Inlägg från: Anonym (BeprövadErfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)

    Har socialtjänsten som rutin att alltid starta utredning ifall de får reda på att ena föräldern har npf diagnos?

    Tyvärr så är socialtjänsten en myndighet som i mångt och mycket vilar på rättsosäkerhet, godtycke och maktbehov hos enskilda socialsekreterare.

    Verksamheten ska baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet men det är extremt sällsynt att det blir på det sättet

    Nu kommer säkert truppen med socionomer att angripa mig för att jag uttrycker hur verkligheten ser ut i Sverige 2019.

    Jag hanterar denna typen av ärenden på mer eller mindre daglig basis med klienter från norr till söder så mitt underlag är tämligen stort när jag sticker ut hakan och säger detta.

    Det är ett stort lotteri när man hamnar hos socialtjänstens handläggare, glöm allt om vad som är rätt och fel då det nu bara handlar om att hamna på god sida med denna myndighetsutövande person för gör du inte det så är risken stor att denna kommer att göra allt i sin makt för att göra livet extremt jobbigt för er.

  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (Zäta) skrev 2019-10-12 11:07:27 följande:
    Hur menar du nu? Det är ju inte de enskilda socialsekreterarna som fattar besluten. Menar du att de flesta ljuger och skriver felaktiga underlag bara för att?
    I en perfekt värld så skulle beslutsordningen verka för en kvalitetssäkring men så är det inte i praktiken när det gäller socialtjänsten.

    Det som socialsekreteraren bestämt sig för är också det så går hela vägen till domstolen via socialnämnden.

    Det mesta som påverkar den enskilda tar inte ens den vägen utan stannar hos socialsekreteraren.

    Senast förra veckan var ett antal socialsekreterare från en kommun i de norra delarna av landet kallade personligen till tingsrättsförhandling där de blev ertappade med byxorna nere, dock så är det inte tillräckligt ofta som dessa socialsekreterare blir tvingade att påvisa vetenskap och beprövad erfarenhet i deras myndighetsutövning.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (A) skrev 2019-10-12 11:00:35 följande:
    Det finns väl inget krav på att deras verksamhet ska baseras på erfarenhet och vetenskap?
    Tyvärr så missas detta av många socialförvaltningar men det är så att verksamheten ska evidensbaserad och stå på vetenskaplig grund och där till vara av hög kvalité ...

    Många som verkar inom socialförvaltningen verkar vare sig läst på handlednings dokument från Socialstyrelsen eller ägnat någon minut att läsa styrande lagar på deras arbetsfält.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (Zäta) skrev 2019-10-12 14:36:33 följande:
    Jag tänker såhär att de allra flesta socialsekreterare blir det för att vilja hjälpa och göra skillnad, visst finns det fall där det verkligen inte gått rätt till. Jag jobbar inte som socialsekreterare utan som annan tjänsteman och vet att väldigt många ändå jobbar för att hjälpa och se till barnets bästa, det är inte alltid så lätt eller bara svårt eller vitt. Tycker vi har bra funktioner för att upptäcka fall där det blivit fel och då ska det såklart rättas till och bli konsekvenser. Men i majoriteten funkar det bra vilket också är viktigt att påvisa för att det inte ska bli en rädsla och misstro.
    Det är möjligt att du ser en annan verklighet än den som jag möter i mitt arbete
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (Kk) skrev 2019-10-12 17:15:52 följande:
    Hänvisar man till tingsrätten kan man visa källa.
    Är du nyfiken så är det bara att ringa runt till de olika tingsrätterna och höra vilka mål de hade de senaste veckorna.

    Jag lämnar inte ut klienter, men information från våra domstolar är i stora drag offentlig så det är bara att söka om du är nyfiken på detaljerna.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (KL) skrev 2019-10-12 17:27:13 följande:
    Ja jag är väl medveten om att vi bara ska svara på frågorna och inte veta något mer. Det var inte det jag var ute efter. Min fråga var om detta innebär om utredning är påbörjad eller om det är en förhandskoll. Det kanske är någon som vet och det kanske kan hjälpa ts i sin fundering.
    Om det är skyddsbedömning du menar när du skriver "förhandskoll" så är det något som alltid måste göras och det samma dag (visst undantag finns i vissa fall, och då gäller näst följande dag) och det rör det sig knappast om utan får förskolan en förfrågan så är det troligtvis en utredning startad som förvisso kan avslutas snabbt utan åtgärd om så skulle vara fallet.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (KL) skrev 2019-10-12 18:24:28 följande:
    Det jag menade var om de kanske undersöker om de ska starta en utredning eller inte. Vet ej vad skyddsbedömning är men av din beskrivning så tror jag inte att det handlar om det. Vi fick 1 månad på oss att skicka in detta.
    Ok, jag tror jag förstår hur du tänker men det instrumentet finns inte utan det är först en skyddsbedömning som jag beskrivit sedan har man en kortare tid på sig att bestämma om man ska inleda en utredning eller ej och inleds en utredning ska den vara klar inom 4 månader
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (KL) skrev 2019-10-12 18:55:01 följande:
    Ok. Då antar jag att detta är en del av av en pågående utredning.
    Det låter troligt och som sagt det behöver inte i sig innebära någonting då en utredning mycket väl kan avslutas utan åtgärd.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (Kk) skrev 2019-10-12 21:01:00 följande:

    [quote=79958714][quote-nick]Anonym (BeprövadErfarenhet) skrev 2019-10-12 18:13:44 följande:[/quote-nick]Är du nyfiken så är det bara att ringa runt till de olika tingsrätterna och höra vilka mål de hade de senaste veckorna.

    Jag lämnar inte ut klienter, men information från våra domstolar är i stora drag offentlig så det är bara att söka om du är nyfiken på detaljerna.[/quote

    Aktuell information är det DU om ska länka till, då det är du som hänvisat från första början.

    DU ska visa källa, och kan inte be någon annan ringa runt. Vill du inte detta, gjorde du fel som hänvisade från början.

    Du verkar vilja framstå som kunnig. Gör då inte sådana här klantiga misstag.

    Så återigen, källa? Bevisbördan är din, annars får du ta tillbaka det du skrev.


    Du är inte i position att kräva någonting av mig eller någon annan för den delen så tagga ner innan du gör misstag som blir besvärliga för dig att ta dig ur.

    Som jag skrivit tidigare så kommer jag inte att vara dig behjälplig när det gäller detaljinformation utan är du nyfiken står det dig fritt att kontakta  lämpliga tingsrätter för vidare information det är din lagliga rättighet som du kan välja att använda dig av om du så önskar.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (Kk) skrev 2019-10-13 02:24:46 följande:
    Tagga ner själv. Du vet mycket väl att det inte är andras uppgift att leta reda på källor. Tror du på allvar att jag frågar efter namn?
    Utvandraren skrev 2019-10-12 21:59:38 följande:

    Sluta fjanta dig. Han skrev klart och tydligt att han observerat detta genom sitt jobb. Han har sekretess att förhålla sig till. Du får leta själv ifall du inte tror på honom. Det verkar vara den nya argumentationstekniken här inne på fl. Ifall man inte gillar det någon skriver så skriker man KÄLLA, när det framgår tydligt att det är genom egna observationer.

    Tro på honom eller gör det inte. Inte svårare än så.


    Återigen, hänvisar man till tingsrätten kan man visa källa. Din passus om sekretess är således irrelevant.
    Du saknar uppenbarligen insikt i hur det fungerar, skulle jag ge dig målnummer så har jag per automatik även lämnat ut klienten, vilket jag aldrig gör PUNKT

    Protokollet från tingsrätten kommer nog att finnas tillgängligt nästa vecka eller möjligen veckan efter beroende på hur mycket som tingsrätten har att göra och om du vill söka efter informationen så möter det i sig inget hinder.

    Släpp nu denna fråga och gå vidare, har du andra frågor är du välkommen med dessa och så länge det inte röjer klienten så ska jag försöka besvara dessa efter bästa förmåga.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (jonna) skrev 2019-10-13 05:57:43 följande:

    Mitt råd är ändå att göra allt för att stå på god fot med soc. Jag har sett så många fall av inkompetens hos dem . Jag känner flera familjer som blivit så illa behandlade samtidigt som soc kan helt strunta i knarkare som behöver hjälp och så uppenbara fall med barn som utsätts för hedersvåld. Men det är lättast att ge sig på ofarliga familjer.

    En nära vän till mig är socionom på familjeenheten. Ofta oroar jag mig för hennes klienter. Jag älskar henne som vän, men hon är inte lämplig i sitt arbete. Hon är 26 år och har jobbat ett år, hon har inga barn och har nog aldrig ens barnvktat. Hon kan beskriva situationer med barn(ej från arbetet!) och verkligen inte fatta varför barnen beter sig som de gör. Jag är förälder och jan direkt säga "det lär bero på det och det" och hon svarar "ja, men precis så är det ju!" Hon tycker inte ens om barn och fattar inte hur jag kan vilja ha tre stycken och vara hemma med dem länge.... Samtidigt som hon, när vi ser film tillsammans, jämt påpekar att "det där är psykisk misshandel" när det i filmen är en förälder som typ straffar sitt barn med utegångsförbud eller blir arg på barnet. Hade jag inte vetat hur inkompetent hennes killes syster är med sin unge utan att min vän anmäler hade jag nog inte vågat vara förälder i närheten av henne.


    Det du beskriver är något som jag tämligen ofta mött, sorglig nog.

    Det många inte veta att kraven på många socialförvaltningar är så låga beroende på att det är svårt att rekrytera medarbetare till dessa tjänster, det är ofta inte krav på adekvat utbildning ej heller görs det prövning gentemot belastningsregistret så som det exempelvis görs om du ska arbeta inom skola eller barnomsorg.

    Det är många problem med hur illa socialtjänsten fungerar i praktiken och du har belyst några av dessa, det finns dock fler men det skulle bli en tråd i sig själv att beskriva detta.

    Slutligen kan jag till ett litet försvar till dessa som arbetar inom detta fält även säga att deras arbetssituation är ohållbar, arbetsmiljön är en katastrof på många ställen samt så har de kraven att lösa en arbetsuppgift som de inte är rustade för och detta många gånger utan stöd i den egna organisationen detta gör att de som har ett genuint intresse att göra ett bra jobb slutar och de som är klart olämpliga blir de som är kvar.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (leg.socialfall) skrev 2019-10-13 17:20:23 följande:
    Chilla. Istället för att vara på din vakt (sånt lyser igenom, och då undrar förmodligen utredaren vad du försöker dölja), var tillmötesgående, visa att du tycker att dina barn har det bra och att de gärna får kolla närmre om de vill. Vill de prata med barnen? -Varsågod! Vill de göra hembesök? -Välkomna!
    Jag säger till dig som jag sa till ett av mina barn, som undrade varför vi skulle åka till socialkontoret och svara på frågor, barnet hade det ju bra hemma?
    "Jo, de på socialen vet inte att du har det bra, de känner ju inte oss, så de kan inte veta hur det är hemma. Därför vill de fråga dig själva!"

    Ärligt talat, vad är du rädd för?
    När det gäller kontakten med socialtjänsten så straffar sig naivitet på ett mycket hårt sätt, så min professionella erfarenhet när det gäller kontakten med företrädare för denna myndighet är att inte öppna pandoras ask.

    Det går inte att backa bandet med dessa socialsekreterare så en mycket liten sak kan föra med sig enorma konsekvenser som det är mycket svårt att överblicka och det behöver inte vara något som är "fel" för att man ska bli dömd och därmed riskera att hamna i deras våld.

    Det vore en helt annan sak om det fanns rättssäkerhet och att utredningar bedrevs i enlighet med vetenskapliga utredningsmetoder då hade det funnits en chans att komma ur deras grepp med hjälp av sanningen men nu bygger deras världsbild på åsikter, förutfattade meningar och i en del fall en tillfredsställelse i att  utöva makt över andra människor (är man liten som människa så kan man bli större genom att trycka ner andra).
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (leg.socialfall) skrev 2019-10-13 18:51:30 följande:
    Jag är inte naiv, jag har beprövad erfarenhet i ämnet. Att vara tillmötesgående mot socialsekreterarna är inte att öppna Pandoras ask, att spjärna emot och bråka kan däremot vara det. Låt säga att socpersonalen vill göra hembesök hos TS, för att studera familjen i sin egen miljö. TS vägrar, och talar om för utredaren att hen kommer inte innanför tröskeln med mindre att hen har en husrannsakansorder från polisen med sig. Gissa om socialtjänsten anar ugglor i mossen då, då har ju TS gett dem all anledning att misstänka att något inte står rätt till i familjen...

    "Hamna i deras våld?" Allvarligt, vet du hur ont om pengar många kommuners socialförvaltningar har, och vilken hög arbetsbörda personalen har? Tror du verkligen att man har resurser för att göra en massa omhändertaganden och tvångsåtgärder mot fullt fungerande barnfamiljer bara för att "utöva makt" och "trycka ner andra"?
    Jag och min familj har själva blivit utredda efter ett par orosanmälningar, och jag upplevde att socialtjänstekvinnan var enbart nöjd när utredningen var färdig (hembesök och allt) och hon kunde konstatera att samspelet i familjen fungerar bra och inga insatser var nödvändiga.

    Socialtjänsterna i kommunerna är inte perfekta, och inte deras personal heller. Att vara medveten om detta är en sak, men att i tid och otid skrämmas med Socialspöket som stjäl små barn, är överdrivet. De som jobbar på soc är trots allt människor som du och jag, så även fritidspolitikerna i socialnämnderna. Ska man vara rädd? Nej, jag tycker inte det. Du tycker uppenbarligen annorlunda, men du träffar heller inte dem som är nöjda med socialens bemötande.
    Det är bra om du har haft egna personliga erfarenheter som är positiva när det gäller kontakten med socialtjänsten.

    Jag talar utifrån min professionella erfarenhet där jag har haft många klienter från hela vårt avlånga land och den bilden är en annan en den som du har fått. 
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (Kk) skrev 2019-10-13 19:17:27 följande:
    Faktum kvarstår. Du har hänvisat till tingsrätten och kan inte visa källa. Är det så att du inte under några omständigheter vill uppge detaljer gör du fel som hänvisar från första början.

    Detta vet du lika bra som jag, om du har den kunskap och erfarenhet du säger dig ha.
    Du verkar ha mycket svårt att förstå, jag är källan jag var där på plats 
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Anonym (Kk) skrev 2019-10-13 19:35:04 följande:
    Det skrev du redan från början. Ingen otydlighet där.

    Och fortfarande, eftersom du hänvisar till tingsrätten kan du uppge/ eller styrka om du så vill/ källan.
    Släpp det där nu du kommer inte vidare i annat än om du själv söker informationen hos lämplig tingsrätt och som jag sa så borde protokollet vara tillgängligt inom en vecka eller två.
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)

    Jag håller tummarna för Er,

    Bra att veta är att du/ni har rätt att ha med ett biträde/ombud vid alla myndighetskontakter, ett sådant biträde kan vara någon man känner stort förtroende för ex. en släkting, vän eller någon annan som du/ni väljer. Detta är reglerat i Förvaltningslagen 14§.

    Det kan även vara bra att ögna igenom Socialtjänstlagen, Lagen om vård av unga samt Föräldrabalken då har ni en bra grund att stå på.

    Länklista:


    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-199052-med-sarskilda-bestammelser-om-vard_sfs-1990-52

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381

  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    Utvandraren skrev 2019-10-13 21:17:23 följande:
    Det kanske vore tjänstefel att uppge källan. Hur glada hade de berörda barnen och föräldrarna blivit om de blir outade på fl till en anonym nick tror du?



    Du är på helt rätt spår
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    psykologsambo skrev 2019-10-16 15:27:23 följande:
    Som sagt, du har all rätt att tycka så. Du har däremot ingen rätt att kräva av andra att lyda dina subjektiva regler
    Du måste ha skjutit mitt i prick i ditt inlägg #97 med tanke på reaktionen ...
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    jrockyracoon skrev 2019-10-19 19:41:57 följande:
    Man vet ju inte på förhand om ens barn kommer omhändertas eller inte. Det är ju precis det som är så hemskt - att barnen kan ryckas ifrån fullkomligt normala föräldrar p.g.a. ett löjligt missförstånd av typen - jag hatar pappa för att han tvingade mig att äta upp min soppa eller liknande situationer.

    Jag har som tur är (ta i trä) ingen personlig erfarenhet av socialen. Min rädsla för den myndigheten kommer från mina egna efterforskningar via tidningsartiklar på nätet och dylikt. Jag har alltid litat på myndigheten tidigare. Det var först när jag läste om ett fall med en pappa som mist umgängesrätten med sina barn utan giltiga skäl, som jag blev intresserad och började läsa om hur det fungerar, eller snarare hur det inte fungerar. Fakta finns där. Det är bara att söka och läsa. Till och med socialsekreterarna själva berättar om vilket kaos det är, hur de äldre och erfarna flyr till bättre jobb och hur de oerfarna och nyutbildade behöver ta för mycket ansvar utan vägledning.
    Precis så är det i verklighetens Sverige även om många inte vet om detta eller vill stoppa huvudet i sanden
  • Anonym (BeprövadErfarenhet)
    jrockyracoon skrev 2019-10-19 20:01:53 följande:
    Jag tror att de som anser att föräldrar är lågbegåvade för att de ifrågasätter socialtjänsten själva är lågbegåvade.

    Det är ju ett skämt att säga att socialsekreterarna inte har makt, utan att det är rätten som dömer. De går ju i princip alltid från utredningens rekommendation. Till och med när de har fått bevis om att utredningen är felaktig, tar de ändå ibland beslut utifrån utredningen. 

    Det krävs extremt mycket bevisning för att en domare ska frångå en rekommendation i en utredning. Det är inte rättssäkert på något sätt.

    Jag tror inte att socialsekreterare är onda människor. Jag tror däremot att de har alldeles för stor makt att ta beslut som påverkar en familjs framtid och att de har en alldeles orimlig arbetssituation i form av stress, dålig handledning, ej tillräckliga kunskaper inom vissa områden, etc.

    Jag tänker att praxis behöver ändras. För att barnen ska kunna tas från föräldrarna så ska socialtjänsten behöva presentera tydliga bevis på att barnet far illa. Man ska inte kunna hänvisa till en dåligt utförd utredning.

    Dessutom borde socialtjänstens utredningar granskas bättre. De socialsekreterare som inte klarar av att göra goda utredningar borde få mer utbildning eller sättas på andra uppgifter.

    Det borde också finnas bättre möjligheter att överklaga ett beslut om omhändertagande. Därtill borde föräldrarnas rättsliga ombud få mer tid att sätta sig in i varje ärende, så att denne får tid att kontrollera utredningens påståenden, intervjua personer som är inblandade, etc. Det är underligt att en potentiell mördare får bättre rättshjälp än en ev. oskyldig pappa och/eller mamma vars barn riskerar att tas ifrån dem.
    Bra skrivet
Svar på tråden Har socialtjänsten som rutin att alltid starta utredning ifall de får reda på att ena föräldern har npf diagnos?