HSOF skrev 2019-10-07 17:03:25 följande:
Det finns inga fönster under bildäck. Det fanns två skikt under bildäck på Estonia. Det direkt under däck 1 var hytter och även poolområde, skiktet under är utrymmen för balast mm.
De flesta som överlevde Estonia höll konstigt nog till på däck 1, alltså längst ned i båten. Och de har vittnat om att vatten kom upp underifrån och det var detta som gjorde att de började ana orod och började söka sig upp och ur båten. Detta var långt innan slagsidan och den stora turbulensen började.
Sedan finns hålet med på bild när en tysk expedition var nere 2000 och så var det genom detta hål som undervattensroboten togs sig in vid de första observationerna oktober 94. De försökte ta sig in genom rampen men den var ju stängd så då tog de sig smidigt in genom hålet i fronten på styrbordsidan undertill.
Och ja man vill alltid undersöka bildäck om en bilfärga förliser, det ger oftast många svar om olyckan. I videoinspelningarna har man klippt bort delar av viseomaterialet, bl.a. på bildäck men man kan tydligt höra hur de kommunicerar om just bildäck. Orsaken kan vara att man helt enkelt vill dölja vad som finns där!
Nä.
Det är väl inte mer än att du visar en bild på det där hålet och du har absolut ingen erfarenhet av dykning (min gissning).
Överlevde flest från Däck 1 säger du?
1) Vad har det för betydelse?
2) På Däck 1 blev man förmodligen först medveten om faran när vattnet rusade in. På Däck 1 jobbade personal som var vaken. Av 137 överlevande var 50+ personal - som kände båten, räddningsutrustningen, var i rätt ålder och som var vakna och nyktra.
3) När det gäller passagerarna så överlevde ganska exakt lika många från Däck 1, Däck 4, Däck 5, Däck 6 och Däck 7.
Det behöver inte sitta fönster under bildäck för att luften skall kunna tömmas ur fartyget - den där teorin om att båten borde varit fylld med luft och därmed flyta.Modellförsök har efterhand visat detta.
Men för all del, är detta din hobby så fortsätt som du behagar.