• Fjäril kär

    Vad gör män som aldrig varit med en kvinna förut för fel?

    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 22:36:57 följande:

    Fast hur ser man om tjejer är intresserade? Alltså inte bara av att snacka och vara kompis utan intresserad av något mer,


    Genom att vara social och umgås med folk på naturligt sätt och därmed lära sig det sociala samspelet och sociala koder. Då lär man sig se vem som är vän och vem som är intresserade.
  • Fjäril kär
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 22:58:41 följande:

    Har umgåtts en massa med folk och brukar funka bra med folk dom brukar gilla att umgås med mig men jag blir inte klokare av det. Sen gör det inte lättare när det är väldigt få singeltjejer där man bor så dom flesta är upptagna så det vanliga är att dom inte är singel. Då är det svårt att veta om en tjej är singel om det är en ny man träffar.


    Man utgår alltid ifrån att en person är upptagen tills man pratar om det/frågar om det.
  • Fjäril kär
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 23:30:56 följande:

    Jo fast jag är väldigt trevlig och månar om andra och ställer upp. Så den biten har jag klarat. Det är att gå vidare från det. Och även att våga lita på tjejer att dom kommer vara ok med att man inte är erfaren. Det är mycket det som det fastnar på för när jag har blivit äldre har det blivit en större grej.


    Det är ju där du har fastnat. Ett moment 22. Du har gjort bristen på erfarenhet till en stor grej och tror att steget från vän till dejt är större än vad det faktiskt är. Och när tjejer ser ditt vacklande självförtroende då är intresset borta

    Se skillnad här.

    Det är ditt självförtroende som förstör - inte brist på erfarenhet.

    Jag har mycket erfarenhet av äktenskap och förhållande och dejter men även jag kan sabba när det gäller att få kontakt med singelmän, just för att självförtroendet kommer ivägen. Jag har missat många intresserade för att jag varit fullt upptagen med att tycka synd om mig själv och fastnat i självömkan... Då spelar inte erfarenheter någon roll...

    Och jag har träffat fumliga och nervösa män som inte vågat ta initiativ för de varit övertygad om att de inte spelar i samma liga och kommer att få nobben - fast de varit hur erfaren som helst.
  • Fjäril kär

    Du måste sluta gömma dig bakom statistik och sluta se dig själv som just statistik.

    Du är en egen individ med egna känslor och du bestämmer själv hur du vill ha det i livet.

    Att få erfarenhet och självförtroende handlar om att våga ta för sig och våga misslyckas och göra bort sig själv. Att våga bli besviken, att uppleva fyra häxor, två one night stand och dumt fyllehångel. Det liksom ingår i att lära sig hur man gör. Ingen slipper undan.

    Ingen hittar sin livspartner på första försöket. It aint gonna happen du vet.

    Sluta tro på "alla säger.." och gör istället egna erfarenheter.

    Statistik handlar ju om ett medeltal. Det säger inget om hur många gånger en person har misslyckats innan det blev rätt. I statistiken vet du ingenting om personernas bakgrund och varför det blev som det blev.

  • Fjäril kär

    Det viktigaste att koncentrera dig på är att bli bäst på att vara du.

    Det går inte att säga vilka egenskaper som attraherar bäst eftersom vi alla är olika och tänder på olika saker och tycker att olika saker är olika viktiga. Förstår du?

    Förstärk dina bra sidor. Kvinnor som uppskattar dom egenskaper du har kommer att dras till dig om du är bra på att visa upp dom och bra på att vara du. Det attraherar.

    Det är inte konstigt att kaka söker maka liksom.

  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-14 16:55:49 följande:

    Hur är det med känslosamma, empatiska män? Hur "högt i kurs" brukar dessa egenskaper hos män vara? Vad tror/tycker ni?


    Som allt annat är det ju individuellt vad var och en tycker. Och det handlar om vilka andra egenskaper man kombinerar detta med. Ibland kan det bli perfekt match och i vissa fall kan det bli big no no.

    En känslosam man som också är svartsjuk tex blir ju omöjligt att ha en relation med som då riskerar att bli en dramaqueen.
  • Fjäril kär

    Alltså väl värt att tänka på rent generellt så tror jag att alldeles för många idag har alldeles för bråttom. Det skapar ju en panikvåg av "oduglighet" helt i onödan. Är det inte perfekt match första gången så panikar man och undrar vad som är fel.

    Hur bar sig folk åt före internet? Jo, man satte in kontaktannonser i tidningen, efterlyste brevvänner, man gick på kompismiddagar, man ordnade fester, träffades på jobbet eller på danslokal etc. Det tog helt enkelt TID. Man lärde känna varandra på ett annat sätt än man gör nu och att förlova sig och flytta ihop efter ett år ansågs vara bråttom....

    Idag är allt fokus på quickfix, allt ska gå på en gång och vara perfekt på en gång annars är det något fel..... Alltså hallå?

    Att starta upp ett förhållande på Tinder på tio minuter, är det verkligen på riktigt något att sträva efter? Är det ett mått av hur lyckad man är?

    Skilsmässostatistiken går ju inte nedåt utan snarare ökar och det kan vi nog tacka jakten på quickfix för....

    Varför är det så viktigt att ha bråttom?

    Att dejta en eller två tjejer om året är inget misslyckande utan snarare sunt förnuft.

  • Fjäril kär
    Anonym (En av dem) skrev 2019-10-15 14:03:52 följande:

    Håller med men skulle nog påpeka att inte ens lyckas få en enda dejt på 12 års försök är inget annat än ett misslyckande.


    Egentligen inte eftersom de flesta jagar samma perfekta quickfix. Alla hamnar i moment 22 när man tack vare appar, sajter och tillgänglighet etc alltid väntar på något bättre, något annat man kan riskera att missa. Man ratar något riktigt bra för att man fått för sig att det inte duger.

    Den tanken fanns liksom inte före internet.

    Dont fix me cause Im not broken... Borde kanske många fundera lite mer på.
  • Fjäril kär
    Anonym (En av dem) skrev 2019-10-15 15:21:43 följande:

    Förstår delvis vad du menar men inte helt. Menar du att alla kanske ratar mig för att de hoppas på bättre?


    Ja precis. Vi är alla grundlurade av samhällets och därmed också våra egna krav på quickfixer och Instagramperfekta partners och liv. Det bästa är aldrig bra nog eftersom det perfekta kanske kommer i nästa app, i nästa dejt, i nästa meddelande... Det bästa har blivit något dåligt.

    I jakten på den perfekta partnern har vi alla dumstrutar och foliehattar på.
  • Fjäril kär
    Anonym (K) skrev 2019-10-17 10:19:11 följande:

    Så är det självklart. 

    Men då tycker jag att även kvinnor ska ta konsekvenserna av kraven och inte uttrycka sig som att det finns så många dåliga killar och idioter till killar, vilket ju i och för sig det också finns, men man använder det som gnäll när man inte hittar den kille som passar alla kraven man har.


    Det tycker jag att killar är duktiga på också. Att gnälla över kvinnor när de inte passar in i kraven de ställt. Ett jädrans gnällande då om att "vi kvinnor" måste ställa upp på männen som har svårt att få en kvinna. (läs : barmhärtighetsknulla)
  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-17 11:02:39 följande:

    Var har du hört om allt det? Jag tycker det är väldigt olika mellan personer vad de har för krav, och inget som hör till visst kön. Snarare har det att göra med personloighetstyp och uppväxt vad man har för krav. Och även hur gärna man vill bli ihop med någon (då har man väl oftast högre krav). Gnället kommer ju alltid höras från de som upplever problem och vill få ur sig det, men man vet ju inte hur representativa de är för hela könet. 


    Min egen personliga erfarenhet först och främst. Och sen läs alla inlägg från singelklillar här på Familjeliv.....

    Många killar har knepiga krav eller skyhöga krav och sen ylas det över hur synd det är om dom för att det inte lyckas och då kommer offerkoftan på och man ska gärna bli nån slags moder Theresa och av barmhärtighet ställa upp....
  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-17 16:34:31 följande:

    Vad är det för krav då? Kvinnor borde ha högre krav eftersom enligt min uppfattning så är det personligheten, ekonomin, och hur bra de är socialt osv som ofta spelar roll för att intresse ska uppstå, medan för män i allmänhet verkar utseendet vara det viktiga, så på så vis har män mindre krav. Dessutom hör jag ju ofta om hur män massmejlar kvinnor på nätdejtingsidor och kvinnor mejlar bara några få så det lutar ju också åt att män har lägre krav.


    De vill ha en 10-poängare medan de själva ser ut som Quasimodo... Typ....

    Sitter mycket på dejtingsidor då jag själv är singel och återkommande upptäckter är just att många män saknar självinsikt och tror att de kan få vem dom vill. Och när det sen inte funkar så ja då kommer klagomålen..
  • Fjäril kär
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-17 19:18:48 följande:

    Fast det där går väl rätt så mycket åt båda hållen. Har kollat lite på dating sidor och det finns många tjejer som i profilen och i sina krav tror att dom är 10 fast dom inte är det. Sen hur ska man veta vad som är ens nivå. Jag har inte en aning om vilken nivå jag ligger på jag har hört att jag ser bra ut men har ingen aning om i vilken liga jag lirar. Så hur vet man om man är i bottenskrapet eller i toppen? Och sen varför ska män alltid bara försöka med dom som ser sämre ut medans kvinnor ska sikta på dom män dom vill ha? Personligen är det olika vilka jag blir intresserade av ibland kan jag tycka en tjej är snygg men sen när jag lär känna hennes personlighet kanske jag upptäcker att hon är dryg och oempatisk och då börjar jag tycka att hon är fulare. Samma med tjejer som jag kanske inte tycker är snygga från början men sen upptäcker är en fin människa då kan hon bli snyggare. Så det är ju hela paketet som ska stämma. Och dom som är 10 är sällan lika vackra på insidan.


    Ett bra mått för att kolla sin egen skala är ju att du själv måste kunna matcha dina egna krav. Man vill ju oftast att en partner ska kunna spegla sig i en själv. Möta sin spegelbild. Hade du velat dejta dig själv utifrån de krav du har?

    Man kan aldrig få ett bättre förhållande än det man själv är beredd att ge.
  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-17 18:58:46 följande:

    Så är du en 10-poångare alltså?


    Haha nä inte direkt nej. Jag anses vacker och har många beundrare men vet mina begränsningar. Nån 10:a är jag definitivt inte i mina ögon.
  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-17 19:35:55 följande:

    Men de som hör av sig till dig som inte är tillräckligt snygga, dem dissar du eller?


    Antar att du menade mig.

    Ett visst mått av krav på utseendet har jag ju, det måste ju finnas nåt som väcker min nyfikenhet. Men det kan faktiskt vara små detaljer jag lägger märke till som gör mig nyfiken, som ett par glittriga ögon, ett visst leende, en frisyr, en klädsel, en bit av en hårig bringa etc. Så nej han behöver inte alls vara bildskön från topp till tå. Jag attraheras av andra kvalitéer än nån Dressmannmodell.

    Ålder och livserfarenhet är det som fångar mig först.
  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-17 21:41:45 följande:

    Förresten vilka sidor använder du för att hitta någon, och hur har det fungerat för dig? 


    Jag mötte min exman på Vilda webben för sisådär 16-17 år sedan. Vi var gifta i över 15 år.

    Just nu är jag på Mötesplatsen och Tinder. Jag pratar med män varje dag och hittar fina personer, dock är mitt problem just nu att så många vettiga bor på fel ort då jag inte kan flytta.

    Dock ska jag på dejt nästa vecka med en man från Facebook, vi har känt varandra i massa år IRL då han är musiker och spelat ihop med exet men nu bott på annan ort i flera år . Han har också lämnat ett långt förhållande och nu tänkte vi ses på dejt.
  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-18 00:57:58 följande:

    Aha. Jag var på Mötesplatsen ett halvår men jag tyckte det inte gav något för mig. Nästan inga som besökte min sida och väldigt få tjejer jämfört med Match. Så den sidan har jag kvar men inte aktiv. Tinder vågar jag inte ens prova  Kan man ens skriva där eller är det bara foton som gäller?

    Åh vad spännande för dig! Hoppas det går bra. På dejt för att se hur de går, eller har ni redan skapat ett intresse för varann?


    Match la jag ner rätt fort då det var stendött.

    Kan tipsa om Happy pancake. Mer folk och mer aktiva människor.

    Tinder kan man skriva på ja.

    Dejten är mer attraktion och sex än förhållande. Vi är för olika för ett förhållande. Men vi tänkte dejta ett tag och bara ta vara på det.
  • Fjäril kär
    Anonym (K) skrev 2019-10-18 11:53:18 följande:

    Men samtidigt tycker jag att kvinnor kommer undan med betydligt mer sexistiska krav på män. Såsom det ska vara en stor mellan benen osv. 

    Hur tror ni det tas emot om en man skulle vilja ha stora bröst på tjejen och en tight mus. Hur fort stämplar inte folk honom som ytlig och att bara se kvinnan som ett sexobjekt? 

    Men när en kvinna sätter såna krav så är det ok.


    Aldrig hört talas om det på riktigt.

    Aldrig upplevt att det skulle vara viktigt bland mina vänner eller ens hört någon man uppleva det.

    Däremot tror jag att folk med komplex TROR att det är ett krav.
  • Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2019-10-18 12:14:52 följande:

    Jag vet inte hur det ser ut på mäns dejtingprofiler vad för krav de brukar ha med, men kvinnors dejtingprofiler har ofta med kravet på hur lång en man ska vara. Ofta kan det stå minst 180 cm. Såna krav är ju värre än att hon skriver hon vill ha en vältränad man t ex, för de flesta kan bli vältränade men ingen kan ändra på sin längd.

    I alla fall någon som anger ett sådant krav skulle jag inte dejta ändå. Liksom dissa en man helt bara för att han inte har rätt längd?! 


    De flesta män skriver sin egen längd men har så vitt jag sett aldrig haft längd som krav.

    För mig är längd oviktigt.
Svar på tråden Vad gör män som aldrig varit med en kvinna förut för fel?