• BellaLani

    Göra om hus till ett skal?

    Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga men jag får försöka;

    Kan man riva ner allt i ett stor hus så huset är som ett skal och sedan renovera om?

    Jag och min man håller på att kolla på hus och vi blev förälskade i ett gammalt hus, som är enormt. Men eftersom det är ett hus från 1900 -talet är varje rum små och endast har en toalett på 400 kvm och bara en liten trappa som mer liknar en stege till andra våningen.

    Så jag skulle vilja göra egentligen allt inuti och göra det till vårt hem.
    Och anledningen till varför vi vill renovera och inte bygga ett helt nytt hus som har allt vi önskar är att detta hus kommer med land och andra byggnader runt om som vi vill ha och efter 2 års letande detta är det enda huset som vi fastnat för.

    Är det bara min fantasi eller är det möjligt att strippa ner ett stort hus/herrgård till ett skal och "börja om"? 

    Tacksam för alla svar! Skrattande
  • Svar på tråden Göra om hus till ett skal?
  • LoveRain

    Du bör kunna ändra hela planlösningen utan bygglov, det räcker med anmälan. Mer finns att läsa här:

    www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

    Du kan även kontakta Boverket och ställa mer specifika frågor kring detta.

    Ska du göra stora ändringar i en byggnad och inte själv har stora kunskaper kring arkitektur, VVS osv så ta in en arkitekt som hjälper er göra en bra ritning.

  • BellaLani
    LoveRain skrev 2019-10-04 22:13:47 följande:

    Du bör kunna ändra hela planlösningen utan bygglov, det räcker med anmälan. Mer finns att läsa här:

    www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

    Du kan även kontakta Boverket och ställa mer specifika frågor kring detta.

    Ska du göra stora ändringar i en byggnad och inte själv har stora kunskaper kring arkitektur, VVS osv så ta in en arkitekt som hjälper er göra en bra ritning.


    Okej tack för tipset!

    Ja precis, vi kommer ju ta in en arkitekt om allt går som planerat. Det var mest jag som undrade om det är möjligt att renovera på det sättet innan vi ger oss in i budgivningen Glad
  • Limajo
    BellaLani skrev 2019-10-04 22:20:19 följande:

    Okej tack för tipset!

    Ja precis, vi kommer ju ta in en arkitekt om allt går som planerat. Det var mest jag som undrade om det är möjligt att renovera på det sättet innan vi ger oss in i budgivningen 


    Det är fullt möjligt. Ta in en konstruktör också om ni ska flytta på bärande väggar mm.
  • bastardized

    Det går men är hiskeligt dyrt och ganska komplicerat då man därmed tar bort bärande väggar och regelverk som håller fasaden på plats. Dessutom vill man passa på att extraisolera då gamla väggar inte är tillräckligt täta och då är det lätt att den gamla charmen försvinner på insidan, fönster är ett annat dilemma osv osv.


    Gjorde så i mitt första hus men det hade blivit betydligt billigare att bygga helt nytt. 

  • BurningDiamond
    LoveRain skrev 2019-10-04 22:13:47 följande:

    Du bör kunna ändra hela planlösningen utan bygglov, det räcker med anmälan. Mer finns att läsa här:

    www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

    Du kan även kontakta Boverket och ställa mer specifika frågor kring detta.

    Ska du göra stora ändringar i en byggnad och inte själv har stora kunskaper kring arkitektur, VVS osv så ta in en arkitekt som hjälper er göra en bra ritning.


    Fråga från okunnig idiot... Varför arkitekt och inte byggingenjör?
  • LoveRain
    BurningDiamond skrev 2019-10-04 22:41:27 följande:

    Fråga från okunnig idiot... Varför arkitekt och inte byggingenjör?


    Det går väl också bra, tänker att en arkitekt har större kunskaper kring hur man skapar ett bra flöde och gör huset både vackert och funktionellt medan en byggingenjör är mer inriktad på det tekniska, material och så. Det beror säkert mycket på den enskilde byggingenjören eller arkitekten vem som är lämpligast att välja dock.
  • BellaLani
    bastardized skrev 2019-10-04 22:32:20 följande:

    Det går men är hiskeligt dyrt och ganska komplicerat då man därmed tar bort bärande väggar och regelverk som håller fasaden på plats. Dessutom vill man passa på att extraisolera då gamla väggar inte är tillräckligt täta och då är det lätt att den gamla charmen försvinner på insidan, fönster är ett annat dilemma osv osv.


    Gjorde så i mitt första hus men det hade blivit betydligt billigare att bygga helt nytt. 


    De som säljer gården började att renovera 2015 och isolerade, bytte fönster och fixade avlopp men de gick isär och gubben vill inte bo kvar så den kostnaden är redan klar, men som sagt, det är så mycket annat som behövs göra.

    Fasaden kommer vi behålla som den är för att den gamla känslan ska vara kvar, men att ha 3 kök på 20 kvm och en toalett är inget jag vill ha haha =)
  • Limajo
    LoveRain skrev 2019-10-04 22:48:20 följande:

    Det går väl också bra, tänker att en arkitekt har större kunskaper kring hur man skapar ett bra flöde och gör huset både vackert och funktionellt medan en byggingenjör är mer inriktad på det tekniska, material och så. Det beror säkert mycket på den enskilde byggingenjören eller arkitekten vem som är lämpligast att välja dock.


    Som sagt, ska ni trixa med den bärande stommen är det bra med båda. Det är två helt olika kompetenser ni behöver. Men det finns många mindre arkitektkontor som riktar sig till privatpersoner som antingen samarbetar med konstruktörer eller har någon in-house.
  • jrockyracoon

    Nja, det kan vara svårt att få allt exakt som du vill ha det. Det är både mer ekonomiskt och bra för ens egen hälsa att utgå från huset och hitta smarta ändringar och också kompromisser gentemot ens vilja, för att få ett slutresultat som både är rimligt i pengar och tid, men som ändå uppfyller det mesta som du önskar.

    Jag tänker t.ex. att man utan problem kan riva ej bärande väggar men låta de bärande väggarna vara kvar som de är. Du behöver då konkretisera dina planer över vad du vill ändra och sedan ta reda på vad som är bärande väggar och ej.

    Det är ibland lättare att dra nytt avlopp och vatten, så du kanske skulle fundera över om det finns ett lämpligt rum som kunde renoveras om till att bli ett badrum med toalett. Du behöver ju inte nödvändigtvis utöka den befintliga toalettens yta om det inte behövs, menar jag.

    Om det blir för dyrt och omständigt att få till bra lösningar med det hus ni funderar på att köpa, skulle jag tycka det var bättre att köpa ett annat hus eller att bygga ett nytt hus från grunden. Det är därför väldigt viktigt att ni får klart för er vilka konkreta ändringar ni vill göra och huruvida dessa ändringar är möjliga att genomföra med en rimlig insats eller ej innan ni genomför köpet.

Svar på tråden Göra om hus till ett skal?