat innan då en anmälan riskerar att försämra samarbetet ändå desto mer.
Informationen som vi fick från habiliteringen när vår nu 7:årige son skrevs ut var att han vid eventuella framtida problem/behov fick vända sig till Bup för att det är dom som tar över efter att barnen fyllt 7 år.
Vi har krävt en åtgärdsplan och ska snart ha utvecklingssamtal och vi har redan innan bett dem att fundera över hur de ska göra för att förbättra samarbetet och kommunikationen mellan hem och skola. Vi har bett dem skriva in olika punkter i åtgärdsplanen som vi vill ha med och bett dem förbereda sådant som de vill ha med.