• Anonym (BK)

    Korrekt fråga av läkaren?

    Det här stör mig. Jag följde med en kille jag ligger med för att testa sig för könssjukdomar. Efteråt berättar han att läkaren frågade

    -Är det hon som var med dig i väntrummet?

    Det känns inte relevant i mina ögon. Ska hon göra en smittspridningsutredning så måste han ju uppge namn på de han haft sex med så får jag väl en egen kallelse eller. Vad fan spelade det för medicinsk roll att det var jag som satt där i väntrummet? Det känns mer som skvaller/kuriosa i mina ögon, och en oproffsig fråga. Finns det något jag inte tänkt på?

  • Svar på tråden Korrekt fråga av läkaren?
  • Anonym (Kallorat)
    Panduro skrev 2019-10-13 19:19:18 följande:

    Det var inte bra betyg att kallprata 70% av tiden. Så länge du inte jobbar på äldreboende eller liknande. Jobbar man däremot t.ex på ett sjukhus är det nog inte att föredra att kallprata så mycket.

    Du verkar också ha en väldigt låg förståelse för känsliga frågor/ämnen osv.. :(

    Läkaren menade troligen inget särskilt med sin fråga, troligen var det bara kallprat. Jag hade inte tagit illa upp av det som hände i ts fall. Men nu gjorde hon uppenbarligen det. Då tycker jag vi kan respektera det istället för att raljera om patientombudsnämnden. Blir bara väldigt löjligt.


    Jag jobbar på sjukhuset. På medicinen. Vårt klientel är oftast gamla människor som behöver mycket stöttning. Om jag inte skulle kallpratat under tiden jag la om ett bensår på mer än en timme så vore jag en väldigt tråkig personal. Tycker du inte det själv? Även när jag är på mottagningen så pratar vi mycket under tiden. Allt från väder till sjukdomar och samhälle. Bra bemötande är ett av våra värdeord på jobb.

    Jag är inte i tjänst nu så jag ?får lov? att ha hur lite förståelse som helst för trådar som jag tycker är rena dumheter. Varför är min åsikt mindre viktig för det?

    Om ts blir så himla kränkt så får hon anmäla personalen helt enkelt. Hur ska de annars kunna bättra sig?
  • Tiina87
    Panduro skrev 2019-10-13 19:08:22 följande:

    *Nä, jag skrev att läkaren (indirekt)frågade av ts ligg om ts också kan ha en eventuell könssjukdom.


    Inte säkert hon gjorde det.
  • Tiina87
    Panduro skrev 2019-10-13 19:19:18 följande:

    Det var inte bra betyg att kallprata 70% av tiden. Så länge du inte jobbar på äldreboende eller liknande. Jobbar man däremot t.ex på ett sjukhus är det nog inte att föredra att kallprata så mycket.

    Du verkar också ha en väldigt låg förståelse för känsliga frågor/ämnen osv.. :(

    Läkaren menade troligen inget särskilt med sin fråga, troligen var det bara kallprat. Jag hade inte tagit illa upp av det som hände i ts fall. Men nu gjorde hon uppenbarligen det. Då tycker jag vi kan respektera det istället för att raljera om patientombudsnämnden. Blir bara väldigt löjligt.


    Genom kallprat får man fram mycket relevant information om patienten. Så jo, det är att föredra att kallprat mycket både på sjukhus/landsting/region Och i kommunen.
  • Panduro
    Anonym (Kallorat) skrev 2019-10-13 19:31:58 följande:

    Jag jobbar på sjukhuset. På medicinen. Vårt klientel är oftast gamla människor som behöver mycket stöttning. Om jag inte skulle kallpratat under tiden jag la om ett bensår på mer än en timme så vore jag en väldigt tråkig personal. Tycker du inte det själv? Även när jag är på mottagningen så pratar vi mycket under tiden. Allt från väder till sjukdomar och samhälle. Bra bemötande är ett av våra värdeord på jobb.

    Jag är inte i tjänst nu så jag ?får lov? att ha hur lite förståelse som helst för trådar som jag tycker är rena dumheter. Varför är min åsikt mindre viktig för det?

    Om ts blir så himla kränkt så får hon anmäla personalen helt enkelt. Hur ska de annars kunna bättra sig?


    Du har en poäng där med kallpratet, det får jag erkänna. Men jag tycker fortfarande att man, som människa, bör ha förståelse för ts reaktion. Och faktiskt ännu mer som vårdpersonal, eftersom man då ofta(re) möter människor som faktiskt på riktigt blir ledsna eller tar illa upp (Kanske för att man, som jag, inte tänkt på vikten av kallprat) Och då speciellt när det handlar om något ofta så skamfyllt som könssjukdomar.

    Att prata om "så himla kränkt" tycker jag inte är särskilt schysst faktiskt. Tror inte heller att avsikten är att hjälpa ts förstå situationen när man pratar på det viset.
  • Anonym (BK)
    Anonym (Kallorat) skrev 2019-10-13 19:31:58 följande:
    Jag jobbar på sjukhuset. På medicinen. Vårt klientel är oftast gamla människor som behöver mycket stöttning. Om jag inte skulle kallpratat under tiden jag la om ett bensår på mer än en timme så vore jag en väldigt tråkig personal. Tycker du inte det själv? Även när jag är på mottagningen så pratar vi mycket under tiden. Allt från väder till sjukdomar och samhälle. Bra bemötande är ett av våra värdeord på jobb.

    Jag är inte i tjänst nu så jag ?får lov? att ha hur lite förståelse som helst för trådar som jag tycker är rena dumheter. Varför är min åsikt mindre viktig för det?

    Om ts blir så himla kränkt så får hon anmäla personalen helt enkelt. Hur ska de annars kunna bättra sig?
    Men det är ju en helt annan sak, den här läkaren skulle inte lägga bensår en timme. Läkare brukar inte ha tid för kallprat och man kan ha ett bra bemötande utan kallprat. Dessutom tycker jag det är väldigt konstigt kallprat att fråga om hon i väntrummet är den som du har legat med, så kan ni lägga ner hela iden om kallprat.
  • Anonym (BK)
    Panduro skrev 2019-10-13 19:48:27 följande:
    Du har en poäng där med kallpratet, det får jag erkänna. Men jag tycker fortfarande att man, som människa, bör ha förståelse för ts reaktion. Och faktiskt ännu mer som vårdpersonal, eftersom man då ofta(re) möter människor som faktiskt på riktigt blir ledsna eller tar illa upp (Kanske för att man, som jag, inte tänkt på vikten av kallprat) Och då speciellt när det handlar om något ofta så skamfyllt som könssjukdomar.

    Att prata om "så himla kränkt" tycker jag inte är särskilt schysst faktiskt. Tror inte heller att avsikten är att hjälpa ts förstå situationen när man pratar på det viset.
    Tack för förståelse och hänsyn  {#emotions_dlg.flower} 
    Jag försökte inte bryr mig så mycket om dom som vill sätta kränkt-etiketten på mig. Jag har redan sagt att det kändes kränkande så det finns inget mer att diskutera om det, var inte ens relevant från början. Men folk har en tendens att gå på person när de inte klarar sakfrågan. Jag argumenterar emot deras förklaringar så då måste det såklart vara något fel på mig som person. Jag mår nog väldigt dåligt egentligen, ja så måste det vara. Men det förklarar inte läkarens märkliga fråga.
  • Tiina87
    Anonym (BK) skrev 2019-10-13 20:23:05 följande:

    Men det är ju en helt annan sak, den här läkaren skulle inte lägga bensår en timme. Läkare brukar inte ha tid för kallprat och man kan ha ett bra bemötande utan kallprat. Dessutom tycker jag det är väldigt konstigt kallprat att fråga om hon i väntrummet är den som du har legat med, så kan ni lägga ner hela iden om kallprat.


    Många kompetenta läkare tar sig tid för kallprat eftersom det är då man får ut mest relevant information om sin patient.
  • Anonym (BK)
    Anonym (Kallorat) skrev 2019-10-13 19:11:25 följande:

    Kära nån! Rad efter rad...

    Om du är så fruktansvärt kränkt för kallprat så tycker jag att du ska kontakta patientombudsnämnden för att ta reda på hur du ska gå vidare för att få nån sorts upprättelse eller vad du nu söker.

    Varför träffade din pojkvän läkaren förresten? Brukar vara en sköterska som topsar för könssjukdomar.

    Jag arbetar i vården och kallpratar mer än vad jag håller mig till ämnet. Kanske 70% kallprat och 30% vetenskap.


    Förresten kan jag kontakta den patientnämnden när det inte var jag som var patient?
    Han fick träffa en läkare först innan provtagningen. Jag trodde det var undersköterskor som tog prover.
  • Anonym (A)

    Läkaren tänkte att det kanske var lika bra att du också testade dig när du ändå var där.

  • Anonym (BK)
    Tiina87 skrev 2019-10-13 20:31:11 följande:
    Många kompetenta läkare tar sig tid för kallprat eftersom det är då man får ut mest relevant information om sin patient.
    Kanske om det är en som behöver psykisk hjälp.
Svar på tråden Korrekt fråga av läkaren?