• VitSomSnö849

    Vart har det brustit i systemet?

    Efter en trafikolycka i maj 2018 (ja förra året) opererades jag för flera frakturer och tvingades sitta i rullstol i 3 månader. Givetvis blev jag sjukskriven från mitt fysiska arbete. Till och med slutet av september ? till att börja med.


    I juli vidtog organiserad mycket enkel rehabilitering 2 ggr/v.


    Efter sista september var jag långt ifrån frisk och sjukskrivningen förlängdes.


    Efter 8 månader (januari 2019) tvingades jag genomgå ytterligare en operation. Detta medförde dessvärre förlängd sjukskrivning.


    I april 2019 meddelade Försäkringskassan att jag inte längre ansågs vara sjuk, eftersom det gått så lång tid och jag bör vara frisk och arbetsför. Detta trots att Landstingets läkare alltså bedömt mig som icke arbetsför och därför förlängt sjukskrivningen.


    I slutet av april 2019 blev jag uppsagd från min heltidstjänst eftersom det inte fanns någon prognos för när (och OM) jag skulle kunna vara tillbaka i mitt arbete (2 mån uppsägningstid). Arbetsgivaren hade alltså inte någon annan tjänst att omplacera mig till.


    Jag tog mig till Arbetsförmedlingen för inskrivning. Men AF kan inte skriva in någon som är uppsagd, under uppsägningstiden. (Notera att jag fortfarande var sjukskriven)


    A-kassan kräver att man är inskriven hos AF för att få ersättning, och eftersom jag inte var det kunde därmed inte A-kassan bistå med ekonomisk ersättning.


    Från 29 april stod jag således helt utan någon form av sjukpenning/inkomst/ersättning.


    Jag tvingades invänta till det att uppsägningstiden var till ända och skrevs därefter in hos AF i slutet av juni. Sjukskrivningen varade ytterligare 2 veckor.


    I och med att jag till sist kunde bli inskriven hos AF kom jag också med i A-kassans register.


    Men, A-kassan betalar inte ut någon ersättning när man är sjukskriven, för i deras system innebär ?sjukskriven? att man per automatik får Sjukpenning från FK(!). Vilket jag alltså INTE fick, eftersom FK ansåg att jag var frisk och arbetsför, till skillnad mot läkaren som förlängde sjukskrivningen.


    Jag tvingades att låna pengar för att klara av att betala hyra, mat och övriga fasta utgifter, fram till den 23 juli, då A-kassan började betala ut ersättning (Men första utbetalningen skedde inte förrän 13 augusti).


    Det betyder motsvarande 61 arbetsdagar utan någon som helst inkomst/ersättning...


    61 arbetsdagar. Utan att få in 1 enda krona till hushållet.


    Detta har alltså skett i Sverige. 2019.


    Hur är det möjligt?


    Vad är fel?


    Vart ska jag vända mig?

  • Svar på tråden Vart har det brustit i systemet?
  • Långbenopluto
    Tow2Mater skrev 2019-10-22 00:41:04 följande:
    Ok, du kan inte köra lastbil, men det betyder ju inte att du inte kan arbeta med annat? Kanske måste du omskola dig. Det är inte ovanligt.
    Exakt, så är det. 
  • VitSomSnö849
    Långbenopluto skrev 2019-10-22 07:01:16 följande:
    Exakt, så är det. 
    Det kanske är vanligt att människor omskolar sig efter en trafikolycka. Jag vet inte. Jag söker div. olika arbeten, både de som är icke fysiskt ansträngande (kontorsarbeten) samt andra där det krävs viss fysik (de fysiska arbetena söker jag för att AF ska bli nöjda, och därmed även A-kassan, så att jag kan få någon ersättning över huvud taget.)

    Fast det var inte det frågan gällde i den här tråden.
    Frågan är var det begåtts fel och vem som ska stå som ansvarig för systemfelet?
    Jag är i stort behov av de dryga 40000:- (alltså 61 arbetsdagar utan någon inkomst) som jag rimligen bör ha rätt till.

    /VSS
  • auster

    Det är helt sjukt att våra trygghetssystem numera knappt ger något skydd alls.  Samtidigt rinner skattepengar iväg på meningslöst bistånd och migration. Det som brustit är att politiker prioriterat andra länders medborgare framför svenskar.

  • Långbenopluto
    VitSomSnö849 skrev 2019-10-22 12:34:05 följande:
    Det kanske är vanligt att människor omskolar sig efter en trafikolycka. Jag vet inte. Jag söker div. olika arbeten, både de som är icke fysiskt ansträngande (kontorsarbeten) samt andra där det krävs viss fysik (de fysiska arbetena söker jag för att AF ska bli nöjda, och därmed även A-kassan, så att jag kan få någon ersättning över huvud taget.)

    Fast det var inte det frågan gällde i den här tråden.
    Frågan är var det begåtts fel och vem som ska stå som ansvarig för systemfelet?
    Jag är i stort behov av de dryga 40000:- (alltså 61 arbetsdagar utan någon inkomst) som jag rimligen bör ha rätt till.

    /VSS
    Ingen står ansvarig och du kommer inte få dom pengarna som du anser att du har rätt till.
  • VitSomSnö849
    Långbenopluto skrev 2019-10-27 09:11:51 följande:
    Ingen står ansvarig och du kommer inte få dom pengarna som du anser att du har rätt till.
    Fel!
    NÅGON är alltid ansvarig om det begås ett fel någonstans. Och när någon begått ett misstag måste den/de personen/erna ta sitt ansvar och försöka rätta till det felet - särskilt som det handlar om medborgare i ett socialt välbyggt samhälle (nåja, ivf tidigare).
    Är det något du inte förstår med det?

    Varför beskyddar du ett system där statliga myndigheter gör uppenbart fel?
    Du kanske arbetar hos AF, FK eller annan dagismyndighet...
    -

    Självklart kommer jag aldrig någonsin att få 1 krona av de dryga 40000:- (fyrtiotusen) som jag borde ha varit berättigad till.

    /VSS
  • Långbenopluto
    VitSomSnö849 skrev 2019-10-29 09:37:49 följande:
    Fel!
    NÅGON är alltid ansvarig om det begås ett fel någonstans. Och när någon begått ett misstag måste den/de personen/erna ta sitt ansvar och försöka rätta till det felet - särskilt som det handlar om medborgare i ett socialt välbyggt samhälle (nåja, ivf tidigare).
    Är det något du inte förstår med det?

    Varför beskyddar du ett system där statliga myndigheter gör uppenbart fel?
    Du kanske arbetar hos AF, FK eller annan dagismyndighet...
    -

    Självklart kommer jag aldrig någonsin att få 1 krona av de dryga 40000:- (fyrtiotusen) som jag borde ha varit berättigad till.

    /VSS
    Felet som har begåtts är av dig, du skulle ha skrivit in dig på AF när du blev av med sjukpenningen, men du lät AF skriva ut dig.

    Alltså kollade du inte upp vilka regler som gäller. 
  • Marwy

    Kolla om det inte finns någon olycksfallsförsäkring du kan utnyttja! Skedde olyckan i tjänst borde din fd arbetsgivare ha ngn eller kanske du har ngn privat? Finns det kan den ersätta både sjukhusvistelse och förlorad arbetsinkomst. 

  • Anonym (Hej)
    Långbenopluto skrev 2019-10-29 11:54:04 följande:
    Felet som har begåtts är av dig, du skulle ha skrivit in dig på AF när du blev av med sjukpenningen, men du lät AF skriva ut dig.

    Alltså kollade du inte upp vilka regler som gäller. 
    Du har förstås rätt.
    Det är som vanligt i det här (skit)samhället; den lilla och sjuka människan kommer aldrig att få rätt...
    /VSS
  • Anonym (Hej)
    Långbenopluto skrev 2019-10-29 11:54:04 följande:
    Felet som har begåtts är av dig, du skulle ha skrivit in dig på AF när du blev av med sjukpenningen, men du lät AF skriva ut dig.

    Alltså kollade du inte upp vilka regler som gäller. 
    Du har förstås rätt.
    Det är som vanligt i det här (skit)samhället; den lilla och sjuka människan kommer aldrig att få rätt...
    /VSS
  • VitSomSnö849
    Marwy skrev 2019-10-29 17:13:13 följande:

    Kolla om det inte finns någon olycksfallsförsäkring du kan utnyttja! Skedde olyckan i tjänst borde din fd arbetsgivare ha ngn eller kanske du har ngn privat? Finns det kan den ersätta både sjukhusvistelse och förlorad arbetsinkomst. 


    Jag har en olycksfallförsäkring, men eftersom det här handlar om en trafikolycka så är det Trafikförsäkringen som "tar hand om det" så att säga. Olycksfallförsäkringen ersätter för ev. kvarstående men, tidigast 1 år efter olyckan.
    I maj månad har det passerat 2 år efter det att olyckan inträffade och jag är långt ifrån frisk och kommer aldrig att bli helt återställd i flera kroppsdelar. Så jag antar att olycksfallförsäkringen kommer att träda in på något sätt.
  • Anonym (Upp o hoppa)

    TS, givetvis är det beklagligt att du varit med om en livsomvälvande trafikolycka, men du måste sluta sitta i din offerkofta o vara arg på allt i allmänhet.

    Du rattade alltså lastbil innan olyckan om jag förstår det hela rätt, men nu har du fysiska bestående men som gör det omöjligt att återgå till ditt tidigare arbete?

    Nu sitter du och är arg för att "jag har rätt till det här o det där!", "nån har gjort fel!", osv

    Du gör ju själv en poäng av att du inte kan återgå till din tidigare tjänst, varför är det då fel av arbetsgivaren att avsluta din anställning?
    Du måste ju hitta ett annat yrke, sök arbeten som du kan utföra, eller sök utbildning i syfte att omskola dig?
    Du är inte för sjuk för att arbeta ens om du är enbent, finns massor av jobb som du kan göra hur mycket problem du än har med ett ben/fot.

    Men framförallt, sluta sitt o tyck synd om dig själv o hävda att samhället är skyldig dig nånting.

  • Jamesdio

    Problemet är ju utformningen av systemet i sig och att det är möjligt att hamna i limbo. Dvs för sjuk för att arbeta på sitt vanliga jobb, men att fk anser att man är tillräckligt frisk, men AF inte kan göra något om man är sjukskriven.

    Det handlar alltså om att du blev utförsäkrad = ingen sjukpenning. Då skulle du inte ha accepterat sjukskrivning utan gått tillbaka till jobbet. Men du kunde inte utföra ditt arbete och du blev uppsagd med två månaders uppsägningstid. Hade det blivit annorlunda om du och facket hade krävt anpassade uppgifter under uppsägningstiden, omedelbar uppsägning (så att du kunde skriva in dig på AF) eller betalt under uppsägningstiden, för att sedan skriva in dig? Då hade kostnaden i och för sig hamnat på företaget, vilket inte heller är helt OK.

  • Jamesdio

    En enkel åtgärd i framtiden för att förhindra en sådan här utveckling är att FK borde införa en varseltid, dvs att tex 3 månader innan varsla om att sjukskrivningen kommer att avslutas, eller att ge 2-3 månaders extra sjuksrkivning så att en uppsägningstid hinns med så att man sedan direkt kan gå till AF. Eller att AF tillåter inskrivning i fall som detta.

Svar på tråden Vart har det brustit i systemet?