• Anonym (kvalstermadamen)

    Tvättar ni era kuddar och täcken?

    Såg ett reportage där en städexpert säger hur viktigt detta är och bör göras minst var 6:e månad osv. Jag blev helt ställd har nog inte tvättat mina täcken nånsin om jag på. Vissa har jag dessutom fått av släktingar som gått bort. Min partner hade nog inte heller gjort det innan vi flyttade ihop. Minns att jag tvättade kuddar nån sommar som jag köpt på loppis men de blev så fula och knöliga att jag aldrig gjort om det. Hade inte tennisbollar vid det tillfälllet heller.

    Alltså skäms lite här nu och ska börja tvätta allt långsamt. Tänker på alla killar jag sovit hos genom livet. Undrar hur ofta de tvättat sina haha?

    Var ärliga nu. Hur ofta tvättat eller har ni tvättat era????

  • Svar på tråden Tvättar ni era kuddar och täcken?
  • Giftskåneman
    Limajo skrev 2019-10-19 13:18:19 följande:

    Jag tvättar täcken en gång per år och kuddar två gånger, passar på att göra det när jag byter täcken vår och höst. Torktumlar med innebandybollar.


    Funkar innebandybollar? Trodde de var för lätta?
  • Limajo
    Giftskåneman skrev 2019-10-19 13:20:25 följande:

    Funkar innebandybollar? Trodde de var för lätta?


    Det gör de. Allt är puffigt och fint när det är klart.
  • Fjäril kär

    Tvättar kuddar, bäddmadrasser/madrasskydd och täcken lika ofta som man tvättar jackor/ytterplagg. Ca 2-3 gånger om året.

    Det hinner bli en hel del äckel i sängkläder under tiden om man tänker efter.... Diverse kroppsvätskor av olika slag.

  • Barbro45
    Anonym (kvalstermadamen) skrev 2019-10-19 12:44:17 följande:
    Kan du tipsa om hur man bäst gör. Lägger man kuddar i torktumlaren alltså? Även täcken? Blir de inte förstörda då?

    Jag har såna där tempurkuddar bl a!

    Tempurkuddar kan inte tvättas, då blir de förstörda. Men överdraget kan tvättas. Jag har ett extra överdrag på min tempurkudde, av hygienskäl. 


    Tvätta bara ett duntäcke eller två dunkuddar i taget. Tumla dem tillsammans med 3-4 tennisbollar. Duntäcken i 60 grader, då dör kvalstren, med duntvättmedel, inget sköljmedel. Sedan tumlar du länge. 4 timmar brukar det ta för mig. Man känner när dunet inte längre klumpar ihop sig utan känns fluffigt. Väg täcket innan du tvättar, och när du tycker att det är torrt, det ska väga lika mycket som tidigare, då har du fått bort allt vatten.

  • Anonym (Super)

    Wow, superbra tråd! Har fått en massa info här, vart lär ni er allt???! :)

    Jag känner mig liksom TS lite smutsig. Är jättedålig på att tvätta sånt. Täcken försöker jag tvätta varje år men det kan gå flera år nog emellan... Kuddar är ju hemska att tvätta då de inte torkar, (vi har ingen torktumlare!!!)

    Senast jag tvättade några kuddar var för drygt 2 år sedan och jag vet att de kuddarna inte tvättats PÅ MINST 5 år....

    Ytterrockar som tillhör vuxna är jag oxå jättedålig på att tvätta... Det går nog många år mellan tvättarna. Lika dålig känner jag mig tyvärr med div. annat i huset, såsom överkast, gardiner och filtar... Är själv 30+ och mycket har tvättats endast någon gång i mitt vuxna liv...

  • Giftskåneman
    Barbro45 skrev 2019-10-19 14:10:04 följande:

    Tempurkuddar kan inte tvättas, då blir de förstörda. Men överdraget kan tvättas. Jag har ett extra överdrag på min tempurkudde, av hygienskäl. 

    Tvätta bara ett duntäcke eller två dunkuddar i taget. Tumla dem tillsammans med 3-4 tennisbollar. Duntäcken i 60 grader, då dör kvalstren, med duntvättmedel, inget sköljmedel. Sedan tumlar du länge. 4 timmar brukar det ta för mig. Man känner när dunet inte längre klumpar ihop sig utan känns fluffigt. Väg täcket innan du tvättar, och när du tycker att det är torrt, det ska väga lika mycket som tidigare, då har du fått bort allt vatten.


    Är som du säger, tempur tål inte vatten, står på deras hemsida, den vi tvättat var inte tempur, kollade med frun, utan en kopia.
  • Anonym (Nope)

    Jag har haft mitt nuvarande täcke i ett par år, men aldrig tvättat det. Inte heller mina tidigare täcken har jag något minne av att jag tvättat för det verkar omständigt och har man inget extra i reserv, så får man ju sova utan täcke den natten om det inte hunnit torka. Kudde köper jag ny relativt ofta faktiskt, säkert 1-2 gånger per år. Tycker kuddar har en tendens att tappa formen och då hamnar all stoppning på sidorna och inget som stöttar huvudet längre. Sängkläder byter jag ungefär 1 gång i månaden. Kanske lite äckligt även om jag lägger mig nyduschad..?

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Anonym med liiite bacillskräck) skrev 2019-10-19 13:17:35 följande:
    Jag tvättar täcken ca var tredje månad och köper nya kuddar lika ofta. Byter sängkläder och bäddar rent var tredje/fjärde dag. Hänger ut allt på vädring den dagen jag bäddar rent. Ingen lägger sig i sängen i det här huset utan att vara nyduschad.
    Liite bacillskräck? Herregud, inser du inte att det är vår ökade renlighet som ger massor med allergier osv och att det är helt galet ur miljösynpunkt att hålla på som du?
  • Anonym (H)

    Kuddarna har jag aldrig tvättat.. Men täcken tvättar jag nog en gång i halvåret. Vi har vintertäcken och sommartäcken. När sommaren är över tvättar jag täckena och lägger undan så är de fräscha till nästa sommar. Likadant när vintern är över så tvättar jag vintertäckena och lägger undan.

  • Aikido
    Anonym (Anonym med liiite bacillskräck) skrev 2019-10-19 13:17:35 följande:
    Jag tvättar täcken ca var tredje månad och köper nya kuddar lika ofta. Byter sängkläder och bäddar rent var tredje/fjärde dag. Hänger ut allt på vädring den dagen jag bäddar rent. Ingen lägger sig i sängen i det här huset utan att vara nyduschad.
    Då skulle du inte uppskattat de lakanen jag hade sista tiden när jag gjorde lumpen. Tror inte jag bytte sista halvåret. De var svagt gulgröna när jag muckade.
Svar på tråden Tvättar ni era kuddar och täcken?