• snart 4

    Fritids

    Hej

    Fundering vid separation.

    Jag kommer inte ha möjlighet att hämta på nuvarande fritids då det tar 30 min enkel väg att hämta med bil och jag inte kommer ha råd att ha bil.

    Någon som vet om det

    Finns det möjlighet att ha två fritidsplatser??

  • Svar på tråden Fritids
  • Elin P

    Det blir alltså så långt från ditt boende till skola/fritids att det tar 30 minuter med bil? Kollektivtrafik låter ju då helt omöjligt vad det gäller pendlingstid. Kan inte barnet bo hos pappa i veckorna då och hos dig på helgerna? Eller tvärtom, och då gå i skola/fritids där du bor?

  • Anonym (förälder)

    Är inte fritids nära skolan?
    Hur kommer barnet till skolan ifrån dig, åker barnet skolskjuts till skolan på morgonen?
    Barnets kompisar i skolan går väl också på fritidset som "tillhör" skolan där barnet gå nu?
    Har barnet kompisar på ett nytt fritids nära dig?
    Om ditt barn får skolskjuts till skolan på morgonen är det väl också berättigat till hemfärd också? gäller det då bara när skolan slutar då men inte efter fritids?
    I så fall tycker jag att kommunen gör fel, det kostar ju inte mindre om man åker hem efter skolan eller om man åker hem efter fritids om det är nära varandra.

  • Anonym (12345)
    Anonym (förälder) skrev 2019-10-15 10:00:05 följande:

    Är inte fritids nära skolan?

    Hur kommer barnet till skolan ifrån dig, åker barnet skolskjuts till skolan på morgonen?

    Barnets kompisar i skolan går väl också på fritidset som "tillhör" skolan där barnet gå nu?

    Har barnet kompisar på ett nytt fritids nära dig?

    Om ditt barn får skolskjuts till skolan på morgonen är det väl också berättigat till hemfärd också? gäller det då bara när skolan slutar då men inte efter fritids?

    I så fall tycker jag att kommunen gör fel, det kostar ju inte mindre om man åker hem efter skolan eller om man åker hem efter fritids om det är nära varandra.


    Jag vet inte hur andra kommuner gör men här är det stenhårt. Skolskjuts får man bara till och från skolan. Går barnen på fritids får de ta sig dit till och från själva, eller med förälders hjälp då, om det behövs hjälp.
  • Anonym (Nädu)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 14:50:15 följande:

    Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?


    Nej men då kan ju alla alltid bosätta sig nära sina barns skolor. För skolskjuts finns ju faktiskt för vissa som bor långt från skolan. Varför är det rätt för vissa o fel för andra? Med dina argument borde ingen ha skolskjuts.
  • Anonym (Nädu)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 20:49:32 följande:

    Här får barnen skolskjuts endast om båda föräldrarna bor i kommunen. Annars är det blankt nej, väljer man att flytta iväg får man lösa det själv.


    Ja lustigt. Väljer man att bo långt ifrån skolan men inom kommunen (för kommuner kan ju vara stora) får man skjuts. Väljer man att bo långt ifrån skolan men i en annan kommun (eller faktiskt kan det till och med vara närmre skolan beroende på hur kommungränsen ligger) ja då får man skylla sig själv.

    Jag bor tex i en annan kommun än vilken mina barn går i skolan i. Jag bor ganska nära gränsen och skolan ligger också ganska nära gränsen. Skulle dock haft rätt till betalt busskort för barnen med det avståndet om det varit inom samma kommun. Men nu är det nej. Då får jag skylla mig själv att jag flyttat så "långt" ifrån skolan. Men man kan flytta längre åt andra hållet fast inom samma kommun skolan ligger i och få det betalt. Då är det ok att flytta långt. Då får man inte skylla sig själv.

    Som att det liksom är lätt att få bostad över huvud taget.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nädu) skrev 2019-10-15 17:44:53 följande:
    Ja lustigt. Väljer man att bo långt ifrån skolan men inom kommunen (för kommuner kan ju vara stora) får man skjuts. Väljer man att bo långt ifrån skolan men i en annan kommun (eller faktiskt kan det till och med vara närmre skolan beroende på hur kommungränsen ligger) ja då får man skylla sig själv.

    Jag bor tex i en annan kommun än vilken mina barn går i skolan i. Jag bor ganska nära gränsen och skolan ligger också ganska nära gränsen. Skulle dock haft rätt till betalt busskort för barnen med det avståndet om det varit inom samma kommun. Men nu är det nej. Då får jag skylla mig själv att jag flyttat så "långt" ifrån skolan. Men man kan flytta längre åt andra hållet fast inom samma kommun skolan ligger i och få det betalt. Då är det ok att flytta långt. Då får man inte skylla sig själv.

    Som att det liksom är lätt att få bostad över huvud taget.
    Kommuners verksamhet finansieras genom kommunalskatten, och ska de genom lag tillhandahålla en viss verksamhet (som skolskjuts) är det naturligt de betalar inom sin egen kommun, men inte utanför den. Vad tycker du är så konstigt med det?
  • Anonym (Nädu)
    Tow2Mater skrev 2019-10-15 17:53:49 följande:

    Kommuners verksamhet finansieras genom kommunalskatten, och ska de genom lag tillhandahålla en viss verksamhet (som skolskjuts) är det naturligt de betalar inom sin egen kommun, men inte utanför den. Vad tycker du är så konstigt med det?


    Ja men barnen är ju folkbokförda och går i skolan i den kommunen som inte vill betala.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nädu) skrev 2019-10-15 20:49:42 följande:
    Ja men barnen är ju folkbokförda och går i skolan i den kommunen som inte vill betala.
    Både bor de och går i skola i  den kommunen som inte vill betala skjuts, så har de väl inte tillräckligt långt till skolan for att erbjudas skjuts från hemmet de bor/är folkbokforda i.
  • Anonym (Buss)
    Anonym (förälder) skrev 2019-10-15 10:00:05 följande:

    Är inte fritids nära skolan?

    Hur kommer barnet till skolan ifrån dig, åker barnet skolskjuts till skolan på morgonen?

    Barnets kompisar i skolan går väl också på fritidset som "tillhör" skolan där barnet gå nu?

    Har barnet kompisar på ett nytt fritids nära dig?

    Om ditt barn får skolskjuts till skolan på morgonen är det väl också berättigat till hemfärd också? gäller det då bara när skolan slutar då men inte efter fritids?

    I så fall tycker jag att kommunen gör fel, det kostar ju inte mindre om man åker hem efter skolan eller om man åker hem efter fritids om det är nära varandra.


    Hur tänker du där? Skolskjutsen efter skolan går väl med buss men eftersom alla slutar på fritids olika tider så skulle det krävas en massa taxibilar för att skjutsa hem barnen efter fritids. Det blir ju definitivt dyrare. Eller missförstår jag dig?
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Buss) skrev 2019-10-15 22:40:24 följande:
    Hur tänker du där? Skolskjutsen efter skolan går väl med buss men eftersom alla slutar på fritids olika tider så skulle det krävas en massa taxibilar för att skjutsa hem barnen efter fritids. Det blir ju definitivt dyrare. Eller missförstår jag dig?
    Jo det har du förstås rätt i.
    Var så inne på hur våra grannbarn åker, dom åker skolskjuts i minibussar eller i större taxi bilar och hämtar upp andra barn på vägen.
    Man kan också åka direkt hem efter skolan eller åka från fritids två olika fast tider med skolskjuts (förbestämda och måste meddelas om man byter tid)
    Men det det går också större bussar till den skolan från fler slingor i kommunen.
    Jag tänkte fel men våra grannbarn får även skjuts hem så var så inne på hur dom får.
  • got
    Anonym (förälder) skrev 2019-10-16 06:24:31 följande:
    Jo det har du förstås rätt i.
    Var så inne på hur våra grannbarn åker, dom åker skolskjuts i minibussar eller i större taxi bilar och hämtar upp andra barn på vägen.
    Man kan också åka direkt hem efter skolan eller åka från fritids två olika fast tider med skolskjuts (förbestämda och måste meddelas om man byter tid)
    Men det det går också större bussar till den skolan från fler slingor i kommunen.
    Jag tänkte fel men våra grannbarn får även skjuts hem så var så inne på hur dom får.
    Ingen fara, det var en ärlig undran från min sida. Men då finns det alltså sådana som får skjuts hem från fritids. Det har jag aldrig hört talas om innan. På mina syskonbarns skola, en F-9- skola, går det dels en skjuts hem när de minsta barnen slutar men också en ett par timmar senare som de äldre barnen åker med. Där får dock inte fritidsbarnen åka med, vilket de ju faktiskt hade kunnat göra med det system som dina grannbarns skola har!
  • Anonym (Buss)

    Jag är samma person som (Buss), har inte lärt mig ännu hur det här med namnen funkar, haha. Ska strunta i det här med signatur från och med nu...

Svar på tråden Fritids