• gunpas

    Min bästa polare bor hos mig några månader fram tills han hittar eget. Borde han betala hyra?

    Hej,

    Min bästa polare bor i min hyreslägenhet i några månader fram tills han hittar eget. Han säger att som bästa polare är det inte norm att betala hyra till mig under hans vistelse. Endast om räkningarna varje månad blir dyrare när han bor hos mig. Han säger också att det inte är normalt som bästa vän att ta betalt. Annars är det uppfostringsfråga.

    Vi delar en 48 kvadrat.
    Vad är normalt, ska han betala en del av hyran varje månad till mig?

  • Svar på tråden Min bästa polare bor hos mig några månader fram tills han hittar eget. Borde han betala hyra?
  • Anonym (H)

    Haha! Vad rolig han är som redan i förväg berättar för dig vad som är normalt för en inneboende och inte. Som om han redan direkt bestämt sig för att han inte ska betala ett skit! Vilken jävla parasit. Har man något som helst hyfs så ser man det som en självklarhet att man betalar och gör rätt för sig och framför allt visar TACKSAMHET för att man får bo hos någon annan.

  • viseversa

    Ja det ska han. Jävla snåljåp. Risken är att han inte tänker flytta alls utan parasitera på dig i evighet för du är för snäll för att sätta ner foten så han glider runt på en räkmacka och bot gratis.

  • viseversa

    Hittar eget? Hmmm ja det lär ju gå snabbt. Varför skulle han hitta eget när han kan bo gratis och leva på dig? Jag hade sagt att antagligen betalar du eller så åker du ut. Otacksamma idiot som dessutom sitter och berättar för dig hur du ska göra. För att han är en parasit och snål. Gå fan inte på hans skitsnack. Han ska stå för 50% av alla gemensamma kostnader i bostaden. Hyra el mat vatten(om ni betalar för det) hygienartiklar mm mm mm

  • Kjell2
    gunpas skrev 2019-10-01 12:40:05 följande:

    Hej,

    Min bästa polare bor i min hyreslägenhet i några månader fram tills han hittar eget. Han säger att som bästa polare är det inte norm att betala hyra till mig under hans vistelse. Endast om räkningarna varje månad blir dyrare när han bor hos mig. Han säger också att det inte är normalt som bästa vän att ta betalt. Annars är det uppfostringsfråga.

    Vi delar en 48 kvadrat.
    Vad är normalt, ska han betala en del av hyran varje månad till mig?


    Säg till att han gärna få bo en vecka gratis hos dig som gäst. Därefter får han bidra.


  • Anonym (J)

    Som bästa polare är inte norm heller att utnyttja sina vänner.

    Det är en snyltare du råkade ut för , ingen polare.

  • Anonym (J)

    Det är hans attityd som är vidrig såklart , handlar inte så mycket om pengarna.

    Om en vän skulle råka ut för någonting som gör att hen har ingenstans att ta vägen och har inga pengar skulle jag såklart hjälpa henom utan betalt.

    Men det är väldigt stil att ta för givet / upplysa dig att du ska försörja henom i månader.

  • Anonym (simpan)

    Det han säger är att han vill utnyttja dig och situationen till att bo gratis och du ska bara hålla tyst pga privilegiet att vara vän med honom.

    Ärligt talat, jag hade kunnat låta en bästa vän bo gratis, med skillanden att ingen av mina vänner någonsin tagit för givet att få bo gratis. Och hade de bott gratis så hade de såklart bara bott så kort tid som möjligt och bidragit till övriga räkningar, mat och hjälpts åt att städa osv. De hade visat glädje och tacksamhet, och gett något tillbaka. Ge och ta.

    Med tanke på den bostadsbrist som råder kan det dessutom bli länge han bor hos dig. Jag gissar att han jobbar och har en lön, så varför ska han bo gratis, och så länge han bor gratis, varför skulle han anstränga sig att hitta något annat?

    Nej, sätt ner foten och säg att polare inte utnyttjar. Det är en uppfostringsfråga om man bidrar eller ej, och tänker han inte göra det visar det på dålig uppfostran, och förmodligen kommer du även få städa upp efter honom också.
    Skriv ett kontrakt, med hyra + el, vatten, bredband eller vad som nu ingår i att han bor hos dig, och betalar han inte, släng ut honom.

  • Smultronmarmelad

    Klart han ska betala! Kanske inte hälften men åtminstone 25% av hyra, el och internet. Sen självklart handla mat och så.

    Ställ motkrav eller släng ut.

Svar på tråden Min bästa polare bor hos mig några månader fram tills han hittar eget. Borde han betala hyra?